Test Renault Arkana E-Tech: Image za výhodných podmienok

Renault Arkana je horúcim želiezkom v ohni kupé SUV, ktoré sa aj po pár rokoch existencie stále tešia veľkej popularite. Tento segment ešte donedávna býval doménou prémiových značiek, avšak Renaultu sa doňho práve s Arkanou podarilo úspešne vstúpiť. My sme ju už testovali, tentokrát sa k nám dostala v hybridnej verzii E-Tech. To v praxi znamená objem 1.6 litra bez turba a výkon 107kW/145 koní, ktorému dopomáha malý elektromotor s 1,2 kWh batériou. Naše auto bolo naviac vybavené atraktívnym balíkom R.S. Line.

Vzhľad Arkany sme chválili už aj v minulých testoch. Náš skromný názor je, že ide o jeden z najkrajších Renaultov na trhu. A to ešte podtrhuje balík R.S. Line. Auto sa spredu ponáša na menšieho súrodenca Captur, svetlami aj maskou. Arkana je ale výrazne väčšia. Na dĺžku totiž meria až 4568 mm. Náš testovací kus bol nenápadne a zároveň tajomne šedý. Sivé mal dokonca aj 18” disky kolies, avšak oživené červeným pásikom. Na iných farbách by možno pôsobil rušivo, práve pri šedej ale ide o pekný a nenápadný detail. Inak, pneumatiky majú pomerne vysoký profil a tak sa nemusíte báť, že si z diskov odhryzne hneď prvý obrubník pri parkovaní. R.S.Line sa od iných Arkán líši napríklad aj nárazníkmi a spoznáte ich veľmi ľahko. Čierny plastový majú všetky Arkany, avšak práve R.S. Line má spodné časti lakované vo farbe karosérie. V prípade práve šedého laku sa nám to veľmi páči, keďže čierny plast a šedé lakovanie spolu veľmi dobre ladia a nevytvárajú extrémne rušivý kontrast. A nezabudnime tiež spomenúť, že v tom zadnom sú dve koncovky výfuku. Žiaľ, falošné. Čierne rámovanie okien tiež kvitujeme a hodí sa tu viac než strieborný chróm. Toho je tu vlastne úplné minimum, iba na časti masky a plaketách na bokoch. Arkana je vážne vydarené auto. Pôsobí mohutne a pritom svalnato a prikrčene a proporčne dokonale vyvážene. Good job, Renault!

Spomínate si na červené detaily diskov? K tejto farbe neprišiel Renault iba tak náhodou, v hojnom množstve je totiž prítomná aj v kabíne. Prešívané sú ňou parádne vyhrievané sedadlá v kombinácií látka, brúsená koža a koža. Sedí sa v nich výborne a rovnako tak aj vyzerajú a držia telo. Výrazná červená linka sa tiahne aj palubnou doskou, ktorá je obložená imitáciou karbónu. Tá pôsobí dôveryhodne a vôbec nie lacno. Prítomná je aj na bezpečnostných pásoch a dverách, kde tiež nájdeme červené prešívanie. Aj na volante v logu či na jeho prešívaní. Skrátka, červená je farbou, ktorej sa táto Arkana vôbec nebojí. Výsledok je ale veľmi príjemný a vôbec nie prehnaný, keďže zvyšok kabíny je tmavý a samotná červená nie je nikde prítomná na veľkej ploche. Volant dobre sedí v ruke a je perforovaný s veľkými tlačidlami multifunkcie, kde nehrozí, že omylom stlačíte nesprávne tlačidlo. Malý joystick prevodovky sme už chválili aj v minulých testoch a nie inak je tomu aj tu. Je veľmi decentný a elegantný a rozhodne krajší, než klasická veľká páka. Disponuje aj režimom B pre brzdenie. Stredovej časti dominuje veľký displej infotainmentu, ktorý má v prípade Renaultu názov Easy Link. Ten sa mimoriadne vydaril, graficky aj systémovo. Reakcie na dotyk sú svižné a logika ovládania užívateľsky prívetivá. Klimatizácia je automatická a má síce iba jednu zónu, ale okrúhle fyzické ovládače s vlastným malým displejom. Pre fanúšikov tradičných technológií je dobrou správou, že Arkana má dva klasické USB porty a dokonca aj AUX konektor. Telefón tu nabijete aj bezdrôtovo a auto dokáže vďaka asistentovi aj samo zaparkovať. Nemáme výhrady. Problémom SUV kupé často býva priestor vzadu. V prípade tohto auta to vôbec nie je také zlé, keďže je ho tu dostatok aj pre dospelé osoby. Hovoríme najmä o oblasti pre kolená a vrchnú časť tela. Nadpriemerne vysoké osoby ale môžu mať problém so zvažujúcim sa stropom, čo je daň za krásu všetkých kupé aj SUV kupé. Vpredu je priestor kráľovský, pocitovo aj fyzicky. Tu nie je dôvod na žiadne námietky. V prípade hybridnej verzie má toto auto o niečo menší batožinový priestor, ktorý ale aj tak dosahuje veľmi štedrých 480 litrov. To by malo stačiť aj pre štvorčlennú rodinu.

A teraz poďme pod kapotu, kde Arkana ukrýva 1.6 litrový benzín s výkonom 107kW/145 koní. Keďže ide o hybrid, dopomáha mu aj malá, 1,2 kWh batéria, ktorá sa dobíja výhradne rekuperáciou za jazdy. Pomôcť jej môžete režimom B na prevodovke. Tá je kapitolou samou osebe, keďže nemá žiadnu spojku ale iba dva stupne pre jazdu v elektrickom režime a štyri pre benzínový pohon. Nemajte strach, za jazdy to riešiť nebudete , keďže celá táto mašinéria v praxi funguje vcelku harmonicky. Samotné radenie stupňov takmer nezaregistrujete, citeľnejšie je pripájanie a odpájanie elektromotora. Zámerne píšem citeľnejšie, keďže cítiť ho budete, ale nejde o nič nepríjemné ani drsné. Samotná dynamika motora je skôr priemerná, ak vychádzame z predpokladu, že Arkana sa vďaka R.S. Line balíku tvári trochu športovo. Samotný motor nemá extra športové ambície, na každodenné použitie je ale dynamika úplne v pohode a aj keď nejde o žiadne divoké kone pod kapotou, vedia zabrať a predviesť bezpečný predchádzací manéver. Skrátka, netreba mať prehnane divoké očakávania ale ani sa netreba báť, že by tento motor bežnému vodičovi dynamicky nestačil. Veľkou výhodou tohto komplikovaného, ale fungujúceho pohonu, je priaznivá spotreba. Teda, skôr extrémne priaznivá, keďže po týždni bohatého nájazdu mestkých kilometrov a zhruba tristokilometrového diaľničného presunu tempomatovou stoštyridsiatkou sme skončili na priemere 5,1 litra. To je pri takto veľkom a ťažkom aute s dostatočnou dynamikou až šokujúco nízka hodnota. Je očividné, že hybridizácia je správna cesta. Teda, ak sa robí správne, ako v tomto prípade. A sak sa správne používa. Výsledná nízka spotreba je z veľkej časti spôsobená aj množstvom mestských kilometrov, kedy auto veľmi dobre rekuperuje a využíva tak elektrický pohon. Takže, ak sa často pohybujete práve v takomto prostredí, je hybrid E-Tech vašou prvou voľbou. Na hltanie diaľničných kilometrov sa ale možno ešte viac hodí silnejší motor TCe 160. Ako sme už spomínali v iných testoch, Arkana je síce ladená skôr pohodlne, ale aj napriek tomu je prekvapivo sebaistá a neutrálna aj pri ostrej jazde. Hravo by zvládla aj omnoho vyšší výkon a oslovila možno aj inú skupinu zákazníkov, ktorá hľadá skutočne športové SUV kupé.

 

Povedzme si na rovinu, Arkana je pre Renault zásahom do čierneho. Vstúpila na pole, ktoré donedávna okupovali iba prémiovky a hravo sa tu etablovala. Teda, nie že by bola ich priamou konkurenciou. O to sa ani nesnaží. Existuje ale pomerne veľká časť zákazníkov, ktorej sa páči práve image kupé SUV ale nemajú alebo nie sú ochotní zaplatiť sumy prémiových produktov. Práve tých Arkana zasahuje úplne priamo. Je to imageovka, ale praktická, úsporná, dobre vybavená aj jazdiaca. V špecifikácií E-Tech R.S. Line stojí od 31 200 eur s DPH, čo vážne nie je za také auto veľa. Ak jazdíte veľa v meste, E-Tech je pre vás ako stvorený. Ak chcete viac dynamiky a mesto nie je primárnym revírom, za zváženie stojí aj TCe 160 s vyššou dávkou dynamiky a nie výrazne vyššou spotrebou. Prípadne Arkana s TCe 140 tiež ponúka podobnú dynamiku ako hybrid. Každopádne, Arkana ako taká je veľmi vydareným autom, ktoré sa Renaultu fakt podarilo.

Renault Arkana E-Tech R.S. Line

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 1,2 kWh
Výkon (celkový) 105 kW (145 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment (celkový) – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická multimódová. 4+2 stupne
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4568 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1576 mm
Rázvor osí kolies 2720 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1550/1961 kg
Batožinový priestor 480/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (WLTP) 4,9-5,1
Emisie g CO2/km 111-112