Test Renault Arkana E-Tech Engineered: Stále viac dáva zmysel

Renault Arkana už nie je na trhu nováčik, ale aktuálne prichádza s jedným vylepšením. Ponúka novú výbavu Arkana E-Tech Engineered, ktorá je vlastne vrcholom v ponuke. A takisto je spojená výhradne s benzínovým hybridom, ktorý bol už síce v ponuke doteraz, ale niečo sa udialo aj s ním.

Aj keď to vyzerá ako limitovaná séria, limitovaná nebude. Túto alternatívu ozvláštni niekoľko zaujímavých prvkov, ktoré bežne na ostatných verziách nebudú. Je to pravdepodobne jeden z najzaujímavejších Renaultov Arkana vôbec.

Arkana E-Tech Engineered so zmeneným charakterom

Podstata auta zostáva stále rovnaká, je to SUV kupé, ktoré má masívne piate dvere pre lepší prístup k batožine. Toto osvedčené usporiadanie by bola škoda meniť, lebo práve toto auto patrí medzi tie najobľúbenejšie zo všetkých Renaultov súčasnosti.

Ale práve Arkana E-Tech Engineered je iným autom vďaka niektorým zmenám. Lišta na hrane kapoty je čierna, rovnako tak je čierny aj znak. Nielen vpredu, ale aj vzadu a tak isto čierne sú aj lišty okolo okien. Predné svetlá majú technológiu LED, avšak nie maticovú, lebo toto je stále auto z budget kategórie. Za rozumnú sumu teda môžete mať rozumne veľké auto, ktoré bude aj rozumne jazdiť. Tu sa nehráme na šialené prevratné technológie, to musí všetko fungovať a byť po ruke.

Každému musí byť jasné, že Arkana E-Tech Engineered vychádza práve z najšportovejšie tvarovanej alternatívy označenej R.S. Line. Z nej si zobrala nárazníky, avšak aj tu prišla mierna zmena. Predný nárazník získal matnú zlatú lištu v spodnej časti, ktorá robí ten výrazný rozdiel. Táto farba sa ešte opakuje aj na niektorých ďalších prvkoch karosérie, teda na bočných lištách dverí a fejkových koncovkách výfukov, avšak nie tak výrazne ako vpredu.

Ako celok, vrátane zliatinových diskov s jemným zlatým dekorom vyzerá Arkana E-Tech Engineered vynikajúco. Pôsobí extrémne výkonne, dáva dojem športových jazdných vlastnosti. Nie je to len o siluete kupé, ale aj o doplnkoch. Najšialenejší doplnok je ale asi nálepka na predných dverách hovoriaca o výbave auta a hlavne o tom, že má hybrid s kapacitou batérie 1,2 kWh. A prečo existuje Arkana E-Tech Engineered? Lebo hybrid nebol ako R.S. Line. Okrem sivej metalízy je v ponuke viacero farieb, so zlatými doplnkami ešte aj čierna, biela, či modrá. Ak zvolíte oranžovú základnú metalízu, alebo červené, tak budú doplnky tmavošedé.

Matná zlatá aj do vnútra

Interiér Renaultu Arkana E-Tech Engineered prináša tiež niekoľko zlatých doplnkov na lištách prístrojovej dosky, ale túto farbu získal aj lem znaku na volante. Znak na volante ale nie je čierny, nechal si klasickú striebornú farbu, teda vlastne pochrómovaný povrch, nie ako znaky zvonka. Pre hybrid je štandardom elektronické ovládanie prevodovky a tiež malá páka s názvom E-shifter. Dáva pocit väčšej futuristickosti.

Zaujímavým faktom však je, že nič ďalšie nebolo treba meniť, akurát displej pred vodičom je teraz celoplošný, nie ako pri niektorých modeloch, ktoré som testoval v minulosti. Tie mali kombináciu displeja a dvoch segmentových ukazovateľov. Toto auto vyzerá naozaj moderne a prispieva k tomu nielen spomenutý displej s možnosťou zobrazenia mapy, ale tiež vertikálny dotykový displej ovládajúci informačno-zábavný systém Easy Link, sem sa Open R Link z elektrického Megane nedostal. Systém Easy Link je spravený úplne logicky a podporuje aj bezdrôtové zrkadlenie telefónov celoplošne. Nie je to iba výrez ako kedysi. Vlastne z tohto pohľadu je Arkana E-Tech Engineered perfektným autom, ktoré dokáže uspokojiť nejedného fanúšika technológií. A takisto vie celkom rozumne potešiť aj uši. Má predsa aparatúru reproduktorov Bose, aj keď za príplatok 400 €.

Sedadlá dostali čalúnenie čiernou kožou, ktorá má prešívanie bielou a zlato-žltou niťou. Tieto malé detaily pekne dopĺňajú celok, ktorý vytvára dojem futuristickosti. Jediné, čo akoby patrilo do minulosti je klimatizácia. Má totiž iba jedinú zónu. Avšak aj s tým sa dá bez problémov žiť, veď má automatické ovládanie.

Celý priestor vnútri dokáže aj tá jedna zóna dobre regulovať. Celý priestor znamená naozaj veľkorysé pomery v prednej časti, ale aj dostatočný priestor na zadných sedadlách. Tie sú dokonca s viac sklopenou časťou operadla, nie úplne kolmou. V praxi to znamená, že od výšky 180 cm síce môžete chytiť strop, ale pri ešte o niečo ležérnejšom sedení vás vypne ako ističe, pospíte, a nemusíte riešiť takéto sprostosti. No a týmto sa dostávame ku tomu hlavnému, čo automobilka nachystala. Je to batožinový priestor s masívnym objemom 480 litrov (o 33 menej ako má spaľovacia alternatíva), ktoré sú dostupné cez šialene veľké veko batožinového priestoru. Veko je až tak masívne, že si musíte dávať pozor na to, či ním netrafíte strop v podzemnej, či nadzemnej garáži.

Hybrid funguje stále lepšie

Automobilka Renault pri predvedení hybridu E-Tech argumentovala hlavne skúsenosťami v F1 a tiež fantasticky zložitou, ale vlastne jednoduchou prevodovkou bez spojok, ale so štyrmi prevodmi pre spaľovací motor a dvomi pre elektromotor. Na tom sa nezmenilo vôbec nič. Akurát sa zmenilo správanie vozidla vo väčšine podmienok. Už je všetko odladené tak, ako malo byť na začiatku. Auto už netrhá, neradí šialene a nevytáča zbytočne spaľovací motor.

V okamihu ako naštartujete nič nepočujte, tlačidlo stlačíte a iba sa prebudí displej jeden, aj druhý. Auto spočiatku funguje výlučne na elektrickú energiu, čo je bez akýchkoľvek problémov jasné. Veď nič nepočujete, tak spaľovacia 1,6-tka nejde. Aj po prebudení má motor veľmi kultivovaný a rozumný prejav. Vlastne má ešte jednu zásadnú danosť. Toto auto je vozidlo, s ktorým sa nechcete v žiadnom prípade naháňať. Nepotrebujete na ňom jazdiť rýchlo, aj keď zo zovňajšku dynamika priam srší.

Arkana E-Tech Engineered je stavaná trochu decentnejšie a jemnejšie. Nie je to ani off-road, ale ani športové auto. Prezentuje sa skôr zameraním na komfort, ale aj ten vie občas zadná náprava prerušiť poskončením. Preto hovorím, že v tomto prípade netreba hľadať akékoľvek športové ambície. Arkana E-Tech Engineered je komfortné auto na každodennú jazdu, ktoré ale vyzerá nápadne dynamicky.

No a keď už máme dynamicky vyzerajúce auto, ako je na tom spotreba? Kedysi som hovoril, že spotreba hybridu je približne rovnaká ako by mal v danej situácii motor TCe 160 so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom. Ale nie je to tak po zlepšeniach. Konštruktérom sa postupne tak podarilo odladiť software vozidla, že realita znamená pohľad na hodnoty do 5,0 litra a keď som sa snažil, na jednom konkrétnom úseku, tak som správu 30 km so spotrebou 3,6 litra. To je, myslím si, na takto veľké auto, reálne šialená hodnota. Šialene nízka. Pritom radenie už netrhá, auto sa správa komfortne vo všetkých sférach jazdy. Je až prekvapivé, ako veľa robí softvér.

Každým odladením sa Arkana s hybridom stáva príjemnejším a lepším vozidlom. Môžem povedať, že Renault je aktuálne vo fáze, kedy všetko funguje presne tak ako by malo. V aute mi vlastne nechýba nič. Ani ten plug-in hybrid. Všetci vieme, že automobilka by ho dokázala spraviť a keby ukrojí len kúsok kufra, tak by sa nič nedialo. Ale zatiaľ nie je dopyt a omnoho využiteľnejší je full hybrid, ktorý netreba nabíjať. Ak budete s Renaultom Arkana E-Tech Engineered jazdiť výlučne po diaľniciach, tak si stále môžete kontrolovať spotreby okolo 6,5 litra. Keď budem rozmýšľať takýmto smerom, tak pri občasnom využití diaľnic, využívaní vedľajších ciest a miest dokážete mať priemer kľudne výrazne pod 5 litrov.

Toto je vrcholná výbava, ale nestojí veľa

Renault má cenovú politiku stanovenú extrémne dobre. Veď takto vybavená Arkana E-Tech Engineered s adaptívnym tempomatom, ktorý už bez problému zastavuje a rozbieha sa, stojí 31 600 eur. Vzhľadom na fakt, že sa jedna o najvyššiu možnú výbavu je cena až veľmi dobrá. Takisto je dobrá aj keď sa pozrieme na úžitkové vlastnosti a hlavne na to, kam sa dostali ceny áut v ostatnej dobe. Arkana je výrazný automobil s odladeným hybridným systémom. A vlastne je aj rozumnou voľbou z pohľadu ostatných konkurentov. Všetci sú predsa menší. Nielen Mazda CX-30, ale aj Volkswagen Taigo, či Toyota CH-R. Môžete namietať, že napríklad Taigo je z nižšej triedy, ale je stále SUV kupé s približne podobnými veľkostnými parametrami interiéru.

Renault Arkana E-Tech Engineered

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem motora/ kapacita batérie 1598 cm3 / 1,2 kWh
Výkon (celkový) 105 kW (145 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment (celkový) – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická multimódová. 4+2 stupne
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4568 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1576 mm
Rázvor osí kolies 2720 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1550/1961 kg
Batožinový priestor 480/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (WLTP) 4,9-5,1
Emisie g CO2/km 111-112