Test Porsche Panamera Turbo: Dotiahnuté k dokonalosti

Niektoré zážitky začínajú veľmi jednoducho, telefonátom. Je piatok večer, zvoní telefón, kolega Oliver mi volá a vraví, že máme na víkend niečo špeciálne a že sa podelíme. A že to je fajn auto. Ja som bol chvíľu v napätí, vy určite nie ste, lebo vidíte fotku a vidíte aj názov. Porsche Panamera Turbo sme mali od Avis Prestige.

Takže mne pripadá záver víkendu, celkom sa teším, neskrývam nadšenie. Ale mám trochu zmiešané pocity z tej zelenej 911 Carrera S, model 992. Tá mi absolútne nesadla. Avšak z prvého dotyku ešte kedysi dávno so Sport Turismom Panamerou GTS som vychádzal celkom ohúrený. Bude to teraz príjemné, alebo budem sklamaný?

Je to kupé? Nie, je to liftback

Dôležitý oznam! Ak máte auto, ktoré má päť dverí, tak to môže výrobca označiť akokoľvek ako kupé, tak pri takomto tvare máte vlastne liftback. To je okrem Panamery aj Mercedes-AMG GT 4door, vlastne je to takisto päťdverový liftback s hrou na kupé, vďaka bezrámovým dverám. Koniec oznamu, opakovať to nebudem.

Vlastne je to jednoduché, bez ohľadu na škatuľkovanie sa Porsche podarilo spraviť naozaj peknú Panameru. Povedzme si to rovno, prvá generácia bola trochu menej pekná. Teda sadla menšiemu počtu ľudí, vizuálne, mohla jazdiť úplne božsky, ale ten trojštvrtinový pohľad na zadok a bok bol trochu bolestivý a mohutný posledný stĺpik karosérie bol celkom extrémny.

Druhá generácia je teda z dizajnového hľadiska naozaj podarená. A platí to pre každú verziu a dokonca, bojím sa to priznať, pre každú farbu. Síce taká pekná tmavšia modrá by mu sadla viac, ale takto nenápadne plávať mestom, diaľnicou, takmer nepozorovanie v stealth režime je tiež super.

Vyzerá cool, najmä ak sú k nej tieto mnoholúčové zliatinové disky. A jediný krikľavý moment celého auta sú brzdové strmene žltej farby. O čom hovoria? O tom, že dokážu auto zabrzdiť brutálne a nemajú veľmi šancu vädnúť ani pri ostrej jazde a zastavia auto spoľahlivo a bezpečne kdekoľvek. No a keď som načrtol tú bezpečnosť, tak nesmiem zabudnúť na svetlá. Tie sú famózne. Aj toto sa Porsche podarilo.

Štyri miesta s dobrým komfortom

Toto je ideálne rodinné auto. Je priestranné pre štyroch. Tým poskytuje aj dosť veľký batožinový priestor a ponúka štýl, ktorý má len málo áut. Vlastne kašľať kufor, na to sa kupuje iný liftback, od Škody a s názvom buď Octavia, alebo Superb. Tu netreba také kapacity priestoru. Veď na tomto aute si musíte hlavne vziať platobnú kartu a zapamätať si PIN, lebo to, čo si nevezmete na dovolenku si jednoducho kúpite.

Prekvapivo veľké miesto majú zadní pasažieri. Na kolená je ho neúrekom a na hlavu skôr priemerne. Ale Porsche má riešenie aj na tento menší zádrhel. Má predsa v ponuke Sport Turismo, vlastne niečo ako luxusný hatchback krížený s kombíkom. A to nehovoríme o Cross Turisme, ktoré má nádych terénnejšieho auta. Ale to už sme pri električkách a Taycane.

Dobre, dosť bolo toho, čo nie je až tak dôležité. V Panamere sú predsa top dve predné sedadlá. A hneď musím povedať, že to vodičove, ktoré je vlastne jediné, ktoré som skúsil, teda okrem zadných, je výborné. Chvíľka bzučania elektromotorov a sedadlo mám nastavené. Ďalšie bzučanie a mám aj volant. Všetko je elektricky nastaviteľné. Veď ako inak. V tejto triede sa veľmi manuálny prístup nehodí.

Aj bez inštruktáže okamžite  intuitívne spájam mobil s infotainmentom. Má bezdrôtové Apple CarPlay, má tiež úplne jednoduchý interface. Je jasné, že Porsche chápe fakt, že toto auto si môže kúpiť niekto, kto si naň zarobí a to nebude ten tech geek, čo má osemnásť rokov. Proste všetko je pekné a logické, stačí len trochu poprepínať a navigovať v menu dokáže každý a okamžite. Toto patrí medzi najlepšie informačno-zábavné systémy v autách. Nie som si síce úplne istý obrovskou dotykovou plochou so všetkým vrátane klimatizácie. Funguje výborne, len niečo by mohlo byť aj normálne tlačidlové, tak mechanicky, nie digitálne.

Zdrvujúci výkon, brutálny podvozok

Štvorliter, osemvalec do V, dve turbá, všetko vyzerá až príliš podobne ako má aj najväčší konkurent. Má výkon 404 kW (550 k) a krútiaci moment 770 Nm. Motor je štandardne spojený s automatickou osemstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami. Sadol som si za volant, ponastavoval čo sa dalo a teraz kde sa toto monštrum štartuje? Na mieste, ktoré má Porsche tradične. Vľavo od volantu na prístrojovej doske, nie na stĺpiku riadenia. Kľúčik, ktorý má takmer rovnakú siluetu ako auto mi netreba, bezkľúčové ovládanie je štandardne.

Otočenie prepínača prebudí V8 a ozve sa príjemné hrubé bručanie. Mám predsa otvorené klapky výfuku. Zvuk motora a výfukovej sústavy sú dva fantastické svety. Akurát filtre pevných častíc trochu zabíjajú streľbu, ale to akosi nechýba. Zohrievam pomaly a potom to príde. Všetko by malo byť na prevádzkovej teplote, stláčal akceleračný pedál a Panamera Turbo ide nekompromisne vpred. Nie je takým masakrom ako AMG GT 63S 4door, ale aj rozdiel je len malý.

Aby malo auto dobrú stabilitu je vybavené výsuvným spojlerom. Dá sa vysunúť aj v meste, aby ste ukázali… Vlastne načo niečo ukazovať. To je ako mať sako s vyrezaným otvorom na kerku na pleci, aby bolo hneď vidieť, že ju máte. Naviac ak toto vysúvanie budete praktizovať aj v zime a necháte krídlo hore, tak sa môže stať, že tam trochu zatečie, primrzne a už sa neschová.

A teraz k tomu vážnemu. Ako Panamera Turbo jazdí? Má predsa dve tony pohotovostnej hmotnosti. Natáčanie zadnej nápravy však spôsobuje, že sa aj napriek 5 metrom ovláda ako výrazne menšie auto. V rukách je omnoho obratnejšia ako čakáte, v zadku cítite, že hmotnosť sa akosi záhadne stráca. Tam, kde by ste s konkurentom, tým hlavným, zápasili, tu idete s radosťou. Možno by sa ako konkurent dalo nazvať aj Gran Coupe M850i od BMW. Ale to trochu stráca na exkluzivite oproti Porsche.

Môže byť toto jedno z najlepších štvordverových GT s piatimi dverami?

Nejdem riešiť cenu. Tá je niekde okolo 200-tisíc, možno nad touto hranicou. Kto má reálne záujem o toto auto už ju predsa vie. Pre toho mám však fantastickú správu! Netreba sa pozerať inde. Toto auto je výborné na jazdu, miesta má dosť, motor má aj napriek súčasným normám slušnú charizmu. Dokonca by som povedal, že prejavom je lepší ako šesťvalec v 911 992, ale to je veľmi subjektívny názor. Ja by som toto bral radšej ako AMG GT 4 Door, ale ešte som nejazdil na facelifte, lenže znova prevláda subjektívna sféra hodnotenia. Aj keď Porsche mi príde aj vizuálne ľahšie. Jediné, kvôli čomu by som mal chrobáka v hlavne je M850i Gran Coupe. Ale je fakt, že obe tieto autá môžete skúsiť v Avis Prestige, tak naberiete vlastné pocity. U mňa by vyhrala Panamera, ak by som neriešil prachy. Ak áno a potreboval by som takéto auto, tak by som nakoniec skončil asi až pri 840d Gran Coupe.

Porsche Panamera Turbo

Motor V8 benzín
Objem 3996cm3
Výkon 404 kW (550 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 770 Nm pri 1960 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5049 mm
Šírka 1937 mm
Výška 1427 mm
Rázvor osí kolies 2950 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2070/2585 kg
Batožinový priestor 495/1304 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 306 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 3,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 12,8/7,2/9,3
Emisie g CO2/km 212