Peugeot Rifter prešiel v prvej poolovici roka faceliftom. Ten prepracoval dizajn vonku aj vnútri, ale z technickej stránky priniesol najmä návrat spaľovacích motorov. Minulá generácia bola totiž elektrická. My sme vynoveným Rifterom vo verzii GT jazdili práve s naftovým motorom 1.5 Blue HDi
Peugeot Rifter je taká krabička. Základný tvar zostal, ale práve krabicovitý profil karosérie je trademarkom a obrovským benefitom na poli praktickosti. Tu nevedia konkurovať ani veľké SUV. Rifter dostal novú prednú masku, v ktorej strede je nový znak Peugeot. Svetlá sú zatmavené a ich podpis tvoria tri pazúry, ktoré sú pre nové Peugeoty typické. Po bokoch nárazníka je dvojica veľkých otvorov pre hmlovky. Súčasťou faceliftu sú aj nové farby a my sme mali Rifter práve v novom zelenom odtieni Sirkka. Ide o mimoriadne peknú farbu, ktorá aj auto s vysokým a hranatým profilom robí atraktívym. Boky, vrátane blatníkov, sú prakticky oplastované a zadné svetlá majú tiež moderné zatmavenie. Mimoriadne pekný a dynamický dizajn majú aj 17″, čierno- strieborné disky kolies. A tak celkovo musíme uznať, že Peugeot Rifter vo výbave GT a zelenej farbe Sirkka je vlastne pekné a sympatické auto. Má vysoký profil a DNA malého vanu ale vôbec to nevadí, lebo vďaka vydarenej prednej maske, farbe aj kolesám vyzerá veľmi dobre a dynamicky. Rodinný osobák, za ktorý sa ani len náhodou nebudete mať dôvod hanbiť.
Aj kabína je už takmer úplne ako v klasickom a dobre vybavenom modernom osobáku. Posed je síce vyšší, sedadlá ale pohodlné, disponujúce opierkami lakťov. Plne digitálny i-Cockpit si našiel cestu aj sem a tak je displej pred vodičom plne digitálny, s možnosťou preínania náhľadov. Síce nemá fancy 3D prevedenie ako niektoré iné Peugeoty, ale vôbec to nie je nedostatok. Máme tu tradičný, malý sploštený volant, tlačidlový volič automatu a kopec odkladacích priestorov. Kabína je navrhnutá kvalitne a pekne ale v porovnaní s inými Peugeotmi je jasne vidieť, že priorita Rifteru je viac praktickosť ako image. Nie sú tu prítomné tie typické sofistikované zalomenia a krivky ako v iných Peugeotoch. O praktickosti ale svedčí obrovské množstvo odkladacích priestorov, či už polica pod strechou alebo masívny tunel v strede s roletou. K tomu polička pred spolujazdcom, vodičom aj stojany na nápoje a dve skrinky pred spolujazdcom. USB C porty sú dva a mobil nabijete aj bezdrôtovo. A je tu aj dvojzónová automatická klimatizácia a 10″ displej infotainmentu i-Connect Advanced. Ten zahŕňa vstavanú navigáciu TomTom, parkovacie kamery vpredu aj vzadu či smartfón konektivitu bez kábla. Reaguje rýchlo, grafika je veľmi solídna a prehľadná. Materiály sú tvrdšie aj e pravda, že kabína iného osobného Peugeotu s podobnou cenovkou by bola asi viac materiálovo prepracovaná. Na to sa tu ale nehrá, keďže aj s tvrdšim plastom zvládli urobiť skvelú a kvalitnu prácu. Ergonomicky je všetko fajn, výbava je veľmi bohatá a ak máte veľkú rodinu alebo radi prevážate športové či pracovné náčinie rôzneho druhu a zároveň nechcete MPV či klasický van, ťažko si predstaviť lepšie auto. Priestor je doménou Rifteru, veď základný objem batožinového priestoru je až 775 litrov. Na zadných sedadlách je dosť miesta aj pre troch dospelých, posed je ale trochu vzpriamenejší než v bežnom osobáku. Keď sedadlá sklopíte, naložíte nastojato bicykle, kosačku, nábytok…čo aktuálne potrebujete. Práve tu sa naplno prejavuje výhoda vysokého profilu karosérie.
Pod kapotou sme mali, už spomínané, 1.5 litrové Blue HDi. Štvorvalec spaľujúci naftu nie je v palete motorov značky žiadnou novinku. Ide o osvedčenú a vyladenú stálicu. Jeho 96kW/130 koní a 300Nm je taký obstojný a dôstojný pohon aj pre auto, ktoré má potenciál prevážať aj väčšie porcie nákladu či pasažierov. Vo dvojici je dynamika úplne dostačujúca a svižná, pri plnom zaťažení trochu ochabne, avšak o trápení sa stále hovoriť nedá. Rifter nie je žiaden pretekár a preto nám k nemu tento motor úplne pasuje, má pohodový chakrater a výkon citeľný od nízkych otáčok. Spotreba je tiež veľmi fajn, aj pri diaľničnej 140 sme sa dostali na priemer 6,3 litra, čo je absolútne fajn. Kombinácia mesta a okresiek pri rozumnom zaobchádzaní vie byť kľudne aj o liter nižšia. Motor ani nie je hlučný, akurát v rýchlosti nad 130 km/h je trochu vyšší aerodynamický hluk, avšak nič otravné, čo by prekážalo. Osemstupňový automat je super voľba a dobre dopĺňa pohodový charakter auta. Radí hladko a presne a nevyrába žiaden zbytočný chaos a zbrklosť. Počas celého testu si nespomíname na moment, kedy by prevodovka zaradila vyslovene nesprávne. Podvozok je mierne tuhší, avšak stále dosť pohodlný a dobre filtrujúci nerovnosti. Na pretekanie v zákrutách to nie je, ale aj napriek väčšej výške sa netreba báť ani žiadnych šialených náklonov.
Peugeot Rifter GT s 1.5 litrovým, naftovým Blue HDi je priam dokonalým rodinným autom. Alebo aj dokonalým autom pre aktívne páry či jedincov. Po facelifte vyzerá vážne dobre a aj napriek dodávkovému profilu karosérie dynamicky. Vlastne, je pohľadnejší než niektoré osobáky, najmä v tejto zelenej farbe a výbave GT. Rifter má veľmi slušnú výbavu, ktorá je na úrovni dobre vybaveného bežného osobáku a k tomu obrovský vnútorný priestor a odkladacie priečinky všade, kam sa pozriete. Motor má decentnú a akurátnu dynamiku, nízku spotrebu a kultivovaný prejav. Toto auto za 31 390 Eur s DPH je veľmi pragmatická kúpa.
Peugeot Rifter GT Blue HDi
Motor | R4 nafta |
Objem | 1499 cm3 |
Výkon | 96 kW/130 k pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1750 ot/min |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4405 mm |
Šírka | 2107 mm |
Výška | 1837 mm |
Rázvor osí kolies | 2785 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1760/2175 kg |
Batožinový priestor | 775 l |
Palivová nádrž | 50 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 184 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,4 s |
Spotreba (WLTP) | 5,8-6,0 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 152-158 |