Film Taxi, ale aj jeho ďalšie verzie videl asi každý. Je o marseillskom taxikárovi, ktorý sa chtiac-nechtiac dostane do služieb polície a má na to vynikajúce auto. Bežne je to štandardný Peugeot 406, ale po stlačení gombíka sa mení na 406, ktorú by som teraz označil PSE. Presne takto na mňa pôsobí nová verzia Peugeotu 508 SW PSE.
508 SW PSE sa od ostatných verzii odlišuje nielen bodykitom, ale aj rôznymi inými úpravami interiéru a tiež pohonnou sústavou. Je to vlastne jediná štvorkolka v modeli 508. Aj tu by si Daniel prišiel na svoje pri šialených prejazdoch po dlažobných kockách.
Aj biela sedí
Peugeot 508 SW PSE stavil na úpravu tvarov základného modelu. Čo to znamená? Predný nárazník vyzerá masívnejší vďaka čiernej maske chladiča a vďaka dvom krídelkám po bokoch. Zdá sa mi, že Briti takéto krídelká volajú cannards. Nech sa volajú akokoľvek, myslím, že až takú veľkú aerodynamickú službu nerobia, ako robia službu vizuálnu. Tento motív sa opakuje po bokoch a je aj úplne v zadnej časti karosérie na zadnom nárazníku.
Pre Peugeot 508 SW PSE vyvinuli konštruktéri disky s priemerom 20 palcov sa naozaj veľmi nízkou pneumatikou. Ani tu sa Peugeot nepáral s obutím. Ja už som mal našťastie letné a boli to presnejšie Michelin Pilot Sport 4S. Jedny z tých najrozumnejších športových pneumatík. Takto sa to robí, niektorí ďalší sa môžu učiť.
Znova musím vyzdvihnúť samotný tvar karosérie. Toto vozidlo by si zaslúžilo aj označenie shooting brake. 508 SW PSE ním určite je. Má predsa bezrámové dvere. A nakladací otvor kufra nie je nejako extrémne veľký. Toto je štýl, ktorý priniesla Alfa Romeo 156 SW. Tá už rou 1998 kašľala na praktickosť a hranaté tvary, chcela hlavne štýl a pri 508 SW PSE to rozhodne nie je inak.
Stále mám veľa rečí o tom akú by som zvolil farebnú kombináciu. Pri tomto kuse som akosi stotožnený so všetkými atribútmi. Veď takto 508 SW PSE vizerá vynikajúco. Nechýba mu vlastne vôbec nič. Dokonca ani koncovky výfukov. Tie v zadnom nárazníku sú reálne a funkčné. Čiže Peugeot ide proti prúdu falošných náznakov a ukazuje, že má odvahu aj na takéto tradičné riešenie bez imitovania.
Šport? V 508 SW PSE je cítiť
Interiér Peugeotu 508 SW PSE je kontrastný. Na jednu stranu pôsobí výrazne športovo a na druhú stranu je vďaka výborným sedadlám možné uvažovať aj o komforte. 508 SW PSE je určite na vrchole toho, čo aktuálne automobilka ponúka. Áno, môžete argumentovať, že stále existujú aj SUV, ale tie určite nie sú tak vymakané ako práve 508. A vlastne aj 508 SW.
Predná časť interiéru využíva ostrozelenú niť na prešívanie a tiež hrá na športovú nôtu aj čalúnením sedadiel kombináciu kože a alcantary. Áno, toto sú naozaj dobré sedadlá, ktoré majú bočné vedenie a dá sa v nich sedieť pohodlne. Nepotrebujú na to žiadne certifikáty, jednoducho sú dobré.
Ovládanie palubného systému je cez dotykový displej s viacerými tlačidlami pod ním. Toto je ešte staršia verzia modelov Peugeot, čo znamená, že ma stále tradičné tlačidlá pod obrazovkou. Nie sú to plochy s konfigurovateľnými parametrami i-Toggles ako v menšom modeli 308, ale všetko máte aj tak po ruke. Tých pár tlačidiel je klasických a stláčajú sa zhora.
Displej pred vodičom jemne naznačuje, malým nápisom Peugeot Sport Engineered, že toto je niečo menej štandardné. Ale tiež dokáže zobraziť rôzne parametre a do nich viete v noci zvoliť nočné videnie. Podľa mňa by mohlo mať aj trochu širší výhľad, ale vlastne stačí. Veď dokáže upozorniť na živé bytosti žltým rámikom a na potenciálne nebezpečné bytosti červenými rámikmi. A to aj ak máte zobrazenie vypnuté. Veľmi cool a príjemné zlepšenie situácie v noci!
Kým vpredu je všetko v poriadku, zadné sedadlá ponúkajú trochu menej miesta. Je to z dôvodu, že auto je nízke a rázvor je približne rovnaký ako na menšom modeli. Vadí ale niekomu, že má batožinový priestor len 530 litrov? Mne určite nie. Veď toto auto nie je o vyslovene úžitkových vlastnostiach, ale je o kombinácii štýlu a dynamiky.
Jediná štvorkolka v 508 SW
Peugeot 508 SW PSE je ovenčený niekoľkými naj. Je najvýkonnejším Peugeotom 508 SW v ponuke, ale zároveň je najrýchlejšie šprintujúcim. Rovnako je najťažším zo všetkých, lebo k u štandardnému plug-in hybridu pridáva ešte aj elektromotor poháňajúci zadné kolesá. A že to je cítiť!
Celkový výkon systému je až 265 kW (360 k) a krútiaci moment nemenej zaujímavých 520 Newton metrov. Peugeot 508 SW PSE nedosahuje tieto hodnoty bez fígľov, funguje s dvomi elektrickými motormi a jedným spaľovacím. Výkonu nie je málo, ale znova platí to, že čím viac máte nabitý akumulátor, tým sa viete dostať k lepším hodnotám zrýchlenia a lepším vlastnostiam.
Batéria má stále kapacitu 12,4 kWh a nabíjať ju môžete výkonom 3,7 kW. Na plné nabitie zvládnete prejsť o kúsok menej ako s štandardnou predokolkou, zvládnete približne 40 km. A Daniel by v Marseille nabíjal, aby mohol plniť úlohy kamoša od polície. Toto auto by sa určite páčilo aj komisárovi Gibertovi.
A teraz sa pozrime na podvozok. Vieme, že auto jazdí dobre, zvláda jazdy, bez nabíjania, so spotrebou okolo 6,5 až 7 litrov. To je znova o kúsok viac, ale znova to nevadí. Podvozok je naladený výrazne ostrejšie ako v štandardných alternatívach. Je znížený a stojí predsa na 20-palcových väčších diskoch, ktoré k tvrdosti ešte len prispievajú.
A znova si dám otázku, vadí mi, že je auto podvozkom tuhé? Vôbec nie, lebo má byť športové, predsa! Športové je, ale v prípade vybitia akumulátora môže pôsobiť trochu ťažkopádne. Pôsobí však tak, ako keby malo natáčanie zadnej nápravy. Zátačky sa mu jednoducho páčia, čo môže byť aj následkom optimálneho rozloženia hmotnosti.
Posuny v triede
Základná cena 508 SW PSE je 71 290 €, čo určite nie je málo. Je to ale najlepší Peugeot súčasnosti, pričom príplatok od bežnej verzie s podobnou výbavou je zruba pätnásťtisíc eur. Jeho tvári sú presne také, ako by boli, keby sa natáča ďalšia časť už kultového filmu o vodičovi taxislužby. Len sa mi zdá, že oproti Peugeotu 406 je v 508 vzadu trochu menej miesta.
Toto auto, Peugeot 508 SW PSE je auto, ktoré jednoducho musíte chcieť. Aj tu vidno, že mu facelift spravil dobrú službu a s ním vyzerá vozidlo ešte zaujímavejšie. Svojím vlastným spôsobom je bez konkurentov, ak by sme teda brali kombíky s bezrámovými dverami. Jasné, môžete hovoriť o CLA Shooting Brake, ale to bude cenou ešte ďalej a tiež bude s možnosťou lokálne bezemisnej jazdy.
Peugeot 508 SW PSE – Peugeot Sport Engineered
Motor | R4 benzín + elektro |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 147 kW (200 k) pri 6000 ot/min Elektromotor: 81 kW (110 k) vpredu, 83 kW (112 k) vzadu Celkovo 265 kW (360 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 300 Nm pri 3000 ot/min Elektromotor: 320 Nm vpredu, 166 Nm vzadu Celkovo: 520 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4778 mm |
Šírka | 1859 mm |
Výška | 1420 mm |
Rázvor osí kolies | 2793 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1988/2360 kg |
Batožinový priestor | 530/1780 l |
Palivová nádrž | 43 l, batéria 12,4 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h (135 km/h EV) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,2 s |
Spotreba (WLTP) | 1,8/100 km (benzín 8,0 l) |
Emisie g CO2/km | 52-54 |