Karty na stôl, pôvodné prevedenie súčasnej generácie Peugeotu 508 ako liftbacku, tak kombi SW mi sadlo. Bolo to presne auto, ktoré som od Peugeotu neočakával a predsa ho Peugeot vytvoril. Najmä Peugeot 508 SW bol v tejto generácii nádherným auto. Preto som bol trochu skeptický pri predstavení modernizovanej verzie. Veď tá predsa nemôže byť až tak zaujímavá a pekná, predok ju zmenil. Ale toto platilo len do momentu, kedy som ju videl naživo. Naživo je inovovaný Peugeot 508 SW krajší. Krajší ako na obrázkoch.
Ale všetko záleží od konkrétnej konfigurácie. Sú verzie, ktoré až toľko pôvabu nepobrali, lebo sú trochu nudné. Sivý kombík s 19-palcovými zliatinovými diskami ale upútať dokáže. Ani to by som nikdy nehlásal. Najmä nie to, že poviem o sivom aute, že vyzerá výborne. Toto je Peugeot 508 SW Hybrid 225.
508 SW je unikát
Zradiť Peugeot 508 SW je celkom zložité. Mal by patriť do segmentu D, ale veľkosť interiéru je trochu iná. Skôr by som mohol povedať, že v Peugeote 308 SW je o štipku viac miesta. Peugeot 508 SW má byť predsa tým autom, čo chcete, čo zvládne mnohé úlohy, ale zároveň vyzerá vynikajúco. No a to robí priam dokonale.
Po pôvodnej skepse pri pohľade na fotky modernizovaného vozidla so štylizovanými šikmými horizontami mi pohľad naživo potvrdil, že Peugeot dizajn vie. Peugeot 508 SW je, vo výbave GT s veľkými kolesami s priemerom 19 palcov, nádherné auto. V tomto prípade mi dokonca nevadí ani sivá farba.
Farba je v pohode, ak ju dopĺňajú tieto masívne kolesá. Videl som liftback s menšími diskami a to príliš vizuálne neladilo. Nie, stále ani táto kombinácia nebola škaredá, ale ak si dávate menšie kolesá, tak si musíte dať výraznejšiu farbu. Červená? Áno, tá je úplne bez problému. Jednotlivé detaily sú ale veľmi podarené a automobilka spravila výrazne dobrý krok s týmto modernizačným procesom.
Veď vpredu je na 508 SW nová maska chladiča a nové svetlomety s maticovým svietením. Zadné svetlá sa tiež zmenili a v čiernom páse sú inak zoskupené LED časti. A dokonca aj koncovky výfuku sú reálne. Jediné, čo prezrádza, že máte pred sebou plug-in Hybrid je azda použitie dvierok na tankovanie aj na vodičovej strane a tiež elektrické evidenčné čísla.
Dynamika a kvalita
Auto, do ktorého som sadol má už bezmála 20 000 km. Čo to znamená v poňatí vnímanej kvality? Mám pocit, že kvalita neutrpela, maximálne si zavŕzgala lakťová opierka keď som sa na ňu príliš natlačil lakťom. Skôr zavesil lakťom, aby som bol úplne úprimný, lebo som si potreboval zozadu dotiahnuť niečo v tom momente úplne potrebné. Čiže z tohto pohľadu je Peugeot 508 v prevedení GT rozumným autom aj po určitej dobe.
Automobilka Peugeot využíva už dlhodobo princíp i-Cockpit, ktorý sa prejavuje naplno aj tu. Pred vodičom je malý volant, ale s klasickými tlačidlovými ovládacími prvkami. Pod volantom je páčka na tempomat a klasické páčky na svetlá a stierače. V strede, po vylepšení, našiel svoje miesto prepínač prevodovky v štrbine, nie v forme Lochnesky vynárajúcej sa z jazera. Displej pred vodičom je zaujímavý ešte z jedného pohľadu. Za 1 200 € môžete mať nočné videnie. A to vás upozorní na blížiace sa nebezpečie.
Peugeot 508 SW predvádza displej pred vodičom až pod sklom a stredový displej natočený bližšie k šoférovi. Ovládanie je úplne jednoduché a toto je práve najlepšie použitie novej generácie systémov automobilky. Má totiž klasické tlačidlové prepínanie funkcií a pod ním je ešte pás s dotykovým ovládaním. Ale je fixný, nemôžete si meniť, čo na ňom je. A to je len dobre. Vlastne interiér tohto auta mi sadol úplne perfektne. Chvíľu som síce hľadal bezdrôtovú nabíjačku, ale tá je schovaná v spodnej časti stredového tunelu zruba pod prepínačom prevodovky.
Priestorové pomery v aute sú relatívne priemerné. Vpredu sa na nič nebudete sťažovať, ani na presvetlení interiéru vďaka presklenej streche za príplatok. Ale vzadu toho miesta na rozdávanie určite nebude. Môže za to nízka stavba karosérie a použitie štýlových línií miesto tých utilitárnych. Vadí mi to? Vôbec nie! Práve naopak, takáto veľkosť auta s takýmto dynamickým charakterom mi sedí asi úplne najviac. A čo na tom, že batožinový priestor plug-in hybridu má objem 530 litrov? Veď ten paddleboard si na dovolenke požičiam, nepotrebujem ho nosiť so sebou stále.
Pohon chce kombinovať úspornosť s dynamikou
Začnem trochu kriticky. Čo by sa mi hodilo najlepšie do tohto auta? Niečo s dvomi litrami objemu a výkonom tak 250 až 300 koní (184 kW až 221 kW). Čisto kvôli tomu ako auto vyzerá a čo by som od neho očakával. K tomu samosvorný diferenciál. Vlastne pohonná sústava z Peugeotu 308 GTI minulej generácie by bola asi vynikajúca tiež. Ale je iná doba. Ak chcete benzín, tak máte celkom smolu. Určite si kúpiť maximálne plug-in hybrid. A na prekvapenie, aj ten je veľmi schopný.
Plug-in hybrid v 508 SW kombinuje 1,6-litrový prepĺňaný motor s elektromotorom a dáva celkový výkon 165 kW (225 k). Nemáte ich dostupné úplne vždy, keď máte absolútne vymlátenú baterku, tak sa musíte spoliehať iba na 132 kW (180 k) základného benzínového motora. Ale tu mi napadá jedna kacírska myšlienka, vlastne aj tých 132 kW (180 k) by mi stačilo a nepotreboval by som elektrickú pomoc. Takto ale dokážem jazdiť aj na elektrickú energiu a nabíjať doma.
Nabíjanie doma znamená, že využijem kapacitu 12,4 kWh a potom na nabitie prejdem, v ideálnych podmienkach a dokonca aj po diaľniciach, takmer 40 km, možno ešte o kúsok viac. To vôbec nie je zlý výsledok a pri klasickom každodennom nabíjaní by som vedel jazdiť so s potrebami do 4 litrami benzínu na 100 km. Ale nie každý môže nonstop nabíjať. Preto je dôležité vedieť, že aj ak nenabíjate, viete aj s diaľnicami držať spotrebu do 6,5 litra a pri snahe mimo diaľnic dokážete stlačiť hodnoty aj pod 6 litrov.
Pri tom všetko máte, na 19-palcových zliatinových diskoch auto, ktoré je komfortné a dokážete v ňom prejsť extrémne dávky kilometrov. Toto ale nielen charakteristika podvozku, je to aj charakteristika sedadiel. Majú dobre bočné vedenie, ale zároveň zvládajú aj komfortné sedenie. Peugeot 508 SW je pre mňa úplne ideálnym autom na dlhé trasy. Len by to chcelo iný motor. Na dlhé trasy plug-in hybrid nevyužijem. Ale to je asi každému jasné. Má predsa menšiu nádrž s objemom len 43 litrov.
Musí sa mať na pozore
Peugeot 508 SW vo výbave GT a s plug-in hybridom je celkom unikátne auto, ktoré síce patrí do segmentu D, ale zároveň musí vystupovať vďaka bezrámovým oknám dverí. Ak by som hľadal konkurenta, ktorý ponúka podobné vlastnosti, tak by to bol asi jedine Mercedes CLA Shooting Brake s plug-in hybridom. No a ten bude určite drahší.
Peugeot 508 SW Hybrid s výbavou GT všetkým, čo si môžete pozrieť nižšie v galérii, stojí 53 000 eur. Na plug-in hybrid je to stále dobrá hodnota za peniaze a systém je reálne použiteľný. Mňa ale najviac na aute teší, že ani po viacerých kilometroch nestratil nič z pevnosti. Peugeot 508 SW je spravený čím ďalej, tým lepšie. A ak by som bol postavený pred voľbu kombi 508 SW a klasického liftbacku, určite by som siahol po karosérii kombi.
Peugeot 508 SW GT Hybrid
Motor | R4 benzín + elektro |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | Spaľovací motor: 132 kW (180 k) pri 6000 ot/min Elektromotor: 81 kW (110 k) Celkovo 165 kW (225 k) |
Krútiaci moment | Spaľovací motor: 300 Nm pri 3000 ot/min Elektromotor: 320 Nm Celkovo: 360 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4778 mm |
Šírka | 1859 mm |
Výška | 1420 mm |
Rázvor osí kolies | 2793 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1900/2300 kg |
Batožinový priestor | 530/1780 l |
Palivová nádrž | 43 l, batéria 12,4 kWh |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h (135 km/h EV) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,3 s |
Spotreba (WLTP) | 1,2/100 km (benzín 6,4-6,6 l) |
Emisie g CO2/km | 55-71 |