Peugeot ide úplne inou cestou ako pár rokov dozadu. Veď si pozrite náš test predchádzajúceho 508 SW. Bolo to solídne auto, ktoré malo výborné spracovanie, adekvátne materiály a to bolo všetko. Bolo takým spotrebným tovarom, ktorý vydržal veľa, ale nevyvolával veľa emócií. Teraz je všetko inak. Forma sa dostala aj pri kombi ďalej ako funkcia.
Nie, už nepotrebuje byť praktickým prepravníkom. Možno aj 308 SW je trochu viac praktická, ale zase treba uznať, že kombi 508 je vizuálne perfektným dielom. Nechýba mu naozaj nič, vizuálne a dokáže zaujať aj tých, ktorí majú reči o tom, že je to predsa francúzske auto a najlepšie musí byť z Nemecka, predsa. My sme skúsili dokonca vrcholnú verziu 508 SW s označením GT a výkonným benzínovým motorom.
Dychberúci zjav
Francúzska automobilka sa podujala naozaj na niečo riskantné. Z vôd stabilného a nudného sveta sa vydala na cestu extrovertnej egocentrickosti. Neberte to zle, autá sa jednoducho na seba snažia strhnúť čo najviac pozornosti. A dostáva ju vo veľkých prívaloch. Veď takéto pekné kombi bola naposledy Alfa 156 s takouto karosériou. Dobre, bolo ich viac, ale táto veľkosť väčšinou favorizuje praktické atribúty, dizajn ostáva trochu v úzadí.
Niektoré farby dokonca vedia dizajn zvýazniť. Pôvodne sme čakali bielu perleť, ale dostali sme niečo ešte lepšie. Dostali sme brutálnu červenú. V nej sú práve všetky krivky a línie perfektné. Dobre, nemôžeme zakrývať to, že 508 SW sa nám páči. A svoje na tom robia aj veľké 19-palcové zliatinové disky s dvojfarebným povrchom.
O celkových pohľadoch si viete spraviť mienku aj podľa fotiek, ale pozrime sa na svetlá. Predné majú Full LED systém. Dobre, nie je to taký premakaný multibeam ako má Mercedes, ale stále funguje prepínanie na stretávacie z diaľkových spoľahlivo a nikoho neoslepí. Peugeot 508 SW GT má však jeden trik v rukáve, ktorý má máloktorý konkurent. Ponúka nočné videnie. To sa zobrazuje na displeji pred vodičom a osoby dá do žltého rámiku. Aj ten neosvetlený stealth fighter v matnom kabáte bez akýchkoľvek reflexných prvkov je razom viditeľný a ukáže sa na displeji. Toto je prvok bezpečnosti, za ktorý sa oplatí zvýšiť cenu o 1 300 eur.
Malá pripominenka histórie je označenie modelu, teda jeho číslo, nad znakom vpredu. To mal napríklad aj Peugeot 504. Kým zvonka je auto strhujúce, nastupovanie do vnútra ukazuje, že nechce byť obyčajným kombi a aj tu predvádza konštrukciu a dizajn, ktorý nie je vôbec bežný. Jasné, reč je o bezrámových dverách. Tie každému autu dokážu pridať istý punc exkluzivity.
Interiér vôbec nezaostáva
O novom prístupe Puegeotu ku interiéru sa popísalo asi toľko, že už nový vôbec nie je. Ale i-Cockpit V2.0 v 508 je príjemným miestom na život. Teda už príjemné dojmy navodia spomenuté bezrámové dvere. Volant je menší a štandardné posilovňou nerozšírené postavy s ním nebudú mať problém. Práve naopak, najmä v GT pôsobí naozaj spot-on, čiže presne tam, kde má byť.
A volant rozhodne nie je všetko. Prístroje na vrchu prístrojovej dosky sú v zornom poli, takže automobilka nemusí riešiť nič s head-up displejom. Najväčším pozitívom nie je výborná grafika, ani možnosti zobrazenia údajov, ale nočné videnie. Je dostupné len v noci, čo je celkom logické a ponúka naozaj veľa, to je ten príplatok, ktorý si musíte zaobstarať. Možno vás práve tých niekoľko eur delí od poistnej udalosti so zverou.
Sedenie vpredu je trochu tesnejšie, také športové, nie je rozľahlé ako v predchodcovi, čo je len dobre, toto auto má naozaj športový nádych. Sedadlá sú však výborné a ponúkajú aj príplatkovú, ale stále veľmi dobrú masáž. Nie je to len o dofukovaní bedrovej opierky, ale o posúvaní ôsmych bodov len na operadle. Peugeot s týmto systémom masážnych funkcií naozaj posunul auto vpred. A ešte sme zabudli na to najhlavnejšie. Sedadlá sú červené! Dobre, nie každému sadnú, ale tomuto interiéru, v kombinácii s pekným obkladom rozhodne áno.
Horšia situácia je na zadných sedadlách. Kriticky zhodnotené, je tam možno toľko miesta koľko v 308 SW. Avšak, znova, 508 SW je úplne inak zameraným autom. Je skôr imidžovým doplnkom ako prepravníkom s cieľom sťahovať každý týždeň celú rodinu aj s babkami na chatu za mesto. Dobre, kufor je dosť veľký, do neho zbalíte naozaj dosť, len či to budete vôbec potrebovať. Toto kombi si nekupujete kvôli veľkosti, ale kvôli tomu aké má strhujúce tvary.
Vrchol motorovej ponuky
Motor pod prednou kapotou naštartujete tlačidlom pred futuristicky tvarovanou radiacou pákou. Tlačidlo má trochu horšiu odozvu, ale to je pri Peugeotoch a Citroënoch akosi štandardom. Musíte ho stlačiť poriadne, nie iba tak ledabolo, aby sa nepovedalo. Po prebudení motora však nebudete počuť naftové klopkanie ani v studenom stave. Vrcholný motor je predsa benzínový.
Peugeot 508 SW GT poháňa 1,6-litrový motor PureTech s výkonom 166 kW (225 k). Je to obdobný motor ako mala aj 308 GTi, ale naladený na trochu nižšie hodnoty. Pružnosť v spojení s automatickou osemstupňovou prevodovkou s hydrodynamickým meničom je výborná. Ale… Ale ku autu by sa v pohode hodil aj motor s výkonom ako mal spomenutý hothatch. Podvozok by to s prehľadom zvládal.
Reálne je 508 SW pekne vyváženým autom a celkom príjemne potláča svoj nedotáčavý charakter. Aj na zimných pneumatikách funguje dlho neutrálne a až za hranicou hnedého spodného prádla nastupuje viac nedotáčavosti. Asi každému je jasné, že úplne hroty a limity sme neskúšali. Dôvod na to je prostý. Sneh, ľad a mokro na to proste stavané nie sú. Pár slnečných hodín však ukázalo, že jazda je aj napriek väčšej tuhosti podvozku príjemná a dynamicky orientovaná.
Na taký potenciál motora, ktorý je takmer taký ako má aktuálne Škoda Octavia RS, je zaujímavé sledovať spotrebu. Reálne sa dá jazdiť za 8,5 litra aj s využívaním výkonu. Na dlhšie a umiernenejšie trasy sa dokáže dostať s prehľadom do 7,5 litra pričom na letných to bude ešte menej ako aktuálne na zimných pneumatikách.
Kto je vlastne konkurent?
Zdalo by sa, že 508 SW má buď veľa konkurentov, alebo málo. Buď to je každé kombi v strednej triede, alebo je to len pár naozaj športovo ladených. Ak vezmeme druhú možnosť, tak musíme načrieť aj do menších áut. Ako reálne športové kombi s bezrámovými dverami totiž figuruje len Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. A tam sa s podobnou výbavou asi na 50-tisíc nedostanete, bude to trochu viac. Športovo strihnutý a tiež trochu extravagantný je aj Mini Clubman. Ale aj tak ho bude väčšina porovnávať práve s tými mainstreamovými kombíkmi. A tu má 508 SW, napríklad oproti Passatu nevýhodu v absencii pohonu všetkých kolies. Možno niekedy bude v hybridnom nastavení, ale to je otázne. Peugeot 508 SW GT ostane teda voľbou pre tých, čo sa budú chcieť odlíšiť a mať niečo iné ako všetci ostatní. Tí vonkoncom chybu nespravia a budú mať kvalitne postavené auto s neopozeraným dizajnom.
Peugeot 508 SW GT
Motor | R4 benzín |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 166 kW (225 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1900 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4778 mm |
Šírka | 1907 mm |
Výška | 1420 mm |
Rázvor osí kolies | 2793 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1584/plus cca 500 kíl kg |
Batožinový priestor | 530 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Spotreba (komb) | 7,1 – 7,8 l/100 km |
Emisie g CO2/km | áno |