Test Peugeot 508 SW 2,0 HDi: Nočná hliadka

Päťkový model od Peugeotu má nahradiť zároveň 407 aj 607. V podstate sa mu to podarilo a veľkostne sa pasoval na jedného z najväčších zástupcov strednej triedy. Teraz faceliftom získal novú tvár. Na prvých fotkách nevyzerala príliš strhujúco, ale realita je úplne iná.

Boj v triede má však ťažký. Musí sa popasovať hlavne s Passatom, či Mondeom. A onedlho by mala pribudnúť nová Laguna, Citroën C5 tiež nemá v pláne nechať pozície len tak a to sme nespomenuli Insigniu, i40, Optimu a prémiové autá. Lenže Peugeot 508SW má niečo, s čím len teraz prišiel nový Passat a ostatní to zatiaľ asi len plánujú.

Mohutný a majestátny jedinec

V prvom rade si treba ujasniť, že keď si kupujete auto, tak si pozrite farbu aj na svetle. My sme prevzali čierne veľké kombi a štyri dni jazdili veľkým čiernym kombi. Ale potom sme si naň posvietili zboku druhým autom a zistili sme, že to nie je čierna, ale hnedá. K tomuto autu odporúčame bielu Nacre s perleťovými efektmi, tá bude jasná na prvý pohľad. Inak, keď sme načali ponuku farieb, tak v katalógu vyzerá ako 9 odtieňov šedej, z toho jeden hodený do hneda a jeden do modra.

Ale obmedzená ponuka farieb nič menení na majestátnosti kombi. Predná maska je stavaná viac kolmo ako predtým a svetlá získali podobné vykrojenie ako tie na 308, či 308 SW a 108. Vlastne ako na všetkých ostatných nových modeloch značky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Predná kapota s rozlohou ako polka prešovského okresu pokračuje do čelného skla, kde línia znova nadobúda horizontálnu rovinu. Tá však postupne klesá a zadná časť sa už netvári tak prísne obchodne a konzervatívne, ale skôr športovo. Veď aj dvere sú vykrojené trochu do strechy.

K autu sedia sedemnásťpalcové zliatinové disky, ktoré sú súčasťou akčného modelu Business. Avšak príplatok za osemnástky by posunuli nádych auta viac k športovým ambíciám. K tomu by sa však hodilo aj jemné zníženie. Lenže v tom momente by asi utrpeli chrbtice posádky a stratila by sa časť komfortu.

Má niečo spoločné s Porsche

Interiér je luxusnejší ako by sa podľa ceny auta a značky mohlo zdať. Nie, nemáme na mysli polokožené čalúnenie vynikajúcich sedadiel s dobrým bočným vedením a výsuvnou oporou stehien. Myslíme celkový pocit z materiálov.

Všade je mäkký plast, lišty vyzerajú honosne, a vlastne aj to čalúnenie dotvára dojem. Len všetko je akési príliš čierne. Možno aj to je dôvod prečo interiér pôsobí ako z luxusnejšieho auta. Aj keď miesto klavírneho laku by možno nebol zlý brúsený hliník. To je len taký nápad.

Sadnete si za volant, elektricky nastavíte sedadlo, zapnete vyhrievanie, teda najmä v zime a idete štartovať. Lenže vpravo od volantu nie je miesto kam vopchať kľúč. To ani netreba, lebo máte k dispozícii bezkľúčové štartovanie. Len to tlačidlo akosi nikde. Ani za pákou, kde ho má menší model 308. Je naľavo od volantu, približne v miestach, kde býva spínacia skrinka v Porsche 911. Teda hneď nad tým, čo sa tvári ako odkladací priečinok, ale je to panel, kde sa ovláda nastavenie Head-Up Displeja. Skôr by sa tam hodilo odpaľovanie rakiet spoza čelnej masky a vypúšťanie olejových škvŕn. Toto auto by sa v podstate hodilo aj Jamesovi Bondovi, práve kvôli peknému panelu na ovládanie zbraní.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Predný priestor sa kritizovať naozaj nedá a opticky ho zväčšuje aj presklená strecha s elektrickou roletou. Samotné zvukovo-izolačné vlastnosti skla sú síce fajn, ale vie im naviac pomôcť práve tá roleta. Dokáže ešte naviac utlmiť pazvuky od predchádzaných kamiónov. Inak v interiéri veľmi dlho vládne ticho. Aby sme nezabudli, v strede za pákou je ideálne miesto na odloženie mobilu. Teda napríklad iPhone 5 do neho sadol úplne dokonale. Čo tiež nemá veľa konkurentov je samostatná stupnica na teplotu chladiacej kvapaliny a samostatná na teplotu oleja. V súčasnosti, kedy sa aj takýchto ukazovateľov automobilky zbavujú je to príjemné prekvapenie.

Vzadu boj o miesto nebude. Síce tvar sedadiel neponúkne toľko pohodlia trom vedľa seba, ale aj to sa dá absolvovať. Ani roleta nezavadzia na hlavu. Do primerane veľkého kufra sa dostanete cez elektrické zadné vráta. A priamo z kufra dokážete sklopiť delené zadné sedadlá. Tým vytvoríte rovnú plochu s takou dĺžkou, že by sa tam dokázal vyspať dospelý človek.

Komfort v prvom rade

Je jasné, čo sa dá očakávať od veľkého kombi s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Časom bude nedotáčavé. To sú však všetky. Na zimných pneumatikách Kléber sa, podľa nás, tento neduh dostavil o pár kilometrov za hodinu skôr ako na poriadnych letných. Naviac s nimi auto celkom plávalo a pri 90-tke hučalo. Predtým, ani potom nie. Športové vlastnosti by asi prišli, aspoň čiastočne, s osemnásťpalcovými diskami. Takto je 508 SW hlavne o komforte a dobrom pocite pasažierov.

Podvozok je omnoho menej agilný ako na Lagune s podvozkom 4Control. Ale zase na športovo ladenú klientelu nie je 508 SW zamerané. Pohodlie umocňuje aj motor. Druhý najvýkonnejší naftový agregát dostane z objemu dva litre až 120 kW (163 k) a 340 Nm. Na rozhýbanie kombi vážiaceho 1700 kilogramov stačí úplne perfektne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aj napriek vyššej hmotnosti sa s 508 dá jazdiť s veľmi dobrou spotrebou. My sme sa dostali na priemer 5,3 litra. V prípade ťažkej nohy sa síce spotreba prehupne cez 7 litrov, ale ak sa snažíte, tak dostanete naozaj nízke hodnoty. Veď si v galérii pozrite fotku, na ktorej sme prešli testovaciu trasu so spotrebou 3,7 litra. Ak by ste tak dokázali jazdiť stále, tak by ste na nádrž dali skoro 2000 kilometrov. Veď má obrovský objem 72 litrov. Bežne sa viete dostať na 1300 kilometrov pri normálnej jazde bez akéhokoľvek sebazaprenia.

Perfektná spotreba je jedna vec, druhá slušný výkon, ale nehodí sa k nim trochu gumový chod radiacej páky. Ale nie je vyslovene nepríjemný a 80 percent užívateľov ho nepostrehne, plus 18 percentám to bude jedno.

Treba svietiť za roh

Ak budete špecifikovať 508SW, tak odporúčame rovno siahnuť po výbave, ktorá obsahuje FullLED svetlá. V tomto modeli sa aj natáčajú. A svietia dokonale. To je bonus, ktorý má málo konkurentov. Dokonca ani xenón nesvieti lepšie. Síce LED majú na okraji taký modro-fialový pás, ale vodičov idúcich oproti osvetľujú menej. Inak výbava Business obsahuje všetko, čo je potrebné a prichádza s dobrám cenovým zvýhodnením. Netreba váhať.

Martin O. Gallery

Peugeot 508 SW 2,0 HDi Business Line

Motor R4
Objem 1997 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4829 mm
Šírka 1828 mm
Výška 1487 mm
Rázvor osí kolies 2817 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1681/2140 kg
Batožinový priestor 508/1598 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 222 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,6/3,9/4,6
Emisie g CO2/km 119