Hothatch je v poslednej dobe strašne často skloňovaný pojem. Každý o ňom hovorí, každý ho chce, ale nie každý je naň stavaný. Dokonca je nutné samotné hothatche rozdeľovať do tried. Z tej menšej sú zástupcovia jasní. Renault má jedného s názvom Clio RS a Ford pripravil Fiestu ST. Lenže viac skúseností, alebo dlhšie skúsenosti s ostrými krpcami má Peugeot. Veď ten začínal už s 205 GTi. Podľa mnohých jeden z najlepších malých teroristov od Francúzov, hrdo nosiacich leva. Až do súčasnosti to platilo, pretože 206 GTi bola síce fajn, ale zostala v tieni RC a naviac ťažký motor dával cítiť, že niečo nie je úplne dokonalé. Nástupca 207 GTi sa na niektorých trhoch ani nepredával a ak áno, tak potreboval dlhú cestu, aby z neho bolo náčinie na poriadnu jazdu. Ostával zase v tieni Clia RS Mk3.
Peugeot tvrdí, že nový 208 GTi sa hrdo hlási k svojmu predchodcovi z osemdesiatych rokov a chce obnoviť zašlú slávu názvu. Podobne ako to spravil piaty Golf GTI pre Volkswagen. Lenže aby teraz uspel má zopár ťažkých súperov. Na papieri vyzerá ako jednoznačný víťaz. Má rovnaký výkon ako Clio RS, ale je v ňom o jeden pedál naviac a oproti Fieste ST dostal pri narodení o 13 kW (18 k) viac. Takže zlatá stredná cesta by preň mohla byť tou správnou.
Kľukaté cesty rozhodujú
Na hothatch sa dá pozerať z viacerých uhlov. Buď je to módny doplnok do mesta, alebo poriadne náčinie, schopné zvládnuť slušnú nakladačku. V prvom prípade je zbytočný, v meste sa dá pózovať aj s naftovým sedanom so štyrmi kruhmi. Lenže o tom hothatche nie sú. Ten, kto si ich kupuje ako prezentačný kus by sa mal nad sebou zamyslieť a minimálne sa kopnúť do zadku. Aj keď 208 GTi zvláda aj toto.
Mesto by tiež mohlo byť teritóriom malého dravca. Robiť zlobu na semaforoch a zhadzovať ego hrubokrkým v meďákoch a bavoroch, či olympiádach je prudko návyková droga. Prepĺňaný motor s objemom 1,6 litra má na to potenciálu habadej. A keď už by začali dobiehať náskok, stačí prudko zmeniť smer jazdy do úzkej uličky a chlapcom zostanú len oči pre plač. Zábava to je. Ale tak maximálne na pol dňa. Peugeot 208 GTi je predsa o niečom inom.
Správne kvality by mal predviesť až mimo mesta, tam, kde sa cesty začínajú poriadne kľukatiť. Prvá zákruta, plyn toľko, koľko dovolí odvaha. Výsledok? GTi ju prešlo tak, akoby tam ani žiadna nebola. Bez drámy, bez mihnutia oka. Podvedome ide plyn stále hlbšie, ale Peugeot sa nedá rozhádzať. Podvozok je nastavený tak, že pokiaľ nevymýšľate prehnané voloviny, tak zvláda jazdu veľmi efektívne. Lenže tam je schovaný jeden háčik. Je efektívny až príliš. Priľnavosti má na rozdávanie, veď občas vie zdvihnúť vnútorné zadné koleso. Zdá sa, že idete pomaly. Také samozrejmé sú zákruty v tomto vyrývačovi. Lenže v momente, ako pozriete na tachometer zistíte, že idete tak o 30 percent rýchlejšie ako ste kedy išli v bežných autách a to stále nie ste na hrane.
Neuveriteľné výkony sa dajú porovnať s rovnako výkonným Cliom. Akurát to má superrýchly automat. Ten do hothatchov až tak dobre nesedí. Takže bod pre Peugeot? Nazvime to pol bodu. Možno to bol len testovaný kus, ale prevodovka bola akási zvláštna, gumová s nepresnou kulisou. Žeby to bola o to väčšia výzva? Možno, ale predstavte si situáciu, idete osemdesiat, a zrazu sa zjaví stredná zákruta, ktorú by v rally označili ako trojku. Idete podradiť a miesto štvorky tam máte dvojku. Respektíve trafíte presne ten bod, ktorý je priamo medzi stupňami. Keď už tam tú štvorku máte, tak zistíte, že má vôľu smerom dozadu asi dva centimetre. Peugeot 205 GTi tiež nemal fantastickú prevodovku, takže tu je odkaz úplne zrejmý.
Vyplazený jazyk
Peugeot 208 GTi sa nikdy nezadýcha tak, aby ste ho videli ako vlka naháňajúceho toho vtáka, s vyplazeným jazykom. Obrazne prenesené. Ale pri pohľade spredu presne také niečo prichádza. Na červenom to nevynikne, ale na bielom vyzerá spodná časť masky červenej farby ako jemne vyplazený jazyk. Pri stojacom aute to nemá zmysel, ale pre autá, za ktorými ide to je čistá provokácia. Vodič pozrie do zrkadla a vidí, že auto na neho vyplazuje jazyk. To sa nerobí! To je zloba! Aj ostatné detaily pôsobia agresívne. GTi vyzerá širšie, ale len o kúsok, za čo môžu nadstavce blatníkov pokračujúce masívnejšími prahmi. Vzadu zase to, čo je pod prednou kapotou, naznačuje veľký spojler a difúzor s chrómovou lištou. No a samozrejme nechýbajú ani veľavravné tri písmenká GTi na kufri. Vlastne ešte sú aj na bokoch, za oknami, ako pripomenutie pôvodného GTi od Peugeotu.
Ak chcete auto výlučne ako športové náčinie, tak budete sklamaní z vnútra. Je tam všetko. Polokožené čalúnenie, navigačný systém, automatické parkovanie, presklená strecha, testovaný kus bol s plnou výbavou. Ak hľadáte aj trochu komfortu, tak nech sa páči. Inak je toho príliš. Postupne si na všetko zvyknete a každá jedna vec z toho by chýbala. Lenže keď si auto kupujete, tak by ste oželeli navigáciu, panoramatickú strechu a dokonca aj systém automatického parkovania, ktorý v takomto malom aute nemá píliš veľký zmysel. Apropo, panoramatická strecha má popri koľajničkách modrý ledkový pás. Koho mohlo napadnúť, že práve toto bude určite autu chýbať? To musel byť brainstorming minimálne s absintom.
Dobre, tak sa posadíte do hlbokých sedadiel. Niektorým sa môže zdať, že sedacia časť je akási úzka. Je užšia ako v Cliu, ale aj tak sa cítite dobre. Hlavným kontroverzným prvkom posledných Peugeotov je malý volant. No a je malý. Lenže veniec má vynikajúci tvar a auto sa s ním ovláda perfektne. Čo na tom, že na prístroje nie je ideálny výhľad. Budete vedieť koľko idete, koľko máte otáčok, aká je teplota motora, koľko palivá máte a počet najazdených kilometrov aj tak nepotrebujete mať stále v zornom poli. Takže tu žiadna pripomienka neprichádza do úvahy. Práve na GTi sa malý volant hodí. V obyčajných verziách 208 je skôr pózerským prvkom, alebo pomôckou pre menšie slečny.
Najviac, ale naozaj najviac z celého interiéru, po tom, či si zvyknete na tú luxusnú výbavu zamrzia lišty. Na ich farbu asi prišli konštruktéri a dizajnéri na rovnakom absintovom brainstormingu, na ktorom vymysleli tie ledkové pásy pri presklenej streche. Sú červeno-čierne. V prvom momente pripomínajú kolotoče a cirkusy. V druhom momente prichádza myšlienka, že práve toto je to správne miesto na karbónovú fóliu, ideálne v sivej. Alebo výroba z reálneho karbónu by tu mala zmysel. Naopak, kožené čalúnenie prístrojovej dosky prešívané červenou niťou treba nechať tam, kde je, lebo to je úplne fantastické.
Konkurencia nespí, ani v cenníku
Pri rozhodovaní medzi jednotlivými relevantnými modelmi v tejto triede nepomôže ani pohľad do cenníka. Všetky sú super, ale majú nejaké nedostatky, ale zase aj brutálne plusy. Lenže cenový rozdiel medzi najlacnejším s dobrou prevodovkou a zábavným podvozkom a vrcholom s automatom a telepatickými reakciami je iba 1300 eur. Ten s vysokým výkonom a horším manuálom je tesne nad prvým. Lenže 208 GTi má kompletnú výbavu sériovo. Znova platí rovnaká rovnica ako pri Fieste ST. Keby na trh prišla naozaj hardcore verzia bez kožky, bez navi, bez srandičiek okolo, tak by stála okolo 18 tisíc a bola by to kúpa storočia. Veď spotreba sa nám dostala na necelých 7 a vedeli sme zájsť aj za 6,3! Ale ktorý by sme si vybrali my? Prečítajte si test ešte raz a z náznakov to bude jasné. Aj keď by to bolo ťažké rozhodovanie.
Motor | R4 |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 275 Nm pri 1700 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3962 mm |
Šírka | 1829 mm |
Výška | 1460 mm |
Rázvor osí kolies | 2538 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1265/1650 kg |
Batožinový priestor | 311/1152 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 230 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 8,2/4,7/5,9 |
Emisie g CO2/km | 139 |