Test Ford Fiesta ST: Oldschool

Ford s predstavením Fiesty ST otáľal a čakal na facelift. Podobne dopadla aj predchádzajúca generácia, v ktorej tiež prišla ostrá verzia až s úpravou vzhľadu. Pred modernizáciou bola za úplnú špičku ponuky Fiesty, samozrejme civilnej, alternatíva Sport so štvorvalcom, 1,6 litrom a 92 kW (125 k). Nebola zlá, ale ako náhrada vynikajúceho modelu ST150 bola jednoducho málo.

Čakanie však skončilo a nová Fiesta ST zožala zo všetkých strán len pozitívne reakcie. Avšak ani konkurencia nespí, čo znamená, že malý športový Ford sa musí postaviť takým menám ako Renault Clio RS, Peugeot 208 GTi, či trio rovnakých koncernových áut, Polo GTI, Fabia RS a Ibiza Cupra.

Najzásadnejšia otázka, ktorá nás mátala pred testom samotným bola, či je nová Fiesta ST bližšie skoro pretekárskemu Clio RS tretej generácie, alebo novému, digitálnemu Clio RS štvrtej generácie.

Na prvý pohľad je jasné

Nová Fiesta ST si počkala na modernizáciu modelu. Má tak obrovskú prednú masku, ktorá vzdialene pripomína Aston Martin. Až v hlave skrsne myšlienka, že Cygnet nemal byť Toyota iQ, ale skôr niečo takéto. Oproti štandardu samozrejme verzia ST trocha spikantnela. Predný nárazník, široké prahy, zadný nárazník s difúzorom aj veľké krídlo nad zadným oknom naznačujú, že malé auto má potenciál. Celú parádu ešte podporuje špeciálna metalická farba Molten Orange. Na slnku občas hádže až žltý odlesk. Je to vec vkusu, ale aj modrá Performance Blue vyzerá rovnako dobre, záleží na preferenciách.

Bočné dvere sú veľké, to zistíte hneď pri prvom otvorení v tesnejšom parkovisku. Musia také byť, aby sa dalo nasadnúť aj dozadu. Otvorenie však prináša jeden familiárny pohľad. Sedadlá už niekde boli. Focus ST disponuje presne rovnakými kúskami. To znamená, že aj vo Fieste ST budú rovnaké. Mohli by sa volať Recaro NoFatDrivers. Oblejšie postavy budú mať motiváciu zhodiť, aby sa necítili stiesnene v oblasti chrbta, čo je koniec-koncov dobré aj pre zdravie. Modely ST od Fordu dbajú o zdravie šoférov.

Fiesta nie je malá, za priemerne vysokého vodiča sa zmestí ešte jeden pasažier, ale to vonkoncom nie je charakteristika, ktorá by v prípade ST bola zaujímavá. Ani automatická klimatizácia, či rádio s USB Sony a štartovanie bez kľúča gombíkom nebudete vnímať ako nevyhnutnosť. Potešia, ale zaobídete sa aj bez nich.

Gentlemen, start your engines

Nasadnete, nastavíte si sedadlo do polohy, aby vyhovovala a ruky pekne uložíte na volante v polohe „trištvrte na tri“. Ak zvolíte variant o „desať dve“ nebudete vidieť, či ste vyhodili smerovku. To sa občas môže hodiť, lebo to pukanie ani nebudete vnímať. Naviac v prvej spomenutej polohe sa ruky cítia kvôli tvarovaniu akosi prirodzenejšie. Mobil a kľúč hodíte do držiaku na nápoje a siahnete po veľavravnom tlačidle Ford Power.

V tom momente sa prebudí štvorvalec s objemom 1,6 litra a označením EcoBoost. Práve to je výrazný medzigeneračný rozdiel, pribudlo prepĺňanie. Vďaka turbu máte pod pravou nohou potenciál 134 kW (182 k) a 240 Nm. Krútiaci moment je dostupný od 1600 do 5000 otáčok, už to len využiť.

Opatrne sa rozbiehate, spojka je citlivá a vyžaduje jemnú prácu ľavej nohy. Z jednotky do dvojky si uvedomíte, že takto presná prevodovka nie je v moderných autách bežná. Krátke dráhy, žiadna zbytočná vôľa, presne takto by to malo byť všade. Je síce trocha viac vpredu akoby ste čakali a treba sa za ňou natiahnuť, ale po pár kilometroch to prestane byť problém. Spočiatku to nehrotíte, auto treba zahriať. O teplote vypovedá digitálny ukazovateľ palubného počítača. Po zahriatí to prichádza, v momente ako stlačíte plyn, zatlačí krútiaci moment hlavu do opierky. Veď pomocou funkcie Overboost máte až 290 Nm.

Ako pri každom hothatchi, pravá nátura sa prejaví až v zákrutách. V nich Fiesta ST drží a nevadia jej ani pneumatiky Bridgestone Potenza RE050A, ktoré naše obľúbené nie sú. Toto je asi prvé auto, kde fungujú tak, ako majú. Ani by ste nečakali, že sa malá Fiesta ST bude držať pri ostrejších prejazdoch cesty ako pitbul svojej obete. Drží a nepustí. Keď už pustí, tak to čakáte, situácia neprichádza náhle bez varovania.

Samozrejme, toto dokážu viacerí, ale Fiesta si za to veľa nevypýta. Ani spotreba pri hothatchoch až takú úlohu nehrá, ale určite poteší, že aj napriek využívaniu výkonu sa priemer dokáže udržať tesne nad siedmymi litrami. Podľa nás je to fantastická hodnota, najmä so zapnutou klímou.

To, že Fiesta drží a funguje dobre v zákrutách vyvažuje stabilita aj v priamom smere. Ani pri nelegálnych rýchlostiach necítite nervozitu. Tvrdenie však platí do momentu, kým ste na dobrej ceste. Teda aj na horšej je stále stabilná, ale už sa necítite tak príjemne. Tvrdé naladenie podvozku a krátky rázvor podvedome nútia pridať a zbaviť sa najmä priečnych nerovností čo najskôr, ako je to možné.

Čo s ňou?

Ford Fiesta ST sa dá označiť za geniálne auto. Ona ním aj reálne je. Nevadí, že v priamke budete s Cliom RS rýchlejší, na tom vôbec nezáleží, s Fiestou ST budete mať omnoho širší úsmev na tvári. Aj cena 20 990 eur vyzerá veľmi lákavo. Náš názor je, že ak by sme vypustili automatickú klímu, rádio Sony, polokožené čalúnenie sedadiel Recaro a aj bezkľúčové štartovanie a pár ďalších drobností, dostali by sme sa na približne 18 500 eur, čo by z auta spravilo ten najhorúcejší hothatch na trhu! A ak sa k balíku pridá z Veľkej Británie balík Mountune zvyšujúci výkon na 158 kW (215 k), tak máte pred sebou jedno z najlepších použiteľných áut na svete!

Motor
Objem 1596 cm3
Výkon 134 kW (182 k) pri 5700 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1600-5000 ot/min (290 Nm Overboost)
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3975 mm
Šírka 1709 mm
Výška 1495 mm
Rázvor osí kolies 2489 mm
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) 1196/379 kg
Batožinový priestor 281/985 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,9/4,8/5,9