Je to marketingový ťah. Niektoré automobilky označujú autá s odsúvacou plátenou strechou ako kabriolety. Týmto pozdravujeme Fiat 500C. Našťastie, Peugeot otváraciu strechu označuje ako vrchol ponuky s názvom TOP. Dobre, nie je to celkom tak, asi skôr poukazuje na to, že sa odsúva vrchná časť karosérie. Veď ktorá iná? Spodná? To by asi praktické nebolo.
Paugeot 108 zvládol svoju svetovú premiéru v Ženeve tento rok (2014). A predstavil sa tam popri dvoch bratoch, s ktorými zdieľa platformu, motory a tiež rodisko. Citroën C1 je ten rozbláznený, Toyota Aygo zase športová a najviac elegancie získal práve produkt s levom. To, že takéto malé autá fungujú aj na trhu dokazuje, že každé z nich je už v druhej generácii, ak teda rátame 107 ako prvú.
Slnko nad hlavou
Leto je parádne ročné obdobie. Nehýri toľko farbami ako jeseň, či jar a neponúka také malebné scenérie ako zima, ale stále je najteplejšie. A práve preň je ako stavané otváranie strechy. Peugeot to dobre vie a myslíme si, že hlavné predaje verzie TOP predpokladá na juhu Francúzska, v Taliansku, Grécku, či iných prímorských krajinách. Veď cez otvorenú strechu sa dá dovnútra aspoň čiastočne narvať aj nafukovačka.
Cekovo sa ale tvary Peugeotu 108 tvária najelegantnejšie zo všetkých troch bratov. Jasné, na testovacom aute sa pod eleganciu podpísala vo veľkej miere aj farebná kombinácia. Veď nenápadná, ale pekná hnedá s chrómovými prvkami a zaujímavými diskami nikdy nemôže nič pokaziť. Teda vlastne niekedy áno, ak si chróm doliepa majiteľ dodatočne, ale tu je práve tento farebný mix vynikajúci.
Ak sa pustíte do porovnávania trojičiek, tak práve vpredu bude rozdielov najviac. Predná maska malého Peugeotu odkazuje na väčšie modely, najmä na 308. Rovnako sa naň odvolávajú aj predné svetlá. Vlastne je to skoro, akoby ste zobrali 308 a len trochu zúžili a zvýšili. S prelismi na kapote sa predný vizuál naozaj podaril.
Ostaňme však ešte vpredu, niečo tu nesedí.Svetlá sú dve, hmlovky tiež, zrkadlá takisto. Len stierač je akýsi osamotený. Jediný stierač síce najskôr šokuje, ale dvojitý kĺb umožňuje naozaj výborné zotretie okna. A tak isto to má vlastne aj McLaren 650S.
Pohľad zboku a zozadu už vyžarujú skôr klasické proporcie ako niečo extra. Zozadu hlavne treba rozlíšiť svetlá, znova s podpisom automobilky, a celosklený kufot. Rovnako zo skla ho má aj konkurent z Francúzska, Renault Twingo. Nechápme to zle, sklený kufor nie je zlý, ale pocit pri buchnutí trochu áno.
Nie je veľký
Od malého auta nemôžete chcieť priestorové pomery parníka. Ale až na kontakt lakťami to je v prednej časti veľmi dobrá ponuka. Jediné, čo teda trochu môže vadiť je vnútorná šírka, ale kto chce takéto veľké auto, nemá veľmi na výber v tejto dimenzii. Ale zato priestor na hlavu je po sltačení jedného tlačidla pri stropnom osvetlení úplne obrovský. Ako vodič nasadne, nastaví si volant, s ktorým sa hýbu aj ukazovatele za ním a určite si schopne nájde miesto. Absencia bedrovej opierky yu nehrá veľkú rolu.
Oproti tomu vzadu strecha znížila priestor pre pasažierov. Deti budú ok, ale väčší, teda dospelí ľudia s normálnou výškou nebudú z priestoru na hlavu nadšení. Vlastne skákať radosťou a vystierať nohy nebudú pri pohľade na priestor na nohy. Mikro auto sa jednoducho nedá nafúknuť na hatch nižšej strednej triedy. A tak to má byť. Ale kufor je celkom zaujímavo veľký. Teda hlbší.
Zato dizajnovo sa dá povedať, že pôsobí luxusnejšie ako by malo podľa cenovky. Malý model 108 je jediným z nových Peugeotov, ktorý ponúkne plnohodnotne veľké kormidlo. A práve toto by si zaslúžilo menší.
Dokonalý vzhľad poťahov, popri GTI od VW, vyzerá výborne a s karosériovou farbou lakovanými plechovými časťami dverí slušne korešponduje. Tu sa asi Peugeotu podarila najlepšia farebná kombinácia 108, aká asi ide spraviť. A podporujú ju aj lišty na prístrojovej doske.
Super však na prvý aj druhý pohľad pôsobí stredová konzola. Najviac pripomína mimozemšťana s otvorenými ústami. Tie ústa patria automatickej klíme, jedno oko zapínaniu motora a čelo informačnému systému. Na displeji sa dá pozorovať okrem audia aj spotreba a graf. Grafy sú cool. Najmä teda ak vidíte, že stále máte pod 5 a zrazu zrýchlite a graf ukáže päťnástku.
Tri valce drahého psa
V poslednej dobe je počet valcov označený číslo 3 akýmsi štandardom pri malých autách. Jediný ho rúca Hyundai s i10. Ale Peugeot aj s dvoma bratmi tú trojku má. Výkon 60 kW (82 k) nevyzerá ako príliš veľké terno, ale v techničáku svieti prevádzková hmotnosť (s palivom a vodčom) pod hranicou tony.
Pod plynom sa 108 chová ako svižný mestský buldog. Buldog preto, že trojvalec neznie tak ako ostatné motory s väčším počtom valcov. Tri valce sa chovajú ukážkovo. Až kým nezastavíte so spusteným motorom. Vyvažovací hriadeľ sa snaží, čo vládze, ale aj tak vibrácie prechádzajú do interiéru. Tak sa trase napríklad vytočená čivava, alebo jorkšír.
Motor je spojený s prevodovkou, veď s čím iným by mohol byť spojený. Päťstupňový manuál ponúkne dobré sprevodovanie, ale dlhé gumové dráhy. Tiež samotná dĺžka páky vyzerá ako z dodávky konca osemdesiatych rokov. Pre slečny, ktoré sa s touto pákou príliš nekamarátia to však nebude predstavovať žiaden problém. Podobne dlhú páku mal aj Nissan Qashqai. Spotreba sa pri úspornej jazde dá dostať riadne pod 5 litrov, ale bežne sa dá práve tých 5. Zabijak, ako pri každom malom aute je diaľnica. Tam sa dá rátať s ciframi na úrovni 5,7 litra.
Ako rastú otáčky, čo sa dá odsledovať na postupne svietiacom otáčkomere, rastie aj spotreba, čo je logické, ale akosi sa tento malý krpec s kolesami v rohu dostáva pod kožu. S trojvalcom sa síce nedokáže v zákrutách dostať na hranu tak jednoducho, ale aj tak je s ním zábava. Alebo to bude eufória z otvorenej strechy na jeseň?
Ťažká voľba
Každá trieda automobilov ponúka niekoľkých zástupcov, medzi ktorými je ťažké sa rozhodnúť. Mikroautá sa s tým tiež stotožňujú. Veď okrem pokrvných bratov sa 108 musí o zákazníka pobiť aj s Hyundaiom i10 a Renaultom Twingo. A to menujeme len autá, ktoré prešli testom. Lenže práve s otvárateľnou strechou a v tejto farebnej kombinácii by mohol zaujať toho, kto hľadá auto do preplneného mesta, s ktorým by sa dalo vďaka rozmerom ľahko zaparkovať a pritom by pôsobilo elegantne. Práve tá strecha ho odlíši od kórejského kandidáta.
Len keď na jeseň parkujete pod stromom, nezabudnite si zavrieť strechu.
Peugeot 108 1,2 PureTech TOP!
Motor | R3 |
Objem | 1199 cm3 |
Výkon | 60 kW (82 k) pri 5750 ot/min |
Krútiaci moment | 116 Nm pri 2750 ot/min |
Prevodovka | Manuál 5 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 3475 mm |
Šírka | 1615 mm |
Výška | 1460 mm |
Rázvor osí kolies | 2340 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 962/1240 kg |
Batožinový priestor | 180/780 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 12,1 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,4/3,7/4,3 |
Emisie g CO2/km | 99 |