Test Hyundai i10 1,2 MPI: Dozrel

Hyundai i10 dostal jednu poctu minulý rok. Britský Top Gear ho zvolil ako kúpu roka. Výborný výsledok však nasledovala tento rok ešte jedna anketa, ktorá malému autu priniesla vavríny. Tou bola nedávno Red Dot Product Design Awards, kde Hyundai skóroval s veľkým Genesisom a malým i10.

Po predchodcoch, ktorí vychádzali základnými tvarmi ešte z Atosu je nová generácia i10 výrazným krokom vpred. Z malej krabice od topánok je naozaj pekné auto. Respektíve reálna konkurencia Fiatu Panda.

Vínový fešák

Autám väčšinou nedávame prezývky, ale farba karosérie k tomu priamo nútila. Tmavá červená s oficiálnym označením červené víno pripomínala skôr červenú repu. Takže mu na dobu testu prischla prezývka cvikla.

Malý mestský šibal s dĺžkou 3,665 metra vyzerá komplexnejšie ako predchodcovia. Už to nie je len mašinka na prechádzanie z jednej ulice o dve ďalej. Vínovo červená farba kontrastujúca s chrómovými kľučkami sa vyníma najmä keď na ňu svieti slnko a je hlavne čistá.

Na malú karosériu sedia kolesá s priemerom 15 palcov ako uliate. Aj moderný šedý náter s leštenými prednými plochami vytvárajú dojem, že auto je akosi luxusnejšie. Na auto, ktoré v základnej výbave stojí pod 8 tisíc vzhľad naozaj prekvapí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Predná časť svieti dvoma oddelenými svetelnými systémami. Dolná časť v nárazníku okrem tradičných hmlových svetiel poskytla útočisko aj LED pásiku. Horná časť na kapote už využíva tradičné funkcie stretávacích svetiel, diaľkových a smeroviek. Hranaté tvary s jemnými zaobleniami v detailoch cvikle sedia, aj predná maska pasuje a nie je obrovská.

Dvíhajúca sa línia pri bočnom pohľade zase vytvára dojem dynamiky mestského šprintéra. Tvorcovia tvarov odviedli dobrú prácu, pretože i10 nevyzerá ako úplný krpec, ale ako plnohodnotné auto. No a vzadu je všetko podriadené symetrii. Koncovka výfuku sa preto schovala za nárazník a jediné, čo pôsobí proti symetrickému trendu je označenie motora.

Vesmír vo vrecku

Nerobme si ilúzie, vnútorná veľkosť Superbu sa do cvikle nemá šancu zmestiť. Ale aj tak interiér celkom prekvapí. Na tisíckilometrové presuny sa hrať nechce, ale aj tak sa nedá zahanbiť. Prední pasažieri necítia nedostatok ani v jednej dimenzii. Vzadu to už slávne nemôže byť, veď rázvor sa dostal iba na 2385 milimetrov. V meste a mimo neho do 150 kilometrov by sme to tam však vydržali bez problémov. Lenže, keď sa zamyslíte nad tým, že pre posádku je miesto celkom slušné, tak logicky kufor bude úplne malý. Nie je ani obrovský, ani malý, tak akurát.

Pri tvaroch znova prídu na um ceny Red Dots. Tvary interiéru sa naozaj podarili. Kruhové prieduchy ventilácie, zložitejší volant a pekné sedadlá naozaj dobre ladia. K farbe červeného vína zvonku sedí aj interiér. Tmavočervený stred prístrojovej dosky s rovnakou farbou okolo radiacej páky podporuje červený stred sedadiel. Veľmi príjemným detailom, ktorý výrobca vymyslel je prešívanie bordovou niťou na sedadlách aj volante.

Galéria od Cypo Design:

Pri výbave Comfort prekvapí aj to, čo všetko auto má. Lenže do základnej výbavy pribudli aj balíky Smart pack, Design pack, Winter pack a Comfort pack. V ich detailoch sa našiel tempomat, automatická klimatizácia, zadný parkovací senzor, polokožené vyhrievané sedadlá s červenými prvkami a 15-palcové disky posúvajú pocit z auta zo sfér pekného mestského auta do pozície luxusnej nákupnej tašky. Čo na tom, že sú plasty tvrdé, veď vyzerajú dobre aj tak.

V rámci bezkľúčového štartovania vystáva vždy problém, čo s kľúčom. Hyundai preň pripravil malú priehradku pri držiaku nápojov.

Malý, ale agilný

Cvikla sa ukázala v dobrom svetle v noci. Tlmené svetlá dokážu ožiariť presne to, čo budete potrebovať. Ale v zákrutách príde malé prekvapenie. Hyundai i10 si do nich prisvecuje hmlovými svetlometmi, podľa poslednej módy. Nie je to tak, že len trochu, ale naozaj brutálne. Skoro ako keby niekto zapol špeciálny generátor len na dosvetlenie. Nastavenie výšky svetelného lúča je kapitolou samou o sebe. Nastavenie v polstupňoch fakt obvyklé nie je.

Naštartovanie autu nič nespraví. Malý motor so štyrmi valcami a objemom 1,2 litra nepočuť. Nie obrazne. Ak neskontrolujete otáčkomer, tak neviete, že agregát pracuje. Všetko je akosi ľahké na ovládanie. Spojka nepotrebuje žiadnu silu, stlačiť ju je ako stupiť do blatovej mláky. Presne tak tuho ide.

Ani brzdový pedál nemá ťažký chod. Pri prvom brzdení prekvapí svojou ostrosťou. V momente ako stlačíte brzdu stojíte. Brzdový systém by zvládol hmotnosť väčšiu o minimálne tonu. Pre malé auto sú niekedy až príliš kúsavé, ale postupne sa na to dá zvyknúť a jednoducho budete brzdiť omnoho neskôr. Prejazdy mestom sa vďaka tomu skrátia. Iste, pomáha aj relatívne výkonný malý motor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mesto má napísané v trvalom mieste pobytu, ale nezľakne sa ani kľukatých mimomestských teritórií. Na letných pneumatikách Continental ContiEcoContact sedí prekvapivo dobre. Pri ostrejšom prejazde sa karoséria nakloní, ale nespôsobuje morskú nemoc. Od malého auta do mesta nikto nečaká ovládanie Caterhamu, ale aj napriek tomu si i10 vedie veľmi dobre.

Päťstupňová prevodovka má stupne s takou dĺžkou, ako by ste čakali. Radenie síce nie je úplne dokonalé, ale 95 percent ľudí to nepostrehne. Iba 5 stupňov býva väčšinou zabijakom spotreby. Pri 110 km/h na diaľnici sa dá jazdiť za 5,6 litra. Ale po jazdách mimo mesta a v meste dokáže spotreba klesnúť až k piatim litrom.

5 rokov bez starostí

Malý Hyundai s prestížnou cenou Red Dot, ktorý prešiel testom stál 12 579 eur, ale mal všetku príplatkovú výbavu, ktorá sa do auta dá nakonfigurovať. Základ s litrovým motorom je však už od 7 799 eur. To už vyzerá lepšie. My by sme však ostali pri výbave Comfort, obsahujúcej klímu, prisvecovanie do zákrut a aj zliatinové disky. Vlastne to, čo prešlo testom bola ideálna kombinácia a cvikla je presne tým Hyundaiom i10, ktorý by sme volili my. Ako bonus svieti už len päťročná záruka bez obmedzenia kilometrov a zvýhodnenie servisných prehliadok v rovnakom časovom intervale.

Motor R4 DOHC 16V
Objem 1248 cm3
Výkon 64 kW (87 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 120 Nm pri 4000 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3665 mm
Šírka 1660 mm
Výška 1500 mm
Rázvor osí kolies 2385 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1029/1450 kg
Batožinový priestor 252/1046 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 171 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,5/4,1/4,9
Emisie g CO2/km 114