Test Mitsubishi Eclipse Cross: Excentrik

Mnohí z nás si model Eclipse od Mitsubishi pamätajú ako kupé, avšak to je realitou dôb dávno minulých. Je to už pár rokov od momentu, kedy sa Mitsubishi rozhodlo toto meno vzkriesiť a pridať zaň slovo Cross. Všetko je teda jasné, Eclipse Cross je jasný zástupca segmentu crossoverov a model stojaci nad ASX . My sme ho testovali v plug-in hybridnej motorizácií, ktorá je aktuálne jedinou dostupnou a ponúka celkový výkon 188 koní. Naviac sme mali limitovanú verziu Black Edition.

Eclipse Cross

Dizajn Mitsubishi Eclipse Cross je, povedzme si, svojský. Tak ako takmer všetko, čo má pôvod v Japonsku. Kontúry sú rezané mimoriadne ostro a radikálne a akýkoľvek náznak zaoblenia by ste tu museli hľadať lupou. To nemusí sadnúť každému. Predná maska je pomerne zložitá a takmer kolmá, avšak vo výške  denných LED svetiel je zošikmená. Tie sú lemované chrómovými lištami zalomenými do tvaru bumerangu, ktoré Mitsubishi nazýva Dynamic Shield. Samotné svetlá a hmlovky sú do nich akoby zapustené v akýchsi žiaborch. Edícia Black Edition dodáva čierno-červený podnárazník vpredu aj vzadu a tiež aj prahy. Pri pohľade zboku vynikne strecha, zvažujúca sa mierne dozadu. V C stĺpikoch tu nájdeme koncové svetlá a dynamický dojem má vyvolať jemne tvarovaný difúzor zadného nárazníku či karbónová fólia na hrane. Čierno-strieborné 18″ disky kolies by možno mohli byť viac vytiahnuté z blatníkov, ale tvarovo k autu pasujú. Mitsubishi Eclipse Cross je typickým zástupcom tradičného japonského dizajnu, ktorý sa spolieha na hrany a ostré rezy. Naviac, treba mať na pamäti, že aj keď auto prešlo pomerne výrazným faceliftom, samotný základný tvar karosérie je tu od roku 2017. Rozhodne ide o auto, ktoré si ťažko zameníte s iným a cieli skôr na konzervatívneho majiteľa, keďže jeho tvary nepôsobia úplne najmodernejšie. To ale môže určitej skupine zákazníkov imponovať.

Eclipse Cross

Rovnako tak je to s kabínou. Tá úplne jasne mieri na konzervatívnu a usadenejšie klientelu. Celková architektúra pôsobí veľmi robustným retro dojmom, ktorý sa vracia pár rokov vzad. Vidno to na analógovej palubnej doske, pomerne veľkom strede volantu s piánovým dekorom aj na veľmi tradične tvarovaných prepínačoch vyhrievania sedadiel. Lesklé piánové plasty sa tu celkovo vyskytujú vo veľkej miere a úprimne priznávame, že im veľmi nefadníme. Aj v iných autách na nás pôsobia už trochu zastaralo a prežito a naviac sú náchylné k poškriabaniu a chytaniu prachu. Aj samotný materiál palubnej dosky a celkové vyhotovenie a tvarovanie pôsobia skrátka zastaralo. Niekomu to ale môže presne takto vyhovovať. Nie každý je ochotný zvykať si na nové prístupy a trendy.  Chválime kožené sedadlá s perforovanými sedákmi a operadlami, ktoré sú pohodlné a dobre nastaviteľné. A pozitívom je aj fakt, že automatická dvojzónová klimatizácia si ponechala hardvérové ovládanie. Prevodovka sa ovláda malým joystickom, ktorý esteticky neruší, avšak umiestnenie tlačidla P pred samotnú páku nám ergonomicky neprišlo úplne logické. Za zastaralým dizajnom kabíny sa ale aj tak skrýva slušná výbava, obsahujúca elektrické ovládanie vyhrievaných sedadiel, vyhrievanie volantu, jazdné asistenty, dva USB porty, smartfón konektivitu, navigáciu Tom Tom, parkovacie kamery atď. A treba tiež povedať, že Eclipse Cross sa sa tlačidlá a mechanické ovládače nespolieha iba pri klimatizácií, ale aj  pri ovládaní hlasitosti audia, jazdných asistentoch, vyhrievaní sedadiel aj volantu atď. Toto auto je proste analógový vehikel v digitálnom svete. Samotný infotainment v dnešnej dobe rozhodne neohúri kvalitou grafiky ani veľkosťou displeja, avšak všetko, čo robí je tak nejako zrozumiteľné, funkčné a dobre čitateľné aj ovládateľné. Ide teda o starší, ale funkčne kvalitný systém. Pre staršieho a technologicky menej nadšeného vodiča môžu byť toto všetko devízy, ktoré u konkurencie nemusí nájsť. Pozitívom Eclipse Cross je fakt, že aj keď ide o crossover so zavžujúcou sa strechou, čo zväčša nie je ten najpraktickejší tvar karosérie, v tomto prípade priestor až tak neutrpel. Vnútri je príjemne veľa miesta a aj vzadu to dve dospelé osoby bežného vzrastu v kľude a pohodlí zvládnu aj na dlhšej trase. Po praktickej stránke sa teda autu nedá veľa vyčítať. Do kufra nabalíte 471 litrov batožiny, ale aj kompletne vybavený piknikový kôš a kávovar. Milým gestom importéra, demonštrujúcim prítomnosť a využiteľnosť 230V zásuvky v kufri, bola práve táto extra výbava. Tú viete k autu dostať.

Eclipse Cross

Plug-in hybridný pohon v prípade Mitsubishi Eclipse Cross znamená solídny, 2,4 litrový benzínový základ MIVEC. Downsizing sem neprišiel, čo len potvrdzuje, že toto je auto zo starej školy. Špecialitou je, že ide o štvorkolku a teda elektromotory má hneď dva. Ten predný má 60kW a 137 Nm, zadný zasa 70kW a 195 Nm. Samotná batéria, ktorá ich poháňa, disponuje kapacitou 13,8 kWh. Na výber sú tu tri druhy jazdných režimov, konkrétne plne elektrický a sériový alebo paralelný hybridný, ktoré vie auto prepínať samo podľa podmienok. Treba podotknúť, že aj keď sa papierový výkon zdá vcelku obstojný, nie je Eclipse Cross žiadna raketa a na stovke je za 10,9 sekundy. Na batériu by ste mali v meste prejsť 55 km, čo nie je zlé. Nám sa v kombinácií podarilo ľahko cez 40, takže uveriteľné a možné to je. Samotný pohon má Mitsubishi odladený dobre, prepínanie režimov je hladké a jazda je po motorickej stránke príjemná. Ako sme písali, žiadna ohurujúca dynamika, ale dôstojná a dostatočná určite. S nabitou batériou viete v kombinácií kľudne jazdiť okolo dvoch litrov benzínu, pri vyššom tempe možno o pol litra viac, čo je stále super. Dokonca ani s vybitou batériou to nie je také zlé a dostanete sa pod sedem. Avšak väčší problém sú diaľnice, kde pri vybitej batérií spotreba razom letí aj nad deväť litrov. Pri kapacite palivovej nádrže iba 43 litrov sa teda dojazd dramaticky zníži a pohybuje sa niekde okolo 400 kilometrov. Inak ale nejde o zle vyladený hybrid, akurát ho musíte vedieť používať a nabíjať ako treba. Vtedy bude mať slušnú spotrebu a dokáže sa predviesť v dobrom svetle. Pri rýchlom nabíjaní sa dostanete na 80% do pol hodiny, čo je pri plug-in hybride skvelé. Ak ale chcete batériu šetriť, lepšie bude tradičné, pomalé nabíjanie, ktoré bude trvať maximálne 6 hodín na klasickej domácej prípojke.  Eclipse Cross napodiv celkom obstojne zatáča a ani sa extrémne nenakláňa, takže zvládne aj trochu svižnejšie tempo bez strachu. Avšak viac mu svedčí pohodová plavba. Kľudne aj na diaľnici, avšak tam treba rátať s vyššou spotrebou.

Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Instyle+ 4WD je svojským autom, ktoré si razí vlastnú cestu a vôbec ho nezaujímajú žiadne trendy. Pohon má celkom vyladený a ak ho používate tak ako treba a máte podmienky na pravidelné nabíjanie, dá sa s ním jazdiť za rozumné náklady. Dizajn je vecou vkusu a tu to patrí obzvlášť, pretože v prípade tohto Mitsubishi je pomerne radikálny a odlišný. Kabína je vybavená slušne, avšak vek nezaprie. To ale môže byť práve voda na mlyn pre skupinu zákazníkov, ktorí sú veľmi konzervatívni a neradi si zvykajú na každý moderný výstrel a digitalizáciu. Dalo by sa povedať, že Eclipse Cross spája moderný pohon a zároveň extrémne tradičný analógový prístup ku zvyšku. A to je jeho devízou. Aktuálne stojí auto na obrázkoch akčných 41 900 eur s DPH. Ak vám vyhovuje jeho prísne konzervatívny štýl a estetika, nie je to za pomerne výkonný, slušne vybavený a dostatočne veľký plug-in hybrid tak veľa.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Instyle+ 4WD

Motor R4 benzín + elektro
Objem 2360 cm3
Výkon 138 kW (188 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment – Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Automatická jednostupňová
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4545 mm
Šírka 1805 mm
Výška 1680 mm
Rázvor osí kolies 2670 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1975/2425 kg
Batožinový priestor 471 l
Palivová nádrž 43 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 162 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (WLTP) 2,0/100 km  
Emisie g CO2/km 46