Ak by ste si kupovali Mini podľa praktickosti, tak trojdverák akosi rýchlo vypadne z alternatív. Nakoniec zostanete pri Clubmane. Má najviac dverí a miesta takmer ako Fabia Combi. Takto to vyzerá ako nevýhodná ponuka, ak beriete auto čisto pragmaticky. Ale ak zapájate emócie do výberu a pridáte potrebu určitého imidžu, tak sa kľudne dostanete na cenu Superbu Combi L&K.
Mini nikde nezanikne, aj s obyčajnou striebornou bude kričať a bude vytáčať krky ľudí. Malé auto dýcha retroštýlom. Len tá veľkosť, akosi už nie je Mini, už je to skôr Maxi, aj keď stále nemá na ešte väčší Countryman.
Ani hmotnosť nekazí zábavu
Keď špecifikujete auto, nemusíte ísť slepo za všetkým v cenníku. Už sme to konštatovali pri naftovom štvorkolkovom Superbe s DéeSGé v kombíku. Mini Clubman Cooper S All4 má tiež poriadnu nálož výbavy a technických lahôdok. Všetko sa podpísalo na prevádzkovej hmotnosti viac ako tonu a pol. Mini a tona a pol nejde príliš dokopy v jednej vete, čo?
Cooper S je označenie motora, pod kapotou je agregát s výkonom 141 kW (192 k) z 2,0 litrového objemu. Dopovanie turbom netreba pripomínať, teda vlastne treba zdôrazniť, že už to nie je kompresor ako v reinkarnovanom Mini spred 15 rokov, ale bežnejšie turbo. Aj napriek tomu nie je cítiť žiadny turbokopanec, ťah motora je až neuveriteľne lineárny. Jasné, pod vrchom to už nie je ono, ale stále máte dostupné veľmi široké spektrum otáčok.
Motor je teda pružný. A mali sme ho spojený s automatom s ôsmimi stupňami. Osmička na diaľnici znamená nízku spotrebu. Kolegovi sa podarilo ísť s hodnotou 5,7 litra. Na štvorkolke. Na benzínovej štvorkolke s automatom. Ale reálne to bude niekde okolo sedem, veď toto auto si asi dôchodcovia na dochádzanie do obchodov za akciami kupovať nebudú. Ak áno, tak klobúk dole.
Diaľnica je fajn, v mestách trochu budete frflať na tvrdší podvozok. Lenže za mestom prehodíte na kruhu pod radiacou pákou režim na športový a tvrdší podvozok bude dávať zmysel. O vozidlách Mini sa vždy hovorilo ako o zábavných autách. A ani kombi so šiestimi dverami, štvorkolkou a automatom nie je iný. Dupnete na plyn, automat naozaj rýchlo preradí smerom dole a Mini sa rozbehne k prvej zákrute. Nedotáčavosť sa nám nepodarila, štvorkolka ju úplne eliminovala, ani veľkosť neprekáža, auto je veľmi obratné a ísť od zákruty k zákrute je naozaj radosť. Hravá povaha občas pohodí zadkom, len to už si koledujete o minimálne pokutu. Volantom všetko riadite úplne presne, je aj celkom tuhý, ale necítite v ňom dianie pod kolesami. Niečo podobné je v Civicu Type-R.
Na ovládaní, spotrebe, ani výkone budete naozaj ťažko hľadať akékoľvek negatíva. Možno jediným je naozaj malá nádrž. Stačí však aspoň letmá streľba do výfuku a poviete si, že sa aspoň zoznámite s obsluhou viacerých púmp.
Obracač hláv
Hore nohami nikto nestál, ale otočené krky sme celkom často registrovali. JCW balík s obrovskými diskami, teda v porovnaní s autom, boli jedným z prvkov. Hlavoobracačom určite bude aj farebná kombinácia, veď bledá, smotanová, je oživená čiernou strechou a čiernymi pruhmi na prednej kapote. K dokonalosti chýbajú len dve prídavné svetlá v prednej maske.
Nemalý Mini Clubman dostal o jedny dvere viac ako predchodca. Dve sú na nastupovanie dopredu, dve na nastupovanie dozadu. A dvojica je vzadu na prístup do kufra. Vertikálne delenie vytvára až úžitkový charakter, ale tak to mali aj Mini v pôvodných predBMW časoch. Čo vyzerá ako výborný nápad je prinajmenšom zvláštne riešenie. Stlačíte tlačidlá na rukovätiach a dvere sa na plynovej vzpere otvoria sami. Musíte rátať s tým, že potrebujete pri parkovaní za autom viac miesta ako pri výklopných, presne naopak ako napríklad v Citroëne Berlingo. Dvojkrídle dvere sú tak hlavne štýlovým prvkom, praktické využitie nemajú. Veď do Mini predsa nič nebudete dávať vysokozdvižným vozíkom. Alebo predsa?
Ako firemné auto paráda, všakže. Máte dvojkrídle dvere, takže sa tvárite ako prakticky zmýšľajúci človek, ale pod kapotou je perfektná jedna-šestka s turbom a podvozok plní akúkoľvek úlohu na kľukatej ceste úplne dokonale. Tradičné okrúhle svetlá s nápisom Mini vnútri neprekvapia. Prekvapí anténa. Má červený vrch. Dlho sme rozmýšľali, že prečo. Ale po zamknutí večer to bolo jasné, dióda blikaním signalizuje to, čo kontrolky v interiéri. To je celkom cool. Nie celkom, to je megacool!
Zvonka zažijete jediné sklamanie. Ten otvor na prívod vzduchu na prednej kapote je imitácia. Intercooler už nie je na vrchu motora, je normálne dole, tak ho vôbec netreba. Preto je zaslepený. Na imidž v pohode, ale inak zbytočný prvok. Zato vzadu sú obe koncovky funkčné a dokonca, pre túto dobu netradične, spojené s výfukovým potrubím.
Mini veľké ako Fabia Combi
Clubman je použiteľný ako plnohodnotné rodinné auto. Ak sa tak dá používať Škoda Fabia Combi, tak Mini Clubman je imidžovou alternatívou číslo jedna. Vpredu sa maximálne lakťom občas stretnete so spolujazdcom, ale to len v prípade manuálu, s automatom sa nemáte prečo vrtieť lakťom okolo stredovej lakťovej opierky.
Priestor vzadu je prekvapivo tiež obstojný. Mini je tu naozaj relatívne veľké auto, teda vzhľadom na celkovú dĺžku. Tri detské sedačky na zadné sedadlá nedáte, ale dvojica dospelých bude celkom v pohode aj na trase dlhšej ako 200 kilometrov. Ak nie, tak sa môže aspoň kochať úplne dokonalým modrým koženým čalúnením s kosoštvorcovým prešívaním a tmavočerveným lemovaním. Tmavočervené sú aj lišty na prístrojovej doske. Ešte raz si to zopakujme, dokonalé! K tomu si ešte prirátajte, že sedadlá vpredu dobre držia v zákrutách a sú aj adekvátne pohodlné. Až z nich nechcete vysadať.
Cez zadné krídla dverí sa dostanete do batožinového priestoru. Je väčší, nie je len na jednu cestovnú tašku a kreditky. Je naozaj plnohodnotný a ak sa fakt nahneváte, tak sa na predĺžený víkend do neho zbalíte aj štyria. Ak teda nejdete za polárny kruh s lyžami. Zaujalo nás, že sedadlá sú delené na tri časti a sú samostatne sklopné. Takú variabilitu sme naozaj nečakali. A to je ešte pod podlahou veľký odkladací priestor. Aj tu je Mini maxi.
Stále však prepravné schopnosti zostávajú v tieni imidžu, ktorý interiér ponúka. Sadnete dopredu a zbadáte ten cit pre detail, zbadáte štartovaciu páčku, ovládanie trakcie, svetiel na strope a budete len nemo čumieť a žasnúť, že toto je naozaj reálne, že to nie je len fikcia. Rýchlomer už nie je veľký v strede, ale pred vodičom na stĺpiku riadenia. V strede je veľký displej, ktorý sa dá ovládať obdobou iDrive. Najväčšou zmenou nie je grafika, ale to, že hore idete točením doľava a dole točením doprava, čiže presne naopak ako v BMW. Ak ste na bavorské autá zvyknutí, bude to chvíľu trvať, ale logika je aj napriek tomu ohromná!
Super cena
Nedávno sa nám trochu priečilo, že Škoda Superb s DSG, 4×4 a motorom s 206 kW (280 k) stála takmer 50 tisíc eur. Keď kolega Oliver Mini Clubman preberal, tak zisťoval aj cenu. Odhad bol približne 40 tisíc. Ale realita sa dostala na toľko, čo Superb. Ak vám explodovala hlava, tak u nás to bolo podobne. Na druhú stranu, ak vynecháte pohon všetkých kolies, automat a pár prvkov výbavy, tak sa dostanete aj o 15 tisíc nižšie. Jediné povinné budú LED svetlá a to perfektné čalúnenie. A kolesá stačia sedemnástky. S nimi bude auto pohodlnejšie a ľahšie. Možno nakoniec light konfiguráciou dostanete spotrebu ešte nižšie. Ak však trváte na All4 a automate, tak skúste porozmýšľať nad naftovým Cooperom SD, ani s ním nespravíte krok vedľa.
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Mini Clubman Cooper S ALL4
Motor | R4 benzín |
Objem | 1998 cm3 |
Výkon | 141 kW (192 k) pri 4500 ot/min |
Krútiaci moment | 280 Nm pri 1250 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4253 mm |
Šírka | 1800 mm |
Výška | 1441 mm |
Rázvor osí kolies | 2670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1465/1960 kg |
Batožinový priestor | 360/1250 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 228 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 7,9/5,2/6,2 |
Emisie g CO2/km | 144 |