Mercedes má rozohranú veľmi intenzívnu hru. Má zástupcu takmer v každej kategórií, ktoré existujú. Kupé-SUV? Áno. MPV? Áno. Hothatch? Áno. Aj medzi úžitkovými vozidlami je to už tak, do hry nastúpil nový pick-up označený písmenom X. Názvoslovie teda hovorí, že má blízko ku osobným modelom, ale inak patrí medzi úžitkové.
Doteraz ak ste chceli pick-up s hviezdou, museli ste siahnuť po niektorej špecialite odvodenej z triedy G. Napríklad G63 6×6 bol z pick-upov najzaujímavejší. Ale cenovo nedosiahnuteľný aj na pomery Mercedesu. Dosiahnuteľným pick-upom je práve Xko. Na reálny test sme dostali podobnú špecifikáciu ako sme mali na prvej jazde.
Spredu je člen rodiny
Výzor triedy X je súčasťou súčasného štýlu automobilky. Pohľad úplne spredu ukazuje, že toto by kľudne mohlo byť aj GLSko. Veľká maska chladiča s dvomi horizontálnymi lištami okolo veľkého znaku je poznávacím znamením. LEDkové svetlá tiež vyzerajú akoby ostatným členom rodiny z oka vypadli.
Bočný profil je už o niečom inom. Možno práve toto je najdrsnejší z dostupných Mercedesov. Ku čiernej farbe ladia aj kontrastné chrómové a hliníkové plochy. Predný difúzor, bočné prahy, zadný nárazník, to všetko sú časti, ktoré sú síce náchylnejšie na poškodenie, ale dodávajú autu naozaj jedinečný vzhľad aj medzi pick-upmi.
Mercedes nevyvíjal Xko sám. To už sme pri prvej jazde spomenuli. Ale druhá stránka veci je, že prerod zvonka naozaj vyšiel výborne. Navaru už tak ľahko nenájdete. Dobre, možno na tvare kabíny, ale s tou sa veľmi veľa nedá spraviť, všakže. Rozhodne je prítomnosť modelu inej automobilky menej evidentná ako pri modeli Citan.
Ani vzadu nie je viditeľné, že Navara by mohla byť vôbec príbuzným tohto auta. Tenké a úzke svetlá umiestnené vertikálne sú nadčasové a dodávajú zadku ešte viac mohutnosti ako majú ostatné autá postavené na rovnakom základe. Zadná korba bola, v tomto prípade vybavená roletou. Po hard-tope a pevnom plastovom kryte je to ďalšia z možných alternatív. Jedine je škoda, že Mercedes neponúka napojenie vyklápacej časti a rolety priamo na centrálne zamykanie.
Je to pick-up, interiér tomu zodpovedá
Vnútri pick-upu je všetko inak ako v ostatných autách. Prakticky nemáte batožinový priestor, teda ak nepriplatíte minimálne za roletu, ktorú sme mali počas testu my. Je vhodným kompromisom medzi uzatvárateľnosťou zadnej časti a možnosťou naložiť väčšiu výšku predmetov. Roletu jednoducho zrolujete a hotovo, môžete naložiť chladničku na stojato. Ak rozmýšľate ako dosiahnete na roletu, keď je úplne na konci, tak na to slúži popruh, chytíte ho a potiahnete k sebe. Jednoduché a logické.
Samotný interiér je skôr bližšie k úžitkovým autám ako k osobným. Stavbou prístrojovej dosky v Mercedese poverili toho istého človeka, čo ju robil do Citanu a Vita. Ale ako postupoval hore, tak ho stopli a dosadili niekoho z vývoja nového Éčka. V praxi to je ako Jekyll a Hyde. Vrchná časť je perfektná, máte z nej mercedesový pocit, ale spodná je čisto úžitková, úžitkovo tvrdá. Zavolajte niekto do Carlexu, tí majú schopnosti o očalúniť do nejakého kvalitnejšie pôsobiaceho materiálu.
Priestorovo je interiér Xka na tom celkom dobre. Ani na zadných sedadlách nikto nebude trpieť. Prečo? Lebo ten, kto konfiguroval tento kus spravil vynikajúce rozhodnutie, nedal do neho odsúvacie strešné okno. Ak by bolo na mieste, tak by sme vyzdvihli rovnaký problém ako mal napríklad Renault Alaskan, strecha je tak znížená, že aj priemerne vysoký človek s ňou dokáže prísť do kontaktu.
Mercedesu sa však dokonale podarila implementácia systému Command Online. Displej je v hornej časti prístrojovej dosky, takže je v tej naozaj dobrej úrovni. Ovládanie nám prišlo trochu nasilu zakomponované do lacnejšie pôsobiaceho plastu, ale je pekne po ruke. Displej dokonca lepšie využíva kamery a po vypadaných farbách darcu orgánov nie je ani chýru, ani slychu.
Štyri, či radšej šesť?
To, čo stačí v Nissane a Renaulte používa aj Mercedes. Pod kapotou auta je štvorvalcový motor s objemom 2,3 litra, dvomi turbami a výkonom 140 kW (190 k). Spojený je so sedemstupňovým automatom. Zladenie funguje dobre, všetko pracuje vynikajúco. Avšak…
Avšak ideálne pre Xko nie je štvorvalcové srdiečko. Treba mu niečo viac. Ak chcete Xko, choďte priamo do väčšieho šesťvalca. Štvorvalec je pocitovo tichší ako v Navare, ale šesťvalec je asi nutnosť. S ťažkou karosériou Xka je 140 kW (190 k) trochu slabšia porcia. Stále sme však medzi úžitkovými autami, takže to nie je až taký problém. Ale V6 má výkonu aj krútiaceho momentu viac a ku autu sa jednoducho viac hodí.
Ale ak si poviete, že nepotrebujete pretekať, tak ani 2,3-ka sa nedá zahanbiť. Odmení vás spotrebou, ktorú bez problému udržíte niekde okolo 8,5 litra aj s diaľnicami. A to je menej ako má napríklad benzínový Hyundai Kona.
Jazdu samotnú predurčuje pevný rám a podvozok prispôsobený na vozenie jednej tony nákladu. Zadná náprava má listové pružiny a je tvrdá. Na komfort potrebujete jednoducho zaťaženie. Prázdne auto môže trochu poskakovať, ale stále v rozumnej miere a nemusíte si to ani všimnúť.
Ideálne Xko
Mercedes triedy X je trochu kontroverzným modelom a je to najmä kvôli spodnej časti prístrojovej dosky. To, že nemáte veľmi kam dať mobil je druhá vec. Dáte ho do držiaka na nápoje a nebudete sa starať. Lenže tam vojde maximále normálny iPhone, ak máte obludu veľkosti Galaxy Note, alebo podobne veľké telefóny, narazíte na problém.
Čo je však jasné, tak potrebujete V6, Command Online a najlepšiu výbavu akú si dokážete vybrať. A potom šup ku čalúnnikovi, aby niečo spravil s tou stredovou konzolou a stredovým tunelom. Jediné, čo by auto ešte mohlo vylepšiť, čo je odkaz pre budúcnosť je použitie vzduchového pruženia a páka pod volantom, ako je pri Mercedese zvykom.
Mercedes-Benz X250d 4Matic
Motor | R4 nafta |
Objem | 2298 cm3 |
Výkon | 140 kW (190 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 450 Nm pri 1500-2500 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5340 mm |
Šírka | 1920 mm |
Výška | 1819 mm |
Rázvor osí kolies | 3150 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2234/3500 kg |
Batožinový priestor | nekonečno l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 176 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 11,8 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 9,6/6,9/7,9 |
Emisie g CO2/km | 207 |