Test Renault Alaskan dCi 190: Prvý pokus vyšiel

Renault rozšíril ponuku úžitkových modelov o niečo, čo aktuálne skôr zaváňa lifestyle kategóriou. Najmä s bohatšími stupňami výbav je nový Alaskan skôr štýlovým autom ako pracovným nástrojom. Ale nepochybujeme, že aj pri práci ho majitelia radi využijú.

Pick-upy majú svoje osobité čaro. Sú obrovské a väčšinou nekompromisné a zároveň kompromisné v iných sférach. Jasné, s tradične tvarovaným terénnym autom, či SUV máte využiteľnejší kufor, ale strácate čaro možnosti viezť plnú korbu slamy, či iných agroproduktov. Raz sme videli Navaru predchádzajúcej generácie plnú jabĺk. To do SUV nedáte.

Pôvod nezaprie

Prvé, čo na Alaskane udrie do očí je mohutnosť. Príbuznosť s darcovským vozidlom spredu ani nie je viditeľná. Široká maska, Pure LED predné svetlá a obrovský znak priraďujú pick-up ku správnej automobilke. Obrovské tvary auta s dĺžkou takmer 5,4 metra jemne maskuje hnedá farba Vision.

Jediné, čo hnedú preruší sú chrómové kľučky a spätné zrkadlá. Dobre, nie sú chrómové úplne, ale majú taký povrch, ako keby boli. Práve bočný pohľad najviac pripomenie Navaru. Veď tu nie je nutné nič meniť, keď sú všetky prvky funkčné. Lenže vzhľad pick-upu niečo narušuje, konkrétne na tomto kuse.

Áno, máme na mysli príplatkový vysoký hardtop. Z auta robí praktickejšie využiteľné vozidlo a vaši psi budú milovať výklopné bočné okná. Gullwing to síce nebude, ale stále to je cool. Bočné okná otvárare pribaleným kľúčom. Ním by ste mali aj zadné okno zamykať. Lenže hardtop je tak integrovaný, že má priamo prepojenie na centrálne zamykanie a všetko, čo treba, viete spraviť stlačením tlačidla diaľkového ovládania.

Zakončenie chrómovým nárazníkom je pri najvyššom stupni výbavy očakávateľné. Zozadu Renault odlíšil Alaskan veľkým nápisom a ešte väčším logom automobilky. Nie, tentoraz cúvacia kamera nie je zabudovaná v strede znaku. Našla si miesto v plaste hneď vedľa kľučky otvárania spodnej časti. Otváranie tej vrchnej je gombíkom podobným tomu, aké mala na otváranie bočných dverí Volga 24.

Interiér je povedomý

Otvoríte dvere, nasadnete a ak ste sedeli v Navare, tak vám to bude jasné. Kým zvonka snaha o odlíšenie prebehla dostatočne intenzívne, zvnútra to je vidieť o poznanie menej. Vlastne jediné, čo dva pick-upy odlišuje je logo na volante. Otázka teda zostáva, či to takto môže byť.

Odpoveď je úplne jednoduchá. Vôbec to nevadí. Interiér je funkčne navrhnutý a naviac je z celkom príjemných materiálov. Volant má ideálnu veľkosť aj hrúbku, len si musíte zvyknúť na neRenaultovské ovládanie tempomatu a vlastne všetkých prvkov.

Renault prevzal aj informačno-zábavný systém pôvodného modelu. Prehľadnosť a ľahké ovládanie mu môžeme pripísať. Ale stále budí dojem, že je už starší. R-Link je spracovaný krajšie. Na archaickejšiu tému sa zvyknúť dá, ale horšie sa zvyká na obraz z kamier. Je nekontrastný a má výrazne desaturované farby. O čom to vlastne píšeme? No, farby sú také vyblité. Ale znova nič, na čo by sa nedalo zvyknúť.

Priestor na predných sedadlách je ukážkový. Zadné sedadlá sú obmedzené celkovou dĺžkou kabíny. Tu sa veľmi čarovať nedá. Je na nich viac miesta ako v Hiluxe, ale Amarok má pár centimetrov naviac. Priestor na kolená však nebude problémom. Horšie to bude s hlavou. Príplatkové strešné okno znižuje výšku vnútra a na strednom sedadle vzadu sa tak odvezie maximálne niekto, kto má 1,7 metra. Strešné okno z konfigurácie kľudne vynechajte.

Zábava s 2,5 tonami

Pohonná sústava by mohla kľudne niesť logá Nissanu, ale motor je pôvodom z dodávok Renault. Tu sa stierajú dohady, či toto je Renault-Nissan, alebo Nissan-Renault. Z každej strany je to najlepšie vhodné pre takéto auto. Pri vrcholnej verzii asi zadokolku nečakal nikto, jasné, že toto je štvorkolka.

Pohon všetkých štyroch kolies však nie je štandardne, musíte ho zapnúť otočným prepínačom na úpätí stredového panelu. A hneď vedľa máte tlačidlo na uzamknutie zadného difereniciálu. To si určite priplaťte, radšej ako strešné okno. Prečo? V teréne uvidíte. Alebo to môžete vyskúšať na zasneženej lúke. Zábava v hlbokom snehu poskytuje takmer toľko adrenalínu ako naháňačka na obľúbenom kopci v lete na hothatchoch. Pritom pripojenie prednej nápravy je na aute cítiť a aj počuť, jej pripojením je pohonná sústava trochu hlučnejšia. Len nevieme, či ešte bude niekto taký detailista, aby si to všimol.

A teraz k praktickej skúške. Zastavíte v 20-percentnom stúpaní, v 15-20-centimetrovom snehu a rozbehnete sa, aj za to môže uzávierka a pohon 4×4. Kolesá začnú preklzovať, idete tak 20-30 kilometrov za hodinu a strúhate šmyky bokom ako králi. My máme jasno. V lete športové náčinie, ktoré na zimu schováte a sadnete za volant Alaskanu.

Motor dCi s objemom 2,3 litra a dvomi turbami má výkon 140 kW (190 k). Lepšie vyzerá krútiaci moment 450 Nm. Akurát Alaskan by s prehľadom zvládol aj väčšiu porciu. Kľudne aj 180 kW (245 k). Takto je len priemerne dynamický. Výraznou odmenou za trpezlivosť je spotreba. So sedemstupňovým automatom viete jazdiť do 8,5 litra. My sme pri snahe o ekojazdu zaznamenali hodnotu 6 litrov. Na také veľké a ťažké auto až neuveriteľná hodnota.

Aha, automat! Prevodovka svoju prácu vykonáva statočne a príjemne, netrhá zbytočne, ale niekedy má trochu váhavý charakter pri podraďovaní. Našťastie jej viete pomôcť manuálnym radením. Na pádla zabudnite, tu hýbete pákou vpred a vzad.

Ako pán sveta

Sadnete do Alaskanu a môžete sa dodávkarom pozerať do očí. Sedíte vysoko a užívate si výhľad cez mohutnú kapotu s ostrými líniami na bokoch. Zdanlivo zbytočné auto má mnoho využití. Potrebujete ísť po čečinu? No problem! Pätica ľudí a lyže? Netreba ani strešný box! Na Martinky vyleziete bez reťazí, dvojkolkárov necháte vzadu nahadzovať retiazky a budú vám zavadzať SUVčkari. S Alaskanom sa, kvôli veľkosti, horšie parkuje, ale aj zastavený budí patričný rešpekt. Rešpekt za 36 tisíc. Bez dane. Ale je hodný každého centu. Len by si zaslúžil podobný motor ako má Amarok. Pekne V6 176 kW (240 k) by mu spravili ešte väčšiu radosť.

Stále aj s aktuálnym vrcholom motorovej ponuky zvláda potiahnuť príves s celkovou hmotnosťou 3,5 tony.

Renault Alaskan dCi 190 7AT Intens

Motor R4 nafta
Objem 2298 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 1500-2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5399 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1841 mm
Rázvor osí kolies 3150 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2086/3035 kg
Batožinový priestor – l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/5,9/6,9
Emisie g CO2/km 183