Test Mercedes-Benz CLA200d Shooting Brake: Vždy sa otočíte

Hovorí sa, že dobrý výber auta je dôležitý. Autá nie sú zlé, len ľudia si zle vyberajú. A tiež sa vraví, že dobrý výber znamená aj to, že sa vždy po zaparkovaní a prejdení pár metrov otočíte a utvrdíte sa v tom, že máte dokonalé auto. K tomu ale potrebujete aj vhodnú extrovertnú farbu. Potrebujete červený Mercedes CLA Shooting Brake!

Facelift spravil z Mercedesu CLA ešte pútavejšie auto ako bolo pred ním. Zmenil aj AMG balík doplnkov karosérie. Už nemá dva obrovské otvory po bokoch, ale má dizajn zjednotený s väčšími modelmi s tromi písmenkami naviac. Na rozdiel od modelu pred modernizáciou už AMG balík vyslovene odporúčame, auto s ním vyzerá fakt výborne.

Kombi-kupé

Mercedes triedy CLA nadväzuje podobne ako sedan CLA na triedu A. V prednej časti sú všetky modely podobné. Ale najväčší rozdiel je vzadu. Nebudeme si klamať, práve kombi, ktoré je verziou štvordverového kupé je úplne najkrajšie.

Zadná časť sa zužuje, vyzerá dynamicky, vôbec sa netvári, že chce byť praktickým vozidlom. A pritom vlastne je. Ale to nechajme zatiaľ tak. Vzadu vidno svetelný podpis rovnaký ako na sedane, teda pardón, štvordverovom kupé. Z malých kombi v nižšej strednej triede, kam CLA bez sporu patrí, je asi najkrajšie. Ak sa mýlime, použite komentáre.

Za CLA sa veľa hláv otočí. Okrem AMG balíka s čiernymi osemnásťpalcovými kolesami sa krky točia aj kvôli farbe. Často ľudia volia farby z monochromatického spektra od čiernej po bielu. A aj niektoré odtiene hnedej, modrej a zelenej sa javia ako z tej škály. Ostrá červená predstavuje kontrast na každom mieste, kde zaparkujete. Vystúpite, otočíte sa a poviete si, že to je fakt pekné auto.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Otočíte sa aj večer, lebo vám auto ešte svieti podľa nastaveného časového údaju. Keď sa k nemu zase vraciate, tak vám zažne na cestu, ak ho odomknete. Jediné, čo nám pripadalo trochu nedôstojné bolo rozsvietenie LEDkového pásu na denné svietenie najskôr na modro a až potom na bielo. Nie je to tragické, ale na takéto auto sa to nehodí.

Ešte pri exteriéri ná zaujala jedna vec. Vpredu na nárazníku sú bočné plochy, čo by mali byť otvormi zaslepené. A v strede je za nárazníkom chladič. Je naozaj za nárazníkom, nie je za mriežkou. Takže máte väčšiu pravdepodobnosť chytiť kamienok priamo do chladiča a nezastaví ho mriežka.

Málo miesta?

Interiér CLA Shooting Brake nemôže byť veľký. Ale prekonáva štvordverové kupé CLA. A to najmä v priestore na hlavu na zadných sedadlách. Za 180 centimetrového šoféra sa posadí niekto, kto má rovnakú výšku a nebude nadávať. Okrem toho, že má relatívne dosť miesta mu možno zavrie ústa aj pocit z jazdy v naozaj peknom aute. Pocit ešte večer umocní nepriame osvetlenie, ktoré vyžaruje dokonca aj z opierok hlavy. Možno zbytočnosť, ale prehadzovaním farieb sa celkom príjemne zabavíte.

Tradičným vychvaľovaným prvkom v interiéri CLA sú takmer dokonalé výduchy klimatizácie. Majú tvar ako v starom piane W123, ale sú z plastu imitujúceho hliník. Plastovosť hneď prepáčite, lebo vyzerajú úplne perfektne. Sú síce trochu delikátnejšie ovládateľné, ale čokoľvek sa vám nebude páčiť pri nastavovaní zabudnete prvým pohľadom. Aj tak ich budete mať nastavené všetky rovnako a uprednostníte formu pred funkciou.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prístrojová doska je prevzatá z Áčka, v strede máte displej, ktorý zobrazuje audio, navigáciu, či údaje o aute. Počkať, navigáciu nezobrazuje, pokiaľ si ju nepriplatíte. A znova budeme úprimní, asi by sme ju priplatili, lebo ovládanie kolieskom, podobnom ako iDrive v BMW, je veľmi príjemné. Na ovládanie nepotrebujete dotykový displej, takže nebudete mať odtlačky prstov tam, kde potrebujete vidieť údaje.

Na CLA je výrazný ešte jeden prvok, ktorý zbadáte pri nastupovaní a vystupovaní. Nie sú to svetielka premietajúce znak automobilky na zem ako malo testované GLE. Sú to dvere samotné. Bezrámová konštrukcia sa často nepoužíva, ale na CLA vytvárajú dojem naozajstného športového auta aj napriek karosérii kombi a piatim dverám.

A mimochodom, aj kufor je celkom v pohode. Veď aj tak nebudete v aute jazdiť piati.

Zvuk cez repráky

CLA má v ponuke viacero motorov. Teda je ich naozaj veľa a škála výkonu siaha od naftových 80 kW (109 k) až po benzínových 280 kW (381 k). CLA200d ponúka z dva-dvojky výkon 100 kW (136 k). A na malé kupé-kombi Shooting Brake stačí. Aj v prípade nutnosti dynamickej jazdy.

Podľa papierov by mal mať malý kombík od Mercedesu spotrebu 4,4 litra. Na hodnotu sa dá dostať, ale skôr budete jazdiť okolo piatich litrov. Veď máte športové vzhľady, máte športový pocit z interiéru a máte výbornú dvojspojkovú sedemstupňovú prevodovku. Občas jej síce trochu musíte pomôcť pádlami pod volantom, ale úplne dokonalá nie je žiadna automatická prevodovka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ovládanie je prijateľné, v zákrutách podržia osemnásťpalcové pneumatiky. Ale stále je to predokolka. My chceme CLA ako zadokolku. Platforma nepustí, ale iné rozloženie hmotnosti by dokázalo posunúť hranice na úplne inú úroveň a tiež by ešte zlepšilo celkový dojem z jazdy. Lenže predokolka je bezpečnejšia. A lacnejšia. Takže ak chcete dynamicky vyzerajúce kombi s pohonom zadnej nápravy, tak máte možnosť voľby písmeniek CLS. Jazdným vlastnostiam výrazne pomáha nastavenie Dynamic Select. Kým v režime Comfort je auto komfortné, pri nastavení Sport výrazne stvrdne ako podvozok, tak volant.

Možno sa zamyslite nad voľbou iného ako naftového motora. Výkonovo je síce super, ale zvukovo je to stále nafta. Benzínový motor sa k výzoru auta, vyžarujúceho minimálne 300 koní pod kapotou, hodí jednoducho lepšie. Jedine režim Sport pridá k naftovému klopaniu aj zvuk minimálne osemvalca z reproduktorov.

Extrovert

Ak sa chcete stratiť v dave, tak CLA Shooting Brake nie je auto pre vás. A vonkoncom nie s červenou farbou karosérie. Takýto výzor je až vulgárny a až príliš extrovertný. Za ním sa otočí každý. Ako v Matrixe za ženou v červených šatách. Jednoducho je to auto, za ktorým sa neotáčajú len ostatní okolo, ale otočíte sa aj vy, keď ho zaparkujete na parkovisku.

Podobne ako pri každom Mercedese je cena inde ako pri Hyundai i30 kombi z rovnakej triedy, ale získavate za ňu aj servis na 6 rokov/160 000 km zadarmo, poistky zadarmo a vyššiu zostatkovú hodnotu. Ale finančne sa nedá vyjadriť imidž. Nekazte ho naftovým zvukom!

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Mercedes-Benz CLA200d Shooting Brake

Motor R4 nafta
Objem 2143 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 3200-4000 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 1400-3000 ot/min
Prevodovka Automatická 7 stupňová dvojspojková
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4640 mm
Šírka 1777 mm
Výška 1435 mm
Rázvor osí kolies 2699 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1525/2015 kg
Batožinový priestor 470 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 220 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,1/3,7/4,2
Emisie g CO2/km 110