Veľké SUV je jedným z posledných modelov v ponuke Mercedesu, ktorý sa dočkal veľkých zmien v rovnakej forme ako jeho menší súrodenci. Na trh prišlo GLS, len chvíľu po menšom SUV GLE. A zmena obom mimoriadne prospela. Zaujímavé, že práve pri pohľade spredu ten rozdiel medzi generáciami až taký výrazný nie je. Zaujalo ma to práve, keď len dve parkovacie miesta vedľa zaparkovalo v nákupnom centre biele GLS predchádzajúcej generácie. Predné svetla sa trošku zaoblili, inak by ste ostatné rozdiely mohol považovať za rozdiel v exteriérovej príplatkovej výbave. Generačná zmena je výraznejšia pri pohľade na bok a zadok auta. Zaoblená línia zadnej časti GLS veľkému SUV pomohla a teraz už aj tento kolos zapadá do moderného štýlu ostatných Mercedesov.
Z pohľadu užívateľa je už GLS, rovnako ako jeho predchodcovia, ideálny spoločník pre tých čo hľadajú auto bez kompromisov. Bez kompromisov na priestor, komfort, kvalitu spracovania ale aj výkon a jazdné vlastnosti. Rolls-Royce sa to teraz snaží prezentovať svojim zákazníkom so svojím SUV Cullinan, ktoré vlastne SUV nemáme volať. Mercedes to ponúka, aj keď v menej výstrednom, ale skôr praktickom a kvalitne spracovanom prevedení už X rokov.
Niekedy počujem názory, že veľké SUV sú zbytočné a majú veľké rozmery, ktoré nemajú vôbec žiadny praktický význam. Je to pravda, alebo je to len názor niekoho, kto s tým nemá vôbec žiadnu praktickú skúsenosť? S veľkými autami mám množstvo osobných skúseností, stále a stále na ne nedám dopustiť. Súhlasím, že voziť sa sám v Escalade, GLS, alebo X7 nedáva žiaden zmysel. Ale ako pohodlné, praktické a hlavne štýlové rodinné auto je veľké SUV riešenie bez kompromisov. Obmedzením je asi iba finančný rozpočet, s ktorým musí majiteľ podobných aut určite počítať. Alternatívou pre pohodlné vozenie rodiny môže byť ešte Mercedes triedy V, alebo Volkswagen Multivan. Ale ani tie už nie sú za ľudové ceny a chýba im ten správny pocit výnimočnosti a exkluzivity, ktoré práve veľké SUV ponúka.
V našich končinách býva najväčší problém parkovanie.To ale asi nie je chyba auta, ale skôr malých parkovacích miest v podzemných garážach nákupných centier. S GLS, na rozdiel od Dodge Ram alebo predĺženého Cadillacu Escalade, vleziete na jedno parkovacie miesto. To je ale asi skôr o zvyku, prípadne o miernej zmene návykov. Napríklad sa vyhnete vjazdu do Eurovea od SND ale budete používať vjazd od Šafárikovho námestia. Nebudete sa tlačiť s ostatnými na -2NP, ale zídete o poschodie nižšie a budete mať miesta na parkovanie viac než dosť. Mimo Bratislavy by to už potom malo byť s priestorom na parkovanie oveľa jednoduchšie. Počas týždňového testu sme prešli okruh okolo celého Slovenska a problém s parkovaním sme ani raz nemali. Skôr sa počas jazdy prejavili výhody priestranného a pohodlného auta s ktorým je radosť cestovať.
Po zasadnutí za volant GLS je všade dostatok miesta. A to nie len vpredu, ale aj za vodičom. Pri 5-miestnom usporiadaní je k dispozícii aj obrovský kufor na batožinu. Pri 7-miestnom usporiadaní to už bude s miestnom horšie, ale okrem vyššie spomínaných mikrobusov asi bude na trhu ťažko hľadať, z pohľadu priestoru, GLS konkurenciu. V interiéri sa cítite nie ako v offroade, ale ako vo vysokej limuzíne a máte všetkými smermi výborný výhľad. Predná kapota, ktorá je na úrovni striech okolitých osobných áut dáva pocit istoty a bezpečia. Pre niekoho možno dodá pocit aj trošku nezdravého nadradenia. To už ale nie je chybou ani problémom auta, ktoré svoje kvality dáva každému jasne najavo. Trošku kontraproduktívne pôsobí nášlapový schod po stranách auta, ktorý v upršanom počasí bude často špiniť nohavice alebo šaty. Možno to je len otázkou zvyku, my sme si v redakcii ani po týždni na tento detail zvyknúť nedokázali. A nesadol nám už na GLE.
Moderné zmeny sú najviac výrazné v interiéri. Veľký panel s dvomi displejmi, ktorý sa tiahne od vodiča až skoro k spolujazdcovi sa už dostal konečne aj do GLS. Priestoru na informácie o trase a vozidle je teraz už viac než dosť. Navigáciu si môžte vybrať či už miesto tachometra, alebo na veľkej stredovej obrazovke. Kombinácií na individuálne nastavenie je viac než dosť. Komu by jedna navigácia nestačila, môže si ju vybrať aj na oboch displejoch súčasne. Pri jazde som si obľúbil výborný head-up displej s množstvom informácií. Aj na ňom môže byť navigácia, aspoň jej pokyny. Zaujímavo pôsobí kamera s vysokým rozlíšením, ktorá na križovatke pomáha zlepšiť výhľad pred autom a hlavne na semafory. Možno to niekomu môže pôsobiť ako zbytočnosť, ale mať na malej ploche zobrazené celé zorné pole pred autom nie je nikdy na škodu. Hlavne, keď sa táto funcia spojí s navigáciu a navádzacie šípky a návestia sa zobrazujú priamo v priestore na reálnom obraze z križovatky. Rovnako som výhodu prednej kamery využil pri jazde v teréne alebo brodení cez vodu, kedy nie je dobre vidieť cez vysokú prednú kapotu čo sa deje dole na ceste, tesne pred autom.
Jazda na GLS je veľmi tichá, príjemná a pohodlná. Poskytuje nečakaný komfort a pokoj. A k príjemnej jazde často patrí aj kvalitná hudba. V ostatných rokoch nás v redakcii vždy milo poteší, keď je testovaný model vybavený audiom Burmester. Aj iné značky sa snažia prezentovať kvalitu príplatkového audia, ale zvuku aký poskytuje práve Burmester sa veľmi ťažko hľadá konkurencia, možno Bowers&Wilkins zvláda podobné kúsky. A práve v komfortnom a dobre utlmenom interiéri dokáže kvalita zvuku výborne vyniknúť.
Nečakaným prekvapením pri dlhej jazde okolo Slovenska bolo spojenie audia a masážnych sedadiel do systému na komfort posádky Energizing Comfort. Systém zachytí, že je vodič unavený a ponúkne z menu program na prebratie a oddych posádky. Hudba z rádia sa vymení za relaxačnú a v sedadlách sa spustí automatický masážny program. Okrem náladového osvetlenia interiéru si tak môžete počas jazdy vybrať činnosti na podporu aktivity, alebo uvoľnenia svalov, či aromatizáciu. Predvolený audio program ponúka niekoľko tréningových cvičení, ktoré môžete bezpečne absolvovať aj počas jazdy.
Mercedesy sú už tradične vybavené rôznymi asistentmi na bezpečné odvezenie posádky do cieľa. Na niektoré z nich je potrebné si zvyknúť. Hlavne, ak ste dlhodobo zvyknutý jazdiť na autách ktoré tieto systémy nemajú vo výbave. Prekvapením tak môže byť trhanie volnatu a boj auta s vodičom pri prejazde cez stredovú čiaru bez zapnutej smerovky. Posádku tento asistent určite ochráni v prípade nepozornosti, alebo mikrospánku, pri bežnej jazde ale bude vodič, kým si na to zvykne, určite s autom neraz zápasiť o svoju pozíciu kapitána lode. Na druhú stranu, asistentov treba ešte stále brať s rezervou a napríklad autonónomnemu riadeniu ešte úplne nedôverovať za dažďa, alebo keď priamo pred vami svieti slnko ráno pri východe na oblohu. Avšak taký asistent prepínania svetiel Multibeam funguje dokonale a svetlá sú nadpriemerné.
Testovaný model má pod kapotou naftový radový šesťvalec s výkonom 243 kW (330 k) pri 3 600 až 4 200 otáčkach a naozaj mamutí krútiaci moment 600 Nm. Aj napriek veľkosti GLS tento výkon postačuje, aby toto priestranné SUV zrýchlilo z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. Tento čas je lepší, ako dosahujú niektoré športovo prezentované autá. To je len dôkaz, že výkonu je na bežné užívanie, pre ktoré je GLS určené, viac než dosť. Motor je výborne odhlučnený, tak vás pri jazde nebude trápiť ani zvukový prejav, v ktorom sa stále ozývajú niektoré naftové zvuky.
Výhodou nového radového šesťvalca je aj spotreba. Pri pokojnej jazde po diaľnici sme sa dostali aj na úroveň okolo 8 litrov. Pri bežnej jazde ale musíte počítať so spotrebou okolo 10 až 11 litrov, čo ale pri veľkom a ťažkom aute nie je až tak veľa. Mňa ako vodiča jazda na GLS väčšinou ukľudňovala a nemal som potrebu sa niekam naháňať a prekonávať rýchlostné limity. Možno to bolo aj tým, že okrem pohodlia vo mne jazda v GLS vyvolávala veľký rešpekt. Fyziku asi ešte stále ťažko dokáže elektronika oklamať, a vysoké ťažisko, ale aj hmotnosť a rozmery SUV sa na okreskách začnú pri rýchlej jazde prejavovať. Fyzikálne zákony neoklamú ani zadné pneumatiky so šírkou 315 milimetrov.
O výbave ale aj o kvalitách ktoré poskytuje nový Mercedes-Benz triedy GLS by sa dalo ešte veľmi veľa napísať. Osobne asi najväčší problém vidím pri parkovaní v meste. Ale to nie je chyba GLS. Je problém v malých parkovacích miestach. V USA by sme určite pri parkovaní problém nemali. Naši páni projektanti, žiaľ, o podobných autách na našich cestách vôbec bežne neuvažujú. Pre väčšinu z nás bude najväčším problémom najskôr cena. Ak už zvažujete auto v základnej cene GLS 350d 87 480 eur, určite už stojí za zváženie príplatok 4 500 eur za výkonnejšiu motorizáciu 400d, a získate o 100 Nm/33 kW (45 k) viac. Pre labužníkov, čo si radi doprajú to najlepšie a zvuk osemvalca je k dispozícii ešte benzínový štvorliter V8 s výkonom 360 kW (489 k) a krútiacim momentom 700 Nm. Cenník pre GLS má len 35 strán, takže pri konfigurácii toho vášho medveďa budete mať na výber množstvo zaujímavých kombinácii. Pre tých, čo veľa jazdia, bude určite zaujímavá možnosť predĺžiť záruku o 2 roky alebo 250-tisíc kilometrov.
Mercedes-Benz GLS400d
Motor | R6 nafta |
Objem | 2925 cm3 |
Výkon | 243 kW (330 k) pri 3600-4200 ot/min |
Krútiaci moment | 700 Nm pri 2000-4000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 9 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 5207 mm |
Šírka | 1956 mm |
Výška | 1823 mm |
Rázvor osí kolies | 3135 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2505/3250 kg |
Batožinový priestor | 355/-/2400 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 238 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,3 s |
Spotreba (komb) | 7,1 – 7,8 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 187-213 |