Mercedes-Benz GLA patrí medzi tie modely, ktoré s hrdosťou môžu nosiť označenie crossover. Veď predstavuje kombináciu hatchbacku nižšej strednej triedy a SUV. Viac ale zostáva práve obratným hatchbackom. Z podobnej myšlienky vzniklo napríklad Volvo V40 Cross Country.
Avšak rozdielov medzi GLA a Áčkom je omnoho viac ako medzi V40 a V40 Cross County. Mercedes ich môže spokojne, bez výčitiek svedomia označovať ako samostatné modely. Je však otázkou, ktorý je ten lepší. Asi záleží najmä na osobných preferenciách.
Vibramky v základnej výbave
V prednej časti sa GLA nezbaví príslušnosti ku materskej značke. Mercedes z neho žiari do diaľky. Veľká hviezda na maske a malý znak nad ňou odkazujú na menšie Áčko, či CLA. Mercedes je asi jedinou automobilkou, ktorej prechádza použitie dvoch znakov vpredu. Veď si predstavte, že Opel by mal jeden blesk pred chladičom a ďalší na kapote.
Karoséria v tvare hatchbacku je o niečo vyššia. Hlavný efekt pripomínajúci SUV však má plastové lemovanie spodnej časti vrátane lemov blatníkov. O ambíciách mimo cesty niečo hovoria aj imitácie hliníkovej ochrany podvozka vpredu na nárazníku aj vzadu v miestach, kde je difúzor. Ambície však hneď zabíja svetlá výška. Tá sa nedostala ani na úroveň Dacie Sandero Stepway. V prvom rade teda GLA bude štýlovým vozidlom, skôr ako terénnym prepravníkom.
Kolesá s vyšším profilom pneumatiky prídu ako dar z nebies v prípade, že sa majiteľ predsalen rozhodne ísť na výlet mimo spevnených ciest. A tiež sa budú hodiť ak pri pozdĺžnom parkovaní dôjde koleso do tesnej blízkosti obrubníkov, čo v meste vôbec nie je problém. Vyšší profil môže zabrániť ohryzeniu diskov a k terénnemu vzhľadu sa hodia viac ako nízkoprofilové dvadsiatky.
Najviac rozporuplných reakcií vyvoláva zadná časť. V každom prípade odporúčame zvoliť výbavu označenú ako bez označenia modelu. Auto vďaka nemu pôsobí inkognito a nikto nemá ani najmenšiu šancu odhadnúť, čo je pod prednou kapotou. Ak GLA porovnáme s Áčkom, tak väčší model získal omnoho väčšie zadné svetlomety spojené chrómovou lištou. Niektorým sa práve svetlá nepáčia, lebo pôsobia ako z väčšieho auta.
Ak by sme mali vybrať najlepší detail interiéru, tak by sme volili dva hrby na kapote evokujúce C63 AMG predchádzajúcej generácie.
Hviezda sa nezaprie
Interiér tiež nápadne pripomína Áčko, Béčko, CLA a vlastne aj všetky ostatné modely značky. Prístrojová doska je presne rovnaká ako v najmenšom Mercedese. To však vôbec nie je negatívum, ale pozitívum. Tvary nikoho neurazia a kvôli tomu, že testovaná verzia disponovala automatickou prevodovkou nezavadzalo v strede vôbec nič.
Tmavé farebné kombinácie vytrhávala stredná časť sedadiel so sivým povrchom. Ten istý vizuálny efekt s kontrastným povrchom priniesla aj lišta zo stredu doprava, pred spolujazdca. Už sme to neraz oznámili, ale kruhové otvory klimatizácie s krížovým ovládaním odkazujúce na Piano W123 sú asi dokonalé a pridávajú prístrojovej doske honosnejší vzhľad.
Vodič si hneď nájde polohu za volantom a všetko, kompletne má po ruke. Len si, ako pri každom Mercedese, musí zvyknúť na jedinú páčku ovládajúcu smerovky, diaľkové svetlá a stierače. Druhá, tiež naľavo patrí tempomatu. Vpravo zase našla miesto páčka ovládajúca prevodovku. Takže z troch páčok by teoreticky pri manuálnej prevodovke bez tempomatu stačila jedna.
Priestorové pomery vpredu nemajú ani jedno mínus. Vzadu sa dokonca zdá, že je na nohy viac miesta ako v spriaznenom malom Áčku. Jedine keď otvoríte dvere, tak zistíte, že na nastupovanie máte relatívne úzke miesto, ale iba v časti, ktorými musíte prejsť nohami. Zaoblenie dverí vo vyšších častiach už žiaden problém nepredvádza. A prichádzame k batožinovému priestoru. Ako je na Mercedes zvykom, ponúka pravidelné tvary. Objem nenadchne priaznivcov sťahovania sa na chalupu každý víkend, ale reálne stačí na akúkoľvek bežnú príležitosť.
Dvojstovka stačí
GLA má síce na dĺžku takmer 4 a pol metra, ale motor s označením GLA200 CDI s pohonom 4Matic a prevodovkou DCT sú adekvátnym pohonným ústrojenstvom. Pokytuje tichú a kľudnú jazdu. V niektorých prípadoch by sa síce hodil vyšší výkon motora s označením 220, ale 200 naozaj stačí v 99 percentách prípadov. Alebo ešte tak GLA45 AMG, ale to už sme v inej šialenej dimenzii.
Po zvládnutí ovládania prevodovky stačí používať dva pedále. Sedemstupňová dvojspojková prevodovka patrí stále k tým najlepším, čo sa dajú zvoliť. Dokonca aj pádla pod volantom netreba. Občas si zaradíte, ale to je len kvôli tomu, že ste ich priplatili. Možno v CLA by mali lepšie uplatnenie, ale v GLA sa nepotrebujete naháňať a komfortné nastavenie prevodovky bude všetko, čo kedy budete potrebovať.
Sedem stupňov zaručuje aj nízku spotrebu. My sme jazdili do 5 litrov. Na 100 kW (136 k) a kombináciu s pohonom všetkých kolies a automatom je to cifra priam obdivuhodná. Je to ako predstaviť si leva vegetariána na diéte. Toto žerie naftu a naviac málo. Možno by sme sa dostali aj na 4,5 litrovú hranicu, ale to by si vyžadovalo len také šteklenie plynu.
Malé pseudoSUV nenúti ísť rýchlo. Ale ako pritlačíte na plyn, zistíte, že neutralita podobná Švajčiarsku trvá veľmi dlho. Potom postupne, veľmi ležérne začne predok strácať priľnavosť. Nič sa nedeje zákerne a náhle, všetko pekne postupne. V zákrutách sa síce nestratí, ale zdá sa, že ide pomaly. To je kvôli tomu, že je stále potichu a vodič je izolovaný od okolitého diania.
Financie rozhodujú
Mercedes GLA je fakt výborný. Ak sa nechcete naháňať, tak 200 CDI predstavuje ideálnu naftovú verziu. Aj s prevodovkou tvorí harmonickú dvojicu. Ale problémom je, ako pri Mercedese skoro vždy, cena. Za malý hatchback so zvýšeným podvozkom a plastovým lemovaním pýtať viac ako 30 tisíc eur nemôže hocikto. Avšak za danú cenu získa kupujúci servis na 6 rokov, alebo 160 000 kilometrov v cene auta a tiež budúcu hodnotu. Po troch rokoch sa bude dať stále predať za naozaj vysokú hodnotu. A k tomu sa pridá aj vyrovnaný dynamický potenciál s nízkou spotrebou. V súčasnosti naviac Mercedes ponúka aj havarijné a povinné zákonné poistenie na tri roky v cene auta.
Auto do testu poskytol Motor-Car Petržalka (Panónska 31)
Mercedes-Benz GLA 200 CDI
Motor | R4 |
Objem | 2143 cm3 |
Výkon | 100 kW (136 k) pri 3400-4000 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1400-3000 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov (dve spojky) |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4417 mm |
Šírka | 1804 mm |
Výška | 1494mm |
Rázvor osí kolies | 2699 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1505/2020 kg |
Batožinový priestor | 421/836 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,4/3,9/4,5 |
Emisie g CO2/km | 119 |