Test Mercedes-Benz EQE 500 SUV: Luxus a ticho v aerodynamickom balíku

Elektrické Mercedesy od tých bežných rozoznáte veľmi jednoducho. Majú úplne iný tvar prednej časti aj zadnej. Tak EQE ako aj EQS a všetky ostatné dostali veľmi charakteristickú masku chladiča a keďže sa mi vyhli klasické sedanové a liftbackové verzie, SUV je pekným spestrením ponuky. EQE SUV je to menšie, ktoré má rozmery akurát na to, aby sa ľahko zmestilo kamkoľvek.

V ponuke modelu je viacero alternatív pohonu, pričom EQE 500 SUV je označenie tej najvýkonnejšej z bežných verzií. Áno, ešte v ponuke figuruje aj vozidlo s tromi magickými písmenami AMG. Toto je ale iba vrchol bežnej ponuky. Jasné, ešte mu treba pridať aj označenie 4Matic hovoriace o pohone všetkých štyroch kolies.

EQE SUV všetky línie podriadilo aerodynamike

Aký je základný dojem, ktorý vytvára pohľad na Mercedes EQE SUV? Uhladenosť hrá určite prvé husle a každý jeden detail je dokonale premyslený a podlieha aerodynamike. Aj preto má aj EQE SUV koeficient aerodynamického odporu na úrovni iba 0,25. Je to jedna z najlepších hodnôt v triede podobne veľkých vozidiel. Jasné, EQE a EQS môžu mať koeficient ešte nižšie a nižšie ho má napríklad aj nový čin mobilového výrobcu Xiaomi, SU7, ktorý sa dostal poď 0,2, ale to sú všetko nízke autá, nie SUV ako EQE SUV.

Predná časť predvádza masku na ktorú nadväzujú adaptívne LED svetlomety s maticovým systémom a HD rozlíšením. Sú vynikajúce a ich funkciu ani nepostrehnete a rozhodne ju nepostrehnú ani ostatní vôkol. Vy len vidíte všade kam potrebujete. Nechýba ani prepojenie svetiel cez prednú masku, ale to už je znova vec, ktorú má zjavne každý. Teda aspoň sa o ňu snaží.

Mercedes-Benz EQE 500 4Matic SUV

Zaoblená zadná časť predvádza tiež spojené svetlomety, ale tu aspoň ukazujú nejakú inú líniu na bokoch. Mercedes si dal záležať, aby ani tu nič neodstávalo a nič nezavadzalo. Najväčším problémom môže byť, z pohľadu aerodynamiky, azda iba stierač, ale ten je schovaný vlastne až za autom. Dokonca aj kľučky sú výsuvné, aby dodržali hladkú líniu karosérie. Mercedes sa kedysi vyjadril, že zrkadlá ostanú stále klasické, čo je asi najlepšia možná správa, lebo tie digitálne na niektorých modeloch sú trochu zvláštne a horšie použiteľné. Vlastne jediná implementácia, kde majú kamery miesto zrkadiel zmysel je ťahač, paradoxne znova od Mercedesu.

Mercedes EQE SUV ponúka viacero možností farieb, pričom sivá je tou najmenej nápadnou voľbou. Ešte by sa k nej mohla pridať čierna a rozhodovanie, ktorá zaujme menej by bolo omnoho zložitejšie. Sivá ale celkom dobre pôsobí so zvolenými extrémne veľkými diskami. Disky sú síce extrémne veľké, ale vizuál napovedá, že pneumatiky sú zase akési nízke. Reálne by sa do blatníkov zmestil aj väčší priemer kolies, ale treba rátať s tým, že aj zadné sa natáčajú až do uhla 10 stupňov. Takže väčšie byť vlastne nemôžu.

Interiérová hra s akustikou

Čo chcete od takéhoto elektrického auta? Je to Mercedes, takže určite budete chcieť komfort a luxus. Ten máte zaručený aj vďaka vzduchovému podvozku a rozumnému nastaveniu komponentov. Komfort je zaručený aj vďaka perfektným sedadlám s ventiláciou, vyhrievaním a vlastne všetkým, čo budete potrebovať. K tomu všetkému hrá ešte na luxusnú tému biele čalúnenie vrátane venca volantu a modrý vrch prístrojovej dosky. Je to odvaha, ale milá odvaha. Akurát hasiaci prístroj trochu zavadzia pri nohách vodiča, ale aspoň je zrejmé kde je.

Zadné sedadlá ponúknu miesto pre troch pasažierov, pričom ani ten v strede nebude úplne trpieť na šírku. Bude skôr trpieť na dĺžku, lebo EQE SUV nie je vzadu až tak výrazne väčšie ako napríklad Enyaq. To ale nič nemení na fakte, že zadní pasažieri, najmä ak sú dvaja, tiež dostávajú dávku komfortu. Veď majú každý samostatnú zónu klimatizácie a vyhrievanie sedadiel. Ak dozadu posadíte deti, tak budete mať problém maximálne s tým, že voľné visiace nohy budú narážať do priečky pod sedačkami a budú vytvárať extrémnu ozvenu. To je vlastne jediný Interiérový neduh v zadnej časti riešenia ticha.

Mercedes-Benz EQE 500 4Matic SUV

Predná časť je tichá dostatočne a pôvodné usporiadanie so samostatným displejom v strede bez akéhokoľvek Hyperscreenu mi jednoducho sedí viac. Systém je premakaný a dá sa využívať do hĺbky bez trhnutí a seknutí a aj bez učenia. Toto je dokonalé! Horšie to je ale s výduchmi po stranách prístrojovej dosky. Toho dreva za nimi sa radšej ani nedotýkajte. Má krásne intarzie z kovu, ale na bokoch pri dotykoch trochu vŕzga. Nič, načo by som nebol zvyknutý z iných vozidiel napríklad z EQS s Hyperscreenom.

Kým v kabíne je všetko úplne v poriadku, kufor predstavuje prekvapenie. Nie je až tak veľký, ako by ste mohli očakávať. Má totiž objem 520 litrov a časť svojho objemu skrýva pod podlahou. Vlastne tam sú umiestnené aj dva nabíjacie káble, jeden klasický na 240V a druhý na stojany, kde nie je žiadny kábel na AC. Je jasné, že tieto káble ale určite nepotrebujete nosiť stále. Je to len na vás. Môžete tam kľudne dať miesto nich puzdro s brokovnicu. Podľa potreby a aktuálneho pracovného nasadenia.

Výkon áno, spotreba áno

O pohon EQE 500 SUV sa stará dvojica elektrických motorov s celkovým výkonom 300 kW (408 k). Reálne je to hodnota, ktorá dokáže aj vozidlo s hmotnosťou 2 610 kilogramov vystreliť na stovku za 4,9 sekundy. Ale chcete to? Jasné, chcete, akurát potrebujete aj iné detaily, ktoré budú rozhodovať v iných oblastiach.

Potrebujete rozhodne komfortný podvozok. To predsa máte vďaka vzduchu, avšak aj tu dokonalosť jemne ničí jeden kritický bod. Vozidlo v čase testu obúvalo zimné pneumatiky Yokohama. Do rýchlosti 120 km/h boli pneumatiky príkladne tiché, ale nad touto rýchlosťou začali výrazne hučať a hluk prenikal aj cez dobre izolované blatníky do interiéru. Nie je to nič zásadné, dá sa to vždy riešiť výmenu pneumatík, ale kto chce takéto veci riešiť okamžite?

Mercedes-Benz EQE 500 4Matic SUV

Mercedes pre model EQE 500 SUV pripravil batérie s kapacitou 90,6 kWh netto (100 kWh brutto), ktorú môžete nabíjať výkonom až 173 kW. Mne sa nepodarilo v zime dosiahnuť viac ako 100 kW, ale aj kvôli tomu, že som batériu nepredhrieval a nechystal na nabíjanie. Chápem, to je moja chyba, pritom sa to dá elegantne riešiť priamo cez displej a navigovaní na konkrétnu tankovaciu stanicu elektrickej energie, kde len stačí zvoliť, že na ňu idete. Vlastne toto má Mercedes veľmi dobre vyriešené. Priamo na displej vidíte aj obsadenosť v aktuálnom momente a zároveň dokážete plánovať jazdu tak, že zadáte finálne percento nabitia, ktoré chcete aby zostalo a všetko vám naplánuje priamo navigačný systém s ohľadom na tankovanie a automaticky pripraví batériu a prípadne preráta, ak sú dané nabíjačky obsadené.

A kam sa s autom dostanete? Veď všetko je v pohode, batéria je veľká, 400 km by ste mali dať absolútne bez akýchkoľvek problémov. Alebo nie? Zimné podmienky, zimné pneumatiky a používanie diaľnic vám dokážu vyhnať aktuálnu spotrebu, vlastne aj tú priemernú nad 30 kWh na 100 km. Ja, nech som sa snažil akokoľvek, pod 26 kWh na sto kilometrov som sa nedostal. Dokonca ani pri ležérnej jazde mimo obce. A pritom bolo okolo plusových päť stupňov až nuly. Mercedes EQE SUV je elektromobil skôr zameraný na luxus ako na dojazd. Veď ak by ste chceli väčší dojazd, tak stále môžete siahnuť po alternatívne s pohonom iba zadnej nápravy. Alebo po nízkom aute, to je na podobné výlety ešte rozumnejšie.

Stojí za to, koľko stojí?

Ak chcete takto vybavený kus s nádherným interiérom kombinujúcim bielu a modrú farbu čalúnenia s hnedým drevo, tak zaplatíte 130 000 €. V cene je však kvalita Mercedesu a obrovská batéria. Samotný spôsob, ktorým prezentuje dojazd je ale skôr naklonený iným atribútom ako výdrži. A čo je najväčší problém EQE 500 SUV? Nie je to spotreba, je to konkurent. Naschvál som povedal singulár, lebo tým vážnym konkurentom je jedno jediné auto. BMW iX xDrive50 totiž stojí len o približne dve tisícky viac a ponúka väčšiu využiteľnú kapacitu spolu s nižšou spotrebou. Takže je to len na vás. Toto je o osobných preferenciách. Obidve auta sú výborné, Mercedes boduje obratnosťou vďaka extrémnemu natáčaniu zadnej nápravy.

Mercedes-Benz EQE 500 4Matic SUV

Motor

Elektrický

Kapacita batérie 100 kWh  (90,6 kWh netto)
Výkon 300 kW/408 koní
Krútiaci moment 858 Nm
   
Prevodovka

Automatická (jeden stupeň)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4863 mm
Šírka 1940 mm
Výška 1685 mm
Rázvor osí kolies 3030 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 2610/- kg
Batožinový priestor 520/1675 l 
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (kWh) 19-22,7 kWh/100 km
Dojazd (WLTP kombinovane) 460-547 km