BMW radu 3 je tým autom, ktoré je pre väčšinu ľudí vstupom do sveta BMW. Nie je ním jednotka, aj keď aj tá má veľa kladov. Ale trojka je v ponuke ako sedan a kombi a jej história je naozaj dlhá. Na trhu je takto označený model už od roku 1975. A stále je väčší a lepší. Možno budete namietať, že najlepšia bola E30 M3. A nebudeme sa hádať, tá bola vynikajúca, len teraz s trojkou dokáže jazdiť naozaj hocikto.
Šiesta generácia po trojky po facelifte je naozaj pekná, to sa hádať bude asi málokto. A naviac v ponuke prináša agregáty s výkonovým spektrom od 85 kW (115 k) po 317 kW (431 k). V ponuke sú naftové aj benzínové motory a k nim sa pridáva aj hybrid. Testovaná trojka mala detailnejšie označenie 320d EfficientDynamics Edition.
Zábava s naftou?
Pri pohľade na označenie modelu je zrejmé, že EfficientDynamics Edition nebude zameraná na extrémne jazdné výkony, ani na prekonávanie rekordov na okruhoch. Je zameraná na príjemné jazdné výkony s dostatočne nízkou spotrebou. Ale ani to nezabráni prísunu endorfínov do mozgu.
BMW má normálne pohon zadnej nápravy. Ale v posledných rokoch sa viac do popredia dostáva pohon všetkých kolies xDrive. Nečudujeme sa. Avšak stále fandíme náhonu na zadné kolesá. A práve ED E (EfficientDynamics Edition) je v ponuke iba s pohonom zadnej nápravy. Ak chcete štvorkolku, nejde to s efektívnejším agregátom. Vôbec nevadí, že oproti 320d má nižší výkon.
Pre efektívnu verziu BMW vyčlenilo agregát s výkonom 120 kW (163 k). Je to dvojliter. Výkon je o 20 kW (27 k) menej ako má bežná 320d. Spojenie s osemstupňovým automatom od ZF je takmer dokonalé. Asi by sme okamžite zabudli na príplatok 2190 eur. Nie je to dvojspojka, je to tradičný a poctivý hydrodynamický menič a práve táto prevodovka sa dá zaradiť medzi najlepšie prevodovky, ktoré sme mali možnosť vyskúšať. Nie tento rok, ale celkovo. V Top 3 by bola určite. Ale chýbajú jej trochu pádla pod volantom. Nie sú nutné, ale občas ich budete chcieť cítiť na končekoch prstov.
Auto je zamerané na lacnú prevádzku, dá sa s ním pohybovať so spotrebou okolo 4,5 litra úplne bez problému. Vždy sa však objaví nejaké ale. Ale nebudete sa s ním pohybovať pod 5 litrov až tak bežne. motor je príjemný a celkom svižne sa roztáča do vyšších otáčok. Naftový zvuk nie je úplne potlačený, stále ho počuť. To však z radosti za volantom neuberá.
Volant má ideálny odpor a v nastavení Sport je dokonca tuhší ako pri ostatných režimoch. Zaradíte športové nastavenie, radiacu páku doľava, kde je jej športový režim, obmedzíte protipreklz a aj 120 kW (163 k) pustí zadok na výjazde z križovatky do jemného pretáčavého šmyku. Úsmev na tvári okamžite, ale v tom si uvedomíte, že toto je ED E a toto by ste s ním robiť nemali. Radšej sa budete sústrediť na vynikajúce jazdné vlastnosti na kľukatej ceste. Plyn uchytený zospodu priam núti viac využívať potenciál podvozku. Toto auto chce spôsobovať radosť. Popri športovej jazde však stále, aj na osemnástkach máte dostatočný komfort, nebudete nadávať ani na horších cestách. Vzadu v hlave vás však bude stále nahlodávať otázka, či ste nemali ísť do 320d s 140 kW (190 k), alebo rovno do 325d s 165 kW (224 k). Veď spotrebu až tak nezabijú.
Black on black on silver
Nie, nemáme radi monochromatické farby. Radšej volíme niečo žiarivé, s čím je auto naozaj pekné. Lenže sú výnimky. A práve toto BMW je jednou z nich. Všetko čierne funguje perfektne. Teda všetko nie, ľadvinky vpredu sú strieborné a rovnaké sú aj disky. Práve disky Turbine sú najlepšie z ponuky bežných modelov. Rovno choďte do 18tich palcov a na nič sa nepýtajte, berte ich rovno. Na trojku sa naozaj hodia.
Detailnejšie skúmanie odhalí LEDkové svetlá vpredu. V noci ich len oceníte, uvidíte to, čo potrebujete. A tiež netreba zabudnúť na vizuálny aspekt. Sú jednoducho krajšie ako bežné halogénové lampy.
Celkom šokujúco pôsobí koncovka výfuku. Dve trúbky trčiace pod nárazníkom nie sú modernou imitáciou, sú spojené s tlmičom a fungujú tak ako by mali. Ale najzvláštnejší na nich je čierny lak. Veď donedávna boli na všetkých chrómové povrchy. Auto vôbec nevyzerá nápadne, skôr sa stratí a pod kapotou by mohlo mať aj trojlitrový šesťvalec.
Kompaktný sedan
Najnovšie BMW radu 3 je skoro tak veľké ako bola kedysi päťka. A proti tomu sa nedá nič robiť. Dokonca vzniká miesto na dvojkový sedan. Veď Mercedes má CLA, tak prečo nie. Okrem toho, že stále rastú rozmery vonkajšku, pribúdajú centimetre aj vnútri.
O kufri sa baviť nejdeme, na predných sedadlách je miesta vždy dosť, aj napriek mohutnejšej stredovej konzole. Vpredu sú výborné sedadlá, sedíte v nich naozaj nízko, keď chcete a v rukách máte vymakaný volant. Aj keď upgrade za trojramenný Mkový je stále vhodnou voľbou. Na zadných sedadlách zažijete prekvapenie. Hlavou sa stropu nedotknete ani pri výške 185 centimetrov.
Kožené sedadlá naozaj netreba. V interiéri by sme menili len tú červenú lištu na prístrojovke. Tá jediná trochu zrádza pocit kvality z interiéru. Ako materiály, tak spracovanie sú na veľmi dobrej úrovni. A máte dostupné aj normálne tlačidlové ovládanie rádia a klimatizácie.
Ostatné funkcie ovládate systémom iDrive. Koliesko, čo sa dá posunúť do štyroch smerov, stlačiť a má dotykovú plochu na písanie písmen pri hľadaní adresy a pesničiek je fakt super. Systém je jednoduchý na zvládnutie. Navigácia má fakt znova vymakané nielen ovládanie, ale aj stvárnenie. Je na úrovni a vôbec nie je detinský svojimi tvarmi.
Nakoniec to vyzerá, že menej výbavy stačí a látkové sedadlá stačia.
Neviem čo kritizovať
Pri testoch si každý z redakcie robí poznámky. Teda aspoň heslovite. Ja mám plusy a mínusy. Najhoršie je písať o autách, ktoré majú väčšinou plusy a mínusov je naozaj málo. Pri BMW 320d ED E som počas testu zaznamenal len tri. Hneď tam putovala cena, aby mínusová kategória nepôsobila úplne prázdno. Druhým mínusom bol malý otvor kufra, lebo to sa dá kritizovať na každom sedane a vyriešiť prakticky kombíkom, esteticky zostanete pri sedane. No a posledné mínus znamenalo červené lišty, ktoré tiež nemusíte mať. S odstupom času a po zosumarizovaní mi vychádza, že by som volil výkonnejší motor. Inak bolo auto na každodenné potreby úplne super.
BMW 320d EfficientDynamics Edition
Motor | R4 nafta |
Objem | 1995 cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 1750-2250 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8 stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4633 mm |
Šírka | 1811 mm |
Výška | 1429 mm |
Rázvor osí kolies | 2810 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1505/1980 kg |
Batožinový priestor | 480 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,2/3,6/4,1 |
Emisie g CO2/km | 109 |