Test Hyundai Ioniq Electric: Reálne auto

Môže elektrické auto plne nahradiť to so spaľovacím motorom? Dá sa s ním fungovať na každodennom princípe? To sú celkom závažné otázky. Ako sme zistili pri teste Citroënu C-Zero, tak to nie je ružové a hlavne nie v zime. Lenže od predstavenia modelu už ubehlo pár rokov a doba sa posunula. Tesly predsa zvládnu prejsť na nabitie fakt veľa. Ale adekvátne stoja. Z dostupných modelov je práve Hyundai Ioniq zaujímavý najmä cenovou hladinou.

Za 35 tisíc je elektrické auto, ktoré má teoretický dojazd 280 kilometrov a batérie Li-Ion, ktoré by nemali byť náchylné na pamäťové efekty NiMHčiek. Lenže ani telefón nevydrží tabuľkovú dobu nabitý ak má záťaž v podobe normálneho používania.

Nabíjanie nie je až tak časté

Hneď v prvý deň mal elektrický Ioniq celkom ťažkú úlohu. Teda ťažkú z pohľadu vodiča. Prejsť asi 150 kilometrov, ideálne však 175. Logika velila jasne, kľudná jazda, maximálne 100 kilometrov za hodinu. Ale aj tak panovala určitá nervozita. Ioniq úvodný cyklus zvládol bez problému. Dokonca sme sa dostali na hranicu 200 kilometrov na nabitie. A ešte by šiel, len infraštruktúra nabíjacích staníc nútila natankovať energiu trochu skôr.

Vraj nabíjanie rýchlonabíjačkami nie je pre batérie prospešné a stanica na stenu do garáže tiež voľne v kufri pohodená nebola. To znamená nabíjanie prenosnou nabíjačkou z 220 voltovej zásuvky. Nabitie zo zostávajúcich 20 percent trvá 12 hodín. Šok prvý. Na tri hodiny jazdy nabíjate štyrikrát toľko. S nástennou nabíjačkou je to kratšie o viac ako polovicu. Ale reálne sa nemusíte báť až tak o dojazd, reálnych 200 kilometrov je slušná hodnota.

Na displeji v strede, pri údaji o dojazde môžete zvoliť mapu, ktorá ukazuje vzdialenosť, ktorú auto dokáže prejsť v podobe kruhu a uvádza koľko nabíjacích staníc v okruhu vlastne je. Teda kruhy sú dva, jeden zelený a jeden červený. Červený znamená už naozaj hraničnú vzdialenosť. Na rýchlonabíjačke sme, s ohľadom na batériu, nenabíjali, tak podmienky nevieme posúdiť. Po ich spoplatnení, ktorému sa nemožno čudovať, veď ich prevádzkuje súkromná firma, je vraj nabitie takmer rovnako drahé ako tankovanie úspornejšieho naftového auta rovnakej veľkosti. Stále to nie je katastrofa.

Reálne sa viete pohybovať niekde medzi 11 a 15 kWh na sto kilometrov. Keď sme sa snažili, tak sme dali 8 kWh na sto kilometrov, ale všetko sme mali vypnuté, ani klíma, ani rádio, nič. Takže znova skončite s ciframi nad 10, kto by predsa chcel trpieť kvôli autu? Aj tak je Ioniq Electric adekvátne použiteľný v každodennej prevádzke. Kapacita 28 kWh je celkom dostačujúca. A naviac je za prijateľnú cenu.

Tým, že má elektromobil vpredu motor a batérie vzadu, má dobré rozloženie hmotnosti. To by mohlo znamenať výborné jazdné vlastnosti. Lenže rýchle prejazdy skúšať nebudete, veď načo by ste to robili? Auto je zamerané na nízke náklady, tak načo ich zvyšovať. Motor s výkonom 88 kW (120 k) je naviac adekvátny na hmotnosť 1525 kilogramov. Takže máte auto s priemerným výkonom a jemne vyššou hmotnosťou. Vo finále zistíte, že rýchla jazda tiež nie je úplne zábava. Jasné, na zrýchlení z dediny na 90ku dáte väčšinu áut do vrecka, ale ani to vás nebude baviť. Pod plným plynom je auto stále také vlažné. Teda plný plyn je pri elektromobile silné označenie, skôr by sa hodilo plný prúd. Takisto treba zmenu pojmu štartovanie, skôr sa hodí termín spustenie, ako pri mobilných telefónoch.

Spustenie samozrejme nevyvolá takmer žiadny zvuk. Ak teda nerátame jemné bzučanie. Absencia zvuku nie je problém pre pasažierov, ale skôr pre chodcov. Keďže auto nie je počuť, tak sa s vervou hádžu pod kolesá. Jednoducho musíte viac dávať pozor a očakávať, kedy sa ktorý chodec rozhodne skrížiť vám cestu.

Ako normálne auto, len iné

Aspoň, že testovaný kus dostal žiarivú modrú metalízu. Tá aspoň pohľady priťahuje, keď už sluch nie je nutný na rozpoznanie auta na ceste. Vizážou sa elektromobil od hybridu príliš neodlišuje. Najmä vidno prednú masku s kompletným prekrytím a LEDkové predné svetlá. Inak je to hlavne o nápise na kufri. Veď aj otvor na nabíjanie je presne tam, kde by ste hľadali normálne nádrž.

V interiéri tiež veľa rozdielov nie je. Aspoň na prvý pohľad. Vlastne všetko, až na stredovú konzolu, je totožné. Stredová konzola je prispôsobená s inými tlačidlami na riadenie smeru jazdy (dopredu/dozadu). Po naštartovaní, či skôr po zapnutí, majú dlhšiu odozvu na stlačenie, ale sú celkom logické. Čo sa dá pokaziť na stlačení tlačidla? Ale aj tak by sme skôr boli za ovládacie koliesko inak iba dotykového systému miesto tlačidiel radenia a tie umiestnené na stredovom paneli zvislo, napríklad znova vo forme kolieska ako majú Ikarusy a Jaguare. S batériami sa adekvátne zmenšil aj batožinový priestor. Celkom logické. A na rodinnú dovolenku na elektromobile aj tak nepôjdete, takže aj menší objem plne postačuje. Teda stačil by aj na tú dovolenku, ale viete, nabíjanie.

Kompletný balík

Elektromobil za 35 tisíc ponúka všetko, čo od auta požadujete. Dojazd je ako pri ozajstnej jazde na plnú nádrž na Subaru WRX STI, len dotankovanie trvá dlhšie. My by sme skôr ešte znížili cenu a zbavili sa niektorých prvkov výbavy, ktoré sú v rozpore so zameraním auta. Napríklad by sme zbohom dali elektrickému ovládaniu vodičovho sedadla s pamäťou. Zbytočné míňanie cenných percent batérie, rovnako ako automatické elektrické sklápanie zrkadiel. To sa ale dá vypnúť. Výborne však funguje adaptívny tempomat spojený s aktívnym udržiavaním pruhu. Rovnako dobre ako na hybride. A na tom sme po hacku dali viac ako 30 kilometrov bez intervencie. Koľko to bolo na elektrickom kuse? No, 120 kilometrov. Ale bola to nuda…

Aktuálne má Ioniq Hybrid ešte jednu výhodu. Ak ho kúpite, máte nárok na príspevok vo výške 5000 eur od štátu a to ešte nerátame znížený prihlasovací poplatok.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Renault Megane Grandtour GT TCe 205

Motor Synchrónny elektromotor
Objem – cm3
Výkon 88 kW (120 k)
Krútiaci moment 295 Nm
Kapacita batérie  28 kWh
Prevodovka
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4470 mm
Šírka 1820 mm
Výška 1450 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1558/- kg
Batožinový priestor 455/1410 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 11,5 kWh na 100 km/teoretický dojazd 280 km
Emisie g CO2/km Priame 0 gramov na kilometer