Test Hyundai Ioniq 5 MY23: Málo zmien z neho spravilo výborné EV

Hyundai Ioniq 5 je na trhu už zopár rokov a momentálne sa objavili špiónske fotografie modernizovanej verzie. Lenže tá príde najskôr o rok a pol a dovtedy bude vozidlo v rovnakej vizuálnej sfére ako doteraz, akurát s tým, že modelový rok 2023 dostal zopár vylepšení. Nie je to prvýkrát, čo sa mi tento model dostal do rúk, rozhodne dúfam, že nie posledný, lebo čiastkové modernizácie a vylepšenia systému z neho spravili príjemnejšie vozidlo ako kedykoľvek doposiaľ. Dokonca som si ho tentoraz dokázal prepojiť aj s mobilnou aplikáciou a sledovať tak, či je zamknuté a či sa nabíja.

Z celej ponuky vozidiel sa mi do rúk tentoraz dostala najvýkonnejšia verzia dosahujúca výkon 239 kW (235 k) a disponujúca pohonom všetkých štyroch kolies vďaka dvom elektromotorom. Matne si spomínam, že niečo podobné som mal v rukách už dávnejšie, ale tentoraz prichádza, okrem vylepšení MY23 aj jedna zásadná zmena. Toto auto má špeciálne zrkadlá. Teda nemá zrkadlá, namiesto nich kamery. A displeje. Čiže je to určite auto budúcnosti.

Budúcnosť je zjavne už tu, Ioniq 5 má digizrkadlá

Pýtate sa, či sa niečo zmenilo oproti predchádzajúcemu testu vozidla s týmto názvom? Nie, Ioniq 5 je presne rovnaký, dokonca sa mi dostal do rúk aj s rovnakými zliatinovými diskami a vrcholnou výbavou Premium. Výraznou zmenou je však možnosť použiť disky s menším priemerom práve pre výbavu s najvyšším možným obsahom. Túto formu vylepšenia si vypýtali sami zákazníci, lebo na menších diskoch má relatívne veľký crossoverový hatchback omnoho zaujímavejšiu spotrebu a trochu aj teda lepší dojazd.

Ja mám Ioniq 5 s klasickými obrovskými 20-palcovými diskami, ktoré obúvajú absolútne prekvapenie. Majú pneumatiky Michelin Pilot Sport EV. Autá s elektrickým pohonom teda nemusia mať zásade iba klasické ekologické a ekonomické obutie. Veď potrebujete, aby aj držali na ceste. Verím tomu, že s inými pneumatikami, práve s ekologickou charakteristikou by Ioniq 5 trocha viac vyhadzoval zadnú časť do pretáčavého šmyku. A rozhodne by tak dobre nedržal stopu v zákrutách.

Ioniq 5

Ale naspäť ku karosérii. Vo výbave Premium je sivé metalické lakovanie aj na spodnej časti okolo kolies a nárazníkov, ale v tomto prípade predvádza nádhernú zelenú modrú farbu, ktorá autu sekne asi najviac zo všetkých. Je to farba, ktorá mení odlesky podľa dopadajúceho slnka a predvádza hru tónov na viaceré strany.

Ale niečo mi stále nesedí, niečo je výrazne inak ako na tom aute predtým. Nie je to len o farbe, zmenili sa kompletne zrkadlá. Vyzerajú takmer ako kamkordér z deväťdesiatych rokov, ale majú v sebe vstavanú kameru a smerovku. Zaklápajú sa, fungujú, ale vyzerajú trochu zvláštne. Ja osobne by som si možno zvolil toto vozidlo, Ioniq 5, s klasickými spätnými zrkadlami. A to ešte nehovorím o ich funkcii, k tomu sa ešte dostanem. Hyundai Ioniq 5 si necháva všetky svoje vizuálne atribúty, ktoré spôsobujú rozruch. Stále vyzerá ako hatchback, až kým nevidíte reálne rozmery. Na fotkách to môže stále byť vozidlo nižšej strednej triedy, ale rozhodne to je obrovské auto nielen zvonka. Rázvor má 3 metre a celková dĺžka presahuje 4,6 metra.

Dokáže ohúriť priestorom

Aj keď batožinový priestor vyzerá relatívne striedmo a má objem až 527 litrov. Realita je taká, že objem kufra nie je hlavným ťahúňom auta, ani kvôli variabilite sklápania a posúvania. Tým šokom je skôr priestor na zadných sedadlách. Na ne sa zmestí akokoľvek vysoká osoba a dovolím si tvrdiť, že nie je problém umiestniť ani 3 kusy dospelých jedincov vedľa seba. Pritom zadné sedadlá je možné posúvať a naklápať. Sú však delené na dve a jedno, čo znamená, že dvojica naľavo a v strede sa musí dohodnúť, aký sklon zvolí a kam sa posunie, pre Premium elektricky.

Ak zadné sedadlá môžu vyvolávať, vďaka rozdeleniu, trochu smutného naladenia, predné vyzerajú úplne perfektne. Môže za to aj biele čalúnenie s červenými lemami, ale hlavne za to môže fakt, že sú ventilované a vyhrievané, ale aj s nastaviteľnou opierkou nôh. A tu práve prichádzam k prvému problému. Ja tam tú opierku nôh nechcem. Zavadzia mi, nepotrebujem ju, je redundantná, najmä na mieste pre vodiča, netreba mi ju ani pri nabíjaní. U spolujazdca ju chápem, spolujazdcove elektrické sedadlo má dokonca tlačidlá na nastavenie aj na boku, čo môže tým pádom riešiť aj vodič, ale vodičovi je práve opierka nôh zbytočná, pokiaľ nemá plne autonómne riadenie, alebo šlofíka na obed pri nabíjačke.

Ioniq 5

Ďalšia vec je, že sedadlá svoje funkcie, teda vyhrievanie a ventilovanie, predvádzajú až cez nastavenie na informačno-zábavnom systéme. Od bezdrôtového Apple CarPlay, po zapnutie vyhrievania máte teda minimálne 3, možno 4 kliknutia. Ale, na druhú stranu, to zvládate úplne v pohode. Veď informačno-zábavný systém je lepší ako kedykoľvek doteraz a ukazuje, že Hyundai aj tu spravil malé, avšak veľmi funkčné vylepšenia.

Hyundai Ioniq 5 pôsobí priestranne a priestranný aj je. Veď má masívne kreslá, ktoré budú vyhovovať akejkoľvek postave. Až potom to dopne. Toto auto má stále samostatnú klimatizáciu, ale má zaujímavo riešený prepínač pohonu. Pohonu myslím jazdy vpred a vzad. Ten je pod volantom a je to už čoraz častejšie a obvyklejšie používané riešenie.

Výkon už neznamená masívnu spotrebu

Hyundai prepožičal svojmu modelu Ioniq 5 niekoľko pohonných systémov. Je tu však kráľ iba jeden a tým je úplný vrchol s pohonom všetkých štyroch kolies. Po modernizácii predvádza výkon 73,9 kW (101 k) + 165,4 kW (225 k). Hyundai tieto výkony spočítava a preto sa dostáva k sume 239 kW (325 k), čo je o 14 kW (19 k) viac ako pred MY23 vylepšením (Model Year 2023). Takisto sa stavia ku krútiacemu momentu ktorý by mal byť tým pádom až 605 Nm. To všetko dotuje energiou batéria s kapacitou 77,4 kWh (+4,8 kWh) a napätím 697 V. Batériu teda rozhodne nerozoberajte doma v garáži.

Synchrónny elektromotor odovzdáva dostatok výkonu na to, aby sa takto veľký Hyundai dostal na stovku za 5,1 sekundy a mál dojazd až 454 km na nabitie, v prípade použitia väčších zliatinových diskov. Menšie zliatinové disky pridajú ešte 27 km. Aká je teda prax?

Výrobca udáva kombinovanú spotrebu 19,1 kWh, mne sa podarilo jazdiť za približne taký priemer tiež. Lenže po diaľnici to bolo trošku viac. Hyundai mi po diaľnici bral jednoducho vyššie hodnoty. Ale aj tak boli omnoho nižšie ako predtým s pôvodným kusom bez vylepšení. Reálne mi po diaľnici stačilo 24 kWh na 100 km, čo znamená na plné nabitie viac ako tristo kilometrov po diaľniciach ale klasickým diaľničným tempom 130 na tempomate. Mimo diaľnic som sa raz dostal pri naozaj extrémnej eko jazde až na 13,7 kWh na sto. Častejšie však na displeji svietia cifry okolo 17 kWh na sto kilometrov.

Ioniq 5

Jazda na Hyundai Ioniq 5 vyzerá veľmi príjemne. Auto má všetky predpoklady na pohodlnú jazdu, veď má pohodlné sedadlá. Ale tu prichádza tuhší podvozok s masívnymi 20-palcovými zliatinovými diskami, ktoré máločo prepáčia. Toto by sa však dalo autu prepáčiť, lebo je celkom dynamicky naladené. Iná situácia je so spätnými zrkadlami. Tie sú síce futuristické, ale mne absolútne nesadli. Nedokázal som ani raz odhadnúť vzdialenosť pri zaraďovaní na diaľnici a taktiež som mal problémy s cúvaním. S akýmkoľvek veľký autom s klasickými spätnými zrkadlami za cúvam rýchlejšie ako s týmito digitálnymi. Je to nielen z dôvodu menšej plochy, ale pri klasickom cúvaní viem používať pohyby hlavou, ktoré mi ešte rozšíria danú realitu. Ale tu môžem hýbať čímkoľvek koľkokoľvek a nič sa nerozširuje. Aj keď to je veľmi zaujímavý výstrelok, toto stále budem považovať za veľmi decentné pripomenutie slepej uličky budúcnosti. Mojich 1300 € by som rozhodne ušetril. S týmto zrkadlami sa v noci v úplnej tme nedá žiť.

Hyundai Ioniq 5 nie je sám

Automobilka Hyundai ma zástupcu v triede, ktorá je vlastne celkom plná. Nie je to len o sesterskom modeli Ioniq 6, ktorý má podobné ústrojenstvo, ale nižšiu spotrebu kvôli nižšej stavbe karosérie, ale na tému hrajú predsa aj modely ID.5, ID.4 a ekvivalent vo forme Škoda Enyaq a Enyaq Coupe. To však nie je všetko. Po nedávnom znížení cien sa do hry viacej zapája aj Ford Mustang Mach-E. Hyundai Ioniq 5 tu razí cestu futuristického vzhľadu, ktorý stále dokáže šokovať.

Dokáže šokovať asi tak ako dokážu šokovať svetlomety. Nie sú maticové a rozhodne nesvietia diaľkovými až tak ako by ste od moderného auta očakávali. Aj napriek tomu môžem s prehľadom povedať, že Hyundai Ioniq 5 je výborné auto, ktoré si na trhu elektrických rozhodne zaslúži pozornosť. Keď si ho kúpite, bude ju predsa strhávať na seba takmer všade. A koľko stojí? Táto základná otázka je zodpovedaná sumou 67 050 € aj vrátane perleťového laku Digital Teal-Green Pearl. Len samotná farba stojí 760 € a digitálne vonkajšie spätne zrkadla pridávajú ďalších 1300 €. Prémiový audio systém Bose je v základnej výbave.

Prečo by ste teda mali chcieť Hyundai Ioniq 5? Nie kvôli prednému malému batožinového priestoru, ale skôr kvôli tomu, že s podpriemerného vodiča robí minimálne priemerného. Horšie je, že to platí aj naopak. Ja som sa cítil, že som vďaka tým spätným zrkadlám horší šofér ako mi napovedá okolie.

Hyundai Ioniq 5 AWD Premium MY23

Motor

Elektromotor vpredu a vzadu

Kapacita batérie 77,4 kWh brutto/74 kWh netto
Výkon 239 kW/325 koní
Krútiaci moment 605 Nm
Nabíjací výkon maximálny 233 kW (DC), 11 kW (AC)
Prevodovka Automatická
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4635 mm
Šírka 1890 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 3000 mm
Hmotnosť (prevádzková) 2025/515 kg
Batožinový priestor 527/1587 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,1 s
Spotreba (kWh/100km) 19,1
Dojazd 454 km WLTP