Hyundai má v ponuke model H-1 už poriadne dlho. Meno rovnaké ako pre Hummer, ale auto úplne odlišné, je to predsa van. Lenže malý van, veľkosti Traficu, či Transitu Custom, prípadne Vita a Transporteru nie vždy stačí. Väčší segment v ponuke dlhšie nebol. Hyundai sa do hry zapojil až nedávno.
Ale ako spraviť dobrú veľkú dodávku? V Kórei to spravili svojsky, zdá sa, že nakúpili Mercedesy Sprinter, alebo predchádzajúcu generáciu Volkswagenu Crafter a analyzovali. Veď to bolo asi to najlepšie na trhu. Vyzerá to tak, že to, čo bolo zlé zlepšili a výsledkom je konkurencieschopný jedinec, ktorý má však jednu komparatívnu nevýhodu. Ale k tej sa dostaneme.
Veľké biele – štandard
Hyundai patrí medzi tie krajšie veľké dodávky. Predok je, na pohľad, nízky s veľmi výraznou maskou chladiča. Výbava môže byť obohatená o šošovkové halogénové svetlomety so zakomponovaným LED denným svietením. Dodávkový tvar však zostáva ako pri iných vozidlách kategórie, iný vzhľad už je prekonaný, výrazný nos nie je aerodynamický.
Hyundai má v ponuke dve verzie skriňovej dodávky. Jedna má dĺžku 5,5 metra a druhá 6,2 metra. Rozdiel je medzi nimi naozaj veľký, aspoň vizuálne. Kratšia je vyváženejšia, kým dlhšia má aj dlhší zadný previs. A tiež vyžaduje montáž bočných oranžových pozičných svetiel.
Kameň úrazu je práve v tom, že H350 má iba dve veľkosti. Konkurencia je ďalej, je univerzálnejšia, má viac možností s veľkostnými rozdielmi. Od úplne krátkych okolo 5 metrov až po sedemmetrové monštrá. Lenže možno Hyundai má tie veľkosti tak trochu univerzálne. Všetko záleží na použití a na potrebách prepravy. Naviac s takýmito, kratšími, kusmi sa lepšie manévruje.
Zadok je znova dodávková klasika, tam sa nič iné vymyslieť nedá. Vertikálne svetlá v stĺpikoch majú pekné rozloženie a jediné, čo vizáž trochu kazí sú čierne bodky na dverách. Tie však majú zmysel. Dlhšia verzia má predsa otváranie dverí až do uhla 270 stupňov a to sú aretačné magnety. Myslíte si, že sú zbytočné? Nie, to oceníte vždy keď budete nútení cúvať s otvorenými zadnými dverami.
Logické a prehľadné, dokonca pekné
Do H350 s dĺžkou 6,2 metra natlačíte 5 paliet s čímkoľvek. Teda natlačíte nie je správne slovo, naložíte ich úplne s prehľadom a ešte trochu miesta ostane, veď dĺžka priestoru je až 3780 mm. Zboku budete občas preklínať schodík, ale pri pojazdnej dielni je priam dokonalým uľahčovateľom naskakovania. To isté platí vzadu. Ak manipulujete vysokozdvižným vozíkom, tak ho radi mať nebudete, ale v prípade, že musíte často chodiť ako kuriér hore po balíky, tak ho budete milovať. Podlaha H350 je naozaj vysoko a naskakovať priamo hore vyžaduje poriadny odraz. V každom prípade pri čakaní môžete práve schodík použiť ako lavičku, čo je celkom príjemné osvieženie.
Vnútro časti pre náklad je celkom jednoduché, tak ako všade inde. Ale vrelo odporúčame podlahu z drevotriesky, ktorá trochu obmedzí poškodenie spodných plechov. Ako karoséria rastie, tak sa zužuje. Nie je to žiadna novinka, musíte s tým počítať. Znova je to v každej dodávke tak, viac, či menej, ale je. Nakladanie je však ľahké, lebo bočné dvere majú 1300 mm šírku a prepážka za kabínou nezasahuje do priestoru ako v iných dodávkach.
Omnoho zaujímavejší ako zadok je predok, teda miesto pre posádku. Usporiadanie 1+2 je tiež štandard a pomaly sa stáva štandardom aj odkladací priestor pod dvojsedadlom spolujazdca. Vidíte, to, že máte dvojsedadlo vylučuje vyhrievanie. To má iba vodič na príjemnom odpruženom sedadle. Spočiatku máte trochu väčší problém nájsť si vhodnú polohu, ale akonáhle si zvyknete na vodorovnejšie umiestnenie volantu, tak sa budete cítiť pohodlne. Len volantu akosi niečo chýba. Je síce až podozrivo osobný ovládacími tlačidlami na ňom, ale akosi by mu sekol odev z kože.
Všetky ovládacie prvky máte pekne po ruke, páčky pod volantom vytvárajú dojem poctivého spracovania. Veľké tlačidlá zase umožňujú niektoré funkcie ovládať aj v rukaviciach. Odkladacích prvkov je naozaj veľa, aj mobil si máte kam dať. Ale potom, ak ste jazdili Sprinterom zistíte, že niektoré detaily sú až príliš podobné. Odkladací priestor v schodíku? Check! Otváracia zásuvka s držiakom nápojov? Check! Princíp otvárania celého dvojsedáku spolujazca? Check! Poistky pod sedadlom vodiča? Check! Odkladacie priestory v spodnej časti dverí? Check! Všetko vyzerá rovnako, ale je vylepšené a príjemnejšie na ovládanie.
Kam dávaš tú spiatočku?
Najväčšia inšpirácia Mercedesom je v radení spiatočky. Tá nejde do jednotky, ako je zvykom u väčšiny iných výrobcov, ale akoby do dvojky. Riešenie je celkom logické a výrazne eliminuje možnosť niečo pokaziť. Aj ak struna prestane mať svoje vlastnosti, tak na križovatke nedáte spiatočku miesto jednotky a to je dobré, že?
Prevodovka má však veľmi dobré dráhy a celkovo sa s ňou pracuje, na triedu, až prekvapivo príjemne. Tiež má dobré odstupňovanie a zvláda slušne krotiť 2,5-litrový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k). Štvorvalec má turbo s variabilnou geometriou, o čom informuje aj nápis na dverách, VGT.
S veľkým autom si motor poradí, ale pri naložení na predpísanú celkovú hmotnosť 3,5 tony práve prebytkom výkonu neoplýva. Stále však stačí na rozbehnutie, len predbiehanie si musíte rozmyslieť. Možno tu by bola lepšia alternatíva siahnuť po výkonnejšej pohonnej jednotke s 125 kW (170 k). Najmä pri takýchto autách nie je výkonu nikdy dosť.
Kauza spotreba je trochu ťažšia. Motor zvláda svoju prácu dobre, ale na diaľnici si pýta prídely až k 11 litrom. Znova priemer. Ale mimo diaľnic sa vopcháte do 9 litrov. Hodnoty rozhodne neznejú zle, ale tankovať budete relatívne často, keďže nádrž má objem iba 75 litrov. Hodnota znova priemerom, ale niektorí konkurenti ponúkajú aj nádrž s objemom okolo stovky, čo zväčšuje akčný rádius a zmenšuje nutnosť stáť na čerpacích staniciach.
Moderný a uhladený
Hyundai H350 v mnohom pripomína Mercedes Sprinter, alebo predchádzajúci Volkswagen Crafter, ktoré boli takmer totožné, keďže vtedy automobilky na tomto poli spolupracovali. Akoby boli referenčnými vozidlami, ale asi všetko, čo sa dalo konštruktéri vylepšili a zdokonalili. Hlavne je pozitívom výborný interiér. Reálne vás môže štvať iba obmedzená možnosť konfigurácie verzie, alebo to, že rádio nespracuje 64 GB USB kľúč.
Na Hyundai H350 je zaujímavá aj cena. Nami testovaný model sa nedostal ani na 26 tisíc eur s DPH. A reálne v ňom bolo všetko, čo potrebujete. Len mu trochu chýbala parkovacia kamera, ktorú však možno domontovať do vnútorného spätného zrkadla. Takže, nebojte sa novej dodávky, ak vám sedí veľkosť, tak je dobrým spoločníkom. A naviac, kto iný ponúka priečinok priamo na peňaženku? Neveríte? Pozrite si fotogalériu!
Hyundai H350 150 VGT Classic 6,2m
Motor | R4 nafta |
Objem | 2497 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3600 ot/min |
Krútiaci moment | 372 Nm pri 1500-2600 ot/min |
Prevodovka | Manuál 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 6197 mm + 170 mm schodík |
Šírka | 2038 mm (so sklopenými zrkadlami) |
Výška | 2690 mm |
Rázvor osí kolies | 3670 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2655/3500 kg |
Batožinový priestor | 12900 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | – s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 9,5/7,5/8,2 |
Emisie g CO2/km | 214 |