Test Hyundai Grand Santa Fe: Len krok od začiatku

Hyundai Grand Santa Fe je hneď to druhé najlepšie, čo sa v Európe kedy dalo kúpiť s logom kórejského výrobcu. Nad veľkým SUV so siedmimi miestami je už len limuzína Genesis. Ale keďže tá sa sťahuje pod krídla novej, samostatnej, automobilky práve Grand Santa Fe zostane vrcholom ponuky Hyundai.

Aj keď už raz v redakcii bol, druhýkrát má test tiež opodstatnenie. Prešiel totiž faceliftom. Práve európska premiéra modernizácie prebehla na bratislavskom autosalóne na jar. Na prvý pohľad zmeny nie sú príliš viditeľné. Ale zmenili sa detaily, ktoré robia auto lepším ako bolo doteraz. So znakom krídel Genesis (začiatok) by sa SUV nestratilo.

Tak krídla, či hviezda

Pri pohľade na veľkú, takmer päťmetrovú karosériu, máte pocit, že akoby Grand Santa Fe nepatril do portfólia Hyundai. Vôbec to nemyslíte v zlom, práve je prekvapenie, že pôsobí až príliš luxusne, príliš prémiovo. Genesis teda kľudne. Len pri pohľade na devätnásťpalcové zliatinové disky vidíte, že ste ich už niekde zazreli.

Disky, ktoré veľkostne zanikajú pri obrovskej karosérii, majú tvar podobný niektorým AMG Mercedesom. Do blatníkov by sa vošli aj väčšie, možno až 21-palcové disky. Len potom by asi rozmer uškodil komfortu. A uškodil by aj imidžu decentného vozidla.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oblé tvary predchádzajúceho Santa Fe sú našťastie preč. Vpredu sa pri facelifte zmenila najmä spodná časť nárazníka a zo zaoblených LED svetiel sú vertikálne. Táto zmena prospela, nebudeme si klamať, k prémiovejšiemu vzhľadu je práve toto to, čo chýbalo.

Na boku sa objavili iné ochranné lišty a vzadu sa tiež menila spodná časť nárazníka, koncovky nie sú s výfukom spojené, a rozloženie svetiel. Zase k lepšiemu. Najmenej výrazným prvkom je asi anténa. Z prútu už nezostalo nič. Nahradila ho veľmi jemná plutvička.

Má všetko, čo budete chcieť

Prístrojová doska znova vyzerá rovnako, ale zmenili sa detaily. Napríklad tlačidlo vyhrievania volantu už nie je schované pod volantom, ale priamo ho vidno na segmente vľavo dole, kde je aj vypínanie protipreklzového systému. A ešte zmizla veľká časť tlačidiel v strede.

Klimatizácia našťastie zostala so samostatným ovládaním, ale informačno-zábavný systém je jednoduchší, má lepší displej a je celkovo príjemnejší. Toto je naozaj krok vpred. Vôbec nevadí, že v ňom nie je už integrovaná mechanika na CDčka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Omnoho decentnejšie sú, po novom, aj prístroje pred vodičom. Digitálne ukazovatele teploty chladiacej kvapaliny a paliva nahradili ručičkové. Zase krok vpred, ktorý sa nám páči. Netreba mať všetko nasilu digitálne.

Niektoré veci však zostali po starom. Grand Santa Fe má iba jednu výbavu, ktorá obsahuje ventiláciu predných sedadiel, otváraciu panoramatickú strechu a kožené čalúnenie. Naozaj výborným prvkom je aparatúra Infinity. Možno niekomu nič nehovorí a stratí sa v porovnaní s menami ako Bose, JBL, Bang&Olufsen, či podobné, ale hrá prekvapivo perfektne a budete na ňom počúvať hudbu naozaj nahlas a budete si to užívať. Audiosystém dokonca zvláda spracovať aj 64 GB USBčko, čo Elantra nedala.

Všetko je to o výkone

Kapota veľkého SUV je veľká. Aj motorový priestor je relatívne megalomanský. Agregát s objemom 2,2 litra v ňom zaberá slušnú porciu priestoru. Avšak s trochou predstavivosti by sa do daných rozmerov určite vopchal aj trojlitrový naftový šesťvalec.

Štvorvalec s 147 kW (200 k) s karosériou zvláda všetko úplne… No, dobre. Jemný nadpriemer? Možno, ale len veľmi jemný. S Grand Santa Fe a dvesto koňmi sa nestratíte, ale občas si povzdychnete, že pár koní naviac by rozhodne neuškodilo. Žmýkať to zo štvorvalca asi nemá zmysel, ideálny pod kapotu by bol trojliter V6 s výkonom asi 191 kW (260 k). A sedemstupňová, či dokonca osemstupňová prevodovka. Z oblakov späť na zem.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Dva-dvojka je spojená so šesťstupňovým automatom. Radí ako klasický hydrodynamický menič, plynule a príjemne, nebudete mu nič vyčítať. Len s ôsmimi stupňami by asi klesla spotreba. Nám sa počas testu ustálila tesne nad ôsmimi litrami. Tu pokrok oproti predchodcovi nie je, s ním sme dosahovali takmer rovnaké hodnoty. Mimochodom, predstavuje to asi plus liter oproti krátkemu Santa Fe. Pri odtrhávaní si nohy od plynového pedála sa na displeji objavila aj hodnota 6,7 litra, ale to nebude vonkoncom každodenným pohľadom.

Aj napriek tomu, že občas pocítite výkonový deficit budete v reálnom svete patriť k tým rýchlejším. Je to aj zvukovou izoláciou a aj tým, že hmotnosť a veľkosť drasticky maskujú reálnu rýchlosť. Zákruty ukážu, že podvozok je koncipovaný na komfortné prejazdy, lebo sa dosť nakláňa. Pre komfort všetko. A o tom je vlastne takéto auto. Piati, plus dvaja na kratšie vzdialenosti, ale v slušnom komforte. Možno práve zadní pasažieri v treťom rade nebudú až tak nadšení z komfortu, ale tí strední im môžu pripraviť viac miesta posunutím celej lavice vpred aj po častiach.

Ťažké výčitky

Naozaj nájsť niečo, čo by naozaj dokázalo reálne odradiť od kúpy Grand Santa Fe sa nedá. Naozaj nie. Teda absencia „poriadneho“ motora by mohla byť dôvodom, ale ani štvorvalec nie je zlou voľbou. Na veľkosť auta a automat je vcelku prijateľná, teda až príliš dobrá.

Možno by sme mohli skritizovať ešte parkovaciu kameru s možnosťou 360-stupňového pohľadu. Je jednoducho pomalá, alebo sa jej obraz na displej dostáva s malým oneskorením. V reálnom svete si teda skúste ako funguje, lebo môžete byť prekvapení, že ste zašli ďalej ako ste chceli. Možno nájdete aj pár kíl koksu v kufri toho čierneho Meďáku.

Tak ako pri ostatných modeloch ponúka 5-ročnú záruku bez obmedzenia najazdených kilometrov. Doteraz dobré. A ani cena nie je zlá, aktuálne je na hodnote 48 990 eur. S danou výbavou, veľkosťou a všetkým dokopy je to výborná ponuka. Neprekvapili by ani tie znaky Genesis miesto štylizovaného H v ovále.

Hyundai Grand Santa Fe Premium

Motor R4 nafta
Objem 2199 cm3
Výkon 147 kW (200 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1750-2750 ot/min
Prevodovka Automat 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4905 mm
Šírka 1885 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2800 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1995/2630 kg
Batožinový priestor 634/1842 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,3/6,3/7,0
Emisie g CO2/km 184