Test Hyundai i30 Turbo: Hothatch Z

Hyundai i30 je zástupca presne tej triedy, ktorú niektorí označujú za Golfklasse, čiže triedu Volkswagenu Golf. V nižšej strednej triede je celkom pretlak, a horšie je, že pretlak dobrých áut. Taký Peugeot 308, či inovovaný Citroën C4, alebo Ford Focus sú naozaj zdatní súperi wolfsburského reprezentanta. A to ešte nespomíname konkurenciu z vlastného koncernu, Seat Leon. Svoje slovo má stále aj Japonsko, s Civicom a Pulsarom, alebo Južná Kórea s aspostrofovou Kiou a inovovaným Hyundaiom i30.

Hyundai teraz modernizoval svoju alternatívu ku Golfu. Má väčšiu singleframe masku, pár detailov pozmenených, ale najmä i30 môže mať verziu Turbo. Tá by mala byť príbuzným Kie Cee’d GT. Jedným dychom treba poznamenať, že Turbo nezostane vrcholnou verziou modelu.

Pozrite si aj test i30 LPG pred faceliftom

Zvládne ho aj začiatočník

Pohľad na špecifikáciu sa veľmi ľahko pretaví na jemné sklamanie. Turbo má pod kapotou 1,6-litrový turbomotor so štyrmi valcami. To by bolo zatiaľ v poriadku. Lenže výkon je iba 137 kW (186 k). Ani pri krútiacom momente 265 Nm to nevyzerá príliš horúco.

Ale treba čítať ešte ďalej. Výkon nie je všetko, aj keď ho nikdy nie je dosť. Pozrite si aj hmotnosť. Prevádzková, čo znamená so šoférom, aj keď len 75 kilovým, sa dostala na 1292 kilogramov. Neklamme si, tabuľkové hodnoty sú najmä doménou krčmových hádok. Veď s Mazdou MX-5 je zábava, aj keď má len 81 kW (110 k). Takže ako je na tom warmhatch od Hyundaiu?

Výkonovo i30 Turbo môžeme zaradiť za vstupnú bránu do sveta hothatchov. Spočiatku vyzerá, že nie je tak hravý, nie je tak rýchly a nie je úplne športový. Ale práve tieto vlastnosti nie sú mínusom, skôr plusom. Začnime však pekne tak ako treba, od začiatku.

Sadnete, nastavíte sedadlo a nič viac nemusíte nastavovať. Teda, môžete nastaviť jedine odpor volantu. Tri režimy, Comfort,Normal a Sport nebudete riešiť, necháte rovno Sport a už tlačidlo na volante používať nebudete. Ďalším tlačidlom, na prístrojovej doske, prebudíte tie štyri valčeky. Áno, valčeky, plnohodnotné hothatche majú dvojliter. Teda vlastne až na 270-koňový Peugeot 308 GTi.

Rozozvučanie Turba nie je nijako výrazné. Tento hatchback má byť použiteľný aj každý deň. To znamená, že nemôže otravovať extrémne hlučným výfukom. Zvukovo sa, zatiaľ najvýkonnejšia, i30 prejavuje najmä pri otáčkach nad hodnotou 4500. Jazdná dynamika je akurát, volant sa netrhá z rúk, ale stále patríte k tým najrýchlejším na ceste, ak chcete.

Kľukatí sa to akosi? Tak skúste limit auta. Chválime mágov nastavenia podvozku za nastavenie tejto verzie. Na vlastnosti sa dá ľahko zvyknúť a na hrane akoby Turbo šlo skôr pretáčavo ako nedotáčavo. Takéto vlastnosti sme spozorovali pri vynikajúcom Renaulte Clio RS Mk3. Jasné, Hyundai nie je taký extrémny a brutálny, je skôr ľahko čitateľný a príjemný. Pri preťaženiach v zákrutách mu nohy podlamujú iba pneumatiky. Celý čas sme mali pocit, že Hankook Optimus Prime Ventus Prime sú primárne zamerané na to, aby vydržali veľa kilometrov, nie veľa držali v zákrutách.

S charakteristikou motora to je tiež zložitejšie. Ak jazdíte do 4500 otáčok, akoby ste mali obyčajné auto so športovejšími črtami. Ale v momente ako sa dostanete za túto magickú hranicu, všetko sa akosi zrýchli. Máte naozaj pocit prílevu adrenalínu. Akoby ste mali turboVTEC. Lenže stále to prichádza akosi samozrejme, bez ďalších emócií. Preto je i30 Turbo výborným hothachom pre začiatočníkov. Dobre, semihothatchom.

Veľký štít

Nový Hyundai i30 sa od toho pred faceliftom líši najmä vpredu veľkým štítom. Tým je samozrejme maska chladiča. Na Turbe je ešte niekoľko odlišností od menej výkonných verzií. Lemovanie štítu vyzerá minimálne ako hliník. Do oka nám nepadla červená línia v spodnej časti nárazníka. Na bielom aute by vyzerala super, ale na oranžovom je trochu nepatričná.

Taká istá si našla miesto aj na zadnom nárazníku. A znova sa k tej oranžovej nehodí. Takže prvé, čo by ste spravili je nalakovanie do čiernej. A hneď oboch. Inak na vizuále Turba nie je nič naviac. Všetko vyzerá naozaj dobre. Nie brutálne, ale športovo v náznakoch.

Hothatch s piatimi dverami má kontakt s vozovkou pomocou osemnásťpalcových diskov. Teda prostredníctvom toho, čo je na nich obuté. Patriotizmus automobilky však znamená pneumatiky Hankook, ale tie nie sú veľmi dobré. Inak, sú dobré, ale nie na niečo, čo má byť športovým autom.

Zmienka musí byť aj o dverách. Ani nie o tvare, ale o zatváraní. Pri zatvorení počujete taký tlmený zvuk, tlmené buchnutie. Práve tento zvuk dáva autu punc kvality.

Štyri kruhy

Že aké štyri kruhy? Pred vodičom sú až štyri kruhové stupnice. Okrem rýchlomera a otáčkomera je ručička aj na ukazovanie stavu paliva a na teplotu chladiacej kvapaliny. Bežné verzie majú posledné dve veličiny riešené digitálne.

Turbo sa ešte líši červeným lemovaním štartovacieho tlačidla, červeným vrchom hlavice radiacej páky a červenými prvkami na sedadlách. Sedadlá sú vynikajúce, kombinácia kože a látky je presne taká ako očakávate, v lete na nej nie je horúco. Tvar sedadiel zase dokáže podržať v zákrutách. Ale tie prvé dva červené prvky sú trochu zvláštne. Nám by sa na tieto dve miesta skôr hodil brúsený hliník.

O športovosti ešte vraví čierny strop. Užijete si aj plynový pedál uchytený zospodu. Keď sa rozhliadnete, tak vám nezostane nič iné ako konštatovať, že i30 Turbo je výrobne vybavená. A to všetko je sériová výbava, či už pozeráte na dvojzónovú automatickú klimatizáciu, navigačný systém, vyhrievanie volantu, bezkľúčové štartovanie, či tempomat. Nič viac nepotrebujete, jedine si môžete priplatiť za otvárateľné panoramatické strešné okno. Ale to zvyšuje hmotnosť, zmenšuje miesto nad hlavou a hlavne posúva ťažisko smerom hore.

Priestorové pomery nie sú také ako v Nissane Pulsar, ale miesta je na všetkých postoch na sedenie dosť. Ani kufor sa nám nezdal malý, objem 378 litrov je dobre využiteľný. A nedá sa zahanbiť ani po sklopení sedadiel.

Peniaze prehovoria

Hyundai i30 Turbo zatiaľ skracuje čas zostávajúci do príchodu modelu s doplnkom N, ktorý má byť reálnym hothatchom. Nám by vlastne stačilo aj Turbo, len keby tak má približne 220-230 koní, samosvor a lepšie, teda priľnavejšie pneumatiky. Poriadny šok zažijete pri pohľade do cenníka. Semihothach stojí iba 21 990 eur a cena je rovnaká za trojdverovú aj päťdverovú karosériu. Na trojdverák zabudnite, berte rovno praktickejšiu verziu. Priplatiť môžete len za farbu a panoramatickú strechu. Tá cena je nižšia ako pri Forde Fiesta ST. Jediné, čo môže sklamať naozaj je spotreba. Už na papieri je 7,3 litra. Takže reálne budete jazdiť do 8, prípadne do 10 ak budete jazdiť dynamicky. Za toľko jazdí aj Focus ST, ktorý má vyšší výkon, ale zase aj viac stojí. Aký je teda finálny verdikt? Hyundai i30 Turbo nie je naozaj ostrým hothatchom. Je tým hothachom, ktorý vám otvorí dvere ku športovému vozeniu. Naviac ho zvláde každý. Vyzerá to tak, že Hyundai to zvládol bravúrne, uvidíme, čo ukáže verzia N. A kto je teda najväčším konkurentom? Okrem sesterskej Kie Cee’d GT ním bude aj benzínová verzia Peugeotu 308 GT s výkonom 150 kW (204 k).

Hyundai i30 Turbo

Motor R4
Objem 1591 cm3
Výkon 137 kW (186 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 265 Nm pri 1500-4500 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4300 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1470 mm
Rázvor osí kolies 2650 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1292/1920 kg
Batožinový priestor 378/1316 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 219 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,6/6,0/7,3
Emisie g CO2/km 169