Test Honda HR-V i-DTEC: Menej emócií, viac precíznosti

Honda vyrába druhú generáciu HR-V a modelu chýba už len jeden prvok, ktorý by z neho spravil dokonalé každodenné auto. Chýba mu pohon všetkých kolies. Ale máme podozrenie, že Honda má pripravené aj riešenie tohto problému. V cenníku je pri každej verzií napísané 2WD. Takže už onedlho… Možno…

HR-V aj ako predokolka vyzerá ako výborná voľba. Ale to si zhodnotíme pri detailnejšom rozbore. Už benzínová verzia dokázala presvedčiť, naftová má ešte ďalšie eso v rukáve.  Motor sme už skúsili v Civicu Tourer. Ako bude fungovať vo vyššej karosérii?

Mestské SUV

SUV ešte stále naberajú popularitu, tak sa aj Honda vrátila k jednému z mien z histórie. HR-V bola v minulosti jedným z prvých SUV, ktoré prišli s tým, že niektoré SUV sú do mesta a nepotrebujú pohon oboch náprav. Vtedy bola častou farbou žltá, teraz je viacero odtieňov sivej, ale v ponuke sa našťastie objavili aj červené a modré.

Ešte stále nové HR-V prezentuje línie, ktoré vzdialene môžu pripomínať aj BMW X6. Len zboku sa môže stať, že budete hľadať zadnú kľučku. Celkovo pôsobí SUV naozaj kompaktne. Až vytvára dojem, že vnútri bude tiež malé. Lenže práve toto zdanie našťastie nie je pretavené do reality.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Honde sa dizajn podaril a HR-V síce stále zapadá do línií, ktoré charakterizujú automobilku, ale je dostatočne samostatné, aby sa nedalo pomýliť s iným modelom značky. Práve spomenutá kľučka je najvýraznejším výstrelkom a tvary sú odolné voči času. Jednoducho tak ľahko nezostarnú. Aj o 10 rokov bude táto generácia HR-V príjemná vzhľadovo a potenciálne žiadaná aj ako ojazdené auto.

Potešujúca je implementácia žraločej plutvy na streche miesto rybárskeho prútu na príjem rádiových vĺn. Dizajn vonkajšku vlastne chýbajú len dva prvky. Karoséria si žiada palec naviac ku šestnásťpalcovým sériovým diskom výbavy Elegance. Vo výbave Executive sú. A chýbajú LEDky na denné svietenie. Executive ich znova má a má aj Full LED predné svetlá. Takže? Zvonka jednoznačne treba Executive

Priestorové čarovanie

Zvonka je HR-V malá. Ale vnútri to vôbec neplatí. Ani ilúzia zvažujúcej sa strechy nezasahuje do reálnej veľkosti priestoru na zadných sedadlách. Nad hlavou je výborný, na kolená tiež super. Až prekvapivo je ho veľa. Zadné operadlá sa dajú nakloniť a nastaviť. Majú síce iba dve polohy, ale aj to pomáha sedeniu a kufru.

Batožinový priestor tiež nie je malý. Opticky sa zdá dvakrát taký ako má Qashqai. Keďže HR-V nemá rezervu, tak je obrovský priestor aj pod podlahou. Do toho malého priestoru sa pri menej náročnom výlete zbalíte na celý víkend. Ak potrebujete previezť niečo vysoké, môžete vyklopiť zadné sedáky smerom nahor. To je špecialita Hondy a môže ju praktizovať vďaka tomu, že nádrž našla miesto pod prednými a nie pod zadnými sedadlami. Po sklopení sedadiel dokonca vznikne rovná plocha s rozmermi asi meter na šírku a meter a pol na dĺžku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Miesto vpredu netreba opisovať, HR-V je dostatočne veľké. Skôr zaujmú tvary. Na prvý pohľad sú veľmi konzervatívne. Hrany, žiadne výstrelky. Až tu zrazu padne oko na stredový vyvýšený tunel. Prevodovka je ideálne po ruke, pred lakťovkou sú otvory na fľašu s nastaviteľnou hĺbkou. Všetko je naozaj intuitívne, dokonca aj dotykový panel samostatnej klimatizácie.

Neintuitívne je ovládanie androidového rádia. Nie je vyslovene zlé, ale od toho ako ľahko sa ovláda všetko ostatné má naozaj ďaleko. Práve tu by sme uvažovali nad slabšie vybavenou verziou Comfort s obyčajným rádiom bez dotykového ovládania. Inak sa nedá na interiér nič namietať, je príjemný a každý deň sa s ním dá žiť úplne bezproblémovo. Niekomu možno bude vadiť tvar prístrojov pred vodičom, alebo modré svetlo okolo prístrojov, ale na to sa dá zvyknúť, alebo sa dá stlmiť.

Diétny chod

Ovládanie jednoznačne trochu degradujú vysoké bočnice pneumatík. Inak je jazda veľmi komfortná a príjemná. Budete mať lepší pocit z jazdy po cestách v súčasnom stave práve v takejto konfigurácii ako v Civicu Type-R, ktorý je tuhý a nepoddajný. Na každodenné jazdenie úplne super.

HR-V má aktuálne v ponuke dva agregáty. Benzínový 1,5-litrový i-VTEC, naozaj výborný a úsporný agregát. A i-DTEC s trochu nižším výkonom 88 kW (120 k), ale za to vyšším krútiacim momentom 300 Nm. Naftový motor je kľudný, netrasie sa, je kultivovaný. Ale stále nie tak dokonale vyvážený ako práve benzínová pohonná jednotka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Naftový motor ponúka dostatočný záťah aj pri zapnutom režime ECO. Ale hlavným majstrovským kúskom je spotreba. Keď sa snažíte, tak hodnoty do 3,5 litra nie sú vôbec žiadnym problémom. A celkovo sa dokážete dostať na hodnoty okolo 4,5 litra. To je len o niečo viac ako je napísané v údajoch výrobcu. Jediným problémom zostáva, že benzínový motor má len o liter vyššiu spotrebu.

S HR-V nepotrebujete byť prvý pri mestských pretekoch. Nepotrebujete šetriť desatiny a naháňať časové údaje. Pôsobí naozaj ukľudňujúco. Z každodenného hľadiska bude spolužitie s HR-V naozaj príjemné, nešportové, síce trochu chladné, ale stále spoľahlivé.

Ale za to môžem mať…

Túto vetu je počuť všade. To toľko si zaplatil za auto? Veď za to si mohol mať… Obetované príležitosti sú daňou za široký výber. Alternatív je veľa. Práve HR-V je trochu drahšia, s naftou a výbavou Elegance má v cenníku sumu 22 190 eur. Ale za ne dostávate naozaj slušne veľa auta s výborným motorom. Hlavne si treba spočítať, či naozaj treba naftový agregát. Benzínový je predsa lacnejší o 2200 eur, čo nie je zanedbateľná suma. Ak však najazdíte veľa kilometrov, tak nafta má opodstatnenie a je tiež príjemnou voľbou. Honde HR-V sa naozaj ťažko hľadajú negatívne body.

Honda HR-V 1,6 i-DTEC Elegance

Motor R4 nafta
Objem 1597 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 300 Nm pri 2000 ot/min
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4294 mm
Šírka 1772 mm
Výška 1605 mm
Rázvor osí kolies 2610 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/1870 kg
Batožinový priestor 448/1533  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,2/3,8/4,0
Emisie g CO2/km 104