Honda Civic desiatej generácie dostala v polčase svojho životného cyklu facelift. To vôbec nie je šokujúce, to je samozrejmosť pre väčšinu vozidiel. Avšak tento facelift je akýsi utajený. Avantgardný dizajn sa zlepšuje len marginálne, nič viac vlastne ani meniť nebolo treba. Veď načo, keď je všetko v najlepšom možnom poriadku.
Dobre, liftback, či skôr hatchback, sa zmenil trochu výraznejšie. Ale pri sedane je tých zmien naozaj málo, väčšina ostala takmer rovnaká. Na vyskúšanie sme vzali práve sedan. Motor sa nezmenil, prevodovka tiež nie. Vlastne motor je jediný v ponuke sedanu, prevodovky sú dve. Nebudeme skĺzavať do predsudkov, ktoré voči CVT máme.
Sedanov je málo
Čo je vlastne sedan? Je to karoséria, ktorá má oddelené tri priestory. Predná časť je určená pre motor, stred je pre posádku a zadok je oddelený pre batožinový priestor. Tri priestory majú výhody a aj nevýhody. Výhodou je určite pevnosť karosérie. Nevýhodou zase menší nakladací otvor, lenže to je štandardom pre všetky takéto autá.
Samotný batožinový priestor je naozaj veľký. Honda pristúpila ku pántom, ktoré, po zavretí, zaberajú časť kufra, takže s tým treba rátať pri nakladaní. V kufri chýbajú háčiky a všelijaké vylepšenia, ktoré by mohli trochu zlepšiť každodenné používanie. Ale to nevadí, aj napriek dĺžke sa dajú veci spoza sedadiel dosiahnuť len s čiastočným zašpinením nohavíc.
Postupne vpred treba uznať, že na nohy pasažierov na zadných sedadlách je dostatok miesta, najmä vzhľadom na nižšiu strednú triedu. Trochu horšie to je nad hlavou. Klesajúcia línia strechy totiž spôsobuje, že osoby s výškou nad 180 centimetrov môžu mať trochu dotyku. Ale teraz vážne, stále toho miesta zostáva viac ako v Tesle Model S na rovnakých miestach. Nemusíte na nich cestovať so zalomenou hlavou.
Predná časť, miesto pre vodiča, je presne to miesto, kde je najviac vidno modernizáciu. Vyššia stavba sterdového tunela ostáva, radenie je štandardné. Najväčšia zmena je teda v informačno-zábavnom systéme. Zdanie hovorí o rýchlejších a presnejších reakciách displeja, ale to nemáme potvrdené. Zákazníci však chceli fyzické tlačidlá. Toto je drahšie na výrobu ako dotykové, ale Honda zákazníkov počúva. Sú tam. Aj koliesko na nastavenie hlasitosti.
Je to sedan, druhá časť
Až kým reálne neotvoríte kufor, tak môžete byť na pochybách, či toto vôbec sedan je. Bočný profil by mohol byť kľudne aj z karosérie liftback, ale zároveň je dostatočne dynamický aj na karosériu štvordverového kupé. Na to mu vlastne chýbajú len bezrámové okná.
Predok je výrazne kratší ako zadok a čierna téma, ktorá nahradila tú chrómovú, ktorá pred faceliftom dominovala je výborná. Ku celkovému vzhľadu sa hodí omnoho viac. Predné svetlá sú strieborné predsa dosť. Tie majú full LED technológie a svietia pocitovo znova lepšie ako tie pred faceliftom. Stále je však kužel osvetlenia relatívne úzky, čo môže v noci favorizovať zákerné samovražedné chúťky niektorých druhov zveri.
Dobre, celkový dizajn nie je uhladený ako v prípade Golfov a podobných vozidiel, je skôr dynamický. Je vlastne hlavne výrazný, toľko línií a plôch ponúka naozaj málo konkurentov. Nič nie je také dynamické aj keď je to odparkované ako práve Civic. Hatchback je možno ešte extrémnejší, sedan má agresivitu trochu priškrtenú.
K sedanu sa naviac hodí aj sivo-modrá farba. Necháva zanikať tie čierne lakované lišty, ktoré dominujú prednej časti. Vlastne s takouto kombináciou vyzerá aj takto výrazné auto celkom nenápadne a zapadne k ostatným služobným autám na parkovisku. My by sme ho brali v červenej, alebo bielej, vtedy najlepšie vynikne ten kontrast.
Motor je tá kráľovská koruna
Predná kapota Civicu ukrýva 1,5-litrový turbomotor s variabilným časovaním ventilov. A je skvostný. Ťahá. A nežerie. Týmto končíme, nič viac netreba dodávať, povedali sme všetko potrebné. No dobre, nie teda, trochu viac k tejto téme treba určite dodať.
Výkon 134 kW (182 k) prenáša automatická prevodovka. A nie hocijaká, je to variátor, prevodovka s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru. A funguje dobre, točí motor adekvátne potrebám a má aj pádla pod volantom na radenie prednastavených prevodových stupňov. Je to fakt jedna z najlepších prevodoviek CVT. Ale ak dokážete radiť manuálnou, tak na CVT aj napriek jeho kvalitám zabudnite. Manuál je výborný.
Motor je dynamický aj s variátorom, dokáže naozaj prekvapiť, najmä ak máte športový režim prevodovky a vypnutý celkový ekorežim. Na odpale zo semaforov necháte naozaj veľa pretekárov. Fakt Civic prekvapuje tým, s akou vervou sa vrhá do rýchlostí. No a výsledok tiež nie je zlý. Ani spoteba nie je šialene vysoká. S 1,5-kou a CVT sme jazdili do 7 litrov. Pri snahe sme sa vedeli až nebezpečne priblížiť šesťlitrovej hranici. To všetko zvláda bez systému start-stop. Je to vlastne jedno z mála áut, ktoré tohto zabijaka nepodporujú. Jedinou spotrebovou nevýhodou je malá nádrž, ktorá obmedzuje akčný rádius.
A čo je ešte väčšia paráda ako samotný motor? No predsa podvozok. Ten patrí, bez preháňania, k tomu najlepšiemu v triede. Vzadu sa totiž spolieha na viacprvkové zavesenie. Prejavuje sa to na zmenšenej veľkosti kufra, ale bude vám to jedno. Toto auto jazdí naozaj výborne, nie je tvrdé, ale v zákrutách ukazuje ozajstnú prevahu, k dokonalosti mu chýba už len samosvorný diferenciál.
Výhodný balík
Prečo si kúpiť práve Civic Sedan? No preto, že má pevnú karosériu, má výbornú výbavu a s takýmito parametrami ako toto testované auto nestojí ani 30-tisíc eur (28 590 plus metalíza 559). Jednoduché! Podvozok super, motor perfektný, CVT not so much, ale dá sa. Výbava výborná, vyhrievanie majú aj zadní pasažieri. Adaptívny tempomat funguje bez problému, udržiavanie v pruhoch nenechá zaspať, je trochu agresívne. Vážení, áno, toto auto je super. A takmer nemá konkurenciu. Teda okrem prémie, či Mazdy 3 sedan toho veľa nie je, Octavia nie je predsa sedan. Ale Civic je výraznejší. A chcete ho s farbou kontrastnou k čiernej maske chladiča. A možno ho chcete ako Type-R, s brutálnym spojlerom na kufri a bodykitom a výkonom 320 koní. Ale, v tomto prípade, máte smolu, také nič nie je. Aj keď by to bola paráda! U nás je to v pohode. Tak čo? Nahradil aj Accord?
Dobre, teraz vážne, CVT je fajn, ale je trochu ako fungovať ako Bear Grills. Viete to piť, prežijete, ale chcete aj tak čistú vodu. A čistá voda je manuál. Má dokonca o 20 Nm viac, spotrebu v kombinovanom cykle nižšiu, emisie nižšie, zrýchlenie lepšie, takisto maximálku. Ale má o pedál viac a viac treba hýbať pravou rukou.
Honda Civic Sedan CVT Executive
Motor | R4 benzín |
Objem | 1498 cm3 |
Výkon | 134 kW (182 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 220 Nm pri 1700-5500 ot/min |
Prevodovka | Automat bez stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4658 mm |
Šírka | 1799 mm |
Výška | 1416 mm |
Rázvor osí kolies | 2698 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1420/1770 kg |
Batožinový priestor | 519 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,2-8,3 s |
Spotreba (komb. WLTP) | 5,7 |
Emisie g CO2/km | 130 |