TEST Honda Civic 1,8 i-VTEC Sport: Warmhatch

O značke Honda by sa dalo povedať, že skôr než by mala nasledovať  vyšľapané tradičné chodníčky, radšej si tie svoje razí sama. Alebo keď už nie rovno razí, aspoň ide opačným smerom ako dav. A presne taký je aj Civic s benzínovým, 1,8-litrovým motorom a technológiou VTEC. V dnešnej dobe downiszingu a turbom dopovaných malých motorov pôsobí pohonná jednotka tohto auta ako zjav. Poctivý atmosférický motor so slušným výkonom a ako bonus atraktívne balenie. Ako táto kombinácia funguje v praxi  sme mali možnosť zistiť v uplynulých dňoch na modernizovanom kuse.

650x200_MG_2040-Edit (1)

Tmavá modrá farba dobre ladí s čiernymi diskami a ostatnými, taktiež čiernymi doplnkami karosérie, akými sú napríklad difúzor, či časti prednej masky. Už predošlá generácia Civicu bola označovaná ako UFO, čo bolo narážka na jej, pre niekoho, až príliš futuristické tvary. Súčasná generácia v tomto trende pokračuje a nám sa to mimoriadne páči. Špeciálne zadná časť, kde svetlomety plynule prechádzajú  do zatmavenej stredovej časti kufra je super a originálna. Jej netradičný vzhľad však nie je zadarmo, cenou zaň je zhoršený výhľad v spätnom zrkadle. Jednoducho a čisto tvarovaná predná časť s pretiahnutými podlhovastými svetlami vyzerá veľmi dynamicky a hothatchoidne, najmä v nami testovanej verzii Sport. Čierne 17-palcové disky kolies sami o sebe vyzerajú výborne, zdalo sa nám že sú však trochu utopené v blatníkoch a mierne vytiahnutie by ich výzoru dosť pomohlo.

650x200_MG_2095-Edit (1)

Razenie si vlastnej cesty pokračuje aj v interiéri, kde žiadna nuda nehrozí. Vrchná pretiahnutá kupolovitá časť slúži ako tienidlo pre displej palubného počítača. Jeho ovládanie je trochu nelogické a otravné,  ale možno na ňom nájsť údaj o dojazde alebo priemernej spotrebe. Ďalší, stredový displej audiosystému a navigácie Honda CONNECT pracuje na platforme operačného systému Andorid. Jeho prehľadnosť i funkčnosť sú na slušnej úrovni a dá sa naň zvyknúť, pričom sme ho skúsili aj v SUV CR-V. Cúvacia kamera ktorá je jeho súčasťou svoj účel plní ako má, obraz je ostrý a jasný. Farba ani grafika neťahajú oči, podobné konštatovanie platí aj o trojici združených ukazovateľov za volantom s výbornou čitateľnosťou a maximom otáčok na úrovni krásnych zhruba 6500. Nechýba dvojzónová klíma, skvelý volant s multifunkčným ovládaním, tempomatom a sedačky akurátnej tvrdosti s kvalitným bočným vedením. Posed by však mohol byť o niečo nižší. Touto slabinou ale Civic trpí už od nepamäti, aspoň tri generácie. Malá kožená hlavica radiacej páky padne do ruky ako uliata a k jej fantastickej  presnosti sa ešte dostaneme. Nemožno nespomenúť zelené tlačidlo ECON naľavo od volantu, ktorým sa prepína ekologický režim motora.

_MG_2067-Edit (1)

Motor je kapitolou samou osebe. Jeho 1,8 litra, štyri valce a 104kW (142 koní), ktoré dosahuje v 6500 ot./min je receptom  na zábavu ako zo starej školy. Maximálny krútiaci moment 174 Nm je k dispozícii v 4300 ot./min kedy sa už o slovo prihlási aj dobre známy systém VTEC. Pre pripomenutie, ide o unikátny, Hondou vyvinutý systém variabilného zdvihu a časovania ventilov, vďaka ktorému motor od určitých otáčok akoby naberie nový dych a zvýši výkon. Nemá tu síce až tak výrazný prejav ako napríklad u verzií Type-R, ale o sklamaní nemôže byť reč. Kto vydrží s nohou na plyne ešte chvíľu a zbabelo nepreradí na vyšší stupeň, tomu bude odmenou divoký zvukový prejav, tak typický pre motory Honda využívajúce systém. Žiadne turbo a tri valce, ale poctivá  zábava ako z čias dávno či nedávno minulých. Zaujímavé je, že tlačidlo ECON pomerne výrazne mení charakteristiku motora, alebo presnejšie povedané, plynového pedála. Po aktivácii tohto systému auto citeľne zlenivie a pôsobí letargicky. Pre jazdenie mestom to však vôbec nevadí a tak nie je dôvod ECON zatracovať. Úprimne, väčšinu času sme jazdili bez použitia úsporného režimu. Motor nám prišiel príliš zábavný na to, aby sme ho úmyselne uspávali a obmedzovali touto funkciou. Výsledkom bola priemerná spotreba 7,2 litra/100 km. Šlo by to ale určite aj za menej, pri istej dávke sebazapretia a disciplíny by ste sa dostali na hodnotu začínajúcu číslom 6 (podľa jazdenia sa dá dostať ešte nižšie). Áno, v súčasnej dobe existujú aj benzínové motory, ktorých spotreba je o niečo nižšia, lenže ani zďaleka nedisponujú takou dávkou charakteru a osobitosti. V meste pri 50 km/h inak môžete teoreticky jazdiť na zaradenej dvojke ale aj šestke. Podľa ukazovateľa radenia by ste dokonca mali mať zaradený ten najvyšší stupeň, vtedy ale nečakajte pružnosť. Odporúčame preto brať prevodového radcu s rezervou a skôr používať vlastnú hlavu.

_MG_2113-Edit (1)

Skvelým spolupracovníkom motora je podvozok, ktorý by kľudne zvládol aj o pár desiatok koní vyšší výkon. Vôbec ale nie je doskovo tvrdý a uskákaný, skôr prekvapivo komfortný a schopný pohlcovať nerovnosti. Dostatok istoty v zákrutách mu ale nechýba, potenciál motora tak našťastie neobmedzuje ani náhodou. Oproti predchádzajúcim generáciám je najmä komfort zasa o niečo lepší. Prevodovka má šesť stupňov, krátke a absolútne presné dráhy a bez preháňania možno povedať že v rámci svojej triedy patrí určite medzi to najlepšie. Odpor riadenia patrí medzi tie tuhšie v triede, čo znamená ostré a presné reakcie s vedomím toho, čo sa deje pod prednými kolesami. Celková kombinácia motor+podovzok+prevodovka+riadenie je na výbornú, nudu na okreske s týmto autom nezažijete.

650x200_MG_2051-Edit (1)

Tento Civic je zjavom, ktorý konzervatívnych zákazníkov Golfu nepritiahne. Šetrné povahy zvolia i30, voľbou na istotu je zasa Focus. Tí, ktorí sa však odvážia siahnuť práve po ňom budú vedieť prečo to robia a sklamaní bez pochyby nebudú. 19 600 eur s DPH za testovaný kus nie je premrštená suma, dostanete za ňu kvalitnú techniku a nepôjdete s davom. Atmosférická 1.8 VTEC nie je kvôli svojmu špecifickému charakteru pre každého, to ju však robí výnimočnou. V danej triede asi neexistuje zábavnejšie auto…

Pozrite si aj testy Hondy Civic pred faceliftom:

Test Honda Civic 1,8 i-VTEC

Test Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC

Martin Ofúkaný / Automotive Photography

 

Motor R4
Objem 1798 cm3
Výkon 104 kW (142 k) pri 6500 ot/min
Krútiaci moment 174 Nm pri 4300 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1770 mm
Výška 1465 mm
Rázvor osí kolies 2595 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1277/1720 kg
Batožinový priestor 477/1378 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,3/4,9/5,8
Emisie g CO2/km 136