Test Ford Transit L4H3: Príjemné zmeny

S dodávkami to nie je ľahké. Je ich veľa a niektorí výrobcovia kooperujú, tak sú aj dve rovnaké kľudne s inými tvárami a logami. No a keď už máte vybranú konkrétnu, alebo skôr konkrétneho výrobcu, tak máte ďalší problém. Akú verziu vybrať? Je ich fakt veľa. Každý chce zasiahnuť čo najväčšiu časť trhu a vyhovieť každému.

Žiarivý príklad je Ford. A konkrétne Transit. Je obrovský, teda tento, ktorý vidíte na obrázkoch a ktorý sme testovali. Ale môže byť aj menší. A ak je aj ten najmenší stále veľký, tak je tu Custom. A tiež Connect a Courier. Ak si niekto nevyberie z takejto palety, tak potom potrebuje buď kamión, alebo mu stačí niekam uložiť aktovku s notebookom a nepotrebuje zase priestor vôbec.

Tento je najväčší

Ford začína s Transitom s veľkosťou L2H2. To sa pretavuje do 10 metrov kubických vnútorného priestoru pre náklad. Vonkajšia dĺžka je prijateľných 5,5 metra, takže sa s ním dá ľahko manévrovať a parkovať. Nie, do garáže v obchodnom centre ho nezoberiete, lebo nevojdete s výškou 2,5 metra. A prečo by ste tam vlastne chodili, veď je to prvé miesto, kde môže najefektívnejšie vypuknúť zombie apokalypsa.

Keď sme načali to parkovanie, tak veľkým pozitívom Transitu je možnosť automatického parkovania. My sme ho síce nemali, ale môže zľahčiť niekomu život. Ťažké potom bude len hľadanie 7,5-metrového parkovacieho miesta. Že načo tak veľkého? Keď máte verziu L4H3, tak má auto dĺžku 6,7 metra a výšku 2,8 metra. Reálne to aj tak musíte dať niekam nakraj, kde zadný previs trčí nad trávnik, alebo rovno cez dve miesta, ale nie vedľa seba, za sebou. Voči tomuto je tolerantných naozaj veľa ľudí, lebo vie, že nájsť miesto na zaparkovanie takéhoto auta nie je ľahké. Veď už zaparkovať BMW X7 predstavuje, pri veľkosti súčasných parkovacích miest, problém.

Keď už zaparkujete, tak sa určite za takýmto Transitom otočíte. Okrem toho, že patrí medzi najkrajšie dodávkové autá aktuálne, tak aj aby ste skontrolovali, že koľko miest ste reálne zabrali. A na to potrebujete trochu odstupu. Aj časového, aj vzdialenostného.

Celkovo je dizajn umocnený správnou konfiguráciou. Predpokladáme však, že metalízu bežne Transity mať nebudú a budú skôr tradične biele. Svoje na vizáži zohráva aj chrómová predná maska chladiča. Tá dáva, najmä v spätnom zrkadle, najavo mohutnosť celého auta, keby náhodou niekto nevedel.

Vodič má komfortnejšie miesto na život

Veľké zmeny Transitu sa odohrali práve v interiéri. Zdá sa, že konštruktéri počúvali tých, ktorí na tomto vozidle budú križovať krajiny. Možno preháňame, ale interiér má miesto na minimálne 9 fliaš a má mnoho ďalších odkladacích miest na čokoľvek. Nám sa najviac páči reálny kufor na batožinu v umne tvarovanom priestore pod dvojsedadlom spolujazdca. Ten však bol aj pred modernizáciou.

Krok, alebo skôr skok, prípadne cesta japonským rýchlovlakom na druhú stranu ostrovov sa udiala v prípade prístrojovej dosky. A rozhodne to je cesta tým správnym smerom. Máme pocit, že ten v strede už nie je za trest a tvar plastov pre kolenami mu nezavadzia tak veľmi ako doposiaľ.

V strede je nový a veľký displej. Prekvapivo patrí k tomu najlepšiemu, čo dodávky ponúkajú. Možno o kúsok rýchlejšie reakcie má len Sprinter so svojou najlepšou displejovou výbavou za príplatok. SYNC3 je celkom svižný aj keď sa teraz začína hovoriť o SYNC4, ktorý má mať až dvojnásobnú rýchlosť. Nemá síce v základe navigáciu, ale podporuje integráciu telefónu cez oba systémy. Jedinou menšou nevýhodou teda bude absencia automatickej klimatizácie, ktorá nie je ani v príplatkovej výbave.

Transit však nie je iba o priestore pre posádku. Teda tento určite nie. S vonkajšou dĺžkou 6,7 metra má vnútornú dĺžku nákladného priestoru 4,2 metra. Len si musíte dať pozor akú podlahu zvolíte. Tá čierna plastová je trochu šmykľavá. Preto odporúčame klasickú s heavy duty drevotriesky, ktorú má Ford v rámci príslušenstva. Ale ak už nakladáte napríklad palety, tak ich zmestíte päť. Dve zboku cez nižšie bočné dvere a tri zozadu. Rozdielom medzi predokolkou a zadokolkou je asi 10-centimetrový schod, ktorý si vyžiadal zadný diferenciál. Práve toto je zadokolka.

Naozaj sa s ním jazdí ľahko

Samotná dĺžka a výška môže niektorých ľudí fakt odradiť od akýchkoľvek pokusov šoférovať takýto Transit. A pritom je to veľmi jednoduché. Za volantom vodič sedí asi tak vysoko ako vo väčšom SUV, čo je oproti konkurencii trochu iné. Napríklad vo Volkswagene Crafter a Mercedese Sprinter sedí vodič omnoho vyššie.

Nový Transit môže byť dokonca vybavený rôznymi systémami, ktoré zvyšujú bezpečnosť, alebo inak pomáhajú vodičovi. O parkovaní sme hovorili, Transit má však aj Pre-collision Assist, aktívne brzdenie, ukazovateľ bezpečnej vzdialenosti, udržiavanie pruhu, adaptívny tempomat, ale nič z toho sme reálne neskúsili. V špecifikácii tohto kusu jednoducho neboli. To znova hovorí o prispôsobení zákazníkovi úplne najviac ako sa to vôbec dá.

Základom pre Transit je šesťstupňový manuál. Môže ho nahradiť rovnakostupňový automat. V ponuke motorov sú aktuálne dve verzie motora EcoBlue, buď s výkonom 96 kW (130 k), alebo s 125 kW (170 k). Verte nám, potrebujete čo najviac výkonu. Áno, s prázdnym si poradí aj základný motor, ale kto si kupuje auto, aby ho nevyužíval? Preto je dobrá správa, že my sme mali ten výkonnejší a ešte lepšia, že vo februári pribudne mild-hybrid s výkonom 136 kW (185 k). Príplatok za mild-hybrid je 1 200 eur, čo je ako lepšia úprava riadiacej jednotky motora.

Reálne je 170 koní naozaj akurát, najmä ak máte naložené presne na celkovú hmotnosť 3,5 tony. Ale zároveň nie je problémom spotreba. So záťažou sa dá jazdiť okolo 10 litrov, s prázdnym je možné dostať na displej kľudne aj cifry tesne pod 8 litrami na sto kilometrov. Ale veľmi záleží na štýle jazdy a na tom ako vodiča naháňajú.

Just add lightness

Ford spravil pri facelifte jednu výraznú vec. Nie je ňou nový interiér, ale nižšia hmotnosť. Novou kapotou, kolesami a vlastne aj tým interiérom sa podarilo ušetriť až 80 kilogramov hmotnosti. To sa hodí najmä z dôvodu, že vrchný limit na použitie s bežným oprávnením na vedenie vozidla je 3,5 tony. Voľba Transitu je teda úplne super, ak si vyberáte dodávku, len zvážte veľkosť a verziu, ktorú potrebujete. Aby ste zbytočne nevozili vzduch, alebo vám nechýbalo 10 centimetrov dĺžky nákladného priestoru.

Ford Transit L4H3 EcoBlue 170

Motor R4 nafta
Objem 1995 cm3
Výkon 125 kW (170 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 405 Nm pri – ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 6704 mm
Šírka 2025 mm
Výška 2781 mm
Rázvor osí kolies 3750 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2300/3500 kg
Batožinový priestor 15 100  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/-
Emisie g CO2/km