Test Mercedes-Benz Sprinter Tourer: Výbava dokáže zmeniť auto


Mercedes Sprinter nie je len tá biela dodávka, ktorá vás obieha v rýchlom pruhu s reklamnými polepmi, dĺžkou 7 metrov a agresorom za volantom. Je to kompletná ponuka úžitkových vozidiel. Po práve tom kuriérskom kuse sme teraz skúsili niečo iné. Nebola to sanitka, nebol to ani valník, tentoraz sme skúsili deväťmiestnu verziu s ohromným priestorom.

Buďme realisti, dodávková verzia, tá biela, fascinovala málokoho. Ale toto? Strieborná farba, zliatinové disky, hrb na streche. Ťava to nie je, ale fakt hrb má. Taký tmavosivý, ktorý je v kontrastne s celostrieborným lakovaním. To je nezávislé kúrenie.

Je to obor

Toto by mala byť najmenšia verzia Spritneru. Ale až také jasné to nie je. Veď má stále takmer 6 metrov dĺžky. A výška je úplne samostatnou kapitolou. Musíte si ju naštudovať kvôli prejazdom podjazdov. Pri Auparku v Bratislave ste skončili. Tam sa nevopcháte. Len základná výška auta je 2 659 milimetrov. A k tomu niečo pridáva aj nezávislé kúrenie. Niečo znamená ďalších približne 200 milimetrov.

Keď už sa vysporiadate s rozmermi, tak zistíte, že vlastne tento Sprinter je naozaj iný. Lakované nárazníky a chrómové lišty v maske chladiča robia z obra úplne iné auto ako úžitkové protipóly. Tento kus je jednoducho iný. Dokonca by sa dalo povedať, že vyzerá prestížne. Veď má aj metalízu. To na bežnú plechovú dodávku tiež málokto dá.

Obchádzanie okolo auta prezradí, že vzadu sú dvojkrídle dvere. Inak to ani nejde, vyklápacie by po vyklopení úplne hore nedočiahol naozaj nikto a boli by značne nepraktické, lebo by auto predlžovali o viac ako dva metre, keby boli otvorené. Do interiéru sa dá dostať buď prednými klasickými dverami, alebo jednými bočnými posuvnými. Tie majú dokonca elektrický pohon ovládateľný diaľkovým ovládačom.

Vpredu však ešte niečo zaujímavé je. Okrem masky a lakovaných prvkov sú vpredu aj LED svetlá. Nie sú to tie vymakané Multibeam, ktoré majú osobné autá, ale svietia aj tak mnohonásobne lepšie ako halogénové. Nevadí, že ani prepínanie diaľkových nemajú automatické, svietia výborne a odporúčame za ne priplatiť pri akejkoľvek verzii tejto dodávky.

Autobus? Koľko je jazdné?

Do zadnej časti je teda možné nastúpiť len jednými posuvnými dverami. To, čo kritizujeme pri väčšine menších prepravníkov tu vôbec nie je problém. Má o dva dôvody. Ako samotné auto, aj dvere, sú obrovské. Majú nástupný otvor viac ako 1,2 metra. Naraz tak môžu nastupovať aj dvaja a nebudú si zavadzať.

Usporiadanie sedadiel nie je klasikou 3+3+3, ale použiteľnejšie 2+2+2+3. Takže medzi prednými sedadlami ostáva ulička a pri stredných dvoch radoch je dostatok miesta na pohyb. Zo sedadla vodiča sa tak pohodlne dostanete až k zadnému radu ukľudniť budúceho majiteľa Mercedesu triedy G, ktorý má ešte viac miest na cestovanie ako Spritner, cestou na futbalový zápas dorastu.

Vďaka elektrickému otváraniu posuvných dverí, ktoré môže iniciovať aj vodič je tento Sprinter fakt ako autobus. Brať ľudí na zastávkach sme neskúšali, ale asi by to nebolo úplne nereálne. Akurát z mesačníkov by sme nič nemali. Cestujúci by však mali príjemný pocit, veľa miesta v každom rade a tiež, čo je naozaj prekvapivé, aj výborný zvukový zážitok. Nie, nemyslíme zvuk motora, ale audio aparatúru. Na túto triedu je nadpriemerná. Vyberať lavice však neodporúčame osamote. Je to trochu problém. Masívnosť sedadiel, možnosti sklápania operadiel, lakťové opierky a všetko potrebné je super, ale aj niečo to váži. Veď len zadná lavica má 80 kilogramov. Ale miesta je v každom rade nadmieru. Sadnete si, ľahnete, nebudete sa sťažovať pri žiadnej aktivite, ktorú by ste mohli v aute prevádzať.

Čo je pozitívom pre dodávkový svet je použitie nového systému pre infotainment. Ak ste už pokecali s triedou A, tak rovnako môžete aj so Sprinterom. A odporúčame priplatiť za väčší displej, teda najväčším možný. Je lepší na ovládanie a aj vyzerá lepšie ako ten menší a zobrazuje aj pohľad z 360-stupňovej kamery. O verzii bez displeja sa asi ani baviť nebudeme. Celkovo takto vybavený Sprinter vyzerá naozaj osobne, nie ako dodávka, teda vnútri. Jediné, čo by ešte zlepšilo pocit ako z osobného auta je použitie koberca miesto plastovej podlahy.

V6 je v ponuke

Mercedes už ponuku motorov pre Sprinter obmedzil na radový štvorvalec a jeden šesťvalec, ale len pre osobnú verziu. Štvorvalec pokrýva tri výkonové stupne. Najviac v celkovej ponuke je 140 kW (190 k) pre trojlitrový šesťvalec. Do takto vybaveného auta je práve tento motor úplne adekvátny, možno by si ešte trochu výkonu zaslúžil. Veď v osobákoch má ďaleko väčší výkon.

Motor môže byť spojený  s automatom so siedmimi, alebo so šesťstupňovým manuálom. A práve automatická alternatíva je vynikajúca z užívateľského hľadiska. Naviac pridáva jeden odkladací priestor v strede prístrojovky dole. Keď sme spomenuli odkladacie priestory, tak môžete mať aj prekryté zatváracie tri úplne na vrchu. Avšak stále potrebujete redukciu na USB-C.

Od Sprintera asi nečakáte pretekárske jazdné vlastnosti. Ale aj napriek tomu je veľmi stabilný. Je háklivý na bočný vietor, len to podvedome čakáte pri pohľade na tú plochu, ktorou disponuje. Ak je bočný vietor, tak zasiahne asistent práve pre takúto príležitosť a auto spomalí. To je podobná pomoc ako adaptívny tempomat, ktorý, mimochodom, funguje výborne, až do zastavenia.

So spotrebou je to horšie. Auto je vysoké a veľké, plus aj ťažké. Takže do 10 to je len výnimočne a keď sa snažíte. Akonáhle zapojíte aj nezávislé kúrenie a viac výkonu, tak stúpa. Nám sa podarilo za celý test spraviť priemer 13,5 litra s výraznou prevahou diaľničných kilometrov. Maximálne to bolo 20 za jazdu, keď sme so zadokolkou zapadli pri snahe ísť auto odfotiť. Po dvoch hodinách a posúvaní po 10-15 centimetroch sa spotreba naozaj ustálila na takejto hodnote. To nám pripomína, zvážte štvorkolku. Tá delí výkon 65/35, pričom je permanentná a favorizovaná je zadná náprava. A aby toho nebolo málo, tak Sprinter môže mať až tri uzávierky diferenciálov. Razom je z neho kamzík. Počítame však, že stúpne aj spotreba.

Bez konkurencie?

Ak chcete rovnako veľký prepravník ľudí s rovnakými možnosťami, tak veľa možností nemáte. Možno Transit by ste podobný našli, ale aj to ťažko. Usporiadanie 2+2+2+3 ani ten neponúka. A Fiat už vôbec nie. To znamená, že ho nenájdete ani v Citroëne a Peugeote. Master je tiež out, ten toľkoto luxusu nemá. Takže zostáva len Crafter. Ten však aktuálne v ponuke ešte nie je. Takže Sprinter s deviatimi sedadlami konkurenta nemá. Takže argument, že za 75-tisíc máte dve Ducatá veľmi neobstojí. Nebudú Spritneru siahať ani po najnižšiu skrutku kolies.

Mercedes-Benz Sprinter Tourer 319 Bluetec

Motor V6 nafta
Objem 2987 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 440 Nm pri 1400-2400 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5932 mm
Šírka 1993 mm
Výška 2544 mm + 200 mm nezávislé kúrenie
Rázvor osí kolies 3665 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2759/3500 kg
Batožinový priestor
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť – km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h Áno s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,4/7,5/8,2
Emisie g CO2/km 214