Test Mercedes-Benz Sprinter 316: Sedem metrov osobných pocitov

Začiatkom aktuálneho roku predstavila úžitková sekcia automobilky Mercedes -Benz elektrickú verziu obľúbenej dodávky, Sprinter. Extrémnymi parametrami síce neohuruje, výkonnejšia ponúkaná verzia má kapacitu batérií 55 kWh, čo zabezpečí dojazd 150 km a elektromotor má výkon 80 kW (108 konských síl), ale je primárne bezemisná. E-Sprinter bude v ponuke už čoskoro, začiatkom roka 2019. Toto čakanie sme si skrátili ochutnávkou novej klasickej verzie so spaľovacím motorom. Testovaný kus bol síce so slabšou výbavou, no aj tak oplýval dostatkom užitočných prvkov.

Príjemný pocit

Prvé, čo nám pri pohľade spredu udrelo do očí, nebola tradične gigantická hviezda v mriežke chladiča, ale elegantne pôsobiace svetlomety, zapadajúce do aktuálnej dizajnovej línie značky u osobných automobilov. Zbytok vizuálneho dojmu bol taký…. dodávkovský. Koniec- koncov, na tom ani niet čo meniť, potrebujeme predsa maximum využiteľného úžitkového priestoru. Nebyť troch sedadiel vedľa seba, po nastúpení cez dobre výškovo rozrátané schodíky, opantal nás pocit kokpitu osobného vozidla. Sedačka vodiča je veľmi pohodlná, s akurátnou pevnosťou a eliminujúca rozlámaný pocit po 8-hodinovej rozvozovej šichte.

Trojramenný multifunkčný volant padol akurát do rúk, množstvo tlačidiel chcelo chvíľku pozornosti, no rozmiestnenie bolo logické a užívateľský prívetivé. Leštený podklad pôsobil na gumenom venci trochu ako lodičky od Manola k teplákovke. V priestore palubovky nám informácie poskytovali analógové budíky rýchlosti a otáčok, medzi ktorými je umiestený displej palubného počítača, zobrazujúci všetko potrebné o vozidle. O grafike asi nemožno hovoriť, je to proste jednoduché LCDčko, vrátane ukazovateľa paliva a stavu AdBlue. V strede kokpitu tróni multifunkčný dotykový farebný displej infotainmentu MBux s uhlopriečkou 7 palcov. Vzhľadom na priestor okolo usudzujeme, že by zmestil aj výrazne väčší väčší.  Veď predsa, na promofotkách aj bol.

Úsmev v nás vzbudil držiak na mobil umiestnený napravo hore nad tunelom budíkov. Silný retropocit, ako z luxusných limuzín 90-tych rokov. Množstvo odkladacích priestorov bolo veľkorysé, menšie, väčšie, na veľkú fľašu, popod strechu, no veľkým mínusom je absencia akejkoľvek uzatvárateľnej odkladacej skrinky. Odklápať sedadlá spolujazdcov zakaždým, keď potrebujete niečo schovať pred zvedavými očami, je značne nepraktické. Tiež uzatvárateľný priestor na dokumenty na vrchu stredovej konzoly, ktorým disponoval predchodca, nám trochu chýbal.

Rešpekt na ceste

Príjemným prekvapením bol bezkľúčový štart, konvenčne uložené tlačidlo s nápisom Start/Stop, nás odbremenilo od večného dolovania kľúča v hlbinách vreciek v bunde, to bolo treba len pri odomykaní. Dieslový agregát s výkonom 120 kW (163 konských síl) pri 3800 otáčkach, zaujal príjemným chodom, pokiaľ bol motor zohriaty. Za studena sa trochu prejavila naftová charakteristika. Šesťstupňová manuálna prevodovka dávkovala energiu z motora cez trojdielny kardan k zadnej náprave plynulo, radenie je presné a výkon dostatočne mocný na to, aby ste si vydobyli svoj životný priestor medzi haldou osobákov na ceste. Alebo žeby to bolo skôr tým, ako sa na nich rútilo 7 metrov plechov?

Spotreba na úrovni okolo 10 litrov bola celkom príjemná, do nádrže s objemom 93 litrov budete tankovať o niečo zriedkavejšie. Keď už sme dorazili k miestu určenia, namyslenosť z konverzácie „Ja mám väčší Mercedes ako ty, aj keď máš GL-ko!“, nás razom akosi prešla. Absencia akéhokoľvek parkovacieho asistenta alebo senzorov tohto kusu sme pocítili ako dosť veľký hendikep, najmä v obmedzenom priestore centra mesta. Určite odporúčame doplatiť za tieto prvky, za oba, ak nechcete šrotovať pod zadnou hnanou nápravou cyklistov a parkujúce Smarty.

Po zotmení sme učinili jednoznačné rozhodnutie, čo sa týka svetiel. Pod pekným tvarom svetlometov produkovali lumeny halogény, svietiace značne nekonzistentne, s kostrbatým okrajom a pod nejak zvláštnym uhlom, bez závislosti od nastavenia. V ponuke sú príplatkové LEDky, sú jednoznačne vhodná investícia. Halogény v ponuke vnímame ako ťah, aby boli, lebo aj konkurencia ich má. Zadné osvetlenie s adaptívnym brzdovým svietením podľa intenzity brzdnej sily, až na úroveň blikania pri panickom brzdení, je veľmi užitočná pomôcka k bezpečnosti v premávke. Obutie na 16-palcových oceľových diskoch bolo bezproblémové, Sprinter dobre držal aj prázdny na vode.

Spoločnosť na cestách

Ak sa vám stáva, že po pár hodinách za volantom už máte dosť múdrostí z rádia typu „…krajina vychádzajúceho slnka – Čína“ a pocítite silné nutkanie viesť dialóg, po vyslovení frázy: Hej Mercedes, sa dočkáte odpovede, „Co pro Vás mohu udelat?“. Sprinter disponuje light verziou umelej inteligencie, známej z aktuálneho modelového radu A.

Slovná zásoba tohto digitálneho spoločníka je síce značne obmedzená, no keď sme zistili, ako na ňu (keďže je to pomocník ženského digi-pohlavia), odbremenila nás od pár úkonov spojených s infotainment systémom, ladením staníc rádia, ovládaním smartfónu cez handsfree a podobne. Na povely ako: Zapni stierače., Odstráň kolónu pred nami., Nech prestane pršať., síce reagovala zmäteným „Jak prosím?“ a nepomohlo ani použitie jej materinského jazyka, dokázali sme ju nakoniec aspoň umlčať povelom, aby sa vypla. Po čase sme si ale uvedomili, ako keby sme sa premiestnili do filmu o čarodejníkovi s jazvou v tvare blesku na čele, pretože slovo Mercedes, sme museli nahradiť niečím iným, ako napríklad: Ten, o kom sa nehovorí. Zábavné, ale len na chvíľu. Každopádne, vec zvyku a nakoniec veľmi užitočné.

Dodávka je aj o zadnej časti

O absencii akýchkoľvek parkovacích pomocníkov sme už vraveli. Testovaná zadokolka dokonca nemala ani predĺžený schod. Kuriéri rozvážajúci balíky by asi nadávali, ale ak niekto potrebuje nakladať palety, tak má vyhrané, krátky nárazník je na takúto aktivitu ako stvorený. Nakladaniu prospieva aj drevená podlaha, po ktorej sa dajú palety aj potlačiť.

Markantnou vlastnosťou, ktorá definuje nákladný priestor je fakt, že sa smerom nahor zužuje. S tým treba rátať pri nakladaní. Nakladáte poskladané skrine? Máte problém, nesmiete ich dať tesne ku kraju. Ale pri bežne vysokých paletách žiaden problém nepocítite. Zboku dáte dve, ak vám nebude zavadzať madlo a zozadu  dotlačíte 4 palety. Reálne však musíte dať pozor na užitočnú hmotnosť, lebo tá nie je úplne vysoká.

Úžitková časť auta je štandardom, na ktorom sa toho nedá veľa meniť. Medzi blatníky vojde takmer 140-centimetrový predmet.  Nočné vykladanie a nakladanie vylepší osvetlenie a ďalšie veci o tomto priestore ani netreba hovoriť. Užitočná dĺžka je až 4,3 metra, ale v úrovni podlahy. Zvyšujúca sa úroveň merania trochu skracuje vzdialenosť. Najviac je skrátená za prepážkou v oblasti konca operadla sedadiel. Znova štandard.

Mercedes pre pracovné nasadenie pripravil aj balík služieb Mercedes PRO. Ten umožňuje napríklad diaľkové navádzanie dispečerom. Na diaľku je možné monitorovať stav auta a tiež plánovať jeho údržbu. Je to možné na základe pripojenia na sieť cez modul LTE, ktorý vysiela údaje, ktoré sú potrebné pre pokročilé funkcie. Do telefónov je dokonca aj aplikácia zobrazujúca základné hodnoty. To je pridaná hodnota, ktorú ešte v rámci prvovýroby neponúka nikto.

Dobrá investícia

V mori konkurentov, sa Sprinter vyznačuje jedným veľkým benefitom. Veľmi pohodlným posedom za volantom a z neho vyplývajúcim pocitom, ako keby ste sa viezli v osobnom automobile. Menej únavy, veľa úžitku. Cenu na úrovni 41 tisíc EUR hodnotíme ako adekvátne číslo vzhľadom na ponúkané zlepšováky oproti 7 metrovým súperom.

Mercedes Sprinter 316 43/KA

Motor R4 Common-rail
Objem 2143 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 3800 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 1400-2400 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 6967 mm
Šírka 1993 mm
Výška 2616 mm
Rázvor osí kolies 4325 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2275/3500 kg
Batožinový priestor 14000 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,8/6,4/6,9
Emisie g CO2/km 197