Test Ford Puma Vivid Ruby: Mrštná aj priestranná

Ford Puma nie je vôbec tá Puma, ktorú si pamätáme z čias okolo roku 2000. Aj tak je ale pozoruhodné, ako nadčasový dizajn malo toto malé kupé. Odkaz jeho vyváženého a zaobleného rukopisu je totiž prítomný aj na aktuálnej generácií tohto auta, ktoré je už však malým crossoverom. Počas sviatkov sme jazdili najlepšou možno verziou Pumy, ktorou je Vivid Ruby v mimoriadne zaujímavej farbe so 155 koňovým benzínovým mild-hybridom.

Názov Vivid Ruby je odvodený od lakovania karosérie a v tomto prípade je to skutočne na mieste. Farba je totiž dostatočne výrazná na to, aby si auto zaslúžilo byť pomenované práve po nej. A že jej to v nej sekne! Puma je pomerne malé auto, na dĺžku meria len ľahko cez štyri metre. Má extrémne krátke previsy, relatívne nízky profil kabíny, zaobelné rohy a vzhľadom k dĺžke karosérie dosť veľké, 18″ disky. Aký môže byť výsledok? No predsa jedine výborný! Ford to proste spravil skvele a práve Puma je preto možno najšportovejšie vyzerajúci malý crossover na trhu. Veď aj rallyový špeciál najvyššej kategórie WRC je postavený práve z Pumy, takže nie je to úplne bežný crossover. Puma je po dizajnovej stránke skrátka mimoriadne dobre vyvážená.  Vpredu zaujme rozmernou čiernou maskou ale aj zalomenými linkami v grafike LED svetiel, vzadu je zasa malý difúzor. A tiež kvitujeme, že Ford použil len jednu skutočnú koncovku výfuku a nešiel cestou lacných napodobenín. Strecha je čierna, rovnako tak lesklé blatníky a prahy. Dobrý ťah, vo výsledku evokujúci drahý a hodnotný dojem. Exteriéru takto nakonfigurovanej Pumy nemáme vážne čo vyčítať a s čistým svedomím hovoríme, že ide podľa nás o jedno z najkrajších áut svojej triedy.

Ford Puma je síce vcelku malé auto, v kabíne ale nemáte žiaden pocit nedostatku priestoru. Dominuje čierna, avšak s akcentmi rubínovo červeného prešívania volantu aj sedadiel. Ponuro to tu však nepôsobí. Športového ducha evokuje obklad v štýle karbónu. Jasné, je to fólia, ale k auta sa hodí a nevyzerá to nevkusne lacno. Samotné plasty a materiály su spracované hodnotne, nič nevŕzga a všetko pekne dolieha. Sedadlá majú zaujímavý poťah aj solídne držanie tela, také akurát do crossoveru, ktorý sa tvári športovo, ale zároveň nemá žiaden šialený výkon.  Volant má zasa dobrú hrúbku a akurátne veľké a presné tlačidlá. Digitálny prístrojový štít má dobrú grafiku aj prehľadnosť a viete si ho dobre prispôsobiť. Pre Ford je už typické modré pozadie, ktoré má aj menší centralný displej infotainmentu. Samostný systém Sync3 má veľmi dobré reakcie aj slušnú grafiku, len samotný displej by možno mohol byť o palec väčší. Vo výsledku ide ale stále o jeden z tých lepších systémov v triede, ktorý spoľahlivo zvláda aj Apple CarPlay a Android Auto. Príjemným prvkom výbavy bolo audio BandO od Bang&Olufsen, ktoré hralo lepšie, než je bežný štandard v tejto kategórií. Výbava je celkovo veľmi slušná a aj keď sa klimatizácia tvári manuálne, je automatická a stupne sa objavia na displeji. Tiež tu máme navigáciu, parkovacie kamery, vyhrievanie sedadiel aj volant, adaptívny tempomat a vlastne všetko, čo je bežné skôr v o katégoriu väčších autách. Vzhľadom k rozmerom je vzadu prekvapivo veľa miesta a aj dvojica dospelých bola celkom prekvapená a spokojná. Tiež 456 litrov objemu kufra je dosť veľa, avšak 54 z nich je dômyselne ukrytých pod podlahou. Tam sa totiž skrýva MegaBox, čiže akýsi tajný úložný pristor, ktorého špecialitou je výpustné dno. Ak potrebujete v kufri prevážat napríklad niečo znečistené, je to veľmi fajn, keďže tento box viete vysprchovať hadicou.

Pod kapotou Pumy pracovali tri valce s objemom jeden liter a výkonom 114kW/155 koní. Podporené sú mild-hybridným štart generátorom. Ten ukladá rekuperovanú energiu do malej batérie s napätím 48V a využíva ju v prípade potreby prudkého zrýchlenia či pri rozjazdoch. A netreba zabudnúť, že elektromotor dodáva až 50Nm krútiaceho momentu naviac k benzínovým 190Nm. Reakcie na plyn nás najmä v začiatkoch veľmi prekvapili, sú totiž okamžité a Puma sa vie rozbehnúť s veľmi sebavedomou razanciou. A to hovoríme o režime normal, v Športe je tento prejav ešte výraznejší a to už od najnižších, takmer až naftových otáčok. Prejav trojvalca pri rozbehu sa môže javiť ako trochu drsnejší, s radosťou mu to ale prepáčite práve za ten až nečakane spontánny a okamžitý nástup výkonu. Aj keď sa 155 koní nejaví ako extrémne veľa, práve charakter motora a jeho reakcie na plyn robia z Pumy mimoriadne zábavný vehikel. A zábava nekončí ani pri pohľade na spotrebu. Tú sme udržali na 6.5 litroch, v ktorých je zrhuba 70% diaľničných kilometrov tempomatovými 140 km/h. A to teda vôbec nie je zlé! Automat tu má sedem stupňov. Neviete síce radiť pádlami, ale to nevadí, lebo prevodovka nerobí chyby. Vie sa spoľahnúť na dobre zladenú spoluprácu benzínu a elektromotora a tak nemusí žiadno kompenzovať ich nedostatky, ale sústredí sa iba na radenie, ktoré je hladké, precízne a včasné.  Puma nemá iba zábavný motor, ale skvele mu sekunduje aj podvozok a riadenie. Komunikatívne a presné a tiež sebavedomý podvozok, ktorý má veľmi rád zákruty. Pomáhajú mu samozrejme veľké, 18″ kolesá, avšak napodiv je aj s nimi komfort dosť dobrý. Podvozok hravo zvláda 155 koní, čo je slušná porcia ale ani nie nič závratné, s čím by ste atakovali nejaké nedôstojne vysoké rýchlosti. Puma má proste koleso v každom rohu a tak zábava s ňou je skôr o svižnom a mrštnom prepletaní sa zákrutami, než o vysokých rýchlostiach. A to je fajn, na bezpečnú zábavu netreba stovky koní.

Ak hľadáte dobre vybavený, dizajnovo vyvážený a hodnotný malý crossover a baví vás auto šoférovať, práve ste našli. Ford Puma Vivid Ruby je jedným z naj vo svojom segmente. Má tak akurát dosť výkonu a ešte kúsok naviac, priestoru, výbavy a je veľmi hravá a ovládateľná. Rubínové lakovanie s čiernou je vážne elegantné a neopozerané, táto kombinácia Fordu vyšla! Ani cenovka až tak nezabolí, veď auto na fotkách stojí 30 690 eur s DPH. Na malé auto celkom veľa? Ani nie, nie je totiž ani tak malé ako sa zdá, výkon má niečo nad štandardom a výbava je taktiež viac než slušná. Deal! 

Ford Puma ST Line X Vivid Ruby MHEV

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 114 kW (155 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 2500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4188 mm
Šírka 1805 mm
Výška 1536 mm
Rázvor osí kolies 2588 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1280/1765 kg
Batožinový priestor 456
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP) 5,5-5,9
Emisie g CO2/km 126-135