Určite vám neuniklo, že Ford iba pred pár dňami predstavil zbrusu novú generáciu Kugy. Stredne veľké SUV sa teší obľube aj v našich končinách a my sme dostali perfektnú príležitosť rozlúčiť sa s jeho súčasnou generáciou a zhodnotiť, aké výhody či nevýhody prináša kúpa výbehového modelu za zvýhodnenú cenu. A najlepšia rozlúčka je samozrejme týždňový test. Špecifikácia našej Kugy bola viac než slušná a patrila k tým najlepším možným. Dvojlitrová nafta so 150 koňmi pod kapotou, štvorkolka a šesťstupňový automat.
Súčasná verzia je na trhu s menšími obmenami už vlastne od roku 2012. Stále ale nevyzerá zastaralo, dizajn už síce nie je super moderný ani futuristický ale skôr vyzretý a seriózny. Stále je to ale pekné auto, oblý tvar karosérie, veľká predná maska a bi-xenónové svetlomety s denným LED svietením a prisvecovaním do zákrut. Ak si aj pred uvedením nového modelu kúpite radšej tento, rozhodne sa nebudete mať za čo hanbiť a ani nebudete mať pocit, že jazdíte v zastaralom aute. Nami testovaný model bol šedý so 17“ hliníkovými diskami kolies, čo je také nenápadné kombo. Možno červená by mu svedčala ešte viac, ale to je skôr otázka preferencií. Svetlá výška pôsobí už na prvý pohľad vcelku obstojne a tak sa nemusíte báť zísť aj mimo ciest a vyskúšať, čo zvládne štvorkolka. Samozrejme, s ohľadom na cestný profil pneumatík. Veľké zadné veko kufra sa zatvára elektronicky tlačítkom alebo pohybom nohy pod nárazníkom, takže ani v zime pri jeho otváraní a zatváraní si ruky neušpiníte. Nuž, vo výsledku stále pekné SUV, ktorého dizajn ale už mieri skôr na konzervatívnejších či pragamatických jedincov. Dizajnovo viac založení zákazníci a milovníci moderných trendov si radšej objednajú novú generáciu.
Interiér taktiež pôsobí už starým známym a osvedčeným dojmom. Ale nechápte nás zle, nie je zastaralý. Po pár rokoch a testoch sme s ním však už tak stotožnení a oboznámení, že nám skrátka pripadá ako staré známe útulné miesto, ktoré tak dobre poznáme. A to je fajn. Opäť, nečkakajte hypermodernu a futurizmus, toho bude viac v novej Kuge. Kožený volant má hrubší veniec s vyhrievaním, multifunkcii sa možno dajú vytknúť miniatúrne tlačitka ktoré však napodiv fungujú presne. Jedinci s hrubšími prstami ale môžu mať problém. Budíky sú analógové, s tradičnými modrými fordovskými ručičkami, ktoré su dobre viditeľné a kontrastné. Príjemné sedačky s akurátnou tvrdosťou aj bočným vedením majú síce iba manuálne nastavovanie. Ale koho to trápi, aj tak ich raz nastavíte a hýbete s nimi iba výnimočne. Stredový displej systému SYNC3 nie je zbytočne veľký. Veď má iba 8“. Z grafiky trochu cítiť vek ale funkčne je na tom stále dobre. Máme tu navigáciu, ovládanie audia a viete ho spárovať s telefónom a prehrávať hudbu. Samozrejme, nechýbajú dva USB porty v stredovej opierke, automatická klimatizácia s vlastnými tlačítkami, čo je v mnohých situáciach lepšie a rýchlejšie, než ťukanie na displeji. A máme tu tiež vyhrievané sedadlá a parkovaciu kameru a senzory, tlačidlové štartovanie a dokonca pádla pod volantom pre manuálne radenie šesťstupňového automatu Powershift. Na prvý pociť sa môže zdať, že kabína pôsobí trochu tesne, ale nie je tomu tak. Miesta máte dosť, z pozície vodiča sa to zdá preto, lebo všetko je ergonomicky dobre pri ruke a na ovládanie Kugy si veľmi rýchlo zvyknete. Taktiež vzadu je priestor na nohy aj hlavy úplne adekvátny a v poriadku.
Dvojlitrový Duratorq so 110kW/150 koňmi je starý dobrý známy. Jeho 370 Nm vie s Kugou zahýbať dôstojne. Na výber je pre Anniversary Edition aj slabšia 120 koňová varianta v objemoch 1.5 a 2.0 litra ale čo si budeme nahovárať, jednoznačne najlepšou voľbou je aj tak táto silnejšia varianta. Spomínaných 150 koní nepôsobí podvýživene ani vlažne a predsa len, človek ktorý si kupuje výbehový model uvažuje pragmaticky v štýle „Mám tu akčnú ponuku a chcem z nej vystrieskať čo najviac. Teda najlepšiu možnú výbavu a motor a keď sa auto po pár rokoch rozhodnem predať, chcem aby bolo atraktívne aj na trhu jazdeniek. A pekné auto s vyšším výkonom a dobrou výbavou sa vždy predá lepšíe ako slabší a menej vybavený kus.“ Takže, vidíme to asi takto. Šesťstupňový automat si s motorom dobre rozumie, radí plynule a ponúka aj športový režim. Naviac mu môžete vždy dopomôcť pádlami pod volantom. Aj keď má Ford veľmi dobré manuály, k naturelu Kugy nám tento automat celkom dobre pasuje a asi by sme ho zvolili radšej ako manuál. Je to mestské SUV, takže veľa času budete tráviť v meste, kde si manuál neužijete a aj tak je to primárne rodinné a pohodové auto a nie športové náradie. Takže automat dáva zmysel. Spotreba sa pohybovala okolo hodnoty 8,2 litra/ 100km. Nie je to úplne hviezdna cifra, lenže Kuga je štvorkolka a motor bol ešte pomerne nezabehnutý. Pri preberaní svietila na počítadle kilometrov iba čerstvá štvortisícka a my sme jazdili po meste a často aj po diaľnici zhruba tempomatovými 140 km/h. Tento údaj treba brať trochu s rezervou a počítatať s tým, že po zabehnutí sa bude dať dostať aj pod 7,5 l/100km. Jazdné vlastnosti sú tradične fordovsky sebaisté, to asi neprekvapí nikoho. Na SUV má Kuga precízne fungujúci podvozok v zákrutách a komunikatívne riadenie. Slušný komfort samozrejme stále zostáva. V krízových situáciách vám krk zachráni štvorkolka. Avšak, hovoríme skôr o krízových situáciách v zime na lyžovačke, jazdiť bokom do zákrut a skúšať powerslidy by táto štvorkolka nezvládla 🙂
Aký je verdikt? To veľmi záleži na uhle pohľadu, fakty sú ale nasledovné. Napriek svojmu veku a novému modelu je súčasná Kuga stále solídne postavené a kvalitné auto. Špeciálne v edícii Anniversary, v našom prípade Annivesrary Plus. Výbava je skutočne nabitá, ešte raz spomeňme bi-xenóny s naklápaním, otváranie kufra tlačítkom a pohybom nohy, navigáciu, automaticú klímu, vyhrievanie volantu aj sedadiel, Apple Car Play a Andorid auto. A to je len námatkový výber. Auto v špecifikácii, ako ho vidíte na fotkách, je aktuálne na predaj za akciovú cenu 30 970 Eur s DPH, čo znamená zľavu 7500 Eur oproti pôvodnej cenníkovej cene. To už je slušný peniaz, ktorý stojí za zamyslenie. Ak ste pragmatický jedinec ktorý nepotrebuje auto podľa najnovšich trendov ale chce slušnú poricu výbavy a overený model za dobré peniaze, je to ponuka presne pre vás. Žiadnej zastaralosti sa vážne báť netreba. Ak chcete ísť s dobou a technológiou a potrpíte si na image aj za vyššiu cenu, lepšie urobíte výberom novej Kugy. Alebo inak, tento model je ako rokmi vyšľapané a overené vibramy, ktoré si už stihli spraviť dobrú povesť a viete čo od nich čakať. Novinka je zasa moderná bežecká tretra s potenciálom pre veľké výkony. Výber už je len na vás.
Ford Kuga 2,0 TDCI AWD Powershift Anniversary Edition Plus
Motor | R4 nafta |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 2000-2500 ot/min |
Prevodovka | Automat 6-stupňový, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4531 mm |
Šírka | 1838 mm |
Výška | 1703 mm |
Rázvor osí kolies | 2690 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1716/2230 kg |
Batožinový priestor | 456/1653 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 190 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,9 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,5/4,9/5,2 |
Emisie g CO2/km | 134 |