Test Ford Kuga 1,5 MT: Ponuka, ktorá sa neodmieta

Ford Kuga zjavne už dlhšie čaká na facelift, ktorý mu prepožičia tvary podobné menšiemu Fordu Focus. Ale dovtedy je na trhu pôvodná verzia, ktorá zostarla veľmi dobre a aktuálne vyzerá stále zaujímavo a sviežo aj po takmer 4 rokoch. Ja som skúsil alternatívu, ktorá by sa dala nazvať takým tým štandardom, alebo základom. Má totiž jeden z tých základnejších motorov a základnú manuálnu prevodovku. Je to verzia, ktorá má šancu zaujať nielen tým ako jazdí, ale aj tým koľko stojí. Aktuálne má totiž Ford na ňu výraznú zľavu. Dokonca takú, že za cenu takto vybavenej Kugy si takmer nekúpite podobne vybavenú Pumu.

Kuga neurazí, a v tejto výbave nadchne iba trochu

Fordu Kuga sa hodia žiarivé farby, hodia sa mu zaujímavé odtiene, hodia sa mu vysoké stupne výbavy, napríklad ST-line, ktorá má balík doplnkov okolo celého auta lakovaný vo farbe. Táto Kuga nemá nič z toho. Kolesá sú s priemerom 17 palcov a pneumatiky na nich pôsobia masívne. Tento nevýrazný dizajnový prvok má však výhodu pri parkovaní a pri kúpe samotných pneumatík, keď zoberiete tieto rozmery. Len mimochodom, tento kus je obutý na zimných pneumatikách Nokian, ktoré sú vraj úplne fantastické v snehu, ale tú možnosť som nemal. Na obyčajnej ceste môžu pôsobiť trošku hlučnejšie. A môžu o dve deci zvýšiť spotrebu oproti letným dezénom.

Ďalším z tých menej výrazných prvkov Kugy, ktoré ju predurčujú na zaniknutie v dave je sivá farba. Och, ešte si pamätám ako som testoval na začiatku červený Ford Kuga s výraznými líniami a výrazným ST-line balíkom. Toto je obyčajná alternatíva. Sivá, zanikajúca, nenápadná, nepoburujúca.

Popri tej sivej však zaniká ešte jedna vec. Zaniká samotná veľkosť auta. Keď sa pozriete napríklad na SEAT Ateca a hneď sa pozrieť na túto Kugu, tak si poviete, že sú to približne rovnako veľké autá. A nie. Nemôžete byť ďalej od pravdy. Kým tá Ateca má 4,3 metra dĺžky, Kuga má takmer 4,6 metra. Je to vlastne o triedu vyššie auto. Zo segmentu C sa dostávame do segmentu takmer D, či skôr zo spodnej časti segmentu C SUV do vrchnej časti segmentu C SUV.

Veľkosť určite čiastočne skrývajú aj relatívne oblé tvary s masívnymi prednými svetlami. Pri pohľade spredu sa vám ako masívne nezdajú, ale jemný pohľad zvrchu a všetko je inak. Tiahnu sa naozaj do diaľav. V základe majú LEDkovú technológiu pre stretávacie svetlá, ktorá osvetľuje cestu obstojne a adekvátne. V noci vidíte to, čo potrebujete. A vo finále, zvonka má Kuga aj so šedou určité čaro.

Priestor je viac ako tech, ale…

Pri kúpe treba začať tým, že Kuga je priestranným vozidlom. Reálne ponúka veľký batožinový priestor s objemom 612 litrov, ale dôležitejšie je, že ani pasažieri na zadných sedadlách nebudú ochudobnení o centimetre a milimetre. Môže za to rázvor s dĺžkou 2 710 milimetrov, ktorý favorizuje aj týchto pasažierov. Nie je to teda len o tých, čo sedia vpredu.

Ale každému musí byť jasné, že tie najlepšie miesta sú pravé predné dve. Sedadlá sú relatívne pohodlné a dá sa v nich zvládnuť aj dlhšia trasa, ale poteší aj zopár detailov okolo vodiča. O tom, že takto vybavené auto má elektrické otváranie všetkých okien, prípadne elektrické nastavenie spätných zrkadiel netreba ani rozprávať. Automatickú ručnú brzdu už má väčšina nových vozidiel, takže to je tiež samozrejmosť. Samozrejmé však nie je použitie samostatného panelu klimatizácie a k nej prepojenému displeju. Mám pocit, že toto sa postupne vytratí a aj Ford naskočí na vlnu displejov ich ovládaní aj tejto časti vozidla, veď s Focusom sa to už stalo. Ak teda chcete auto, ktoré je stále jednoduché a má možno menší displej, ale samostatné prvky, tak neváhajte. Táto Kuga je zjavne ešte stále v ponuke pre vás.

Ovládanie malého displeja systému nie je najnovšie, ale aj tento Sync 3 je stále výborný. Ja ho mám za jeden z najlepších budgetových systémov v aktuálnom automobilovom svete. Nie je síce dizajnovo najdokonalejší, v súčasnosti, ale je ľahko pripojiteľný, prináša drôtové zrkadlenie a život s ním je reálne jednoduchý a príjemný. Všetko je spravené intuitívne a logicky. Niekedy môže byť trochu pomalší, niekedy sú zase reakcie displeja horšie. Ale nie je to nič zásadné.

Zásadný je ale relatívne malý displej. Má síce uhlopriečku 8 palcov, ale vyzerá miniatúrny. Najmä ak sa vodič pozrie najskôr na displej pred sebou, ktorý má uhlopriečku viac ako 12 palcov a zobrazuje to, čo by inak museli zobrazovať štandardné prístroje s ručičkami. Tento displej je konfigurovateľný a má niekoľko zaujímavých náhľadov. Ja som si aj tak vybral klasické zobrazenie toho, čo by na ňom bolo, keby potrebujem práve pôvodné mechanické ukazovatele.

Oj, ale ten motor je fajnový

Treba si to ujasniť hneď na začiatku, základný 1,5-litrový benzínový motor vo Forde Kuga je trojvalec. Je to možno z dôvodu, že kedysi niekto povedal, že po litra je optimálny spaľovací priestor v týchto agregátoch, ale genéza, ako k nemu Ford prišiel je veľmi zaujímavá. Najskôr mal 1,6-litrovy EcoBoost vyženený zo vzťahu s PSA a BMW. Aspoň základ bol rovnaký. Potom motor Ford zmenil a dal mu objem 1,5 litra. Stále sme však pri 4 valcoch. Tento objem vznikol veľmi jednoducho a s odkazom na Čínu. Tam je nejaký daňový a poplatkový hraničný bod práve 1,5 litra objemu. No a nedlho na to, čo predstavil menší štvorvalec ukázal trojvalec s rovnakým objemom, ktorý štvorvalec úplne vytlačil.

Toľko pohľad do histórie je pekný, ale agregát je vlastne príjemný. Motor s objemom 1,5 litra produkuje výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 240 Nm. Zdá sa, že by veľká karoséria mohla mať jemný problém, ale vôbec to tak nie je. Ford Kuga s pohonom prednej nápravy nie je extrémne ťažké auto a s týmto motorom pôsobí až šokujúco živo. Určite za to môže aj nastavenie prevodovky, ktorá má presné dráhy a dokážete s ňou radiť s radosťou.

Radenie s radosťou sa možno tiež podpisuje pod kombinovanú spotrebu auta. Mne sa podarilo s ňou jazdiť s priemerom do 7 litra vrátane diaľnic. Dobre, pri rýchlejších presunoch to bolo mierne nad, ale kombinovaný spotrebový priemer bol práve takýto. Ak vynecháte diaľnice, tak sa viete dostať až niekde ku 6 litrom, ale aj 7-litrová hodnota je na takéto veľké auto s benzínovým motorom naozaj príjemnou správou.

A rozhodne je príjemný aj pohľad na nastavenie. Teda skôr ako pohľad to bude pocit z nastavenia podvozku. Aj napriek obrovskému profilu pneumatík dokáže podržať v zákrute takým štýlom, že máte pocit ako z výrazne menšieho auta. Dokonca s podvozkom fungujú aj zimné pneumatiky Nokian, o ktorých sa hovorí, že práve na bežnej ceste príliš neexcelujú. Ford je ale známy tým, že podvozky sú väčšinou veľmi dobre naladené. Platí to aj v tomto prípade.

Keď je cena ešte lákavejšia ako všetko ostatné

Ak toto čítate tesne po zverejnení, tak má aktuálne Ford extrémnu zľavu a výhodnú ponuku práve na tento model. Vozidlá sú skladom a za takýto Ford Kuga zaplatíte 30 000 €. Predstavuje to zľavu oproti cenníkovej cene 7,5 tisíca eur, čiže takmer 20 %. Je to aktuálne jedna z najlepších ponúk v triede a aj vďaka tejto sume zabudnite na menší stredový displej a možno niekoľko ďalších detailov, ktoré by vám inak mohli vadiť. Kuga je teda príjemne spravené auto, ktoré dokáže jazdiť so spotrebou 7 litrov a naozaj aj niekam dôjde vďaka nádrži s objemom 54 litrov. Ak hľadáte zaujímavé rodinné auto s výbornou cenou, tak ste ho práve našli. Môže sa však uplatniť aj v korporátnych štruktúrach ako služobné vozidlo.

Test Ford Kuga Titanium Trendy 1,5 EcoBoost

Motor R3 benzín
Objem 1497 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 240 Nm pri 1600-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová 
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4614mm
Šírka 1882 mm
Výška 1690 mm
Rázvor osí kolies 2710 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1489/2075 kg
Batožinový priestor 612/1534 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 195 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (WLTP komb.) 6,6-6,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 150-155