Áno, chcem v garáži športové auto. A môže byť nekompromisné. Môže byť také, ktoré by ma chcelo zabiť, ktoré by zo mňa vytriaslo všetko. Ale nechcem ho na každý deň. Na to potrebujem niečo pohodlné a niečo, čo je príjemné, avšak to musí mať výkon, aby som sa netrápil pri predbiehaní. Nová značka DS Automobiles také niečo v ponuke má.
Je ťažko povedať, či je práve DS7 Crossback vrcholom ponuky automobilky. Ale asi nie je. Toto miesto má pevne zaknihované DS9 s karosériou sedan. Ale to nič nemení na fakte, že aj najväčší crossover DS je fantastický na jazdenie a na palube vládne kľud. Kľud s výkonom 221 kW (300 k) na požiadanie.
Krídla nie sú len o Red Bulle
Tvarovo sa toho od bežných áut z tejto triedy veľa nemení. Myslím základný tvar, profil zvýšeného a poriadne zväčšeného hatchbacku. Inak to nie je ani pri DS7 Crossback. Ale detaily sú tie, v ktorých tkvie démon. Aj keď toto prirovnanie nie je pri tomto aute práve relevantné. Bledá téma zovňajšku dokáže svojim spôsobom ukľudniť už pri pohľade.
Predná maska v tvare krídel, teda DS Wings, má výraznú mriežku lakovanú lesklou čiernou farbou. Chrómové lemovanie charakteristické pre niektoré výbavy, medzi nimi aj Grand Chic, končí pod svetlami. Sú LEDkové a pri odomknutí v noci spravia naozaj peknú svetlnú šou. Len škoda, že ju selektívnym prepínaním nepredvádzajú aj v noci. Adaptívnosť by bola príjemným bonusom.
Bledá farba nechá vyniknúť každej línii a pri nej vyniknú aj 19-palcové zliatinové disky so zložitým tvarom. Zložitý, ale hodí sa. Pôsobí nesmierne elegantne. Tu sa na šport nikto nechce hrať a športovo-úžitkové vozidlo, čo je označené skratkou SUV sa zrazu mení na elegantne-úžitkové vozidlo.
Zadok auta je tiež elegantný a pohľad poteší najmä nočné rozžiarenie. Svetlá pomocou odrazov vytvárajú akúsi sieť. Ale najväčšie prekvapenie je v spodnej časti nárazníka. Koncovky výfuku majú lichobežníkový tvar, ale za nimi sú reálne vyústenia výfukov. O najvýkonnejšej verzii informuje len decentný nápis E-Tense 4×4 naľavo od evidenčného čísla. Vlastne toto auto by mohlo mať aj aqua modré evidenčné čísla, lebo je plug-in hybrid. Ale totálne by pokazili výsledný dojem z elegancie auta.
Dizajn a luxus
Interiér DS7, najmä vo verzii Grand Chic je naozaj luxusný. Vlastne kožu netreba priplácať. V rámci impresie Rivoli je to, čo sa do auta najviac hodí. Bledá koža a všade. Aj na prístrojovej doske. Vlastne celý interiér pôsobí omnoho luxusnejším dojmom ako väčšina tradičných prémiových konkurentov s cenovkou o 20 percent vyššou.
Priestor pre vodiča je vizuálne super, ale senzáciou je pri dotyku. Napríklad taký úkon ako otváranie priečinka na nabíjanie mobilu je príjemné. Nie je to len kvôli samotnému chodu, ale aj kvôli tomu, že povrch je potiahnutý materiálom, ktorý má práve ku koži naozaj blízko. Pri výbave Performance Line to je zase Alcantara. Fakt, na detaily sa dá pozerať aj celý deň.
V strede pri páke s výrazným štylizovaným písmenom E sú prepínače na sťahovanie okien, či zamykanie. Len sa na ne vždy radšej pozrite, kým sa ich pozíciu nenaučíte dokonale. Môže sa stať, že miesto otvorenia okna vodiča zatiahnete ručnú brzdu, ktorá má podobné ovládanie, len je o 10 centimetrov viac vpredu. Inak, ovládače okien v strede sme už dávno nevideli. A zároveň, takéto dokonalé prevedenie ovládačov okien sme tiež dobre dlho nestretli.
Z pohľadu priestoru pre posádku nie je veľkému DS tiež čo vyčítať. Vpredu je miesta kráľovsky, dokonca aj medzi vodičom a spolujazdcom je široká lakťová opierka. Vzadu sú pri štandardnej prednej posádke s výškou 180 centimetrov slušne priestoru tiež. Nie je ho na rozdávanie, ale ani málo. No a kufor musí poskytnúť miesto pre batérie, takže nemôže byť megalomanský. Je skôr priemerný a kúsok má schovaný aj pod podlahou.
Viac výkonu a štvorkolka k tomu
Najvýkonnejšia verzia DS7 Crossback je hybridná. Za ňou je s výkonom 1,6 PureTech dosahujúci 166 kW (225 k). Ten však nemôže mať pohon všetkých kolies. Jediná alternatíva s pohonom všetkých kolies je práve plug-in hybridom. Zadné kolesá poháňa elektromotor.
V reálnom svete je výkon 221 kW (300 k) naozaj dostatočný a na predbiehanie je ho až-až. Veď na stovke je hybrid za 5,9 sekundy. Plne nabitá batéria s kapacitou 13,2 kWh je nabitá z domácej siete, z 220V zásuvky, za 8 hodín. Pri wallboxe sa dokáže nabiť za 1 hodinu a 45 minút. Podľa WLTP dokáže na nabitie prejsť až 58 kilometrov. Nám sa podarilo prejsť 50, čo je stále super hodnota, vzhľadom na fakt, že sme skúšali aj jazdu rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu po diaľnici.
V priebehu celého týždňového testu a po viac ako 1200 kilometroch sme mali priemernú spotrebu okolo 6 litrov. Môže za to kašľanie na nabíjanie. Teda inak, prvá dlhšia cesta vyššími rýchlosťami viedla z Bratislavy do Ružomberka. A plán bol nabíjať na odpočívadle Budča. No a základný konektor nikde. Takže nabíjanie nebolo možné.
Ak by sa dalo všade nabíjať, tak by sme sa v pohode vedeli dostať so spotrebou pod 4 litre pri bežnom jazdení. Prekvapivo dokonca fungujú aj pneumatiky Michelin Primacy 3, ktoré sú pocitovo dokonca lepšie ako štvorky. Ale stále tu hrá hlavnú úlohu nízka spotreba, tak majú nízky valivý odpor a dlho vydržia. Chcete to pri všeličom, ale nie pri pneumatikách. Na lepšom obutí by DS7 Crossback nebola až tak nedotáčavá. Dobre, pri bežnej jazde, s pustenou masážou, sú tieto pneumatiky v pohode. Ale ak začnete ísť proti naturelu auta a dáte režim Sport, tak pocítite, že trochu nestíhajú.
Vyklápacie svetlá netreba
Kedysi superšportové autá ako Mazda MX-5, dobre, to nie je ten príklad, ale také Ferrari F40, mali vyklápacie svetlá. Každé dieťa chcelo auto s vyklápacími svetlami. Každý jeden chalan, ktorý mal blízko k autám. Lenže títo borci majú už po tridsiatke, možno po štyridsiatke a potrebujú niečo pohodlné. A presne to je DS7 Crossback. Naviac má v strede prístrojovej dosky, nad displejom výklopné hodiny. Takže paralela so superšportami z osemdesiatych rokov by bola. A druhá je, že nie je až také lacné. Takto vybavený kus s hybridným pohonom stojí 60-tisíc eur. Je fakt, že za podobné Audi Q5, ktoré by mohlo byť konkurentom by to bolo aj o tretinu viac. S Audi však nedosiahnete pocit takej výnimočnosti ako s Dskom.
DS7 Crossback E-Tense 4×4 Grand Chic
Motor | R4 benzín+elektromotor |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | Benzín: 147 kW (200 k) pri 6000 ot/min Elektro: 81 kW (110 k) vpredu a 83 kW (112 k) vzadu Celkovo: 221 kW (300 k) |
Krútiaci moment | Benzín: 300 Nm pri 3000 ot/min Elektro: 337 Nm vpredu a 166 Nm vzadu Celkovo: 520 Nm |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4573 mm |
Šírka | 1906 mm |
Výška | 1625 mm |
Rázvor osí kolies | 2738 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1980/2400 kg |
Batožinový priestor | 555-628/1752 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 240 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Spotreba (WLTP) | Benzín: 5,5 / Hybrid: 1,6 |
Emisie g CO2/km | 129/36 |