Test Audi Q5: Dokonalý, ale…

Pri modeli Q5 v Audi dali zbohom centrálnemu diferenciálu a rozdeleniu výkonu 60/40. Sláva pohonu quattro snáď nepominie, no určite sú niektorí fanúšikovia značky nahnevaní. Klasický stály pohon pochovali nariadenia EU. Nahradil ho všade prítomný Haldex, auto trochu schudlo a spotreba podľa automobilky klesla o 0,3 litra.

Q5 sa dizajnom podobá na väčšiu Q7, no je jednoznačne zaujímavejšia. Minimálne podľa nás nové, ostrejšie tvary padli vhod práve tomuto modelu a celkovo kompaktne vyzerajúca Q5 má oproti pojazdnému kráľovstvu v Q7 väčšiu šancu uspieť u  zákazníkov. Hodí sa viac do mesta, na pracovné stretnutia, na lyžovačku do Álp takisto. Ale s takými doplnkami a farbou ako mala nami testovaná verzia? Videli ste už krajšie SUV od Audi? Ak si odmyslíme červenú, možno modrú SQ7 v kombinácií s rovnakými čiernymi doplnkami, tak snáď lepšia business kombinácia neexistuje.

Toto šedé auto nám obzerali všetci okoloidúci a zaslúžilo by si stáť na nejakom špeciálnom parkovacom mieste známej firmy. Aby sme ho zase až tak zvonku nechválili, disky vyzerajúce ako spred siedmich rokov na RS5 nie sú to pravé pre túto šedú myš. Inak sa mu dizajnérsky nedá nič vytknúť, má aj dokonca vzadu tečúce smerovky, do polovice otváraciu panoramatickú strechu, či vpredu hliníkovú lištu na spodku nárazníka. Tá vyzerá ako z poctivého SUV. Mali by ste to srdce brať toto auto do ťažšieho terénu? Nie? Mysleli sme si, veď disky by prejazdy poriadne limitovali.

K vytúženému postu auta riaditeľa alebo manažéra poprednej spoločnosti mu však chýba jeden dôležitý detail, motor. V cenníku naftových motorov nájdete len 2,0 TDI v dvoch výkonových verziách s automatom a jednou verziu s manuálom. My sme na začiatku ani nemysleli, že máme tú najsilnejšiu v ponuke, s výkonom 140 kW a teda 190 koní, čo je trochu škoda. Chudák manuál sa trápi s výkonom len 110 kW (150 k). Nie sú to zrovna najnižšie čísla, dá sa to prežiť, ak nie sme nároční, no u prémiovej značky by sme čakali viac. Napríklad V6tku. Automatická prevodovka v režime Comfort pomalšie reaguje, do križovatky vchádzate oneskorene a jazdiť stále s režimom Dynamic tiež nie je to pravé. Inak výborný vzduchový podvozok by z nás vytriasol dušu.

Fajn, je tu samozrejme možnosť si všetko individuálne nastaviť, no to výkon autu nepridá. Pri jeho cenovke a vysokých ambíciách dvojliter s 140 kW (190 k) jednoducho nestačí. Všetky ostatné technické prvky to, našťastie, zachraňujú. Podvozok sa správa rovnako komfortne ako pri Q7, vzduch pracuje dokonale aj v teréne, aj na diaľniciach a jeho nastavenia upravíte jednoduchým ovládaním DriveSelect na stredovej konzole. Umožní vám jazdiť podľa vašich aktuálnych predstáv. Zvláda športovú jazdu, výrazne sa nenakláňa v žiadnom z režimov a v teréne odfiltruje väčšinu nárazov. Ak by ste však chceli skúšať jeho limity, veľké 20-palcové kolesá by utrpeli značné poranenia.  

Veľký displej pred vodičom je realitou aj pri Q5 a vyzerá aj funguje výborne. Kvalitu ovládania na volante nebudeme ohovárať jediní. Vydáva príliš lacné zvuky, čo sa nestáva ani pri hierarchicky poslednej značke koncernu. Postupom času si na to zvyknete, je to ďalšia vec čo sa dá prepáčiť. Z volantu si ľahko prepnete napríklad mapu navigácie pred vodičom na celý displej. Budíky sa animovaným spôsobom zmenšia do rohov a pri nočnom režime počas prejazdov cez kopce nebudete veriť aké krásne hviezdy v Audi spravili.

Karbónový obklad interiéru vo výbave S-line naznačuje, že SQ5 by vám ako čert mal sedieť na ramene pri chodení prstom po cenníku v predajni. Príplatkové sedačky sú pohodlné aj na dlhých trasách, majú však len vyhrievanie. Ventilácia by hlavne v letných mesiacoch potešila. Čierny strop je finále v rámci skladania doplnkov, bez neho by auto nevyzeralo tak luxusne. Kufor s otváraním na kľúči vám dovolí zbaliť v pohode rodinu s deťmi niekam na dovolenku. Ten podvozok si predsa len zaslúži dlhé trasy.Objem kufra je od 550 do 610 litrov a po sklopení sedačiek vznikne až 1 550 litrový priestor.

Vzhľad je pri tomto Audi rozhodujúci. Všetci ho chcú vidieť, otáčajú sa a áno, aj my by sme sa otočili. Kto ho konfiguroval sa s tým vyhral, no pod kapotou by si auto zaslúžilo buď viac koní alebo v lepšom prípade väčší objem. Veď biturbo dvojliter v Passate má až 176 kW (240 k), tak kde je problém? Technológie používané vo vnútri Q5 sa posunuli za posledné roky ďaleko. Adaptívny tempomat a väčšinu asistentov bezpečnosti, či rozpoznávanie dopravných značiek môžeme pokladať za samozrejmosť.

Je však auto s dvojlitrovým, štvorvalcovým motorom hodné ceny okolo 60 tisíc? Už len za vzhľad by veľa z vás dalo autu zelenú. Ďalší vplyvný článok je vzduchový podvozok a relatívne dobrá spotreba okolo 7 litrov na sto km. Naopak z motora nie sme moc nadšení a dáme vám jednu radu. Ak pôjdete navštíviť nejaký zo showroomov Audi, nechajte manželku doma. Tá vám totiž zakáže priplatiť si pár tisíc, maximálne 7 za benzínovú, výkonnú SQ5. Znie to agresívne, no výkon nemá príliš zbytočne prehnaný ako konkurenčné značky. Oproti SQ7 je to slabé číslo, no použili šesťvalec, ktorý berie do nádrže len benzín. Má 260 kW (355 k) a začína v základe na 66 200 €. S doplnkami výbavy cena určite porastie, no motor je to lákavý a radi by sme si ho niekedy vyskúšali. Na porovnanie, viete ako.

Audi Q5 2,0 TDI Quattro

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3800-4200 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3000 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4663 mm
Šírka 1893 mm
Výška 1659 mm
Rázvor osí kolies 2819 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1845/2440 kg
Batožinový priestor 550/1550 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 218 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,5/5,0/5,2
Emisie g CO2/km 136