Ak si vyberáte auto v nižšej strednej triede, tak určite máte prekontrolované všetky prémiové značky. Ale naozaj? Čo keby vám Morpheus dal, ako Neovi v Matrixe, miesto klasických modrých tabletiek tú červenú, ktorá je síce tiež v prémiovej časti, ale otvára úplne nové obzory? Toto červenou pilulku ukazujúcou nové svety je určite značka DS Automobiles, ktorá prichádza s novým samostatným produktom s označeným šifrou DS4.
Oproti predchodcovi, ktorý bol vlastne len dôkladne prerobenou verziou Citroënu C4 je nová generácia DS4 úplne samostatne vozidlo. Predvádza nielen zaujímavé tvary, ale aj zaujímavé spracovanie interiéru. Ja som si skúsil verziu s výlučne benzínovým pohonom a s 1,6-litrovým prepĺňaným agregátom. Vďaka svojmu výkonu by sa mohla zaradiť takmer medzi hothatche.
DS4 stavila na eleganciu
Francúzska automobilka si už na začiatku súčasnej generácie modelov zvolila jasný štýl. Chce byť iná a pôsobiť exkluzívne. Modelu DS4 sa to naozaj darí a predvádza línie, ktoré sú absolútne nezameniteľné so žiadnym iným modelom aktuálne na trhu. Aj keď platforma je zdieľaná s koncernovými súrodencami, teda napríklad s Peugeotom 308 a Oplom Astra, stvárnenie a detaily tieto vozidlá odlišujú tak, že príbuznosť nie je viditeľná.
Predná časť DS4 plne využíva masku chladiča DS Wings a vesmírne planétovo pôsobiaca mriežku dopĺňajú chrómové lišty, ktoré nadväzujú na adaptívne LEDkové predné svetla. Pri odomknutí vytvárajú jednotlivé segmenty svetiel zaujímavú svetelnú šou, podobne ako to zvládajú svetlá DS7 Crossback. Následne už žiaria celkom štandardne a denné svietenie je potiahnuté až do spodnej časti nárazníka. Práve tieto prvky dávajú DS4 naozaj jedinečný vzhľad a aj vďaka nim si model môže povedať, že jeho predok pôsobí naozaj premiérovo.
Ostro rezané línie pokračujú aj v bočnej časti, kde trochu prekvapí vyššia svetlá výška ako je štandard pri podobných vozidlách. Môžu za to určite aj masívne 20-palcové zliatinové disky Sydney s plastovými krytmi pre lepšiu aerodynamickú efektivitu. Výrobca, kvôli aerodynamike, pristúpil aj ku výsuvným kľučkam. Tie však nie sú novinkou a má ich aj jeden z prvých samostatných modelov automobilky s označením DS3 Crossback.
Veľmi unikátne je na DS4 stvárnená aj zadná časť. Zadný previs vyzerá, pri bočnom pohľade, omnoho kratší ako ten predný, ale za týmto môžu byť aj obrovské disky, ktoré opticky zmenšujú práve zadok. Zaujímavé detaily si dizajnéri pripravili aj pri tomto pohľade. Svetlá akoby vystupovali zo striebornej lišty. K tomu je v spodnej časti nárazníka dvojica koncoviek výfuku s lichobežníkmi s chrómovým povrchom. Koncovky sú reálne a nie je to iba atrapa, ako je zvykom, dokonca aj pri prémiových automobilkách. Najzaujímavejší je však pohľad na okno piatych dverí, kde DS prichystal malé strieborné ornamenty na ozvláštnenie. Kým bežné oko si ich všimnúť nemusí, po zhliadnuti vyzerajú veľmi efektne.
Luxusné spracovanie detailov
Keby ste vedľa seba postavili niekoľko vozidiel z prémiovej časti segmentu C, tak by ste zistili, že práve DS4 má zjavne jedno z najlepších spracovaní a zrejme najlepšie materiály. Veď kto iný ponúka čalúnenie odkladacieho priečinku na stredovom tuneli, ktoré pripomína kožu? Ku dobrému pocitu prispievajú aj sedadlá. Celá téma interiéru nie je čierna, ale hnedá, čo nemusí byť zreteľne zo všetkých podkladových materiálov.
Predné sedadlá sú výborné, aj keď po prvej jazde na viac ako 300 kilometrov som si nevedel nájsť miesto a mal som pocit, že môj chrbát ich nezvládne. Bolo to však iba mojim momentálny nastavením a každá ďalšia jazda počas celých 1200 kilometrov už bola bezproblémová. Sedadlá majú dokonca aj celkom príjemnú masáž, ktorá by mohla byť ale trošku intenzívnejšia.
O niečo horšia situácia ako vpredu je na zadných sedadlách. Tam je priestoru poskromnejšie. Aj napriek celkovej veľkosti DS4 je za 1,8 metra vysokým šoférom miesto, kde sa rovnako vysoký pasažier zmestí len s dávkou kompromisných riešení. Aj tu však pokračuje kvalitné spracovanie a príjemný pocit z naozajstnej kože. Ako priemerný sa dá nazvať aj batožinový priestor s objemom 430 litrov, ktorý je prístupný po otvorení tlačidlom schovaním v štrbine medzi vekom kufra a nárazníkom. Otváranie nie je príliš šťastné a treba si dávať pozor na nechty a prstene, aby nezanechali stopu na samotnom nárazníku. Avšak stále je možnosť otvárať batožinový priestor zamávaním nohy pod nárazníkom, alebo použitím tlačidla na diaľkovom ovládaní.
Nový model DS4 sa okrem avantgardného tvaru v interiéri líši aj novým informačno-zábavným systémom DS Iris. Ten má úplne nové rozhranie, celkom rýchly displej a dodatočný displej na diaľkové ovládanie skratiek. Tento displej mi príde trochu naviac, teda do doby, kým príde update s možnosťou zadávania písmen do navigácie. Vtedy získa úplne nový a nečakaný zmysel. Dokonca si dovolím tvrdiť, že tým výrazne stupne intuitívnosť ovládania nového systému. V tom som sa na začiatku trochu stratil, lebo som niektoré funkcie hľadal až príliš dlho. Veď len kým som sa dostal k možnosti vetrania sedadiel, tak som mal spotený chrbát.
Hothatchový výkon s nehothatchovým chovaním
Na pohon DS4 je určených niekoľko motorov, avšak najostrejšie vyzerá agregát, ktorý používal aj Peugeot 308 GTI predchádzajúcej generácie. Je to 1,6-litrový prepĺňaný štvorvalec spaľujúci benzín. V prípade DS4 dosahuje maximálny výkon 165 kW (225 k) a krútiaci moment 300 Nm. Motor je štandardne spojený s automatickou osemstupňovou prevodovkou. Manuál pre model dostupný nie je vôbec. Veď kto by chcel v takto exkluzívnom aute radiť rýchlosti, môže siahnuť na pádla pod volantom. Radiacou pákou sa manuálne radiť nedá, lebo tá má formu malého prepínača v štrbine za sekundárnym displejom infotainmentu.
Naladenie podvozku sa tvári veľmi komfortne, avšak vďaka veľkým zliatinovým diskom existuje potenciál občasného odskočenia zadnej nápravy v zákrutách s priečnymi nerovnosťami. To je celkom prekvapivé, lebo s dvadsiatkami je štandardne systém DS Active Scan Suspension, ktorý skenuje cestu pod kolesami a prispôsobuje jej nastavenie tlmičov. Ale mám na to teóriu, tie vlny boli tesne za sebou a systém nestihol okamžite zareagovať. Možno aj preto by som zvolil alternatívu nechať auto s klasickými menšími zliatinovými diskami s priemerom 19 palcov.
Samotný výkon je na auto optimálny a menej by sa trochu bilo s exkluzívnym zameraním vozidla. Reálne však výkon, ktorí mali kedysi hothatche, len zruba 10 rokov dozadu, vyzerá teraz ako sivý priemer. Auto je svižné, ale nie extrémne agresívne. Motor je ale úplne fantasticky, je kultivovaný a vie sa rozbehnúť v každom spektre otáčok.
Jediné, čo ma na pohonnom systéme celkom vyvádza z rovnováhy je nestálosť spotreby. Za celý čas som niekoľkokrát išiel tú istú trasu pri absolútne rovnakých poveternostných podmienkach, pri rovnakej tempomatovej rýchlosti a DS4 si vypýtala zakaždým odlišný prísun paliva. Raz to bolo 6,3 litra druhýkrát skoro 8 litrov. Celkový priemer, po spomenutých 1200 kilometroch, sa však dostal na 7,2 litra benzínu na sto kilometrov, čo možno hodnotiť ako naozaj rozumný výsledok, vzhľadom na vysoký podiel diaľnic a skúšanie ostrej jazdy v zákrutách. Len by to asi chcelo trochu väčšiu nádrž. Objem 52 litrov je skôr vhodný pre naftovú verziu.
Najprémiovejší pocit
Na to, aby DS4 bola úplne perfektná stačí len pár zmien. Motor môže kľudne ostať, takisto prevodovka, ale ja by som siahol po diskoch s priemerom menším aspoň o jeden palec. Teda s priemerom konkrétne menším o jeden palec. Sedemnástky by vyzerali celkom neadekvátne. A to čo by som ešte zmenil je aj stvárnenie interiéru. Zvolil by som bledú alternatívu s hnedou prístrojovou doskou, ktorá ešte viac podčiarkuje exkluzívnosť a luxus na palube tohto menšieho korábu. To, čo však v DS funguje výborne je nočné videnie. Za to sa určite oplatí priplatiť, dokáže zachrániť napríklad pred zrážkou so zverou.
DS4 PureTech 225 S&S EAT8 Rivoli
Motor | R4 benzín |
Objem | 1598 cm3 |
Výkon | 165 kW (224 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 300 Nm pri 1900 ot/min |
Prevodovka | Automat 8 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4400 mm |
Šírka | 1866 mm |
Výška | 1470 mm |
Rázvor osí kolies | 2675 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1554/1990 kg |
Batožinový priestor | 430/- l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,9 s |
Spotreba (WLTP komb) | 6,6-6,9 l |
Emisie g CO2/km | 149-155 |