Lacné a spoľahlivé auto s terénnou priechodnosťou? Nie je to utópia, je to Dacia Duster. Auto, ktoré je na trhu už v tretej generácii má niekoľko pohonných sústav, ktoré už sme s kolegom aj testovali. Jednou z nich je prevedenie Eco-G. Je to prevedenie, ktoré stojí v základnom bode ponuky pohonných sústav tohto obľúbeného terénneho vozidla.
Toto prevedenie má výbavu Expression, ktorá rozhodne nie je na vrchole ako predchádzajúce testované vozidlá s výbavou Journey a Extreme. Vidno to už len podľa kľúčika, ktorý nie je vo forme tradičnej karty, ale je klasický a štartuje sa dokonca klasicky otočením v spínacej skrinke. Dokonca aj odomykanie je kľúčové, čiže musíte stlačiť tlačidlo na ovládači. Ale to nerobí auto horším, sú ľudia, ktorým práve toto môže vyhovovať, ktorí budú nadšení z jednoduchosti vozidla.
Duster vyzerá odhodlane
Ostatný model, ktorý sme testovali bol 4×4 TCe130, ktorý sa líši nielen pohonom všetkých 4 kolies a menším batožinovým priestorom, ale tiež aj zmeneným nárazníkom, ktorý podporuje lepší nájazdový uhol. Tento Duster, so základnou pohonnou sústavou, vyzerá odhodlanie na to, aby zvládol aj poľné cesty. Do ťažkého terénu s ním síce môžete ísť tiež, lebo má rozumnú svetlú výšku až 217 milimetrov, ale nechcete to robiť z dôvodu, že má stále iba pohon prednej nápravy.
Rozdielov oproti vyšším výbavám Dacie Duster zvonka nebude veľa. Najzásadnejší bude asi pohľad na strešné nosiče, ktoré, v tomto prevedení, nemajú možnosť pretáčania po odskrutkovaní. Inak Duster vyzerá stále rovnako a to vrátane kľučiek zadných dverí umiestnených vyššie v ráme okna. Toto má robiť auto kompaktnejším, ale zároveň ho robí horšie prístupným pre detských pasažierov, najmä tých menších.
Predné kľučky sú ale klasické, štandardné a klasický, štandardný je aj pohľad na celé vozidlo. Je to Duster z recyklovanými materiálmi, so zaujímavou zvislou častou plastu za predným kolesom, ale aj s peknými zliatinovými diskami. Vlastne z pohľadu exteriéru nič iné potrebovať nebudete, výbava Expression je pre Duster dostačujúca.
A vonkoncom nič nebude chýbať tomuto Dustru pri pohľade zozadu. Má predsa stále rovnaké svetlá s tvarom Y, má výrazný nápis Dacia a dvere sú dostatočne veľké na akékoľvek nakladanie veľkých predmetov. Vyzerá to až príliš dokonale? Môže byť, toto auto je premyslené a spravené výborne.
Plus má ako bonus výrazné tvary, ktoré dávajú jasne najavo svoju modernosť. Dávajú to najavo aj prednými LED svetlami, ktoré nadväzujú na pásiky v maske chladiča, ale aj na logo s písmenami DC. No a vzadu vidno výraznú imitáciu ochrany spodnej časti, takže sa Duster stále dá považovať za terénne vozidlo.
Dacia Duster je jedno z tých áut, ktorým azda svedčia všetky farby zo vzorkovníka. Jediná škoda je, že červená z minulej generácie sa do tejto nedostala. Tak by Duster vyzeral veľmi schopne a na použitie pre hasičské zložky by stačilo doplniť zopár polepov. Rumunská automobilka, ktorá je súčasnosti vo francúzskych rukách, vyzerá ako tá, ktorá reálne vie čo robí a ponúka presne to, čo ľudia chcú. Duster je toho skvelým príkladom, lebo ukazuje, že aj relatívne lacné auto môže pôsobiť moderne a schopne.
Priestoru akurát, ale, v tomto prípade, bez kufra
Začnem od toho kufra. Tento kus Dacie Duster je vybavený sadou na prespatie. Pozostáva z drevotrieskového boxu a z matracu. Ten je skládací a rovnako skládací je aj ten box. V praxi to znamená, že do kufra dokážete dať veci len v prípade, že vyklopíte drevotrieskovú strednú časť a dostanete sa do vnútra. Celá táto vstavba zaberá väčšinu batožinového priestoru. Lenže o tom to je.
A predsa môžete mať aj nosiče na streche. Keby náhodou nedokážete svoje veci zbaliť pod nohy zadných pasažierov. Ak máte túto drevotrieskovou krabicu v kufri, tak máte miesto na prespatie pre dvoch ľudí, čiže štyria by sa asi aj tak na lôžko nezmestili a zadné miesta sú tým pádom zbytočné.
Lenže zadné miesta v Dacii Duster zbytočné nie sú z pohľadu priestoru. Priestoru je dostatok a usadiť sa dokáže hocikto. Dokonca aj dospelí. Dokonca má aj takýto jedinec dosť miesta na hlavu a na kolená oň nie je úplná núdza. Vie sa aj zaprieť do predných sedačiek, lebo sú látkové a nie s plastovou častou ako to býva u niektorých vozidiel. Áno, chýba tu výklopná lakťová opierka, traja sa na šírku zmestia trochu menej pohodlne, ale stále vidíme auto za rozumné peniaze.
Najväčší šok prednej časti je manuálna klimatizácia. Je ovládaná cez displej a to nie úplne intuitívne. Vlastne všetko je ovládané cez displej, až na pár detailov, ktoré sú na tlačidlách pod ním. Displej tiež podporuje bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov obidvoch platforiem, ale vedľa displeja je aj multifunkčný držiak.
Dá sa do neho umiestniť viacero príslušenstiev, podobné držiaky sú aj vzadu na konci stredovej konzoly, ale aj na veku batožinového priestoru. Čo to znamená? Že držiak na mobil viete dať aj pre zadných pasažierov, ale aj vedľa displeja, čo uľahčuje jeho hľadanie. Alebo si do držiaka môžete dať druhý držiak na fľašu, prípadne svetlo, čo sa pri kufri môže hodiť.
Volant tiež prijal nový tvar a nové logo, ktoré je biele. O tom, prečo sú logá biele som už niekoľkokrát písal, je to kvôli ušetreniu zdrojov, tých prírodných, pri výrobe. Výroba bieleho loga je totiž až o 30% ekologickejšia ako výroba chrómového. A do dobrodružného interiéru Dacie Duster sa biele logo hodí. Ak by ste zabudli, v akom aute sedíte, tak modra časť prístrojovej dosky vpravo, pre výbavu Expression, vám to napovie. Vlastne modré sú aj časti sedadiel, časti čalúnenia. Sú z rifľového materiálu a vyzerajú vynikajúco.
Pri Dacii Duster ale veľa závisí aj od zvolenej výbavy. Tento kus ma našťastie, na rozdiel od štvorkolky, má aj vyhrievanie sedadiel, čo pri jesennom až zimnom počasí príde určite vhod. Vlastne to ako funguje Duster vo veľkom záleží od toho ako si ho našpecifikujte. A nie je to len o exteriéri, diskoch a parkovacích senzoroch, ale aj o interiéri a pohodlí v ňom. Mne napríklad chýba automatická klimatizácia, ktorá je v ponuke, ale nie je práve tu. Na druhú stranu je Expression omnoho hodnotnejším Dustrom ako Duster Essential.
Toto je originál hybrid Dacia
Dacia Duster LPG bol hybrid vlastne ešte skôr ako samotný hybrid s elektrickou energiou prišiel na pretras. Veď predstavuje kombináciu LPG a benzínu. A to už je predsa hybridný systém. Tak ako od začiatku ani teraz nemá nádrž v modeloch dátum exspirácie, takže ju netreba po niekoľkých rokoch meniť. Ale je miesto rezervy, čo čiastočne zmenšuje batožinový priestor. Nie tak ako Full Hybrid, ale stále potrebuje 50-litrová nádrž svoje miesto.
Toto nie je jediná nádrž, ktorú Duster má. Automobilka išla cestou, ktorá znamená použitie plnohodnotnej benzínovej nádrže a to zase znamená, že v plnom naplnení máte 100 litrov paliva, na ktoré dokážete prejsť aj 1 300 km. Áno, jedno naplnenie týchto nádrži môže znamenať až takýto dojazd.
Automobil pracuje s litrovým trojvalcom s nepriamym vstrekovaním, ktorý má na benzín výkon 67 kW (91 k) a na LPG dokáže ponúknuť až 74 kW (100 k). Aj keď to nevyzerá ako veľa, prevodovka je sprevodovaná dosť ľahko, čo hovorí o rozumnom zrýchlení, na stovku je na LPG za 13,2 sekundy a na benzín za 14 sekúnd. Ale na šestke budete točiť jednoducho vyššie otáčky pri diaľničnom tempe.
Je to nepríjemné, ale musíte rátať s faktom, že ak pôjdete po diaľnici, tak si Duster vypýta viac ako 7 litrov benzínu, prípadne viac ako 8 litrov LPG. Mimo diaľnic viete jazdiť kľudne za 6 litrov LPG, prípadne 5,5 litra benzínu na 100 km.
Dacia pritom spravila Duster celkom odolný, o čom hovorí aj podvozok. Smeruje ku komfortu, ale to znamená, že dokáže predvádzať mierne náklony v zákrutách. Nie je to nič šokujúce, ani nebezpečné, ale znova je to niektorá z charakteristík podobne vysokého auta z takto nastaveným podvozkom. Zadná náprava síce občas poskočí na nerovnostiach, ale inak je auto stabilné. Jediným výraznejším neduhom môže tak byť, že pri podobnom poskončení zahrká zadná kempovacia skrinka.
Duster stále ukazuje rozumnú cenu
Základná Dacia Duster stojí 17 490 eur, pričom cena tejto sa dostáva tesne nad 20 000 eur bez prespávacej sady. Áno, auta dražejú, ale stále je to výborná ponuka, ktorá zohľadňuje aj celkovú modernosť auta, zaujímavé detaily, ale aj, povedzme si na rovinu, úspornosť. Veď koľko stojí liter LPG? Jazdenie tak môže byť pomaly finančne na úrovni elektrického auta s lacným nabíjacím programom.
A pritom Duster nemá vlastne ani konkurenciu. Mohlo by sa zdať, že konkurenciou je Suzuki Vitara, ale to je zamerané úplne inak a nič iné v podobnej cenovej kategórií vlastne nie je. Nič, čo by dokázalo toľko mimo spevnených ciest.
Dacia Duster Eco-G Expression LPG
Motor | R3 benzín + LPG |
Objem | 999 cm3 |
Výkon | benzín: 67 kW (91 k) pri 4400-4900 ot/min LPG: 74 kW (100 k) pri 4600-5000 ot/min |
Krútiaci moment | benzín: 160 Nm pri 2200-3750 ot/min LPG: 170 Nm pri 2000-3500 ot/min |
Prevodovka | Manuálna 6-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4343 mm |
Šírka | 1813 mm |
Výška | 1656 mm |
Rázvor osí kolies | 2657 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1351/489 kg |
Batožinový priestor | 453/1632 l |
Palivová nádrž | 50 l benzín/50 l LPG |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 163 km/h benzín (168 km/h LPG) |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 14,0 s benzín (13,2 s LPG) |
Spotreba (WLTP) | 6,5/100 km benzín (8,0 l/100 km LPG) |
Emisie g CO2/km | 147 benzín (126 LPG) |