Test DS3 Crossback Performance Line: Iná prémia

Označenie DS nie je pre materský koncern úplnou novinkou, prvýkrát ho malo auto od Citroënu v päťdesiatych rokoch. Ale odvtedy sa toho udialo celkom dosť a s pôvodnou značkou už nemá spoločné logo. To sa stalo ešte v roku 2015 pri DS5. DS Automobiles je samostatnou automobilkou, ktorá si buduje zákaznícku bázu a tiež nové portfólio.

Už to nie sú len rebrandované modely. DS3 je vyvíjaný ako samostatný model DS Automobiles. A hneď je to crossover. Vlastne aktuálne sú v ponuke dva modely, oba crossovery, lebo majestátny sedan vyššej strednej triedy DS9 ešte len príde neskôr. Skúsili sme DS3 Crossback vo verzii Performance Line s 1,2-litrovým trojvalcom.

Avantgarda v novom šate

Existujú v zásade dve rozdielne masky chladiča pre DS3 Crossback. Kým štandardná sa spolieha vo veľkej miere na chróm, Performance Line ho nahradzuje čiernou matnou farbou. To je práve tá viac cool alternatíva. Mriežka je výrazná a akoby kopírovala samotné logo automobilky, tie tvary sú priam nadväzujúce na štylizované písmená DS v strede.

Trochu kontroverzie do vzhľadu prednej časti prinášajú predné svetlá so zložitým tvarom. Zdá sa akoby to mali pôvodne byť dve dvojice eliptických samostatných prvkov, ale nakoniec ich dizajnér spojil, avšak len do polovice. Práve v Performance Line kontroverznosť trochu zaniká a svetlá pôsobia ako integrálna súčasť celku. Dôležité je najmä to, že sú osadené Full LED systémom s maticovým žiarením. Nebudeme hovoriť ako funguje, len to, že v noci s ním nebol problém. Ani s dosvitom, ani s prepínaním jednotlivých segmentov. Tieto svetlá sú ale za príplatok, takže vrelo odporúčame.

Bok je skôr zvýšený hatchback ako reálne SUV. No a je to žralok. Strecha čiernej farby zaniká, ale vyniká plutvička zakomponovaná do spodnej línie okien. Síce trochu zmenšuje výhľad zo zadných sedadiel, ale pridáva ten záverečný moment, kedy viete, že toto auto je iné. A keď sme tu, kde sú kľučky? Zasúvajú sa a vysúvajú elektricky, aby ste mohli otvárať. Zaujímavý prvok. Po čase si nastavíte, nech sa vysunie len kľučka na vodičových dverách pri prvom stlačení odomykania.

Zadok DS3 Crossback je taký klasický. Vodorovne stavané svetlá sú obkolesené čiernym plastom, rovnakým ako je obkolesená predná maska chladiča a rovnako je vyriešené aj spojenie medzi nimi. Páči sa nám, že DS Automobiles priznáva dve koncovky výfuku na jednej strane. V spodnej časti nárazníka, čiernej, sú chrómové koncovky naozaj tým správnym krokom. A ladia s kľučkami a logami.

Interiér je ďalej

To, čo predvádza interiér je pre niekoho zaujímavé, ale my sme tým boli fascinovaní. Dobre, niekde sú mäkké plasty, ale zároveň z väčšiny povrchov vyžaruje kvalita a téma akú má predná maska pokračuje aj tu. Tlačidlá na volante sú lesklé čierne, pôsobia honosne a honosne tiež chytajú odtlačky prstov, avšak kolieska na prepínanie sú perfektné. Rovnako ako ovládače okien v strede pri radiacej páke.

Stred prístrojovej dosky v spodnej časti ukrýva štartovacie tlačidlo a väčšina ďalších tlačidiel sú dotykové. Je to efektné a relatívne príjemné riešenie, ale tlačidlá si dávajú na čas a reagujú trochu pomalšie. Vlastne rovnako ako displej. Veľký dotykový displej je za príplatok, ale znova ho môžeme len odporúčať. Dokonca imituje aj dvojzónovú klimatizáciu. Teplotu zobrazuje na oboch stranách, ale reálne je klíma len jednozónová. Medzi klimatizačnými infromáciami je rovnaký základ infotainmentu ako majú ostatné modely koncernu.

Vyzdvihnúť treba pohodlné predné sedadlá, aj keď podvozok je trochu tuhší. Čalúnenie kombináciou velúru, alcantary a kože tiež pôsobí kvalitne a trvácne. A platí to aj pre zadné sedadlá. Avšak na nich nie je práve veľa miesta. Sťažovať sa na tento fakt pri aute, ktoré je radené medzi tie menšie je naozaj trochu nemiestne.

Iná situácia je v kufri, ten je až prekvapivo veľký, vizuálne. Inak má objem 350 litrov, čo je v tejto triede skôr priemerná hodnota. Medzi takto veľkými crossovermi sú väčšie napríklad Renault CapturFord Puma. DS3 Crossback sa však nehrá na praktickosť, ale na imidž. Veď kto iný má prístrojovú dosku čalúnenú alcantarou, prípadne výduchy klimatizácie umiestnené na dverách?

Tri valce a športový podvozok

V rámci materského koncernu si aj DS3 Crossback zachováva ponuku troch palív. Okrem klasiky, benzínu a nafty, má možnosť aj elektrickej alternatívy s výkonom 100 kW (136 k). Avšak my sme pod kapotou mali 1,2-litrový trojvalec s výkonom 96 kW (130 k). To však nie je maximum, to má 114 kW (155 k) z vlastne rovnakého motora.

Dynamika auta je naozaj slušná, veď má veľmi dobrý osemstupňový hydrodynamický menič. A tiež nemusí riešiť zadné kolesá. V ponuke DS3 Crossback nie je vôbec pohon všetkých kolies. Ten nie je dostupný pre žiadnu verziu mestského crossoveru. V meste je aj tak zbytočný. Štýl tiež velí, že nebude ani otočný ovládač režimov stabilizačného systému.

Celkovo je DS3 Crossback nastavený trochu tuhšie a športovejšie ako niektorí súrodenci v koncerne. To znamená, že podvozok síce nie je na naše cesty úplne ako žehlička, ale zároveň sedadlá filtrujú niektoré jamy dokonale. Táto súhra je celkom príjemná. Na diaľnici, ktorá by dobrý povrch mala mať, oceníte aj udržiavanie v pruhoch a adaptívny tempomat.

S autom sa dá jazdiť s rozumnou spotrebou. Do 7 nie je problém pri normálnom nedynamickom jazdení. Avšak pri troche radosti za volantom sa spotreba v priebehu týždňa vie dostať aj na 7,5 litra. Stále to však je dobrá hodnota. Pripomíname, že rovnakú bude mať aj tá výkonnejšia verzia. Problémom je jedine malá nádrž, 44 litrov znamená, že na pumpe budete častejšie ako by ste pôvodne mali v pláne.

Pripojenie

Auto za 30-tisíc eur ponúka spracovanie adekvátne k cenovke. Je nad priemerom triedy. Aj jedno aj druhé. Avšak DS pridáva exkluzivitu a naozajstnú prémiovosť. Chcete ho v Performance Line kvôli farbe prednej masky a alcantare na prístrojovke a tiež budete využívať aplikáciu zaznamenávajúcu jazdy, spotreby, miesta parkovania a podobne. Ako najväčší problém DS3 Crossbacku vidíme Peugeot 2008, ktorý je vraj tiež dobrý. Ale to posúdime neskôr, ak ho budeme mať na testovací termín.

DS3 Crossback Performance Line

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 96 kW (130 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4118 mm
Šírka 1802 mm
Výška 1534 mm
Rázvor osí kolies 2558 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1310/1700 kg
Batožinový priestor 350 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (NEDC komb) 4,8 l/100km
Emisie g CO2/km 110