Test DS3 Crossback E-Tense: Výstredná električka

Reinkarnovaná značka DS, ktorej korene siahajú až do päťdesiatych rokov, má aktuálne v ponuke tri modely. My sme už tretíkrát testovali najkompaktnejší z nich, teda DS3 Crossback. Tento bol však skutočne špeciálny. Jazdili sme totiž plne elektrickou verziou E-Tense v atraktívnej, športovo ladenej výbave Performance Line.

Práve túto výbavu spoznáte zvonka pomerne ľahko. Na rozdiel od iných nemá prednú chrómovú masku, spolieha sa totiž na tajomné čierne prevedenie, ktoré viac evokuje športovosť a dynamiku. Nemáme výhrady. Ďalším špecifikom testovanej verzie je, že má vlastný znak na kapote so štylizovaným E. To samozrejme odkazuje na elektrický pohon nazvaný E-Tense. Nami testovaný kus mal čiernu karosériu Perla Nera a čierne disky, takže pôsobil tak trochu ako futuristický Batmobil. Najväčším farebným kontrastom sa tu tak javilo modrozelené evidenčné číslo, typické pre elektromobily. O verzii Performance Line informujú aj malé decentné plakety na dverách a na kufri. Celková vizáž DS3 Crossback je samozrejme nezameniteľná, plná rafinovaných detailov, liniek a kriviek. Na niekoho môže vzhľad pôsobiť trochu komplikovane, avšak originalitu a nápaditosť tvarov môže závidieť väčšina konkurencie. Tenká zvislá linka denného svietenia v nárazníku vyzerá vynikajúco, rovnako ako grafika Full LED svetiel, ktorá v sebe ukrýva obrys písmen DS. Toto sú tie prémiové detaily.

Krásnym prvkom sú aj chrómové kľučky dverí zapustené do karosérie, ktoré sa vysunú až po odomknutí auta. Zalomená línia zadných dverí je tiež opticky veľmi zaujímavým prvkom, jej daňou je ale menej svetla pre zadných pasažierov a tým pádom mierne stiesnený pocit. Čierne 17” kolesá s červenými stredmi majú päť lúčov,ktoré sa na koncoch rozvetvujú. Extravagantné, ale tak akurát. Veľkosť je tiež ideálna, DS3 Crossback nie je žiadne extra veľké auto a tak mu stačia aj 17” kolesá, ktoré sú kompromisne komfortné a zároveň sa nestrácajú v karosérii. Vzhľad tohto “dé-eska” je teda skutočne silnou kartou, ktorá prebíja veľa konkurentov. V čiernej zároveň pôsobí elegantne a tak trochu tajomne. Ak chcete veľmi pútať pozornosť, zvoľte skôr červenú. Obe farby majú svoje čaro, aj keď každá to robí iným spôsobom.

Avantgarda pokračuje aj v kabíne, ktorá sa tiež spolieha prevažne na čiernu v kombinácii s červenou. Niťou tejto a žltej farby je prešitá prístrojová doska. Pozrite sa na farby znaku Performance Line a razom vám je táto kombinácia jasná. Skvele vyzerajú sedadlá, ktoré majú boky z rovnakej brúsenej kože ako obklad prístrojovky. Ich stredy sú ale z veľmi odolnej a pevnej látky s červeným pretkávaním. Pôsobia veľmi trvácne, kvalitne a netradične. Už spomínaná brúsená koža je prítomná aj na výplniach dverí. Tá je jednou z charakteristík Performance Line a považujeme ju za jednu z najvkusnejších z ponúkaných možností pre DS3. Na pohľad aj dotyk pôsobí fakt prémiovo. Okolo knipla radiacej páky s vyrazeným znakom E sú strieborné prepínače otvárania okien, zamykania a elektronickej ručnej brzdy. Uznávame, treba si na ich ergonómiu chvíľu zvykať, avšak z pohľadu dizajnu ide o jedno z najkrajších riešení na trhu.

Kabína DS 3 Crossback je celkovo plná rafinovaných dizajnérskych trikov, ktoré sú navrhnuté tak, aby vyzerali skvelo a “inak”. Tak napríklad otvory ventilácie integrované do dverí, kosoštvorcové dlaždice s dotykovými tlačidlami či iné, fyzické tlačidlo štartovania. Fajn, ergonómia týchto tlačidiel možno nie je úplne dokonalá, avšak majú originálny nápad. A na sterilné a generické interiéry, ktoré to hrajú primárne na ergonómiu, sú tu iné značky. Tu skrátka ide o nové nápady, neopozerané riešenia a dizajnovú výnimočnosť. Dotykový displej je dostatočne veľký s prehľadnou a vkusnou grafikou, ktorá sa hrá s geometriou písmen DS. Odkazy na ne v rôznych podobách môžete nájsť v podstate všade, vnútri aj vonku. Displeju nechýba parkovacia kamera, navigácia, konektivita Apple aj Andorid či samostatné menu pre batériu a údaje o jazde. Pekný a prehľadný je aj digitálny prístrojový štít, ktorý nie je zbytočne preplnený údajmi. Inak je kabína DS3 Crossback, vzhľadom na svoju triedu, príjemne priestranná. Vpredu je miesta dostatok vo všetkých smeroch. Vzadu je ho síce pomenej, ale adekvátne ku kategórii takže príliš sa sťažovať by nebolo na mieste. Nie je to rodinné auto ale malé, štýlove metské SUV primárne určené pre maximálne dve dospelé osoby a deti vzadu. Batožinový priestor má objem 350 litrov, čo je na mestské auto viac než dostatočná hodnota.

Srdcom DS3 Crossback E-Tense je elektromotor zásobovaný 50 kWh batériou s maximálnym výkonom 100 kW/136 koní a maximom krútiaceho momentu 260 Nm. Tento plný výkon je k dispozícii v režime Sport. Za normálnych okolností, teda v režime Normal je v rámci šetrenia energie obmedzený na stále dostačujúcich 80 kW. Eco je optimalizované čisto na čo najväčšiu úsporu energie a jeho využitie je teda najmä v situáciách, kedy je batéria takmer vybitá a potrebujete iba dôjsť k najbližšej nabíjačke. Výkon 60 kW je na to úplne dostačujúci. Teoreticky ale stačí aj na veľmi kľudné mestské “cruisovanie”. Treba ale pamätať, že tento režim vypne klimatizáciu aj kúrenie. Oproti režimu Sport je tiež odozva na stlačenie pedálu akcelerátora neporovnateľne slabšia. Tá je v režime Sport vážne blesková, o niečom podobnom nemôžu snívať ani benzínové motory. Je to samozrejme spôsobené tým, že celá hodnota krútiaceho momentu je dostupná neustále už od nulovej rýchlosti a nulových otáčok. V tomto móde je auto na stovke za 8,7 sekundy. Ak ale budete využívať plný výkon a stúpať na plyn s ťažkou nohou, dojazd bude klesať rýchlo. Na bežné jazdenie ale bohato dostačuje Normal a jeho 80 kW. Okrem návykového pružného zrýchlenia vyvoláva rovnako adiktívne stavy aj absolútne ticho v kabíne, počujete iba tlmené a vzdialené odvaľovanie pneumatík. Z tohto hľadiska je elektromobilita úplne dokonalou oázou pokoja, ktorá vládne aj na palube tohto DS.

Papierový dojazd je 320km a môžeme potvrdiť, že je možné ho dosiahnuť aj v reálnom svete. Samozrejme, záleží to na štýle jazdy, profile trasy a rýchlosti. Na diaľnici je optimum okolo 110 km/h. Pri tradičnej stotridsiatke dojazd už klesá výraznejšie. My sme jazdili prevažne v meste a okolí v režime Normal, diaľniciam sme sa v tomto prípade skôr vyhýbali. Rádio bolo zapnuté neustále, klimatizáciu sme zapínali iba priebežne a jazdný štýl predpisový. Výsledkom je priemerná spotreba 15,6 kWh. To znamená potvrdenie papierového dojazdu. S diaľnicami by to ale možné nebolo. Dobíjaniu batérie inak viete pomôcť zaradením režimu B, ktorý využíva brzdenie motorom a rekuperuje energiu do batérie. Samotné hlavné nabíjanie samozrejme prebieha prostredníctvom pripojenia do elektrickej siete. To môžete urobiť aj na domácej sieti. To je však pomerne pomalé a za 2,5 hodiny zvýšite dojazd iba o 50 km. Lepšou variantou je Wall Box s ktorým trvá rovnaké nabíjanie iba 1 hodinu a 10 minút. My sme nabíjali na verejných staniciach a v praxi sme na rýchlonabíjačke za zhruba pol hodinu dokázali zvýšiť stav batérie zo 60 na 92 %. To už je veľmi slušný údaj. DS dokonca deklaruje, že pri použití superrýrchlej 100kW nabíjačky je možné dobiť až 80 % za 30 minút. Takúto nabíjaciu stanicu sme ale nemali možnosť vyskúšať. Každopádne v meste ako Bratislava je prakticky nemožné zostať visieť s prázdnou batériou. Iná je situácia vo zvyšku krajiny. To ale nie je výčitka voči autu, tu skôr narážme na slabšiu a stále sa rozvíjajúcu infrašturktúru nabíjacích staníc na Slovensku. Podvozok DS3 je inak pomerne športovo ladený a tuhší, zvláda aj odvážnejšie prejazdy zákrut. Napriek tomu ale nie je nepríjemne uskákaný a nepohodlný. Taký zdravý kompromis.

DS3 Crossback rozhodne nie je tuctovým autom a o verzii E-Tense to platí dvojnásobne. Avantgardné tvary a veľká dávka fantázie a nápadov sa tu stretávajú s moderným pohonným ústrojenstvom budúcnosti. V tomto prípade ide o elektromobil s veľmi slušným dojazdom, ktorý v meste jednoznačne bohato stačí a pri dostatočne hustej sieti nabíjacích staníc nie je problémom ani samotná rýchlosť nabíjania. Motoru nechutia najmä diaľnice, na tie ale mestské SUV ani veľmi určené nie je. Je to skutočne štýlové a prémiové auto, čo dokazujú materiály, výbava aj spracovanie. V dynamicky ladenej výbave Performance Line stojí 39 990 eur s DPH. To skutočne nie je málo, ale ako sme spomenuli. Je tu prémiovosť, kvalitný dizajn, odlišnosť a moderný pohon. Cena so štátnou dotáciou ale predstavuje sumu 31 990 eur s DPH a to už znie ešte o kus atraktívnejšie, ak ju teda mate niekde v zásuvke odloženú. Ak teda chcete kompaktný elektromobil, ktorý je zároveň dizajnovo svojský a odlišný, naviac s dobrým dojazdom na nabitie, DS3 Crossback E-Tense je naozaj správna voľba.

DS3 Crossback E-Tense Performance Line

Motor

Trojfázový synchrónny motor s permanentným magnetom

Kapacita batérie 50 kWh
Výkon 100kW/136 koní
Krútiaci moment 260 Nm
   
Prevodovka

Automatická (s pevným prevodovým pomerom)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4118 mm
Šírka 1548 mm
Výška 1534 mm
Rázvor osí kolies 2558 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1614 kg
Batožinový priestor 350 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 150 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (kWh) 15,6 (priemer počas testu)
Dojazd 320 km