Test Dacia Logan MCV Easy-R: Iba dva pedále a robot

Každý začínajúci automobilový novinár sníva o tom, že keď sa bude snažiť tak ho raz odmenia a dostane na testovanie niečo zaujímave a výnimočné. Konečne som sa dočkal aj ja. Po náročných recenziách na Mustang V8, Cadillac CTS-V, Camaro V8, Lexus RC-F, Mercedes C-kupé, a množstve reportáži som konečne dostal naozaj nečakanú raritu. Tento týždeň mi v redakcii zverili Daciu Logan 0,9 litra s robotizovanou prevodovkou. Veľmi som sa preto tešil, ako si to spolu s Loganom počas týždňového testu užijeme.

V mojom prípade ide o úplne prvú osobnú skúsenosť s Daciou. Aj preto som sa na jej test vážne tešil. Na našich cestách Dacii jazdí dosť a majitelia, čo som stretol, si ju nevedia vynachváliť. To, že aj Logan môže na ceste spôsobiť záujem som zistil hneď v prvý deň, keď som omylom odbočil a zastavil som na vrátnici jednej stavby. Hneď vybehol von zamestnanec bezpečnostnej služby a začal sa vypytovať na motor aj výbavu. Ponuku a celý cenník Logana mal kompletne naštudovaný. Vedel presne čo od modelu očakáva. Podľa neho je to nové auto so zárukou za rozumnú cenu. Nechcel vo výbave žiadne zbytočné (citujem) „sprostosti“. Nechce riskovať problémy s jazdeným autom a Logan je jediné praktické nové auto, ktoré sa mu dostane do rozpočtu.

Záujem počas testu stále neutíchal. Ešte v prvý večer sa u mňa doma zastavil kamarát, lebo videl pred domom zaparkovaného Logana s reklamným polepom na jednej strane. Rovnaké auto zvažuje kúpiť jeho otec. Tiež nechce kupovať jazdené auto a na cesty na záhadu alebo chatu drahé auto nepotrebuje. Začínam si uvedomovať, že pri testoch novinárskych áut som často rozmaznávaný a po praktickej stránke to možno väčšina značiek až preháňa s výbavou. Našťastie má každý možnosť voľby do čoho svoje ťažko zarobené peniaze investuje.

DSC_0111aB

Interiér Logana je naozaj veľmi minimalistický a funkčný. Asi z dôvodu úspory sú napríklad všetky ovládače otvárania okien a tempomatu dole na stredovom paneli. Cestou sa dokonca pýtali pasažieri sediaci vzadu, či sa na aute dajú otvárať zadné okná. Po dlhom hľadaní sme ovládače našli dole v strede medzi prednými sedadlami. Neviem ale, či sa až tak veľmi muselo šetriť pri návrhu grafiky rádia s navigáciou. Áno, je rovnako funkčná ako všetko ostatné, ale toto by už nemalo mať vplyv na vyššiu cenu auta. Rovnakú grafiku ovládania som zvládol vytvoriť ešte ako žiak základnej školy keď som sa cez prázdniny sám učil programovať na Sinclair ZX Spectrum. Dnes to musí študent na vysokej škole spraviť krajšie za pár minút. Čo je horšie, tak práve pred inováciou bola grafika lepšia a najmä pri prehrávaní hudby v noci nebila až tak do očí.

Stále mi to nedá pokoj. Možno v Dacii naozaj nechcú, aby ich auta pôsobili príliš kvalitne a moderne. Veď počas prvých hodín s Loganom sa mi potvrdilo, že zákazníci Dacie majú iné priority. A tie spĺňa testovaný Logan až luxusne, lebo má robotizovanú manuálnu prevodovku s automatickým radením, tempomat a rádio s navigáciou. Kvalitu zvuku hodnotiť nebudem, lebo som bol zaujatý presadnutím z Mini vybaveným vrcholovým audiom Harman Kardon. Praktické doplnky ako Handsfree, navigácia alebo prehrávanie MP3 z USB kľúča fungujú výborne.  Pri pohľade do cenníka ale vidím, že za celú navigáciu aj s kompletnými mapami je príplatok nižší, ako si účtujú niktoré nemecké značky len za príplatok handsfree. Tu je v cene navigácia, Bluetooth a USB.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na miesto sa v Logane určite netreba sťažovať.  Kufor je obrovských 573 litrov a miesto na sedenie by mohli závidieť aj majitelia väčších a luxusnejších áut. Plasty sú z tých lacnejších, ale vyzerajú veľmi jednoduché na údržbu. V sedadlách sa sedí pohodlne, tak rýchlo som našiel správne nastavenie a štartujem. Pozerám na riadiacu páku, a chýba mi tam poloha P. Zvoliť môžem len dopredu, vzad a neutrál. Už viem prečo ma kolega upozorňoval, aby som nezabudol vždy zatiahnuť ručnú brzdu, keď niekde zastavím. Radím D a vyrážam. Vpred! Robotizovaná prevodovka má k dispozícii 5 rýchlostí. Pri bežnej jazde je výkon 0,9 TCe 66 kW (90 k) postačujúci. Závodiť s ním veľmi netreba, ale atmosféru pri jazde môže zlepšiť manuálne radenie riadiacou pákou. Asi som si už veľmi zvykol na moderné automatické prevodovky. Robotizovaná prevodovka radila na môj vkus veľmi výrazne. Pred preradením akoby auto spomalilo a po zmene rýchlosti zas zrýchľovalo. Ten pocit, že niekto za vás stláča pri jazde spojku bol zvláštny. Moderný piloti v prevodovke to už zvládajú výrazne rýchlejšie a menej nápadne.

Pokiaľ ale potrebujete pri jazde stále jednú ruku a nohu voľnú, tak túto požiadavku zvládla prevodovka bez pripomienok. Aj keď som počas testu Logana dostatočne preháňa,. spotreba sa pohybovala okolo 8,5 litra na sto kilometrov. Keď kolega Logana bral, svietila na palubnom počítači hodnota okolo 6,5 litra. Asi mal niekto ľahšiu nohu a viac kilometrov mimo mesto. Možno by bol, pri väčšom nájazde, na zváženie ešte motor 1,5 dCi, ktorý sme mali nedávno na test a zdal sa nám o dosť pružnejší. Na druhú stranu funguje tento motor v Logane veľmi dobre, možno ešte lepšie ako pri implementácii priamo v modeloch od Renaultu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Aj keď som mal z Logana zmiešané pocity, úlohu praktického auta za málo peňazí zvláda bravúrne. Možnosť voľby automatickej robotizovanej prevodovky za príplatok 500 eur je tiež veľmi dobrá ponuka. O niečo väčší príplatok (1400 eur) je za spomenutú naftovú verziu 1,5 dCi s manuálom, kde bude určite výrazne nižšia spotreba. Logan sa vďaka hydraulickému posilňovaču veľmi dobre ovláda aj keď gumy občas zapištia a auto sa výrazne nakláňa. To je daň za komfortne naladený podvozok. K dispozícii má nadštandardne veľa miesta a má určite výborné použitie pre rodinu, prácu, ale aj víkendové voľnočasové aktivity. Pokiaľ hľadáte nové priestranné a spoľahlivé nové auto s fabrickou zárukou, Logan MCV je pre vás určite veľmi zaujímavá ponuka.

Dacia Logan MCV 0,9 TCe Arctica Easy-R

Motor R3 benzín
Objem 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5000 ot/min
Krútiaci moment 140 Nm pri 2250 ot/min
Prevodovka Robotizovaná 5 stupňová
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4492 mm
Šírka 1733 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2634 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1148/1585 kg
Batožinový priestor 573/1518  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/4,5/4,9
Emisie g CO2/km 110