Test Dacia Logan MCV: Multitalent

Dacia s prvým Loganom MCV spravila zaujímavú vec. Skĺbila v sebe malé úžitkové auto, kvôli dvojkrídlym dverám, minivan, kvôli siedmym sedadlám a tradične kombi, kvôli, no predsa karosérii kombi. Ale nový Logan MCV, ako kombi Dacia volá už nemusí riešiť tri autá v jednom. To sa prejavilo aj na samotnom tvare a využití priestoru. Ak neviete, aký je význam písmen MCV, tak nie ste sami. Túto skratku neovláda skoro nikto. Znamená Max Capacity Vehicle. A k autu sa hodí úplne stopercentne.

Hudobný zázrak

Ak niekto chce veľa hudby za málo peňazí, tak práve Dacia Logan MCV spĺňa všetky predpoklady. Kombi vyzerá jednoducho veľmi dobre. Spredu má rysy totožné so sedanom a dokonca aj hatchbackom Sandero. A buďme úprimní, vyzerá výborne. Okrem tvarov, ktoré sú pre automobilku charakteristické má jeden zaujímavý detail. Na prednom nárazníku spodná časť nie je úplne oblá. Má dva akési výstupky, ktoré pri jemnom pohľade zvrchu pripomínajú zuby Drakulu.

Väčšina z Loganov MCV bude strieborných, či šedých, ale červená Feu patrí k tým najlepším v ponuke. Očividné to je aj zboku, keď auto nepôsobí obrovské ako pri striebornej a má určitú dávku majestátnosti kvôli dlhému zadnému previsu. Na testovanom aute sme nemali zliatinové disky, ale puklice ich slušne imitujú. Z diaľky je rozdiel nebadateľný. Práve pri pohľade zboku vynikne karoséria kombi, pridávajúca obrovský batožinový priestor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ak dokončíte prehliadku zovňajšku vzadu, budete mať pocit, že tvary sú familiárne. Niečo pripomínajú. Chvíľu budete rozmýšľať čo. Nám vzdialene evokoval Chevrolet Lacetti Combi. Síce trochu strohý, ale funkčný. Vlastne to je základná myšlienka za celým autom.

Ako teda zhodnotiť vonkajší vzhľad? Vytiahnuté oblé blatníky, moderne umiestnené lišty na bokoch, pozdĺžne nosiče a tvarovanie strechy… Ako celok výborné, pretože nič nie je naviac, nič nechýba. Práve MCV je podľa nás tou najkrajšou verziou nového Loganu.

Je to Logan, len narástol

Interiér samozrejme pochádza zo sedanu, ktorý ho zdieľa s hatchbackom Sandero. A to je super správa. Nie, nenájdete v ňom luxusné plasty s mäkkým povrchom, ale tie, ktoré sú použité vyzerajú odolne, že by sa dali umývať aj wapkou.

Manuálna klimatizácia s okrúhlym ovládaním je jednoduchá na používanie a dá sa ovládať aj v zimných rukaviciach. Len kto by to robil, že? Ako budete sedieť za volantom, budete hľadať chyby, pretože je to Dacia a aj preto, že Slovensko je zaťažené na nemecké autá Volkswagen vyrobené tureckými robotníkmi. Nič však nie je také, čo by naozaj vadilo a urazilo niekoho. Klaksón na páčke? No a čo? Ovládanie okien v strede a nie na dverách? Aspoň sa nepotrhajú kábliky v pántoch.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po dostatočnom frflaní a porovnávaní s Passatom kombi s 300 tisíc kilometrami zistíte, že reálne sú v Logane MCV len dva detaily, ktoré môžu spôsobiť rozčarovanie. Jedným z nich je digitálny ukazovateľ stavu paliva s osemdielnou stupnicou a pedále príliš tesne pri sebe. S oboma sa však dá život zvládnuť.

Majstrovský kúsok Loganu MCV však tkvie v niečom inom ako v zahŕňaní posádky luxusom. Okrem toho, že sedadlá sú prekvapivo dobré má každý obrovský priestor. Vpredu si nájdete plac kedykoľvek, rovnako ako vzadu. Ale tým, čo vám vybije dych ako kaukazský boxer úderom päste do chrbta, je veľkosť kufra. Dá sa opísať slovom obrovský. Naviac disponuje pravidelným tvarom. Ideál ako rodinné, či firemné auto. Len za predpokladu, že nie ste obklopení tými folcvagenofskými fanúšikmi, pre ktorých to, čo nemá štyri kruhy alebo tie véčka v krúžku nie je poriadne auto. Tí ale jazdia 300 so spotrebou 2 litre, tak sa aj tak s nikým baviť nebudú.

Zážitok z jazdy

Naštartujete a hneď budete počuť, že pod kapotou je naftový motor. Nehrkoce, tak ako traktor, ale ani dokonalý zvuk nemá. Očakával to vlastne niekto? S rastúcou teplotou, ktorá však nemá žiadnu stupnicu sa kľudní až ho je počuť len veľmi tlmene. Plyn má typickú naftovú reakciu, čakáte moment, aby zoplo turbo a potom sa dejú veci. Teda, ak nemáte zapnuté ECO priškrtenie.

Logan MCV s motorom 1,5 dCi a výkonom 66 kW (90 k) zrýchľuje s poriadnou vervou. Pocitovo ešte viac ako v realite. To je príspevok k bezpečnosti a k nižším výdavkom na pokuty. Ak zrýchľujete naďalej, tak zistíte, že kombi pôsobí stabilne aj pri rýchlostiach okolo 150 km/h.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ak ho naháňate, odmení sa spotrebou nad 5 litrov, ale pri kľudnej jazde sa dostanete na 4,6 litra na sto kilometrov. Áno, pri tej veľkej karosérii je minispotreba. Možno ešte treba prepočítať, či nebude vhodnejší nový agregát 0,9 TCe, pretože ten mal pri teste spotrebu len o niečo vyššiu a stojí o 1700 eur menej. Nízka spotreba Loganu MCV s motorom dCi je zapríčinená prevodovkou s extrémne dlhými prevodmi. Možno by lepšie sadla šesťstupňová, ktorá by bola kratšia. Na štvorke mesto jednoducho nezvládnete. Bude podtočený aj keď na tachometri zasvieti 60tka. Trojka potom pôsobí ako blahodárny liek. Aj 90 na štvorke je len tak tak.

Keď sa zžijete s prevodovkou a ovládaním a naviac nájdete kľukaté medzimestské cestičky, príde malé prekvapenie. Aj keď sa Logan MCV tvári ako veľké auto, v zákrutách sa mu celkom páči. Jasné, nakláňa sa, lebo podvozok má v prvom rade absorbovať nerovnosti, ale máte akýsi dobrý pocit z jazdy. Vysvetlenie zložité nie je. Logan stále využíva hydraulický posilňovač, ktorý poskytuje aj určitú spätnú väzbu. Zákruty budú zábavné, len stále budete rozmýšľať, či Eibach vyrába podvozkový set aj na toto auto, prípadne, či by neboli lepšie šestnásťpalcové disky. Našli sme, že Eibach dá Logan dole o 30 milimetrov a trochu ho pritvrdí. Síce sa tým zhorší priechodnosť, ale môže to vyzerať dobre.

Liter kufra za 13 eur

Ak rozrátate základnú cenu Loganu MCV, vyjde, že jeden liter batožinového priestoru stojí necelých 13 eur. Lenže my najviac odporúčame priplatiť si za výbavu Arctica, s klimatizáciou a komfortnými prvkami. Z motorov je len na počte najazdených kilometrov, čo 1,5 dCi, alebo 0,9 TCe. Ale v každom prípade lákadlom môže byť aj trojročná záruka (100 000 kilometrov). Ani taký systém MediaNav s navigáciou za 250 eur nie je na zahodenie, stojí naozaj minimum a ponúkne za dané peniaze veľmi dobrú protihodnotu.

Aký Logan MCV teda treba? Presne taký ako bol v teste, aj s červenou farbou. Druhá možnosť je, že by ste šli do extrému.  V tom prípade základ ostane rovnaký, len karoséria bude čierna, nižšie k zemi vďaka pružinám Eibach a bude stáť na zlatých šestnásťpalcových diskoch TeamDynamics ProRace 1.2, ladiacimi so zlatými znakmi a pásmi v prednej maske.

Motor R4 Turbo
Objem 1461 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1750 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4492 mm
Šírka 1733 mm
Výška 1550 mm
Rázvor osí kolies 2634 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1165/1670 kg
Batožinový priestor 573/1518 l
Povinné údaje
Maximálna rýchosť 173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,3/3,5/3,8
Emisie g CO2/km 99