Test Dacia Duster EDC : Do dôchodku v najlepšej forme

Iba pred pár dňami predstavila Dacia úplne nový Duster, pokračovateľa jedného z jej najobľúbenejších a najvydarenejších modelov. A je nutné podotknúť, že vyzerá skutočne výborne! My však máme celkom radi aj ten aktuálny model, berte teda tento test aj ako jednu z rozlúšok so súčasnou verziou Dusteru. A aby sme sa rozlúčili dôstojne, na týždeň sme mali k dispozícii jednu z najlepších verzií Dusteru. Model Outdoor s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou a naftovým motorom 1,5 dCi pod kapotou.

Dizajn aktuálneho Dusteru stále nevyzerá úplne zastaralo a u verzie Outdoor platí toto tvrdenie dvojnásobne. Netradičný, zlato-hnedý lak Altai mu veľmi svedčí a k dobrému dojmu pomáhajú aj strieborné prvky na nárazníkoch, prahoch či strešných nosičoch. Tie na sebe nesú decentný nápis s menom auta. Bohato chrómovaná je predná maska, boky sú zasa masívne oplastované. Netreba sa teda báť škrabancov v térene od popadaných konárov či odletujúcich kamienkov. Alebo ťukancov od dverí na parkoviskách… 16“ disky kolies Thema tiež veľmi dobre ladia k celkovej vizáži auta a úprimne povediac, exteriéru toho nie je veľa čo vyčítať. Dokonca i kľučky dverí sú lakované vo farbe karosérie. Taká blbosť, poviete si, avšak napríklad pri modeli Logan MCV Stepway Outdoor tomu tak nie je a celkový dojem z auta potom pôsobí o kus lacnejšie. Tvrdiť o Dusteri že je krásavec by bolo prehnané, dizajn ale pôsobí jednoducho a zároveň funkčne a drsne, tak že sa nezľakne ani jazdy mimo spevnených ciest. A o to predsa išlo. Auto nie je ani príliš vysoké, dlhé či disporoporčné, ale kompaktne a vyvážene pôsobiace.

Interiér sa nesie v duchu funkčnosti a striedmosti, avšak nič zásadné tu nechýba. Ba čo viac, je tu až prekvapujúco veľa výbavy. Vyhrievané sedadlá, klimatizácia, navigačný systém, parkovacia kamera dokonca aj tempomat. Kožený štvorramenný volant príjemne sedí v rukách, lemuje ho strieborný plast a disponuje naviac ovládaním spomenutého tempomatu. Odpor pri jazde je v ňom až nečakane dobrý! Za to môže hydraulický posilňovač riadenia.

V strednej časti prístrojovej dosky sa vyníma displej systému Media Nav Evolution. Ovláda sa ním navigačný systém, rádio, prehrávenie médií, ale zároveň naň obraz premieta aj parkovacia kamera. Ostrosť a grafika displeja by mohla byť na omnoho lepšej úrovni, vzhľadom k cenovke Dusteru je však akceptovateľná. Madlá dverí aj lemovanie stredového panelu sú v prevedení pianovej čiernej a celkom sa nám páčia. Sú ale nachylné na škrabance a odtlačky prstov. Oranžové lemovanie výduchov ventilácie o obšitie sedačiek by sme si ale odpustili. Oranžová akoby sa tu ocitla omylom, s ničím neladí a viac by nám tu pasovala zemitejšia farba. Rovnakú výčitku sme mali ale už aj pri nedávno tesovanom Logane MCV. Ale sto ľudí sto chutí a dokonca ani v redakcii nie sme ohľadne tohto za jedno.

Plasty samotné sú tvrdé, vyberané s dôrazom na cenu. Pozitívom ale je, že nič nevŕzga a všetko pekne lícuje. Odkladacích priestorov je dostatok, či už na drobnosti ako kľúče a mobil, ale aj na nápoje vo fľaši a v pohároch. Sedadlá sú skôr mäkké a pomerne široké bez výrazného bočného vedenia. Na prvý pocit pôsobia pohodlne, na krátkych trasách je to fajn, pri veľmi dlhých však už komfort nie je taký ideálny. Na operadlách je oranžový nápis Duster, obšitie je v rovnakej farbe. Asi je zbytočné hovoriť, že by sme uvítali inú, elegantnejšiu farbu, ktorá by napríklad ladila s exteriérom. S priestorom v kabíne je to tiež chválitebné. Vzadu síce nie je tak veľa miesta ako napríklad v Logane MCV, stále však platí, že aj vzadu sediaci pasažieri majú dostatok priestoru pre nohy.

Pod kapotou skrýva táto Dacia 1,5-litrový štvorvalec dCi s výkonom 80 kW (110 k). A keďže ide o naftový motor, aj krútiaci moment má hodnotu obstojných 250 Nm. To je tak akurát na celkom dôstojnú dynamiku, žiadne pretekárske ambície však nečakajte. Pozitívom je, že aj pri zapnutom ECO režime je pre dvojčlennú posádku výkon stále relatívne dostatočný. Naša pozornosť sa však najviac upriamovala na novú, šesťstupňovú automatickú prevodovku vybavenú dvoma spojkami. Nie je prvým automatom v ponuke Dacie, tým bol robotizovaný manuál,       s ktorým sme už v minulosti mali tú česť. Ten sa vyznačoval dosť tragickou plynulosťou zmeny prevodových stupňov, keď vždy pri preradení akoby auto samovoľne prudko pribrzdilo, rýchlosťou slimáka zaradilo požadovaný stupeň a až potom znova pokračovalo pôvodným tempom.

Nový automat je teda skutočne obrovským pokrokom, s motorom si rozumie a stupne radí hladko a plynule, bez akýchkoľvek negatívnych či otravných prejavov. Disponuje dokonca možnosťou manuálneho radenia prostredníctvom páky. Pádla teda budete hľadať márne, i tak sme ale manuálne radenie z času na čas využili a nenašli sme žiadne závažne nedostatky. Jediným a to pomerne veľkým negatívom tejto prevodovky je, že jej nakonfigurovaním do výbavy Dusteru sa automaticky zbavíte možnosti pohonu 4×4. I nami testovaný Duster teda bol iba predokolka, čo je dosť veľká škoda, keďže sa jedná o vydarenú prevodovku ktorá k pohodovému charakteru auta celkom pasuje. S pohonom 4×4 by sa možnosti auta aj okruh potenciálnych zákazníkov ešte o kus zväčšili. O kvalite prevodovky svedčí aj slušný údaj priemernej spotreby, ktorá sa ustálila na hodnote 6,3 litra. A to sme jazdili aj v kopcoch a mimo spevnených ciest, či rýchlejším diaľničným tempom.

A keď už spomíname tie kopce, bolo milým prekvapením zistiť, že Duster aj s pohonom iba prednej nápravy sa v teréne vôbec nenechá zahanbiť. S prehľadom zvláda aj hlbšie koľaje v prudkých stúpaniach či rovnako strmé výjazdy plné voľnej hliny a kamenia. S pohonom 4×4 a za použitia terénnejších pneumatík je teda Duster veľmi schopným dobordruhom, ktorý prekoná očakávania. Tomu je však podriadené aj celkové naladenie tlmičov a podvozka, ktoré je vyslovene vláčne a komfortné. Prudké a rýchle zmeny smeru mu rozhodne nie sú po vôli, aj tak je ale auto čitateľné a to že sa blíži jeho limit vám dá vedieť jemnou a ľahko korigovateľnou nedotáčavosťou. Istým spôsobom ide aj na spevnenej ceste o zábavné auto, práve kvôli jeho jednoduchej mechanickosti a „blbuvzdornosti“. Bonusom je riadenie, ktoré, ako už bolo v úvode spomenuté, má až prekvapivo príjemený odpor.

Základná cena nami testovanej verzie sa vyšplhala na sumu 16 290 Eur s DPH. Na prvý pohľad sa to nemusí zdať úplne málo, avšak za tieto peniaze dostanete obstojne vyzerajúce SUV, ktoré skutočne zvládne aj nešetrnejšie zaobchádzanie mimo asfaltových ciest, slušnú výbavu a dostatočne výkonný a hospodárny motor s dobre fungujúcou automatickou prevodovkou. Musíte však prižmúriť oči a nebyť príliš náročný, čo sa materiálov a spracovania týka a taktiež, v prípade automatu, sa musíte rozlúčiť s pohonom 4×4. Keď si toto všetko zhrniete, zistíte, že v segmente nových áut asi neexistuje výrobca, ktorý vám za danú cenu dá viac.

Dacia Duster 1,5 dCi EDC

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 80 kW (109 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Automatická 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1424/NA kg
Batožinový priestor 475 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 169 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,5/4,4/4,5
Emisie g CO2/km 116

Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4: Noemova archa


Test Dacia Duster SCe LS Open: Blbuvzdorný


Test Dacia Duster TCe 4×4: Neskrotný apetít


Test Dacia Duster Blackstorm: Snowstorm


Test Dacia Duster TCe: Radosť z jazdy kdekoľvek


Test Dacia Duster dCi 4WD: Len určiť trasu


Test Dacia Duster LPG: Esencia auta