Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4: Noemova archa

Kto by to bol povedal, že Duster sa vyrába už od roku 2010 a na trhu si vytvoril svoje osobitné miesto. Za tie roky prešiel miernym faceliftom, dostal nové farby, pozdvihol značku v tabuľkách predajnosti a nič ho na raste popularity asi ani nezastaví. Veď len my sme testovali nejeden (zoznam je na konci za tabuľkou) a vždy sa v redakcii hádame, kto si ho zoberie na test.

Tentokrát sa konečne šťastie usmialo aj na mňa a prevzal som si v Bratislave Daciu na celý týždeň. S ostatnými som jazdil len pár dní, ale kolega Jozef by vám vedel o zážitkoch rozprávať až neuveriteľne dlho. Mali sme už biely, čierny, či hnedý, ale aj sivý. Motory asi všetky, čo ponuka dovoľuje a rovnako aj predokolku alebo s pohonom na všetky štyri. Keď sa tak zamyslím, od prvého nami testovaného sme s Dusterom absolvovali aj všetky štyri ročné obdobia. Myslíme si, že ani tento Duster nebude tým posledným, ale výbavou sa tak tvári (ešte sme predsa nemali novinku s dvojspojkou EDC).

Je to maximálny strop z ponuky Dacie v krásnej modrej metalíze. Navonok vám nebudú pasovať kolesá, tie sú ešte zimné, ale na druhú stranu zabezpečujú lepšiu priechodnosť terénom. Rovnako aj celá karoséria Dusteru je navrhnutá účelne. To aké má tvary sme už neraz písali a znova by sme sa opakovali, no možno sme nespomínali fakt, že predný nárazník sa stará o prechod terénom v 30 stupňovom uhle a zadný by mal zvládnuť ešte o 5 stupňov viac. Celkovo má nezmar od Dacie svetlú výšku 210mm, to je od služobnej Octavie o 7 cm viac a preto ho začína byť vidieť viac na stavbách diaľnic a vo flotilách firemných vozidiel.

Interiér plnej výbavy by vás mal celý rok sprevádzať so všetkým potrebným aj na dlhé pracovné cesty. Nie je to žiaden luxus porovnateľný s prémiovými značkami, drevený obklad by ste tu hľadali márne, no skúste drevo naložiť do takého Maybachu. Duster vám za to nadávať nebude a určite to vydrží. Vodič má v rukách multifunkčný volant, ktorého tlačidlá pôsobia trochu staro. Inak sa naozaj nemáte na čo sťažovať. Palubný počítač je dokonca porovnateľný s niektorými, čo montuje napríklad Honda do FR-V. Za USB si nemusíte priplatiť pri akomkoľvek rádiu a keď si priplatíte za dotykový displej, navigáciu máte automaticky k tomu. A je to naozaj za pár eur.

V tomto by si prémiové značky mali brať príklad. Niektoré nemajú USB ani v lepšej výbave a to je už na 21. storočie dosť bieda. Nehovoriac o tom, že reakcie displeja a jeho prehľadnosť v testovanom aute boli nadpriemerné. Nie je to grafický šampión, ale keď už si za jazdy niečo potrebujete zvoliť, ide to prakticky hneď. Sedačky sú mäkšie a v testovanom modeli nakonfigurované len s látkovým poťahom. Na zimné mesiace však na boku skrývajú ovládanie jednostupňového vyhrievania. Klimatizáciu má, prekvapivo parkovaciu kameru s parkovacím senzorom vzadu a konštruktéri mysleli aj na deti. Zadné sedačky sú vybavené Isofixom. Bez neho už nie je takmer žiadne auto.

Podceňujú nesprávneho

Nevadí, zažil si to predsa aj zakladateľ Applu, Steve Jobs, a kam to nakoniec dotiahol. Asi toľko by sme povedali k vyjadreniam na ulici typu: „aha Duster, to musí byť šrot za tie peniaze.“ Mal by si ho povinne vyskúšať každý a potom by niektorí jedinci pochopili prečo nás to auto tak baví. Ak chodíte radi na ryby, super, auto máte vybraté. Rovnako tak aj na chatu, záhradu alebo menšiu stavbu. Videli sme už Duster ťahajúci bager, ale aj u nás doma v meste tetu, ktorá sa oň na druhej strane vzorne stará a nedá naň dopustiť. Má využitie asi všade a zabavíte sa s ním aj v prípade, že si ho kúpite len tak.

Budete chodiť brodiť v prejazdných blatách a s manželkou niekam na kopec večer sledovať západ slnka. Na druhý deň ho umyjete a s modrou metalízou na karosérií zapadnete aj medzi SUVčkami na parkovisku pred obchodným domom. My sme s ním pobehali všetky dostupné okolité lesy a lúky. Blato sme museli chvíľu hľadať, no podarilo sa. Ani tam nás auto nenechalo a so zvoleným režimom Auto sme sa z neho bez problémov dostali. Uzávierku nám ani nebolo treba. Vo výjazdoch, ktoré sme si zvolili sme sa báli asi viac my, ako auto terénu. Samozrejme má svoje limity, nie je to prerobený súťažný off-road, ale trošku zdvihnúť, väčšie gumy a nevieme kde by sme s ním skončili.

Testované verzia mala pod kapotou naftový motor 1,5 dCi s 80 kW a tak sme museli jazdiť aj chvíľami po asfalte. Na ňom sa necíti tak dobre, aj keď filtruje všetky nerovnosti a jazda je v rámci možností pohodlná. Manuálna prevodovka má prvé prevody veľmi krátke, čo je trochu nepraktické v meste, ale rýchlo si na to zvyknete. Rozbiehať sa môžete aj na dvojke. Spotreba sa počas testu pohybovala od 6 do 7 litrov s jazdou po diaľnici a aj mimo nej. Výrobca udáva čísla pod 5 litrov, ale na tú hranicu sa asi tento konkrétny kus auta, ktorý videl terén aj za hranicami našej krajiny, nedostane.

„Anotheronedrivestheduster“

Najlepšia reklama a veľmi výstižná. Ak ste ju nevideli, prikladáme link pod článkom a prikláňame sa k názoru, že by mala byť táto pesnička v každom predanom aute. Je chytľavá presne ako samotné auto. Po pár dňoch strávených za volantom vás bude baviť, teda ak vás nezačalo baviť okamžite. S nízkymi nákladmi na údržbu, relatívne nižšou cenou v porovnaní s konkurenciou pri samotnej kúpe a jeho neobmedzeným schopnostiam chybu určite neurobíte. Nakonfigurujete si ho podľa potreby alebo si zvolíte jeden z piatich stupňov výbavy.

Najlacnejší aj s pohonom všetkých kolies začína s cenou 13 190€ a benzínový motorom. Cena testovaného modelu sa pohybovala niekde nad hranicou osemnástich. Ak mu aj naďalej neveríte, že zvládne to čo sa o ňom píše a rozpráva, internet je plný videí, čo všetko dokáže a narazíte aj na porovnania s autami ako Bentley Bentayga, Mercedes G-class alebo vlastne aj s tankom.

My tvrdíme, že s Dusterom zvládneme vážnejší terén ako s úplne novým Range Roverom. Jedna ryha na boku karosérie Range Roveru je v cene Dusteru. Treba hovoriť viac?


Dacia Duster 1,5 dCi

Motor R4 nafta
Objem 1461 cm3
Výkon 80 kW (109 k) pri 4000 ot/min
Krútiaci moment 260 Nm pri 1750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4315 mm
Šírka 1821 mm
Výška 1695 mm
Rázvor osí kolies 2674 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1395/1875 kg
Batožinový priestor 408/1570 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 168 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,8/4,7/4,7
Emisie g CO2/km 123

Test Dacia Duster SCe LS Open: Blbuvzdorný


Test Dacia Duster TCe 4×4: Neskrotný apetít


Test Dacia Duster Blackstorm: Snowstorm


Test Dacia Duster TCe: Radosť z jazdy kdekoľvek


Test Dacia Duster dCi 4WD: Len určiť trasu


Test Dacia Duster LPG: Esencia auta

One thought to “Test Dacia Duster 1,5 dCi 4×4: Noemova archa”

Comments are closed.