Cupra Formentor VZ 265

Test Cupra Formentor VZ: Ultimátne daily nepotrebuje 4×4

Áno, Cupra Formentor znova. Prečo? Lebo toto je verzia, ktorá má najväčšiu šancu byť ultimátnym každodenným vozidlom, pričom má dosť výkonu, ale aj výborné úžitkové vlastnosti. Cupra Formentor VZ tiež prichádza s dvomi verziami, ale od štandardných Formentorov ich odlíši len pozorný pozorovateľ.

Dobre a teraz vážne. Alebo menej vážne. Čo sa stane, keď človek postupne starne a mení sa? Menia sa jeho priority a potreby a preto je Cupra Formentor VZ úplne dokonalou formou prevtelenia napríklad takého Golfu GTI, alebo, keď nebudem chodiť ďaleko, tak niekdajšieho Seatu Leon Cupra, prípadne súčasného Cupra Leon. Formentor VZ to ostrá predokolka s výbornými jazdnými vlastnosťami, ktoré sú trochu diskvalifikované jedným nepríjemným faktorom.

Ako Formentor VZ jazdí?

Priznám sa bez akýchkoľvek nástrojov typu španielska čižma a škripec, že spočiatku som predpokladal, že tento Formentor bude s pohonom všetkých 4 kolies. Jednoducho mi to neprišlo, že auto má len 195 kW (265 k). Prejavom mi tento Formentor prišiel bližší práve VZ 333, ktorý ma výkon 245 kW (333 k). Lenže toto je iba predokolka a vôbec to nevadí.

Motor je spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorá radí promptne a bez trhania. Koncern už dvojspojky jednoducho vie a táto je veľmi príjemná. Povedal by som, že sa k autu hodí viac, ako akýkoľvek manuál. Úvaha je to samozrejme hlúpa, lebo manuál v ponuke vôbec nie je. Predná náprava využíva elektronicky samosvorný diferenciál, ktorý adekvátne rozdeľuje krútiaci moment tak, aby malo auto stále trakciu. Lenže tu prichádza ten kameň úrazu, ktorý som načrtol začiatku.

Čo je tým najzásadnejším problém Cupry Formentor VZ? Jednoducho povedané to, čo je medzi autom a vozovkou. Pneumatiky Bridgestone Turanza T005 jednoducho nie sú športové pneumatiky a auto má omnoho väčší potenciál, keby je obuté na niečom poriadnom. Prehoďte ich za Goodyear Eagle F1 Supersport a máte dokonale jazdiaci vyšší hothatch s lepšou priechodnosťou a úžasnými schopnosťami v zákrutách.

Cupra Formentor VZ 265

Cupra Formentor je jediné auto koncernu, ktoré má viacprvkovú nápravu aj pre základné prevedenie s výkonom 110 kW (150 k). Je to cítiť a práve verzia Veloz s výkonom 195 kW (265 k) je príkladom toho, že zákruty sú doménou vozidla a podvozok je v tomto prípade omnoho rýchlejší ako motor, ale, čo je trochu horšie, aj ako spomenuté pneumatiky. V zákrute jednoducho máte bližšie hranu, kedy sa predné kolesá začnú po dotyčnici odsúvať zo zvolenej stopy.

Aspoň sú pneumatiky také, čo by malo žrali? To je ťažko povedať, lebo s týmto autom viete jazdiť aj do 7 litrov, ale väčšinou budete mať okolo osmičky. Znamená to, že chcete využívať výkon a dokážete si odôvodniť aj nejaké litre naviac. Veď Formentor má skvele jazdné vlastnosti, ktoré chcete využívať na dennej báze. Preto je vyššia spotreba verzie VZ s výkonom 265 koní odôvodniteľná absolútne jednoducho. Naviac si viete odôvodniť vlastníctvo takéhoto auta ako riešenie miesto dvoch vozidiel súčasne. Nepotrebujete mať naraz SUV a športové auto, lebo tento Formentor je hotCrossover!

Výzor neklame

Cupra Formentor má po modernizácii charakteristický žraločí nos, ktorý sa rozširuje na všetky modely automobilky. Teda hovorím o spaľovacej flotile. Veď elektrické autá vyzerajú stále trochu inak. 

Čo ale môžeme o aute povedať ako o hot vozidle? Určite hot vyzerajú veľké zliatinové disky s priemerom 19 palcov, ktoré ladia medenou farbou so znakmi a aj s hnedou matnou farbou karosérie. Cupra si cení matnú farbu karosérie na 2 490 eur, čo je už prijateľné oproti niekdajším 5 a viac tisícom.

Cupra Formentor VZ 265

Lenže otázka nastáva v údržbe. Chcete udržiavať matnú farbu? Je to na vás. Matná vyzerá brutálne, ale faktom ostáva, že akýkoľvek škrabanec treba prelakovať a nestačí ho preleštiť ako na lesklej farbe v niektorých prípadoch. Lenže s týmto lakom spravíte extrémnu šou. Hodí sa na vozidlo, vzadu vidno prepojené svetlomety s podsvietením logom, vpredu podsvietené logo netreba.

Čo ale Formentor predvádza s úplnou gráciou je línia blatníkov s výrazným ostrým prvkom, ktorý pôsobí dynamický aj keď auto stojí. Je to také automobilové napínanie svalov, v ktorom Formentor vyhráva. Ako celok je Formentor veľmi kompaktný s dĺžkou iba 4 451 milimetrov, ale zároveň s atletickou postavou, ktorá sa nezmenila ani modernizáciou.

Aj štyria, ak treba

Vnútorný priestor Cupry Formentor záleží od zvolenej verzie. Začnem tým najmenej pozitívnym. Ak máte plug-in hybrid s baterkou v batožinovom priestore, tak sa pozeráte na objem kufra 345 litra. Ak máte štvorkolku, tak máte 420 litrov a ak máte predokolku, ako je táto verzia VZ, tak máte až 450 litrov. Objem naznačuje, že sa do neho dá zbaliť aj na dlhšie trasy, prípadne dovolenky, alebo predĺžené víkendy.

Zaujímavé parametre má aj priestor pre pasažierov vzadu. Z rázvoru 2 679 milimetrov sa podarilo Cupre celkom dobre vyčarovať rozumné priestorové pomery. Jediné vlastne, čo ma vzadu trochu zaráža, je použitie dekla batožinového priestoru, ktorý je vo forme schodu s výškou približne 6 až 7 cm za opierkami hlavy. To by som naozaj nečakal, lebo bežná prax je trochu iná. Aspoň vidno ako konštruktéri naháňali litre. A vlastne je to logické, lebo línia okien sa zvyšuje a mať túto kryciu časť nižšie by bola hlúposť.

Ale vy viete jediné, chcete sedieť vpredu v tých pekne čalúnených športových sedadlá, ktoré majú vynikajúce bočné vedenie a chcete v nich zažívať preťaženia v zákrutách. Veď vás udržia. Je super, že automobilka Cupra nezišla z cesty a má stále klasický tlačidlový volant pre modely so spaľovacím motorom. 

Cupra Formentor VZ 265

Samozrejme to neplatí pre elektrické, ale Formentor VZ si svoje tlačidlá drží. Čo je ešte dôležitejšie, volant Supersport s satelitnými tlačidlami je už pre všetky výbavy a verzie sériovo. Takže môžete v každom kuse nájsť tlačidlo na štandardné štartovanie a tlačidlo na ovládanie jazdných režimov v kruhových domčekoch.

Cupra Formentor vpredu predvádza jednoduchý štýl s minimom tlačidiel ale zároveň predvádza aj rozumnú kvalitu. V tomto prípade sa ešte auto nedostalo do fázy, kde by potrebovalo použitie radiacej páky pod volantom. Tá je stále pekne v strede na tuneli, lebo Formentor môže mať ešte stále aj manuálnu prevodovku. Nie pre Veloz, ale pre základné prevedenia.

Chcete ho, alebo si vyberiete niečo slabé?

Aký má Formentor VZ konkurentov? Ak neberieme do úvahy prémiové vozidla, tak vlastne asi žiadnych, veď Mazda CX-30 má slabé motory. Lenže konkurencia je v úplne inom segmente. Je v segmente ostrých hatchbackov. Čiže Golf GTI, prípadne aj ostrý liftback Škoda Octavia RS. Tí majú dokonca rovnaký motor a najväčším konkurentom bude určite väčší brat Cupra Terramar s rovnakým agregátom.

No a ak chcete rozoznať jednotlivé verzie modelu, tak sa pozrite na koncovky výfuku. Ak ich má falošné, tak je to základná verzia. Benzínové VZ s pohonom prednej nápravy má dve koncovky výfuku a VZ 333 s pohonom všetkých 4 kolies má koncovky štyri. A môže mať aj výfuk Akrapović

Cena takto vybaveného Formentory sa dostáva na stále relatívne prijateľných cca 55-tisíc eur, čo je vzhľadom na to, čo vozidlo ponúka, vynikajúca hodnota. Akurát treba mať na pamäti, že vlastne chcete poriadne pneumatiky a nie takéto, ktoré sa ku charakteru auta vôbec nehodia.

Cupra Formentor VZ 265

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 195 kW/265 k pri – ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1600-4500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová, dve spojky, 4×4
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4451 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1537 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1582/488 kg
Batožinový priestor 450/- l
Palivová nádrž 50 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 245 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (WLTP) 7,8-8,1/100 km  
Emisie g CO2/km 176-184