Cupra Formentor len nedávno prešiel modernizáciou a dal zbohom, aspoň zatiaľ, svojmu najvýkonnejšiemu prevedeniu dosahujúcemu výkon 287 kW (390 k) z 2,5-litrového päťvalca. Za touto verziou bude určite všetkým smutno, aj keď je ešte v jednom zo scenárov možnosť triumfálneho návratu. Dovtedy ale bude kráľom ponuky prevedenie VZ s označením číslom 333. Nie strieborných striekačiek, ako je to v jazykolame, ale 333 konských síl, čo znamená 245 kW.
Cupra Formentor sa odlišuje základnou charakteristikou už v názve. Ak máte v názve písmena VZ, ktoré sú skratkou od názvu Veloz, tak je jasné, že máte to najextrémnejšie, čo aktuálne v ponuke je. Pre VZ má Cupra pripravený dvojliter. Buď má pohon prednej nápravy a výkon 195 kW (265 k), čiže toľko, čo Octavia RS, Kodiaq RS, ale aj Golf GTI, alebo môže mať až 333 koní a pohon všetkých 4 kolies. Toto je nový kráľ, kráľ ponuky, ktorý dokáže nachystať nejeden nezabudnuteľný zážitok.
Dramatická dynamika
Áno, za päťvalcom nám bude každému smutno, ale 5-valec znamenal vyššiu hmotnosť na prednej náprave, čo mohlo automaticky znamenať iné rozloženie hmotnosti a vlastne ľahšie vytváranie driftu skrz špeciálny program. Lenže, nezúfajte! Špeciálny program na driftovanie má aj toto prevedenie. Použil som ho? Ani náhodou. Nútiť predokolkovú platformu ku driftu, aj keď na to má softvérové predpoklady, je mi akosi neprirodzené. Je to ako nútiť buldoga ku šprintérskym súťažiam. Skôr využijem čistú stopu s optimálnym pohonom všetkých štyroch kolies.
V normálnom režime je Formentor VZ 333 celkom kultivovaný autom, s ktorým sa dá jazdiť každý deň. Automobilka nešla ani do ponuky najnovšieho podvozku DCC Pro, alebo DCC Plus, podľa toho akú automobilku beriete do úvahy. Nechal si pekne pôvodný DCC, ktorý má ešte stále výborne charakteristiky. Robí výrazný rozdiel medzi komfortom a športom.
V komfortnom režime je auto aj na 19-palcových zliatinových diskoch rozumne komfortné a použiteľné každý deň. Formentor ale dokáže stuhnúť stlačením tlačidla. Na volante je totiž satelitné ovládanie režimov, ktorým dokážete prepnúť na dynamickú charakteristiku čisto len dlhším podržaním. Tak ľahko prehodíte priamo najdrsnejší režim Cupra.
A že podvozok je vynikajúci! Každá zákruta, do ktorej sa Formentor, aj na zimných pneumatikách Continental T870, vrhá je radostná. Každá zákruta je o dokonalom prejdení. Formentor nenechal nič na náhodu a nastavenie podvozku sa dá porovnať s najlepšími hothatchami. K tomu sa ešte pridáva zvuk dvojlitrového štvorvalca, ktorý ale dofarbený, do interiéru, aparatúrou Sennheiser. Nie, toto by som nepotreboval, veď samotný štvorvalec má vynikajúci zvuk, ktorý je okorenený ešte aj špeciálny výfukom Akrapović za príplatok. Načo sem dávať akúkoľvek zvukovú kulisu naviac? Veď presne toto funguje vynikajúco. Nepotrebujem nič z reproduktorov naviac. Žiadne bonusy.
Lenže Formentor nie je v prvom rade extrémne športovým autom, aj keď VZ 333 by mohla tvrdiť inú pesničku. Má predsa ten špeciálny zadný diferenciál, má iné naladenie podvozku, toto prevedenie má dokonca aj brutálne brzdy Akebono schopné auto spomaliť naozaj promptne. Lenže s týmto vozidlom chcete jazdiť aj každý deň. Ako sa to dá?
Jednoducho, komfort je zaručený, dvojlitrový štvorvalec má dostatočný výkon, na stovku sa dostane za 4,8 sekundy. Ale dôležité je, že ani spotreba nie je z pekelnej sféry. Veď s týmto výkonom dokážete jazdiť do 9,5 litra pri rozumnom využívaní dynamických charakteristík. Ak sa ich úplne vzdáte, tak viete mať spotrebu kľudne aj do 8 litrov. Lenže taký normálny štýl znamená približne 9,2 až 9,3 litra v celkovom použití mesta, mimo mesta aj diaľnic.
Formentor je hot už na pohľad
Modernizácia modelu Formentor pomohla, mám pocit, že takto to konštruktéri a dizajnéri zamýšľali už od začiatku. Už od začiatku zamýšľali, že sa zbavia akýchkoľvek spojení s automobilkou, ktorá označenie Cupra ako skratku Cup Racing odštartovala. Formentor má žraločí nos a tri trojuholníkové segmenty v trojuholníkových svetlách ako denné svietenie. Pritom ale podporuje maticové prepínanie medzi jednotlivými lúčmi, čím dokáže optimálne osvetliť vozovku aj v prípade, ťe sú v okolí ďalšie vozidlá.
Tento kus získal lakovanie matnou farbu. Automobilka Cupra tvrdí, že toto auto má odolnejší práve matný lak ako akýkoľvek lesklý. Nezostáva nič iné, len veriť tomuto tvrdeniu a veriť faktu, že s povrchom sivej farby s jemným zeleným nádychom je Formentor brutálny. Je brutálny aj vďaka doplnkom s medeným štýlom nielen na diskoch. Veď rovnaký je aj znak automobilky.
Zadná časť má ale znak riešený trochu inak. Veď má zaujímavý štýl prepojenia svetlometov jedným výrazným svetelným pásom. Tento výrazný svetelný pás kombinuje segmenty svetiel samotných, s prepojeniami do stredu a v strede je podsvietený znak automobilky. Možno sa vám to nemusí na prvý pohľad páčiť, možno budete stále zástancami predchádzajúceho prevedenia Cupra Formentor, ale tento štýl vyzerá veľmi moderne.
Ešte dôležitejšia správa prichádza v úplne spodnej časti nárazníka. Áno, difúzor je na svojom mieste, ale na svojom mieste sú aj 4 koncovky výfuku, ktoré sa automobilka vôbec nesnaží skryť ako pri väčšom modeli Terramar. Snaží sa ich ukázať svetu a práve na nich je logo Akrapović. To o niečom hovorí.
Formentor stále vyzerá výborne a to bez ohľadu na verziu. Môžete si dokonca kúpiť aj úplný základ, čo znamená 1,5-litrový motor TSI a pri správnej kombinácii doplnkových prvkov bude toto auto jednoducho stále dravé a stále výborne vyzerajúce.
Najbrutálnejšie sedadlá
Interiér Cupry Formentor tiež prešiel zmenami, ale tá najhlavnejšia sa udiala v nižších stupňoch výbavy, kde sa dostal volant Supersport s dvomi satelitnými tlačidlami. Pre toto prevedenie má trochu divné čierne lesklé plochy, ktoré sú miesto bronzových prstencov. Prstencov a pásikov. Mne v modeli Formentor viac sedí bronzová farba, aj keď ani toto nie je úplne na zahodenie. Hlavne, že sú tlačidlá a kolieska stále funkčné a majú úplne rovnaké ovládanie ako doposiaľ. Úplne rovnaké ovládanie ale nemá stredový displej s novým informačno-zábavným systémom.
Informačno-zábavný systém prešiel do najnovšej generácie a má úplne iné zobrazenie základnej obrazovky ako doposiaľ. V realite to znamená ľahšie ovládanie a omnoho krajšie náhľady displejov. Už základ vyzerá famózne a ku tomu všetkému pridáva aj neopozeranú tému a možnosť zrkadlenia bezdrôtovo. Tá bola aj pred modernizáciou, ale teraz je displej naviac väčší a má podsvietené tlačidlá na dotykovej lište pod zobrazovacou jednotkou. Isté zmeny badať aj na strede stredového tunela, ale to najdôležitejšie je predsa niečo iné.
Nie, nejdem hovoriť o batožinovom priestore s objemom 420 litrov, ani o priestore na zadných sedadlách, ktorý je celkom schopný na takto veľké auto a použiteľný aj v úlohe rodinného vozidla. Idem hovoriť o tom, ako sa sedí na predných sedadlách.
Predné sedadlá sú totiž príplatkové od firmy Sabelt a sú jedny z najlepších, v ktorých som kedy sedel. Je škoda, že Recaro svoju púť prerušilo, ale zároveň je celkom fajn, že existuje nejaká náhrada. Naviac sú tieto sedadlá fakt geniálne. Majú optimálne bočné vedenie a výrazne dobrú kombináciu komfortu a dynamiky sedenia. Formentor získal jedny z najlepších sedadiel aktuálne. Sú fakt perfektné.
Každý špás niečo stojí
Cena nových áut so spaľovacím motorom celkom výrazne rastú. Takto vybavený Formentor je takmer za 70 000 €. Je to približne toľko, koľko ste zaplatili za Formentor VZ5 pred modernizáciou. To je celkom smutný fakt, ale veselý je, že vôbec máme takéto vozidlo na trhu. A čo by som zmenil na konfigurácii, aby bola lacnejšia? Absolútne nič. Nechal by som si presne takúto, lebo je v nej všetko, čo by som kedy mohol potrebovať a zároveň aj všetko, čo by som chcel mať.
A ak by ste chceli niečo rovnako veľké, ale od iného výrobcu, tak jediná možnosť je asi Audi Q3 Sportback, alebo BMW X2 M35, či Mercedes-AMG GLA35 lebo iné autá v takejto veľkosti s takýmto výkonom vlastne neexistujú. Mazda CX-30 sa ani nepribližuje a Honda ZR-V duplom.
Cupra Formentor VZ 333
Motor | R4 benzín |
Objem | 1984 cm3 |
Výkon | 245 kW (333 k) pri – ot/min |
Krútiaci moment | 420 Nm pri pri 2100-5500 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4451 mm |
Šírka | 1839 mm |
Výška | 1537 mm |
Rázvor osí kolies | 2679 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 1669/491 kg |
Batožinový priestor | 420/- l |
Palivová nádrž | 55 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Spotreba (WLTP) | 8,7 /100 km |
Emisie g CO2/km | 198 |