Najväčším modelom Citroënu je v dnešnej dobe veľké MPV SpaceTourer. To disponuje skutočne kráľovským vnútorným priestorom a plnohodnotnými ôsmimi sedadlami, aké nevie ponúknuť žiadne SUV. My sme ho testovali v strednej veľkosti M v špičkovej výbave Shine. Pod kapotou bol taktiež ten najlepší možný motor, ktorým je pre toto auto dvojlitrové BlueHDi 180. Jeho výkon v konských silách je rovnaký.
Červená farba Tourmaline je super, pretože veľkému SpaceToureru pasuje a auto s ňou vôbec nepôsobí ako dodávka. V typicky bielej, ktorá je úplným základom, by určite nebolo také pekné. Celkový profil karosérie SpaceToureru ale samozrejme dodávkový je, napriek tomu ide o sympatické auto, čomu dopomáhajú aj 17” hliníkové kolesá s tmavým vnútrom či čierne fólie okien. Tie odporúčame jednak kvôli lepšiemu vzhľadu ale aj súkromiu v aute a tiež lepšej odolnosti voči prehrievaniu interiéru v lete. Predok tvorí úzka a široká maska, ktorá prechádza do tmavých svetiel. Stred hliníkových liniek je zalomený do tvaru znaku Citroën. Ozvláštňujúce je aj denné LED svietenie v spodnej, bohato oplastovanej časti nárazníka. Niektoré autá pôsobia nesympaticky, SpaceTourer sa však vyslovene usmieva, za čo môže práve spodok nárazníka. Zadná časť je kolmá a jednoduchá so zvislými svetlami, výborným prvkom výbavy je aj výklopné zadné okno. Samotné piate dvere sa otvárajú mechanicky a je teda super správou, že ich nemusíte otvárať vždy, pokiaľ vám stačí prístup cez okno. Vo výsledku ide o MPV v peknej farbe a na pekných kolesách. Táto kategória áut nie je navrhnutá na vyhrávanie súťaží krásy, avšak v rámci danej triedy veľkých MPV pôsobí SpaceTourer rozhodne pohľadným a hodnotným dojmom.
Kabína je obrovská. To sme teda ale neodhalili žiadne tajomstvo, lebo nič iné sa ani čakať nedá. Je ale aj príjemne komfortná a veľmi dobre vybavená. Posed za volantom je vysoký, z čoho pramení perfektný výhľad do všetkých strán a vzhľadom k rozmerom auta aj obstojná manévrovateľnosť a ľahkosť ovládania. Kožený trojramenný volant má multifunkciu a dokonca aj takú vymoženosť ako pádla pod ním pre manuálne radenie. Samotný osemstupňový automat sa ovláda malým otočným ovládačom v strede palubnej dosky. Tá je inak celkovo extrémne minimalistická. V strede je dotykový 7” displej s priemernou, ale stále dostatočne prehľadnou grafikou a reakciami. Lenže tento infotainment má navigáciu, Apple aj Android konektivitu a tiež parkovacie kamery, ktoré sú v takomto veľkom aute nevyhnutnosťou. Klimatizácia a vyhrievanie okien majú vlastné fyzické tlačidlá. Rovnako tak je z miesta vodiča možné elektricky otvárať a zatvárať posuvné bočné dvere. Samotný dizajn prístrojovky je pomerne striedmy a konzervatívny, ozvláštňuje ho iba strienorná lišta pred spolujazdcom. Škoda, že dizajnéri o kúsok viac nezapojili fantáziu. Prístrojový panel ja poctivý analógový, takže klasické ručičky pre otáčkomer aj rýchlomer. Nedbáme, veď je prehľadný a v strede ho dopĺňa malý a jednoduchý displej ukazujúci údaje o jazde či pokyny navigácie. Sedadlá vpredu sú veľmi rozložité a pohodlné, disponujúce aj jednoduchými lakťovými opierkami a vyhrievaním. Tie majú aj pekné farebné prevedenie v kombinácii čiernej a bledej látky. Pohodlné sedadlá sú ale aj tie v druhom rade. A dokonca aj v treťom, toto je auto, v ktorom sa skutočne plnohodnotne a bez kompromisov odvezie osem dospelých ľudí. Pri plnom využití všetkých sedadiel samozrejme výrazne utrpí veľkosť batožinového priestoru. Ak ste ale vynikali v tetrise, stále tu zostáva priestor na uloženie kufrov či tašiek do výšky. Vtedy máte k dispozícii stále veľmi slušných 640 litrov po strechu. Samotná modularita a využitie interiéru je nekonečné, keďže oba zadné rady sedadiel sú vyberateľné a sklápateľné. SpaceTourer tak viete premeniť na dodávku s rovnou podlahou, improvizovaný camper van či päťmiestne auto s obrovským kufrom. Celkový objem po vybratí sedadiel sa teda dá zvýšiť až na 3968 litrov.
Pod kapotou bol výkonný dvojlitrový, naftu spaľujúci motor 2.0 Blue HDi s výkonom 130 kW/177koní a 400Nm. Povedzme si rovno, SpaceTourer je fakt veľké auto a ak niečo skutočne potrebuje, tak je to silný motor. Naložiť totiž osem ľudí do podvýživeného MPV nie je zrovna príjemná predstava. Výkon tohto dvojlitra rozhodne podvýživený nie je a skôr by sme povedali, že to je minimum, čo takéto veľké auto potrebuje. Čokoľvek slabšie je kompromis, vedeli by sme si tu kľudne predstaviť aj dve stovky koní. S týmto BlueHDi ale jazdí SpaceTourer bez zaťaženia pocitovo veľmi svižne a pružne, motor je aj pekne tichý a kultivovaný bez dodávkového feelingu. Pri plnom zaťažení samozrejme dynamika výrazne ochabne, auto je ale stále použiteľné a nie je to trápenie. Takže, toto je ten správny motor, ak vás nebrzdí rozpočet, nebudete ani vy brzdou premávky. Dobre si s ním rozumie aj kultivovaný osemstupňový automat. Radí veľmi hladko a rozumne, najmä pri veľkom zaťažení je však fajn mu dopomôcť podradením pádlami pod volantom. Hovoríme najmä o tiahlych stúpaniach či potrebe rýchlo predbiehať. Vzhľadom k rozmerom karosérie, hmotnosti a slušnému výkonu je fajn aj spotreba. Počas takmer 400 kilometrov dlhého diaľničného presunu s tempomatom na 140 km/h a pár desiatkach kilometrov v meste sme sa dostali na 8,9l/100km, čo vôbec neznie zle. Auto je samozrejme vysoké a rozmerné a tak aj jazdí. Nie je to osobák ani SUV, najlepšie sa cíti na širokej diaľnici. V zákrutách sa nakláňa, riadenie je naladené na vyslovene komfortnú nôtu ale čo iné by ste chceli od veľkého rodinného auta. Takže je to úplne v poriadku, jazdí presne tak, ako sa od neho očakáva.
Aký je záver? Citroën SpaceTourer je excelentný “people carrier”, teda doslova auto stvorené na prevoz ľudí. Veľa ľudí naraz, konkrétne osem, v úplnom pohodlí a s dostatkom miesta pre batožinu. Naviac, vo výbave Shine má veľmi slušnú výbavu ktorá vonkoncom nepripomína dodávku ale skôr slušne vybavené osobné rodinné auto. A ani nevyzerá vôbec zle, pekná farba Tourmaline mu sekne, hliníkové disky tiež. Ak máte veľkú rodinu alebo veľmi široké spektrum požiadaviek na auto, ktoré chcete používať napríklad na rozvoz tovaru, prevoz rozmerných športových potrieb a zároveň rodiny či kamarátov, je to jedno z najlepších áut na trhu. Naviac, s adekvátne silným dvojlitrom aj za príjemnú cenu. Tá akciová je aktuálne 40 112 eur s DPH za verziu SpaceTourer M 2.0 BlueHDi 180k S&S EAT8. A to vážne nie je veľa za auto, ktoré ponúka extrémne veľa priestoru a možností využitia.
Citroën SpaceTourer M 2.0 BlueHDi 180k S&S EAT8
Motor | R4 nafta |
Objem | 2000 cm3 |
Výkon | 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min |
Krútiaci moment | 400 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4956 mm |
Šírka | 1920 mm |
Výška | 1890 mm |
Rázvor osí kolies | 3275 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 2020/2780 kg |
Batožinový priestor | 3968 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,8 s |
Spotreba (mesto/mimo mesto/komb.) | 6,2/5,0/5,4 |
Emisie g CO2/km | 144 |