Test Citroën Spacetourer Feel M: Imidž je na nič

Imidž je na nič. Aj tak sa dá povedať keď hľadáte univerzálne auto nielen pre rodinu, ale aj na prácu a aktívny voľný čas. Áno, v móde sú dnes SUV, ale majú až také praktické využitie? Ak ste majiteľom jedného z nich, ako často využijete zvýšenú svetlú výšku, alebo výhody pohonu všetkých štyroch kolies?  Nezvláda danú situáciu napríklad správne obutá predokolka? Môžeme sa tu doťahovať, ale až na výnimky v horských oblastiach je u nás zima skôr mierna a údržba ciest je s párhodinovým oneskorením cestárov na veľmi slušnej úrovni. Asi málokto sa chodí pravidelne brodiť, alebo skúšať náklony na horských priesmykoch na novej X5 alebo nablýskanom GLE. Moderné SUV postupne úplne nahradili v minulosti bežné MPV, či kombíky. Ale nie je to škoda?

My sme mali v skúsili strednú dĺžku minivanu Citroën Spacetourer s veľmi slušnou výbavou, aj keď nevyzerá luxusne. Možno v dnešnej dobe nenápadné auto v sebe ukrýva nespočetne množstvo praktických výhod. Niekto môže namietať, že ide o veľkú nepraktickú dodávku. Ale vonkajšími rozmermi je stredná dĺžka označená ako M podobná napríklad spomínaným SUV BMW X5 alebo Mercedes GLE, takže starosti s parkovaním budú úplne rovnaké. Vnútorný priestor je však v minivane neporovnateľne väčší. Výhľad a posed za volantom je podobný SUV, ale ponúka až 8 variabilných a pohodlných miest na sedenie.  V päťmiestnej konfigurácii máte za druhou radou sedadiel kráľovský batožinový priestor, do ktorého dáte aj bicykel bez rozkladania. A veľké elektrické posuvné bočné dvere na oboch stranách sú v prípade mladej rodiny na nezaplatenie, naviac keď sú elektricky ovládané. Ale platí to len pri mladých? Starí určite ocenia nízku výšku prahu a pohodlné nastupovanie. Vlastne, výhody ktoré nám počas celého testu napadli by potešili skoro každú prakticky zmýšľajúcu rodinu.

Ale čo ak ešte neplánujete rodinu a ste skôr v nastavení na zábavu a dobrodružstvá? Možno práve Spacetourer ponúkne dostatok miesta pre výbornú partiu na cestu na chatu, alebo k moru. A vo dvojici sa rýchlo a jednoducho premení na obytný karavan. Ak by niekomu nestačila skromná náhrada za stan, v ponuke je množstvo doplnkových úprav ako napríklad tá od Egoe. S doplnkovým nezávislým kúrením je z neho parťák na rôzne cesty do každého počasia a akékoľvek miesto.

Bojíte sa nízkeho komfortu a nepohodlnej jazdy na dodávke? Tu vás práve nastavenie Spacetourera určite milo prekvapí. Nečakajte luxus, ani vzduchom odpružený podvozok. Spacetourer ponúka kvalitné jazdené vlastnosti a komfort bežných osobných áut v strednej triede. Výborne kopíruje nerovnosti na ceste a vzhľadom na vyššie ťažisko dobre sedí aj v zákrutách. Niekto môže namietať, že na trhu sú k dispozícii luxusnejšie zamerané vany ako Multivan, alebo Mercedes triedy V.  Spacetourer ponúka podobné úžitkové vlastnosti, slušné spracovanie a tiež pestrú doplnkovú výbavu s cenami začínajúcimi vo výbave Feel s motorom 1.5 BlueHDi a  6 stupňovou manuálnou prevodovkou od 26 552 eur aj s DPH.  S výbavou Shine, 2,0-litrovým BlueHDI, 8-stupňovým automatom ešte stále pod 40 000 eur aj s DPH. Za 10 800eur si k nemu môžete priplatiť za pohon všetkých štyroch kolies. A to nie hocijaký. Pre Citroën ho robí francúzsky špecialista Dangel 4×4. Tým sa jeho praktické jazdné vlastnosti priblížia k na úvod spomínaným SUV.

Spacetourer nie je až taká obyčajná dodávka. Aj tu si môžete dopriať za príplatok luxus elektrický ovládaných a vyhrievaných masážnych sedadiel, alebo posuvný skladací stolík. LED predné svietidlá zatiaľ v ponuke nehľadajte . Vo výbave Feel sú za príplatok xenóny. Vo výbave Shine ich už máte v základe. Za príplatok sú rovnako aj systémy výstrahy pre neúmyselné vybočenie z jazdného pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, alebo adaptívny tempomat a cúvacia kamera. Celú posádku počas výletov do prírody určite poteší panoramatická strecha. Navigačný systém je za príplatok vo všetkých stupňoch výbavy. 

Skúsenosti máme v redakcii s manuálnou aj automatickou prevodovkou. Aktuálne testovaná verzia s motorom 2,0 BlueHDI so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou funguje rovnako ako sme zvyknutí pri osobných autách. Dokonca milo prekvapí spotreba, ktorá sa pri kombinovanej prevádzke a svižnom režime jazdy drží okolo 7 litrov.  To pri aute s prevádzkovou hmotnosťou dve tony a nie úplne ideálnou aerodynamikou úplne výborná hodnota. Pri ľahkej nohe by mohla určite klesnúť výrazne aj pod túto našu hodnotu. S maximálnou rýchlosťou 183 km/h nebudete brzdiť premávku ani na nemeckej diaľnici. Pre jazdu v horských úsekoch, alebo s plne naloženým autom doporučujeme dať prednosť najsilnejšej verzii motora s automatickou prevodovkou. Určite tých pár koní navyše pomôže bezpečnosti pri predbiehaní pomalších áut na ceste.

Citroën Spacetourer asi nie je auto, ktoré by hľadal niekto, kto pri jeho výbere berie ohľad aj na jeho prestíž. Určite ale dokáže výborne splniť požiadavky kladené rodinne alebo prakticky založeným vodičom. Ak ho ešte stále vnímate len ako 8-miestnu dodávku, tak budete milo prekvapení. Kvalitou spracovania a jazdných vlastností už dokáže konkurovať aj osobným autám. V oblasti využitia ich dokonca určite vo veľa oblastiach prekoná. Ak teda máte aktívny životný štýl, doprajete si v aute priestor a výbornú praktickosť, možno práve Spacetourer bude pre vás tá správna voľba.

Citroën Spacetourer Feel M BlueHDi 145

Motor R4 nafta 
Objem 1997 cm3
Výkon 106 kW (145 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4956 mm
Šírka 1920 mm
Výška 1899 mm
Rázvor osí kolies 3275 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2045/2800 kg
Batožinový priestor 640/2000/2550 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 185 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo mesto/komb.) 5,7/4,9/5,2
Emisie g CO2/km 138