Citroën už druhú generáciu ťahá C4 Picasso s dvomi veľkosťami karosérie. Jedna je bez dodatkov, druhá má pridané slovo Grand. Podobne to vyriešil aj Ford a Renault. Grand C4 Picasso ku štandardným avatngardným tvarom pridáva využiteľnejší priestor a dve miesta naviac.
Po prvom letmom zoznámení pred pár rokmi sa niečo v ponuke agregátov a prevodoviek zmenilo. Väčšie Picasso, C4, aby to bolo kompletné, môže mať aj výkonný dvojliter s automatickou prevodovkou. Naozaj s automatickou prevodovkou, nie je to robotizovaný manuál, ktorý automobilka tlačila donedávna do viacerých modelov.
Väčší áno, krajší tiež?
Karoséria Grand C4 Picasso je od krátkeho, či skôr päťmiestneho modelu, naozaj väčšia. Predĺženie karosérie o 169 milimetrov, z toho na rázvore 55 milimetrov, nie je až také zrejmé, skôr sa dá Grand ľahko identifikovať pomocou tvaru karosérie. Kým C4 Picasso stále odkazuje na Xsaru Picasso z konca minulého tisícročia, Grand sa radí skôr k tým väčším MPV. Veď vzadu musí v treťom rade zostať aj trocha miesta na hlavu.
Okrem dlhšie zotrvávajúcej rovnej strechy sa dá pozorovať aj viac zvislá zadná časť s piatymi dverami. Vizuálne sa zdá Grand C4 Picasso tak veľké, že sedemnásťpalcové disky, dostatočné na krátku verziu, sú zrazu akési malé. Chcú vyrásť ešte o palec. Možno za to môže aj samotný tvar lúčov.
Kým predná časť ostáva skoro rovnaká ako pri menšom súrodencovi, zadok okrem inak koncipovaného veka kufra získal aj iné reflektory. Výrazne odporúčame zvoliť v príplatkovej výbave druh nazvaný 3D svetlá. Vyzerá lepšie a pri zasvietení sa tvári zložitejšie a honosnejšie. Keďže sa zadné svetlá pri otvorení kufra kompletne vyklopia, ich funkciu dočasne prevezme dvojica menších svetiel v nárazníku, ktorá bežne funguje ako hmlovky.
Vpredu nie je vidno žiadne rozdiely. Až do momentu, kým sa na obe veľkosti auta nepozriete kritickejšie a dôkladnejšie. Otvor na prívod vzduchu v spodnej časti nárazníka je na Grande trochu obdĺžnikovejší a iné sú aj okolia hmloviek, povedzme, že sú menej dynamicky tvarované.
Ktorá karoséria je krajšia? Krátka, či dlhá? U nás vyhráva krátka, ale netvrdíme, že to je všeobecne platná pravda.
Deti budú zadné miesta milovať
Bandu siedmich drevorubačov asi na fušku v Grand C4 Picasso nepošle nikto. Buď by bolo jasné, že všetko náradie nechajú doma, alebo by jednu motorovú pílu zobrali, ale maximálne na kolená. Pritom tí dvaja v úplne zadom rade budú za trest a vypovedané slová o priestore nebudú práve lichotivé.
Dve sedadlá v kufri sa ľahko vyklápajú, ľahko sa s nimi pracuje, ale komfortu nejako veľa neposkytujú. Väčšinou zostanú schované v podlahe. Tá zostáva rovná aj po sklopení stredného radu, ak by ste to chceli vedieť. Ale späť k zadným dvom sedadlám. Sú pohodlnejšie ako vo Forde Grand C-Max, ale stále je to ako za trest pre dospelú osobu. Decká budú tie dve miesta milovať. Dokážu sa tam schovať pred zrakom rodičov v prvom rade a aj pred dosahom interiérového zrkadla na monitorovanie práve takýchto prípadov. Malí gangstri môžu kľudne z malého zostávajúceho kufríka vyberať desiatové cukrovinky mame z kabely.
Do malého kufra sa toho veľa nezmestí. Situáciu výrazne zlepši sklopenie šiesteho a siedmeho sedadla. Len nezabudnite, že keď naložíte a spustíte sekvenciu elektrického zatvárania veka, tak musíte počkať pri aute, kým ho dokážete zamknúť až do úplného zavretia. Nezrýchlite to žiadnym spôsobom, jedine ak vynecháte elektrické otváranie z príplatkov pri slabšie vybavených verziách. Na druhú stranu, práve elektrické otváranie je celkom fajn, keďže samotné dvere musia vážiť, podľa vizuálneho dojmu, aspoň ako kompletná súprava vlaku TGV.
Stredný rad sedadiel má všetko, čo potrebuje, ak sú sedadlá úplne vzadu, tak je miesta na kolená na rozdávanie a netrpí ani hlava. Pod nohami ešte naviac výrobca pribalil dva pašerácke priestory na rôzny kontraband. Deti budú vedieť, čím ho naplniť. Kam sa podelo to jablko? O dva týždne zistíš! Jedinou slabinou bude znova kratšie operadlo. Berieme, že nie pre každého a aj napriek tomu sa v Grand C4 Picasso cestuje celkom pohodlne.
Vpredu sú obe dĺžkové a veľkostné verzie úplne rovnaké. Predĺžené sklo vylepšuje viditeľnosť semafórov, prístrojová doska má dostatočne mäkké plasty. Stále to je Starship Enterprise. Hviezdny dátum 2080, let na mesiac, pozerám navigáciu, prepínam ju aj na horný displej. Ale predo mnou je integalaktický traktor, musím zvoliť vnútornú cirkuláciu vzduchu (sme ešte v atmosfére). Prepínam na spodnom displeji ovládanie klímy, zapínam cirkuláciu. Ale vrchný displej nie je úplne samostatný a píše, že ak chcem vidieť mapu hore, musí byť aj dole. Fakt dobrý nápad mať na dvoch displejoch zobrazené to isté. Vôbec to nie je plytvanie. Kiež by sa dala mapa zobraziť hore aj samostatne.
Priestoru vpredu nechýba a z tvaru prístrojovej dosky ťaží najmä ten, kto sedí za spolujazdcom. Vďaka zväčšeniu priestoru sa môže posunúť vpred, čím vytvorí vzadu naozaj kráľovské podmienky. A potom aj ľahko dosiahne na vstavanú voňavku. Dáva sa iba do výbavy Exclusive a jej najlepšou funkciou je možnosť vypnutia. Samozrejme vonia, vôňa nie je vtieravá, ale reálne využitie prichádza až po intenzívnom využívaní po dobu 100 tisíc kilometrov, keď by sa náhodou v aute objavil nejaký smrad. Nemyslíme teraz familiárne oslovenie pasažiera, aj keď aj to by asi dokázala voňavka prebiť.
Nechcite od neho to, čo nevie
Dve slová: Športová jazda. Jedna odpoveď: Nikdy! Naozaj, Grand C4 Picasso nie je športové auto. Kto to neuhádol pri pohľade zvonka, tak by asi nemal ani nastupovať. Že Andrea B. a Steve W. … Očakávať od tohto auta športovú jazdu je rovnaký nonsens ako očakávať, že vo vláde nebude nikto kradnúť. Tajné dúfanie a jemný náznak by sa dali uveriť, ale realita bude iná. Najväčšie Picasso je predsa stavané na komfortnú jazdu, aby sa v kufri nepovracal pes, v tom maličkom maximálne jorkšírmut a aby ani deti nepotrebovali vrecká ako v lietadle.
Náklon v zákrutách je samozrejmý, len nám sa k nemu pridával jeden neduh. Zdalo sa, že karoséria je mäkšia ako na krátkom C4 Picasso a viac sa krúti. Veríme, že to postrehne máloktorý vodič. A nakoniec po troch dňoch nám to aj tak nevadilo, lebo, ako sme už spomenuli, zameranie auta je iné ako dosahovať ultrarýchle prejazdy zákrut. Na tie má koncern PSA iných kandidátov (DS3, DS4, Peugeot 208 GTI).
Pohonnú jednotku, dvojlitrové BlueHDi 150 sme skúsili mimo testu s manuálom. S automatom pôsobí celkom harmonicky, aj keď subjektívne bolo spojenie slabšieho BlueHDi s automatickou prevodovkou lepšie odladené. So silnejším agregátom zvyklo auto občas trhnúť, čo sa v slabšom nestávalo. Inak sa agregát ukazoval vo výbornom svetle. S 1,7-tonovým MPV naviac s automatickým radením zvládal jazdiť do 6 litrov pri úspornej jazde. Trochu viac stúpania na plyn vyhnalo spotrebu na 6,5 litra, čo môže byť aj dôsledkom zimných pneumatík trochu vyššia hodnota.
Zaradenie jazdného režimu obstaráva Ego, rovnako ako CT v Piešťanoch malá páčka pod volantom, ešte menšia ako majú Mercedesy. Nemá však úplne pevne definované polohy, takže pri radení D občas skončíte až v manuálnom režime ovládanom pádlami pod volantom. Pri radení spätného chodu je pevnejšia poloha R. Naspäť do P prevodovku presuniete oblúkom vzad a hore. Dá sa na to rýchlo zvyknúť, ale aj tak ten manuálny režim občas spustíte.
Ak chcete plnohodnotných sedem miest, počkajte si
Onedlho sa v cenníkoch objaví aj nové MPV SpaceTourer. Bude skôr ako van a ponúkne sedem plnohodnotných miest. Bude síce väčšie ako Grand C4 Picasso, ale nikto v ňom nebude cestovať na trestnej lavici. Ak však budete chcieť práve väčšie Picasso, tak nespravíte chybu. Len odporúčame dvojliter bez automatu, čo aj zníži spotrebu o cca liter. Alebo ak automat, tak BlueHDi 120, ktorý s ním fungoval naozaj lepšie. Dobre tiež porozmýšľajte ako často použijete všetkých sedem miest, ak skoro nikdy, tak možno bude stačiť aj kratšia alternatíva v ponuke. Zvyšné peniaze môžete utratiť za kožené čalúnenie. Len si ho dajte s hnedými prvkami, tie oživia interiér!
Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography
Citroën Grand C4 Picasso Exclusive BlueHDI 150
Motor | R4 nafta |
Objem | 1997 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) pri 4000 ot/min |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 2000 ot/min |
Prevodovka | Automat 6 stupňov |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4597 mm |
Šírka | 1826 mm |
Výška | 1634 mm |
Rázvor osí kolies | 2840 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1630/2250 kg |
Batožinový priestor | 170/645-725/1843 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 207 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 5,2/4,1/4,5 |
Emisie g CO2/km | 117 |